Gå til innhold

27 år og trenger veiledning mtp. it-studier


Gal_ape

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bakgrunn:

Jeg er en 27 år gammel mann med en variert,  kreativ bakgrunn. Har studert 3d design /animasjon og musikkproduksjon, men vurderer å bytte beite grunnet i overkant dårlige jobbmuligheter og et ønske om en tryggere økonomisk fremtid.

 

Jeg har begynt å vurdere en utdanning innen IT, da jeg har vært i overkant interessert i datamaskiner og teknologi i rundt 15 år.

 

Utdanning:

 

Jeg gikk media og kommunikasjon på vgs for snart 10 år siden, og tok etter det jeg husker P-matte. Har tenkt at dersom det trengs er jeg helt klar for å gå 100% inn for å lære meg og forstå noe tyngre.

 

Bachelor i musikkproduksjon. Inkluderte også prosjekledelse og hadde et SCRUM-fag, hvor vi lærte basisen for denne måten å jobbe på (har skjønt at det er utstrakt brukt blant utviklere)

 

Ettårig studie i 3D-design og animasjon.

 

Teknisk bakgrunn:

 

Når jeg var yngre lå hovedinteressen på å bygge datamaskiner, casemodding og tilsvarende. Sammenlignet med 95% av venner og tidligere kolleger har jeg alltid vært den som blir spurt om å fikse/optimalisere/rense maskiner, bytte skjermer på macbooker og tilsvarende.

 

Jeg ble tvungen til å gå over til mac og osx via studiet mitt i musikkproduksjon, og føler meg på dags dato over gjennomsnittet kompetent dette økosystemet. Har ingen utstrakt erfaring eller forståelse for bruk av terminal, men er flink nok til å google meg frem til løsninger på alle problemer som har oppstått oppgjennom, og tenker at dersom det trengs er dette noe jeg kan lære meg uten de største vanskelighetene.

 

Jobbe med folk:

 

Jeg har jobbet masse i kundeservice-relaterte deltidsjobber oppgjennom; bensinstasjon, møtebooking(telefonsalg), kasse i butikk, studentvakt, flippe vafler for Haralds Vaffel i Oslo, samt jobber jeg deltid som barnehagevikar per dags dato. Føler jeg er flink med folk og trives i kontakt med kunder/klienter.

 

Per dags dato er jeg også med på et lederkurs (FutureLeaders), og fantaserer om at jeg kan bruke denne kunnskapen i en mulig it-relatert lederstilling i fremtiden.

 

Spørsmål:

 

1. Hvor lett er det å få jobb etter utdanning? Jeg forstår at det er mange ulike faktorer som spiller inn her; erfaring, alder, sted, flaks, utdanning etc.

 

2. I en drift/vedlikeholds-jobb, hva ligger lønnen på, i snitt?

 

3. Er outsourcing et stort problem mtp. jobb?

 

4. Hvor stor fordel er det å ha tatt noe mer avansert enn P-matte? Er dette noe jeg i voksen alder kan lære meg uten store problemer?

 

5. Hvilke personlige egenskaper mener du, gjerne basert på erfaring, er fordelaktige å ha om man ønsker en IT-jobb? Jeg forstår at dette igjen, avhenger 100% av om man vil jobbe med utvikling (back- vs. front-end), vedlikehold/drift eller tilsvarende.

 

6. Er det mulig å få jobb innen vedlikehold uten utdanning, om jeg eks. skriver en god søknad og viser til at jeg er ekstremt engasjert for jobben?

 

 

 

 

Om noe er uklart, eller om det er noe av det jeg har skrevet som er motsigende, hyl ut. Jeg forklarer gjerne mer utdypende om det trengs, og føler meg ganske lost med tanke på hvilken retning jeg skal gå videre. Alt av karriæreveiledning og tilsvarende er forebeholdt studenter (eks. UiO sitt tilbud), samt er kravet fra NAV for gratis veildning at man må ha vært arbeidsledig over lengre tid og fått diagnostisert depresjon av fastlegen sin.

 

Om du har tid, anledning eller gidda til å forsøke å svare på spørsmålene mine hadde jeg vært ekstremt takknemmelig for all hjelpen eller dyttene i riktig retning som jeg kan få.

