Gå til innhold

Spørsmål om skatt, hva lønner seg


Gurleifur

Anbefalte innlegg

Har fått 2 mill på konto nå, etter salg av fritidshus i sverige, 22% skal i 2018 innbetales i gevinstskatt til Sverige, ellers tenker jeg nedbetale gjelda mi, så det vil ikke bli veldig mange 100.000 igjen på konto. Men kan noen frtelle meg hva som vil lønne seg for meg å gjøre nå?

Er det noen feller her?

Bør jeg da nedbetale lånet straks, før årsskiftet, eller lønner det seg å vente til etter? Eller kanskje det ikke spiller noen rolle i det hele tatt? Har et hus som har en takst på ca 6 mill, belånt med litt over 1 mill. 

Må nevne at jeg blir  pensjonist om mindre enn 2 år.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen peil på dette, men i selvangivelsen så er det desember måned det skal føres opp hvor mye du hadde på konto din. Kanskje det er lurt å bli kvitt før det. !! 

 

 

Så hvorfor svarer du når du ikke har peil?

 

Bruker han bankinnskuddet til å nedbetale gjeld med går bankinnskudd ned, men det gjør også gjelden som kommer til fradrag i formuesberegningen. Nettoen blir nøyaktig kr 0. Altså spiller det ingen rolle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har et tillegsspørsmål, hvis noen har kompetanse til å svare;

 

Spiller det noen rolle for vilkårene for skatten til gevinsten av salget, når det kommer til hva han skal bruke pengene til? Hvis han kjøper et nytt hus for å leie ut, må han da fremdeles betale 22% skatt, eller blir det skattefritt? Altså, fra investering til investering, eller fra investering til betaling av lån, eller bruke dem på andre personlige formål?

Lenke til kommentar

Jeg har et tillegsspørsmål, hvis noen har kompetanse til å svare;

 

Spiller det noen rolle for vilkårene for skatten til gevinsten av salget, når det kommer til hva han skal bruke pengene til? Hvis han kjøper et nytt hus for å leie ut, må han da fremdeles betale 22% skatt, eller blir det skattefritt? Altså, fra investering til investering, eller fra investering til betaling av lån, eller bruke dem på andre personlige formål?

 

Nei. 

 

Re-investering uten umiddelbar beskattning av gevinst er noe som for private kun helt nylig har blitt mulig, men da kun for aksjer ("Aksjesparekonto").  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det får i utgangspunktet ikke betydning. Fra tid til annen er det noen som foreslår slike regler, men de faller som regel når det pekes på hvor dyrt det vil bli å følge det opp.

 

 

Unntaket er ved ufrivillig realisasjon (brann/ekspropriasjon). Da er det skattefritak dersom en reinvesterer i samme type objekt innen 3 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...