Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet førerkort på bakgrunn av dårlig sikt. Noen med erfaringer?


d'espresso

Anbefalte innlegg

Hei!

 

En kamerat av meg ble stoppet her om dagen av politiet. Enden på visa ble 3 måneder uten førerkort og 7000 kroner i bot.

 

Beslaget er gjort på bakgrunn av dårlig sikt, slik dere ser på bildene nedenfor. Noen som har erfaringer med lignende? Er dette noe å gjøre noe med, eller er det bare å ta straffa?

 

fb0282d33346232e514f5e8423cb457c.png

 

a0d5c0c0508f3d593355cdb617d22b4d.png

 

Edit: Bilder oppe igjen etter litt kvalitetssensurering.

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Bare å godta. Med så dårlig sikt har føreren null oversikt. Som Windoge sier, sikta var sikkert enda dårligere før han ble stoppet.

 

Hva med å sladde ansiktet på dama?

Lenke til kommentar

Bare å godta. Med så dårlig sikt har føreren null oversikt. Som Windoge sier, sikta var sikkert enda dårligere før han ble stoppet.

 

Hva med å sladde ansiktet på dama?

 

Haha, bildene er fra et dataspill. GTA ellernoe. Tror de var ment som eksempler. 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ah, glemte en liten presisering jeg burde gjort innledningsvis; jeg er interessert i jussen bak det, ikke det moralske (derav valget av forum).

 

Jussen bak det er at politiet kan beslaglegge førerkortet hvis det er uforsvarlig kjøring. Å kjøre med så isede vinduer som kompisen din er uforsvarlig. Du finner tonnevis av informasjon hvis du Gooooogler litt, f.eks. https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/trafikksikerhet/skrap-vinduene-eller-mist-forerkortet/

 

Bare å ta det som en mann og bruke beina en liten stund :)

Lenke til kommentar

Må man virkelig vise til lovverket for å få dette inn med teskje ? 

Overrasker meg ikke snart om folk må ha en paragraf for å klare å tørke seg i ræva uten at noen må tegne og forklare.


Den såkalte Bruksforskriften sier i § 1 - 3 at «fører skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider. Snø, is, dugg m.m. skal ikke hindre sikten eller virke forstyrrende.»

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må man virkelig vise til lovverket for å få dette inn med teskje ? 

 

Overrasker meg ikke snart om folk må ha en paragraf for å klare å tørke seg i ræva uten at noen må tegne og forklare.

 

 

Den såkalte Bruksforskriften sier i § 1 - 3 at «fører skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider. Snø, is, dugg m.m. skal ikke hindre sikten eller virke forstyrrende.»

 

Takk for nok et (passiv)-aggressivt innlegg..

 

For fremtidige anledninger; i denne delen av diskusjon.no vil du noen ganger møte på folk som har mistet førerkortet for å kjøre for fort, skallet ned en politimann på byen eller blitt tatt med en joint av politiet. Det de har til felles er at de lurer på hvordan de best mulig kan forsvare seg - de søker råd i saken sin. Uansett hvordan den måtte se ut.

 

At 10/10 tråder ender opp med "fullt fortjent" og "jævla idiot" gjør det ikke greit likevel. Videre vil det i mange tilfeller være tale om grensedragninger som kan være litt vriene. Om noe er verdt å dra videre eller bare slå seg til ro med vil ofte være spørsmål som dukker opp. Om du ikke takler det uten å prøve å slakte mennesker gang på gang, så vil jeg på det sterkeste anbefale andre deler av forumet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tror nok ikke det går an å klage på den der.

Jeg mener å huske at det er en % andel av ruten som skal være fritt. Bildene viser uansett at det er langt ifra tilstrekkelig. En kjenning fikk pålegg pga klistremerke på ruta for mange år siden. Han fikk bot og kjøreforbud inntil det var fjernet.

 

Bildene du viser tilner av et ganske grovt eksempel mtp at bilde har blitt tatt etter kjøretur og stopp.

Lenke til kommentar

 

Må man virkelig vise til lovverket for å få dette inn med teskje ? 

 

Overrasker meg ikke snart om folk må ha en paragraf for å klare å tørke seg i ræva uten at noen må tegne og forklare.

 

 

Den såkalte Bruksforskriften sier i § 1 - 3 at «fører skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider. Snø, is, dugg m.m. skal ikke hindre sikten eller virke forstyrrende.»