 

 

Thomas

Endret av Gal_ape
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal svare konkret på spørsmålene dine. Noe er basert på mine erfaringer etter ca. 10 år i bransjen.

 

1. Generelt vanskelig å komme inn i jobb i IT-bransjen, men hvis du tar bachelor/master er det en del firma som har graduate-ordninger.

2. Rett under 600.000 kr i året i gjennomsnitt, på landsbasis.

3. Delvis. Ikke hvis du arbeider for et av IT-selskapene, som andre firma outsourcer til f.eks.

4. Avhenger mer av studiet enn av selve jobben. Har du nok til å komme inn på studiet er du safe.

5. Lærevillighet

6. Ja, men i første omgang vil det være typisk førstelinje, vikar for førstelinje e.l. Så må du jobbe deg opp derfra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser du trekker inn alderen. Jeg er selv like gammel som deg, og går informatikk ved UiO, og vil på mange måter trekke det inn som en fordel også. Det er mange som kommer rett ut fra VGS, og som kanskje ikke er mest motiverte, har best struktur osv. Jeg er overbevist om at jeg hadde ligget på et snitt på B-C i stedet for A-B, hadde jeg gjort dette rett etter VGS. Opplevde også at det var ganske lett å få undervisningsjobb etter ett år, nettopp på grunn av alderen - typisk mer autoritet/selvtillit, osv.

 

Om du har spørsmål direktet rettet mot UiO, så kan du gjerne ta kontakt på PM eller mer her i tråden, så kan jeg antakelig svare på de.

 

Edit: Kom som deg, også fra en mer kreativ bakgrunn. På intervjuer så har det stort sett blitt trukket frem, og da utelukkende som positivt.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanvittig mangel på folk som er flinke på å kode, spesielt dei som kan Java, C#, Javascript, SQL osv. Som nyutdanna får du jobb på timen om du kan fleire disse teknologiane.

 

Det er svært mange som bare kan "litt" av dette, spesielt blant nyutdanna. Men det finnes nokon som leser seg ekstra godt opp på dette og blir skikkeleg flink. Disse er det slåsskamp om frå alle kantar.

 

Lønningane er på kraftig veg opp, for alle overbyr kvarandre. Du blir alltid vurdert etter kor flink du er, om du er nyutdanna eller senior har nesten ingenting å sei. Programmering er som fotball, skal du spele i premier league så er også lønningane og jobbmoglegheitane deretter. Har du ingen ambisjonar og fornøgd med å bruke 1 månad på å lage ein enkel webside, ja da er det lilleputt som gjelder og da kan det bli vanskeleg å i det heile tatt finne seg ein jobb.

 

Når me intervjue folk, så ser me på kva du kan, kor mykje tid som må brukast på å få deg "up to speed" og din personlegheit. Karakterar gidder me ikkje å sjå på fordi dei fortelje oss ingenting. Kan du andre ting i tillegg så blir det rekna som ein bonus.

Endret av siDDis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Med høyere utdanning vil jeg si det er lett. Det kommer ikke gratis, men med litt engasjement og kanskje kontakter du får underveis er mulighetene gode.

 

2. Litt vanskelig å føre statistikk over kanskje, men anbefaler at du tar innom denne tråden for å kanskje få en følelse av lønnsnivå i ulike deler av IT-bransjen, knyttet opp mot utdanning/erfaring o.l.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1498623

 

Ellers har Tekna og slikt mer komplett, men generell lønnsstatistikk om du er interessert.

 

3. Spørs på bransje.

 

4. Du bør undersøke opptakskravene til aktuelle høgskoler og universiteter selv, men du bør typisk kunne forvente at de legger seg på R1 eller R2 (og evt. fysikk).

 

5. Største forskjellen vil jeg kanskje si ligger i hvor interessert man er i faget, og lærevillighet som NoTrace nevner. Kan være stor forsjkell mellom utviklere med samme eller tilsvarende utdanning, hvor ene har holdt seg til det som blir lært på skolen, og andre har "litt ekstra nerding på siden".

 

6. Brukerstøtte/service desk/førstelinje er vel vanligste veien i så fall, og evt. håpe på å bli "the IT guy" i en mindre bedrift eller jobbe seg oppover hvis systemet tillater det. Har du tid og økonomi til det ville jeg satset på høyere utdanning.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...