Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem feirer du jul sammen med?


Anbefalte innlegg

Bare en finurlig tanke som slo meg i disse nye familiekonstellasjons tider... Hvem skal du feire jul sammen med i år?

 

For mitt vedkommende blir det datteren min, samboeren min, hennes to barn, barnefaren til de to og bestemoren til samboeren min. Etter middag kommer moren til faren til barna for å åpne pakker sammen med oss ? Artig liten fin blanding der altså...

 

Anonymous poster hash: c9d24...d8f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går tenkte jeg at morgendagen kommer til å bli en dårlig dag. Sitter fortsatt med en uggen følelse. Men - hva så? Kanskje problemet er at jeg har forestillinger om at julaften skal være en fin og glad dag. Om en ser vekk fra at det er julaften så er det jo bare en hvilken som helst dag, og iblant er jo dager dårlige..



Anonymous poster hash: a4b88...ea8
Lenke til kommentar

 

I går tenkte jeg at morgendagen kommer til å bli en dårlig dag. Sitter fortsatt med en uggen følelse. Men - hva så? Kanskje problemet er at jeg har forestillinger om at julaften skal være en fin og glad dag. Om en ser vekk fra at det er julaften så er det jo bare en hvilken som helst dag, og iblant er jo dager dårlige..

 

Anonymous poster hash: a4b88...ea8

 

Julaften skal være en fin og glad dag? Må den da være det da? Personlig syns jeg folk presser seg altfor mye ned i søla for å ikke kunne klare å delta på tradisjoner. (sosialt press.) 

 

Om det hjelper så velger jeg å feire jul alene i år. Ikke fordi jeg føler meg ensom, tilsidesatt, ikke velkommen, osv. Men fordi jeg har slitt en del med traumer, og har derfor tungt for å være rundt mennesker som bryr seg om meg, det er svært vanskelig å svare ordentlig på bekymrings spørsmål uten å vite roten på mitt eget problem.

 

Men vet du hva sånn er det av og til, man har ting man sliter med og det er lov å ha problemer. Det er lov å ha hodepine, være litt handlingslammet og være en generell uperfekt dust. Det er lov å ikke ha kjøpt julegave til folk selv om det sitter en raring på andre siden av bordet og gir deg rare blikk for at du ikke har kjøpt en. Det er derfor jeg velger å feire jul alene, selv om en jul alene ikke er den mest ideale julaften en kan ha, delt med venner, familie og kjæreste. Så kan jeg gjøre det beste ut av det. Jeg har nå kjøpt meg en kalkunfilet, søtpotet, gulerot, fløtesaus og rødløk. Samt en haug med godteri og mamma har bakt meg negerkyss, og nå ser jeg på teite askepott som aldri finner ut av de nøttene sine. Dette kommer til å bli en helt super jul!

 

God jul! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg feiret med mamma, stefar, to yngre brødre og besteforeldrene mine.

Jeg synes julefeiringen er fryktelig utmattende, så jeg har de siste årene gått med tanker om å melde pass på selve julekvelden, uten at det har blitt sånn ennå. I år var det imidlertid ekstra vanskelig siden både arbeidskontrakten og leiekontrakten min løp(er) ut nå og jeg skal midlertidig ha adresse hos min mor før jeg flytter utenlands om to måneder. Derfor måtte jeg ta med det meste av flyttelasset mitt på den åtte timer lange reisen rett før jul. Men det hjelper at jeg ikke trenger å reise mer enn det og at jeg fort kan trekke meg tilbake til soverommet, som har vært vanskeligere de gangene vi har feiret på hytta og med/hos annen familie.

Lenke til kommentar

Jeg feiret med mamma, stefar, to yngre brødre og besteforeldrene mine.

 

Jeg synes julefeiringen er fryktelig utmattende, så jeg har de siste årene gått med tanker om å melde pass på selve julekvelden, uten at det har blitt sånn ennå. I år var det imidlertid ekstra vanskelig siden både arbeidskontrakten og leiekontrakten min løp(er) ut nå og jeg skal midlertidig ha adresse hos min mor før jeg flytter utenlands om to måneder. Derfor måtte jeg ta med det meste av flyttelasset mitt på den åtte timer lange reisen rett før jul. Men det hjelper at jeg ikke trenger å reise mer enn det og at jeg fort kan trekke meg tilbake til soverommet, som har vært vanskeligere de gangene vi har feiret på hytta og med/hos annen familie.

 

Fint at du velger å dele utfordringene dine med oss.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Nå er det snart jul igjen og jeg kom til å tenke på det jeg sa her. I år står jeg over julefeiringen, som passer meg helt fint. Jeg er i utlandet og her gjør man ikke så mye ut av jula. Butikker og slikt vil ikke være like mye stengt som i Norge.

 

Her er det godt og varmt, så jeg går kanskje på stranda eller noe på dagen. Jeg har kjæreste herfra, så kanskje jeg også ser henne på kvelden. Men hun jobber som vanlig på mandag og heller ikke hun feirer jul.

Lenke til kommentar
Så langt ut i slektene våre vi bryr om å ha nær omgang med har vi ikke noen av disse såkalte “familie”-konstellasjonene TS nevner, “bare” ugifte, enker/enkemenn, ektefeller og ektefellers barn... 

 

JulAFTEN skal vi - ektefellen, jeg selv og to gutter 8./10. klasse - feire som kjernefamilie. Julen - 1. - 20. dag - skal derimot feires med diverse familesammekomster (sist jeg talte var vi vertskap for tre og gjester ved tre). Vi skal også være vertskap for en nabolagssammekomst, være vertskap for en sammenkomst hvor det kommer to av guttenes venner + et venneektepar som også har vært guttenes “faddere” på den måten at de har tatt opp med dem slikt eldre barn/ung ungdom helst ikke (først) tar med sine foreldre (egentlige faddere har de ikke, vi/de tilhører en kirke som praktiserer troendes dåp, av mange bedre kjent som “voksendåp”) og være gjester ved kirkens samling 1. nyttårsdag. . 

Lenke til kommentar

Nå er det snart jul igjen og jeg kom til å tenke på det jeg sa her. I år står jeg over julefeiringen, som passer meg helt fint. Jeg er i utlandet og her gjør man ikke så mye ut av jula. Butikker og slikt vil ikke være like mye stengt som i Norge.

 

Her er det godt og varmt, så jeg går kanskje på stranda eller noe på dagen. Jeg har kjæreste herfra, så kanskje jeg også ser henne på kvelden. Men hun jobber som vanlig på mandag og heller ikke hun feirer jul.

Litt nysgjerrig; hvor bor du nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...