Gå til innhold

Smart å kjøpe 1080Ti nå?


tkorsvold

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Tenkte igjen at jeg skulle benytte meg av DNBs kampanje med 20% rabatt på Power ved bruk av kredittkort.

 

Et 1080Ti har stått på ønskelisten en stund. Men nok en gang var det utsolgt, gitt.

 

Men kanskje like greit å vente til neste generasjon kommer, hva tenker dere?

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Hva som er lurt og kjøpe og ikke kjøpe, får jo bli opp til deg. Jeg har ikke 1080 eller 1080Ti selv, men det skal vel være bra, så hvis du ønsker deg 1080Ti nå, kjøper du det nå. Hvis man skal vente til neste genrasjon hele tia, så får man jo aldri kjøpt noe som helst. Uannsett, så blir jo de nye kortene dyrere når de kommer, så det er vel ikke så mye å vente på hvis du vil ha det.

Lenke til kommentar

Hei. Hva som er lurt og kjøpe og ikke kjøpe, får jo bli opp til deg. Jeg har ikke 1080 eller 1080Ti selv, men det skal vel være bra, så hvis du ønsker deg 1080Ti nå, kjøper du det nå. Hvis man skal vente til neste genrasjon hele tia, så får man jo aldri kjøpt noe som helst. Uannsett, så blir jo de nye kortene dyrere når de kommer, så det er vel ikke så mye å vente på hvis du vil ha det.

Dyrere blir det ikke. Visst man tar GTX 980 så kostet den rundt 5000kr ny, mens man i dag får GTX1060 som yter nogenlunde likt til rundt 2500kr.

Lenke til kommentar

Hei folkens,

 

Tenkte igjen at jeg skulle benytte meg av DNBs kampanje med 20% rabatt på Power ved bruk av kredittkort.

 

Et 1080Ti har stått på ønskelisten en stund. Men nok en gang var det utsolgt, gitt.

 

Men kanskje like greit å vente til neste generasjon kommer, hva tenker dere?

 

Ser man på siste historikken for Nvidias gaming skjermkort lanseringer. Så ser man at GTX970/980 kom 18 september 2014. Og litt mindre enn 9 måneder senere; 2. juni 2015 kom toppmodellen GTX980Ti.

 

Så gikk det nesten nøyaktig ett år til GTX1080 kom 27. mai 2016. Og deretter litt over 9 måneder før GTX1080Ti ble lansert 10. mars 2017.

 

Med samme, eller liknende release schedule, kan vi forvente et GTX 2070/80 på nyåret 2018. Kanskje rundt mars igjen? Altså om vi forventer ~1 år mellom forrige generasjons topp gaming kort og neste generasjons arkitektur.

 

Jeg forventer ihvertfall ett 2000 serie kort eller to i mellom mars og mai 2018. Og er det en ting vi kan være sikre på. Så er det at Nvidia driter en lang marsj i gammel arkitektur når de har den nye ute. GTX980Ti var på nivå i ytelse med GTX1070 når det ble lansert. Og kunne faktisk gjerne overklokkes forbi et maks overklokket GTX1070. Det kan man bare glemme på dagens spill. Årsaken er nok 2 delt; Nvidia kutter ytelses-forbedrende støtte for drivere i gammel arkitektur. Og spill utviklerne blir med tiden flinkere til å optimere for nåværende arkitektur.

 

Resultatet for forbrukere blir uansett: At det smarteste er å sikte seg inn på nykjøp så nærme lansering som mulig. Det vil si, skulle man få mest mulig ut av Maxwell arkitekturen, så burde man kjøpe et GTX970/80 så nærme som mulig når det kom. Og bytte det ut så nærme GTX1070/80 som mulig. Eventuelt bytte det i et Volta kort, og da så nærme dets release som mulig..

 

DnB kampanjene kommer også med jevne mellomrom. Så jeg ville ventet, om jeg hadde hatt anledning, på neste generasjon om jeg var deg. Å kjøpe 1080Ti nå, rett før hele arkitekturen er på vei ut virker ikke mye smart for meg..

