Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Visuell snø


Lemongrass

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som opplever "visuell snø" i synsfeltet, slik som øverst i bildet under?:

87c2dfda96fdf367e9fe35fa12cc572c.jpg

 

Jeg opplever at i perioder med mye stress får jeg dette og det er ganske plagsomt da det er vanskelig å lese og fokusere på ting da denne visuelle støyen er konstant. Det er spesielt synlig i ensfargede og mønstrede bakgrunner. Erfaringer og tips mottas gjerne.

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg ingen råd. Blir det verre, må det undersøkes og følges opp.

 

Dersom det ikke blir verre, er vel løsningen som for oss med tinnitus: Det beste du kan gjøre er å fortrenge og ignorere det så langt det er mulig, det er ikke noe å gjøre med det (såvidt jeg vet). Går man og tenker på det, blir det mer plagsomt. 

Lenke til kommentar

Erfaring: Det er individuelt hvordan synsforstyrrelser fremtrer i samband med stress. Det er ikke uvanlig med synsforstyrrelser relatert til surstoffmangel ved fysisk aktivitet. Noen opplever også synsforstyrrelser ved adrenalinflush. Og så selvfølgelig synsforstyrrelser ved høyt blodtrygg relatert til stress, noe jeg tror er det du opplever. Men både nikotin og koffein kan også bidra.

 

Tips: Stress mindre. Ta signalene på alvor.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Vedvarende 'visuelt snø' over hele synsfeltet er ett av flere symptomer på visuelt snøsyndrom (eng.: visual snow syndrome)  - en nevrologisk tilstand. Det har ingenting med oksygenopptak eller blodtrykk å gjøre. Det er en sjelden tilstand og på ingen måte normalt eller noe 'alle har'. Vil anbefale deg å få dette undersøkt ettersom de nevrologiske abnormalitetene som forårsaker 'visuelt snø' også kan medføre bl.a. utmattelse, konsentrasjonsvansker, tinnitus, lysømfintlighet og migrenelignende symptomer. Pasienter med denne lidelsen er i tillegg predisponert for en rekke psykiatriske symptomer som bl.a. depersonalisering og angst. 

Lenke til kommentar

Så morsomt at denne tråden ble "revivet" 

 

Bra at VS får litt oppmerksomhet. Men jeg tviler veldig på at det er en sjelden helsetilstand. Jeg har selv hatt VS så lenge jeg kan huske (har også tinnitus)

 

Er vel ikke så mye å få gjort annet enn å akseptere at synet er sånn av og til. Tror ikke det finnes noe særlig helsepersonell som har noe kunnskap om dette...

 

Men hvis noen plages veldig av det, er min anbefaling å oppsøke lege.

Lenke til kommentar

Bortsett fra det grunnleggende, med å få i seg riktig næring, så øynene fysisk er normale (a-vitamin, antioksidanter, osv), er det en konkret årsak til dette.

Øynene beveger seg konstant med små bevegelser, kalt sakkadiske bevegelser. Så lenge du har disse, klarer hjernen å filtrere ut støyen. Når du har stress, holder muskelspenninger øynene i ro. Dette fører til at hjernen ikke filtrerer ut støyen lenger. Jeg vil anta at det er muskelspenningene som forårsaker både problemer med lesing og støy, ikke at støyen forårsaker problemer med lesing.

Løsningen er å redusere stress, og eventuelt trene opp de sakkadiske bevegelsene igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...