Gå til innhold

Åpen eller Lukket hodetelefon til gaming?


wwws78

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe meg hodetelefoner av litt høyere kvalitet. ca 2000,- Kommer til å bli mest brukt til gaming, men også til musikk og film.
Støydemping og lyd-lekasje bryr jeg meg ikke noe om.

Har lest at åpne hodetelefoner har større "soundstage", så jeg tenker at åpne HT vil være bedre til og formidle presis retning og avstand på skudd, skritt kjøretøy o.s.v. (PUBG)
Samtidig så skal lukkede HT gi en del bedre punch i bassen som helt sikkert er digg når granatene hagler :p

Har sett litt på Sennheiser HD 579/599/600 og Beyerdynamic DT 770/990. Jeg heller litt mot åpne hodetelefoner men er veldig usikker på hvor store forsjellene egentlig er.

Noen som har litt erfaring med begge deler og kan si noe om hvordan forsjellene oppleves? 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle modellene du har plukket ut er greie.

 

Generelt låter åpne hodetelefoner best. Grunnen til å gå for lukkede er primært for lydisolasjon ut og/eller inn. Du kan også få lite lufting på lukkede hvor noen klager over varme og klamhet. Aldri hatt dette problemet selv.

 

Min tips for lettdrevet detajert lyd og bra soundstage til en svært hyggelig pris.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=fidelio+x2&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL

Lenke til kommentar

Hadde lyst på X2 til 897 ja, men gadd ikke sitte på tog i 3 timer for å få tak i de :p Kjempekupp for de som har en butikk i nærheten!

Tok meg en tur ned på soundgarden i dag for å lytte på div. hodetelefoner, men de hadde svært få modeller på demo og de ville ikke åpne noen esker  i det hele tatt... Tok så turen til 4sound hvor de uten og blunke åpnet esker på modeller de ikke hadde på demo.

Endte med at jeg svidde av hele julegavebudsjettet på et par Sennheiser HD 650 :D 

Takk for svar alle sammen, nå skal jeg plugge i og lytte mens jeg tar turen innom facebook og deler ut stjerner til butikkene ;)


 

Lenke til kommentar

Åpne hodetelefoner er veldig gode til FPS-spill. Husker da jeg byttet til det i BF (fra MMX300 til X2), at jeg plutselig kunne lokalisere hvor jeg hørte fienden på Operation Locker, og det er et fint fortrinn å ha.

Jeg ville valgt åpen til spill, uten tvil, det er mer enn nok «punch» i X2 feks til gaming og det er samtidig litt ålreit at man ikke blir så varm og klam i øra og. De du har valgt er jo konge å ha på i lengre perioder, så syns du gjorde et godt valg der :)

 

Ser ingen fordeler med lukket til gaming, om ikke lydisolering er et must.

Siste tips, i lydinnstillingene til det spillet du spiller, sett mode til «headphones» for å få den lyden du skal ha med hodetelefoner og skip det surround-mølet som ikke virker :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Jeg har åpne. (Senneheiser HD 598. Veldig fornøyd. Akkurat denne modellen har faktisk en del bass også, nok for meg i alle fall. Sikkert for mye for entusiastene. Du bør nok ha en amp/dac til dine hd650. 

 

En fin ting med åpne er at du hører deg selv snakke bedre i voice chat. Mindre behov for side tone osv, mer behagelig. 

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Jeg har åpne. (Senneheiser HD 598. Veldig fornøyd. Akkurat denne modellen har faktisk en del bass også, nok for meg i alle fall. Sikkert for mye for entusiastene. Du bør nok ha en amp/dac til dine hd650. 

 

En fin ting med åpne er at du hører deg selv snakke bedre i voice chat. Mindre behov for side tone osv, mer behagelig.

De trives godt med en god DAC og amp.

hvis du ikke har sett denne tråden før har jeg skrevet litt ang HD650 og en god DAC/amp med svært høy kvalitet til latterlig lav pris. Den blåser ikke av deg sokkene som Schiit kan, men den er ikke helt tam heller. Mer enn nok til det meste.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1796247&page=2&do=findComment&comment=24204604

Lenke til kommentar

Jeg har en dacmagic+ som driver de helt fint. En tanke lyst, men det kan jeg leve med. Værre er det at volum hjulet er utenfor rekkevidde siden dac'en står ved stereo anlegget 2 meter unna... Spørs om jeg må ommøblere hele stua mens jeg sparer opp til nå schiit :p


Førsteinntrykket er at lyden lever opp til forventningene og vel så det.  
Komfort ikke er helt opptimalt. Håper det går seg til etter noen dagers bruk
 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt HD600, men det er veldig kjent at den ikke har soundstage / at den har et veldig lite soundstage. HD599 er den nye versjonen av HD598, som er utgått (det er kanskje sant at Sennheiser fremdeles produserer SR for Amazon), som er ofte er beskrevet med et stort soundstage. Jeg har den og er enig. Jeg har 18 hodetelefoner, hvor HD598, HD700, Q701, DT990 og AD700x er de mest størst soundstage. Jeg har også Fidelio X2 og den er veldig vid, men den mangler mye dybe. Dette ble klart for meg når jeg spilte BF:BC2 og BF3; lyder hørtes mye nærmere meg enn kildene var. Når jeg sammenlignet X2 direkte til HD700 og Q701, var det som om du tok en boble og kuttet 40% av enden på den. Så jeg synes X2 ikke lyder tredimensjonal. HD579 er den nye versjonen av HD558, som er veldig lik HD598 ut i fra hva folk beskriver.

Hvis du leter etter hodetelefoner for konkurransepregede skytespill, bør du fokusere mest på soundstage, imaging og instrument separation. (Jeg er skjeldent på norske audioforumer og diskuterer ikke audio med nordmenn i hverdagen, så jeg gidder ikke å lete etter oversettelser.) Konsensus er at man bør også har lite som mulig bass, men etter å a brukt DT990, så er ikke dette så svart-hvitt. DT990 er ekstremt konkurransedyktig selv om den har mye bass. X2 har en irriterende bass som overskygger masse lydtegn. Den har ikke imaging til å gjøre opp for det heller pga. sitt soundstage.

Gå for åpen hvis du ikke trenger isolasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...