 

Takk for nok et (passiv)-aggressivt innlegg..

 

For fremtidige anledninger; i denne delen av diskusjon.no vil du noen ganger møte på folk som har mistet førerkortet for å kjøre for fort, skallet ned en politimann på byen eller blitt tatt med en joint av politiet. Det de har til felles er at de lurer på hvordan de best mulig kan forsvare seg - de søker råd i saken sin. Uansett hvordan den måtte se ut.

 

At 10/10 tråder ender opp med "fullt fortjent" og "jævla idiot" gjør det ikke greit likevel. Videre vil det i mange tilfeller være tale om grensedragninger som kan være litt vriene. Om noe er verdt å dra videre eller bare slå seg til ro med vil ofte være spørsmål som dukker opp. Om du ikke takler det uten å prøve å slakte mennesker gang på gang, så vil jeg på det sterkeste anbefale andre deler av forumet.

 

Jeg skrev hverken fullt fortjent eller jævla idiot noe sted, hver eneste vinter kommer det slike saker i nyhetene, og ingen til dags dato har klart å vri seg unna dette.

 

Man burde kanskje brukt like mye tid på å skrape av ruta, som å lete etter en måte å slippe unna på istedet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Må man virkelig vise til lovverket for å få dette inn med teskje ? 

 

Overrasker meg ikke snart om folk må ha en paragraf for å klare å tørke seg i ræva uten at noen må tegne og forklare.

 

 

Den såkalte Bruksforskriften sier i § 1 - 3 at «fører skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider. Snø, is, dugg m.m. skal ikke hindre sikten eller virke forstyrrende.»

 

Takk for nok et (passiv)-aggressivt innlegg..

 

For fremtidige anledninger; i denne delen av diskusjon.no vil du noen ganger møte på folk som har mistet førerkortet for å kjøre for fort, skallet ned en politimann på byen eller blitt tatt med en joint av politiet. Det de har til felles er at de lurer på hvordan de best mulig kan forsvare seg - de søker råd i saken sin. Uansett hvordan den måtte se ut.

 

At 10/10 tråder ender opp med "fullt fortjent" og "jævla idiot" gjør det ikke greit likevel. Videre vil det i mange tilfeller være tale om grensedragninger som kan være litt vriene. Om noe er verdt å dra videre eller bare slå seg til ro med vil ofte være spørsmål som dukker opp. Om du ikke takler det uten å prøve å slakte mennesker gang på gang, så vil jeg på det sterkeste anbefale andre deler av forumet.

 

Jeg skrev hverken fullt fortjent eller jævla idiot noe sted, hver eneste vinter kommer det slike saker i nyhetene, og ingen til dags dato har klart å vri seg unna dette.

 

Man burde kanskje brukt like mye tid på å skrape av ruta, som å lete etter en måte å slippe unna på istedet ?

 

 

"Fullt fortjent" og "jævla idiot" er typiske eksempler på respons man ser ofte her på jus-forumet. Ofte også der det eneste klanderverdige trådstarter har gjort er selve forholdet, ergo også der man gir uttrykk for anger. Det blir for dumt i et jus-forum, spør du meg.

 

At noen har klart å "vri seg unna" dette kan absolutt ha skjedd. At påtalemyndigheten har henlagt lignende saker kan meget vel hende.

 

Ja, jeg er helt, helt enig i at man burde skrape ruta før man kjører, men nå er vi tilbake til kjernen her igjen, skaden har altså da allerede skjedd. Veien videre er det essensielle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I G-102/2000 beskriver Justisdepartementet et tilfelle hvor tre måneders inndragning av førerkort ble opprettholdt "hvor det ble kjørt med snedekket bil og hvor sikten forover og til sidene var sterkt begrenset".

 

Den samme tolkningen er stadfestet senest i en kjennelse fra Borgarting lagmannsrett i januar 2016 (LB-2016-8766), det er et krav at sikten forover og til sidene er sterkt begrenset, et uttrykk som også er tatt rett ut av tapsforskriften § 2-5 nr. 12.

 

Det er nok for bøtelegging, men ikke for tap av førerrett, at sikten er hindret eller forstyrret. For tap av førerrett må hindringen/forstyrrelsen være sterk. Dette kan omformuleres som at det er høy risiko for at skade kan skje som en følge av hinderet.

 

Bildene viser at syn direkte fremover er totalt hindret. Jeg vil tro at det da ikke skal mye til for å konstatere at begrensningen er sterk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...