Lenke til kommentar

Det vil nok ikke være et spesielt godt kjøp med 1080 ti nå. Tror vi ganske sikkert kan forvente neste generasjon 2080 innen/rundt mars neste år, og da vil nok 1080 ti falle drastisk i verdi. Sammenligner vi med forrige generasjon så vil trolig 1080 ti falle 3-4000 kroner i verdi når nVidia slipper de neste skjermkortene, trolig et GTX 2080 kort. Det blir nok sluppet ganske snart siden neste gen Titan kort allerede er lansert.

 

Personlig ville jeg aldri kjøpt et 1080 ti nå, med tanke på at Titan V ble sluppet i går. Om man derimot har et veldig behov for nytt skjermkort nå, og penger ikke er så veldig viktig så vil jo 1080 ti fremdeles være et knallbra kort når neste gen kommer. Men som sagt så vil du nok (sannsynligvis) få langt bedre pris/ytelse om du venter til mars neste år.

Lenke til kommentar

Hei. Hva som er lurt og kjøpe og ikke kjøpe, får jo bli opp til deg. Jeg har ikke 1080 eller 1080Ti selv, men det skal vel være bra, så hvis du ønsker deg 1080Ti nå, kjøper du det nå. Hvis man skal vente til neste genrasjon hele tia, så får man jo aldri kjøpt noe som helst. Uannsett, så blir jo de nye kortene dyrere når de kommer, så det er vel ikke så mye å vente på hvis du vil ha det.

Forskjell på å hele tiden vente på det neste beste, og når det neste beste faktisk bare er måneder unna. Når det neste beste trolig er så nærme er det faktisk ikke lurt å kjøpe. I tillegg kostet 1080 det samme som 980 ti når det ble lansert. Så ved ny generasjon får man ganske sikker bedre ytelse enn 1080 ti for samme pris, eller 1080 ti ytelse for vesentlig lavere sum. Slik har det vært ved alle nye nVidia lansering, så regner med at neste gen ikke blir et unntak.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det lurt å kjøpe 1080Ti nå hvis prisen er god nok. Folk her er altfor teoretiske. Man har ganske god statistikk over prisutvikling og ytelse på de siste par generasjoner så det regnestykket er fint mulig å gjøre. Selv om man tror på konspirasjonsteoriene om at NV saboterer ytelse på eldre kort så kan man likevel komme frem til en pris som gjør det verdt det, og se om noen tilbyr den prisen. 

Lenke til kommentar

Den beste tiden for å kjøpe nytt grafikkort er nesten alltid når du trenger det. Et unntak kan være hvis man vet at et nytt kort blir lansert innen kort tid.

Det beste (og gøyeste) er å kjøpe "toppmodellen" dag 1 :D Da får man mest mulig gøy for pengene frem til neste generasjon kommer. Altså ganske lite per dag for skjermkortet. Jo lengre man venter, desto dyrere per dag blir det. 

 

Når man selger skjermkortet, når nyere generasjon kommer, så koster jo nytt skjermkortet bare mellomlegget. 

Lenke til kommentar

Det går jo ann å kjøpe et på Power, elkjøp etc, prøve det i 30 dager eller mer hvis det er mulighet for det, for så å se om det er verdt prisen eller om du heller vil vente et par mnd til neste generasjon mest sansyneligvis kommer.
Det er min plan, nå som jeg har kjøpt et 1080Ti kort til 6400 kr med åpent kjøp ut Januar. Sikret nesten 2 mnd gøy, kanskje gratis :D

Lenke til kommentar

 

Den beste tiden for å kjøpe nytt grafikkort er nesten alltid når du trenger det. Et unntak kan være hvis man vet at et nytt kort blir lansert innen kort tid.

Det beste (og gøyeste) er å kjøpe "toppmodellen" dag 1 :D Da får man mest mulig gøy for pengene frem til neste generasjon kommer. Altså ganske lite per dag for skjermkortet. Jo lengre man venter, desto dyrere per dag blir det. 

 

Når man selger skjermkortet, når nyere generasjon kommer, så koster jo nytt skjermkortet bare mellomlegget. 

 

 

Yes. Nizzen er nok inne på noe vesentlig her. Det får vel bli venting, da. Men når de nye 2080-kortene kommer, da slår jeg til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...