Gå til innhold

Erstatningskrav hvis banken går konkurs e.l?


Mr.X88

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dette er kanskje litt rart spørsmål, men jeg ønsker virkelig at noen kan svare meg på dette;

 

Hvis man har, la oss si 500,000 kr i banken, vil disse bli erstattet av staten e.l. hvis;

1. Banken går konkurs?

2. Hele beløpet skulle forsvinne av en eller annen grunn (hacker angrep, e.l)?

 

Mener på jeg har lest at staten dekker inntil 2 mill NOK om pengene mine skulle fordufte fra kontoen ved alvorlige hendelser som konkurs, svindel eller svikt i det økonomiske systemet.

 

Altså, jeg vil bare komme frem til et poeng her som jeg tenker en del på om dagene. Er det virkelig like trygt å spare penger på en konto i en Norsk bank, som det er ved å investere i en fysisk bolig via boliglån? Jeg bryr meg ikke om avkastning her, kun om det er like "trygt" om "spare" pengene ligger i en fysisk bolig eller på en virtuell konto? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Dette er kanskje litt rart spørsmål, men jeg ønsker virkelig at noen kan svare meg på dette;

 

Hvis man har, la oss si 500,000 kr i banken, vil disse bli erstattet av staten e.l. hvis;

1. Banken går konkurs?

2. Hele beløpet skulle forsvinne av en eller annen grunn (hacker angrep, e.l)?

 

Mener på jeg har lest at staten dekker inntil 2 mill NOK om pengene mine skulle fordufte fra kontoen ved alvorlige hendelser som konkurs, svindel eller svikt i det økonomiske systemet.

 

Altså, jeg vil bare komme frem til et poeng her som jeg tenker en del på om dagene. Er det virkelig like trygt å spare penger på en konto i en Norsk bank, som det er ved å investere i en fysisk bolig via boliglån? Jeg bryr meg ikke om avkastning her, kun om det er like "trygt" om "spare" pengene ligger i en fysisk bolig eller på en virtuell konto? :)

Hvilke garantier har du for at boligen holder seg i verdi? Gitt at du betaler avdrag, som banken sannsynligvis legger til grunn at du skal gjøre for at du skal få låne penger i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

 

Og det skal snart blir til ca 800 000 kroner fordi Erna ga etter for EU. Noe forgjengerne nektet å gjøre.

 

Det er derfor man må stemme på AP.

 

 

AP er ikke det spor bedre enn Høyre her... var Bruntland og AP som fikk oss inn i dritten som nå kalles EØS, til tross for folkets nei.

Lenke til kommentar

Så lenge banken du har pengene i er med i Bankenes Sikringsfond er du trygg. Mulig det finnes en klausul på atomkrig, som med husforsikringer. 

Har man mer enn dagens grense på 2 mill må man spre det på flere banker. Hjelper ikke med bare ulike kontoer i samme bank, det må være forskjellige bankkonsern/selskaper. 

 

Mulig grensen blir senket til €100'000 pga EØS-avtalen. Det er prisen å betale for å ha tilgang til det europeiske markedet, reglene må være like for alle selskaper som opererer i fellesområdet. Å ikke følge slike regler kan være ugunstig, som at f.eks DNB ikke fikk operere i andre EU-land, og Norge ikke fikk solgt fisk til EU. 

Lenke til kommentar

Takker for svar. Virker som det er ganske trygt å oppbevare opptil 800,000 kr i en Norsk Bank, evt. fordele utover flere banker. Det var en av dere som nevnte at man har ingen garanti for om en bolig synker i verdi, men en bolig vil aldri miste hele verdien da alle i verden alltid trenger en plass å bo, så jeg vil nå si at å spare penger ved å betale mer avdrag er en god sparemetode også.

 

Igjen takk for svar :) Ha en trivelig helg 

Lenke til kommentar

 

Takker for svar. Virker som det er ganske trygt å oppbevare opptil 800,000 kr i en Norsk Bank, 

 

 

 

Det er trygt å oppbevare opptil 2 millioner inntil reglene endres. 

 

Du bør uansett ikke ha alle midler i samme type investering, så å sette alt i bolig er ikke lurt. Fordel det etter hva du er komfortabel med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...