Gå til innhold

Linux-drømmen brast: München returnerer til Windows


Anbefalte innlegg

Linux er per dags dato ikke godt nok for å bli brukt av absolutt alle. Folk må virkelig slutte å insistere på at Linux er så mye bedre enn Windows, for en gjennomsnittlig bruker. Det hjelper heller ikke at Office er standarden som alle andre bruker, du blir litt isolert.

 

Linux krever litt mer av IT-avdelingen og det er en avdeling som ofte er flytt med de mest inkompetente folkene i hele verden. Det er så mange som jobber som sys-admin som ikke forstår at det er deres jobb å gjøre hverdagen så lett som mulig for brukeren. 

 

På jobb er jeg ivrig bruker av linux og jeg kunne ikke tenke meg å ha Windows, men det er ikke mange som trenger linux på samme måte som jeg gjør. 

 

Om man nå forholder seg til "Klientbiten" så er det mye som ikke har gått den veien jeg håpet på innen Linux. Blant annet mener jeg at distribusjonene generelt ikke er faste nok i fisken. Alle skal gape over alt, og da blir det lapskaus med indrefilet som ingrediens. Potensialet har dessverre ikke blitt realisert og Ubuntu er en av synderne, det samme er SuSE.

 

https://www.theinquirer.net/inquirer/news/3006352/munich-it-chief-slams-citys-surprise-decision-to-dump-linux-for-windows

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok hovedsakelig en politisk beslutting, må være forsiktige med å lese tekniske konklusjoner ut av dette. Etter at München gikk over til Linux så flyttet MS sitt Tyske hovedkvarter ditt, og ordføreren har tydelige MS sympatier. Det er ikke grunner nok i seg selv, men kan vippe vektskålen i en retning. Særlig da München er ganske alene om å bruke Linux på denne måten. Det er krevende å være først og enda mer krevde å bli stående alene. Selv med det utgangspunktet har Linux prosjektet gjort det bra. Hvis det er flere som bruker Linux som desktop så vil også programvare bli tilgjengelig. Dette vil nok bli mindre og mindre viktig da mye nå kjøres i nettleserne.

 

Hvis offentlige myndigheter i forskjellige land klarer å gå sammen om å finansiere utviklingen av kontorprogramvare og fagsystemer som fri programvare kan enorme beløp spares, men enda viktigere er de strategiske fordelene det kan gi. Bare se på bruken av fri programvare blant IT gigantene og av oppstartselskaper. Frihet fra lisensregimer og hemmelighold har store fordeler.

 

Desktop er jo døende, da?

 

Trondheim har som hittil største kommune gått all in for Googles tilnærmet rene skyløsning. Personlig finner jeg den mangelfull, men Google jobber stadig for å nærme seg Office der Office er best, som delte lagringsområder (teamdisker...) og muligheter for offline jobbing, begge deler områder hvor Google fremsto som oppsiktsvekkende svake da vi gjennomførte overgangen. Det er fortsatt mye tregere å jobbe i skyen enn på desktop. Til gjengjeld er det stadig færre oppgaver som må utføres på desktop. Mobil er en mer mobil plattform enn PC.

Lenke til kommentar

Desktop er jo døende, da?

 

Trondheim har som hittil største kommune gått all in for Googles tilnærmet rene skyløsning. Personlig finner jeg den mangelfull, men Google jobber stadig for å nærme seg Office der Office er best, som delte lagringsområder (teamdisker...) og muligheter for offline jobbing, begge deler områder hvor Google fremsto som oppsiktsvekkende svake da vi gjennomførte overgangen. Det er fortsatt mye tregere å jobbe i skyen enn på desktop. Til gjengjeld er det stadig færre oppgaver som må utføres på desktop. Mobil er en mer mobil plattform enn PC.

 

Kontorpakker er egentlig en anakronisme som kommer til å ende samme sted som skrivemaskinene. Long overdue. Likevel er de en hindring for plattformuavhengighet og fritt valg av løsninger. Det er ikke til kundenes gunst, men gull verdt for leverandørene.
Lenke til kommentar

Men det du snakker om i andre avsnitt er vill utopi, forskjellige land har forskjellige lover og dette må fagsystemene være bygget med i tankene.

 

Du antar at jeg snakker om nøkkelferdige fagsystemer. Det jeg snakker om er komponenter og biblioteker. I tillegg til mer typisk hyllevare som LibreOffice, som faktisk brukes på tvers av landegrenser.

 

IT giganter og oppstartsselskap bruker ikke nøkkelferdige løsninger, men de bruker en mengde fri programvarekomponenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du antar at jeg snakker om nøkkelferdige fagsystemer. Det jeg snakker om er komponenter og biblioteker.(...)

ja det var jo tydelig...

 

Hvis offentlige myndigheter i forskjellige land klarer å gå sammen om å finansiere utviklingen av kontorprogramvare og fagsystemer som fri programvare kan enorme beløp spares, 

 

Jeg tror du undervurderer jobben dette ville være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men det du snakker om i andre avsnitt er vill utopi, forskjellige land har forskjellige lover og dette må fagsystemene være bygget med i tankene.

 

Du antar at jeg snakker om nøkkelferdige fagsystemer. Det jeg snakker om er komponenter og biblioteker. I tillegg til mer typisk hyllevare som LibreOffice, som faktisk brukes på tvers av landegrenser.

 

IT giganter og oppstartsselskap bruker ikke nøkkelferdige løsninger, men de bruker en mengde fri programvarekomponenter.

Det er kanskje en mangel på folk som er gode med Lego :o)

 

Hadde gjerne sett at det offentlige som har til oppgave å tyne mest mulig ut av skattekronene hadde bygd opp en struktur av moduler med mer som ymse offentlige etater kunne plukke fra.

 

Så kunne jo eierne av godbitene fakturert etter hva den enkelte etat/organisasjon benyttet seg av samtidig som at det i tilskuddsordningene mm. ble gitt tilsvarende støtte.

 

En kommune kunne velge selv om de vil betale for noe annet. Dersom en etat eller organisasjon valgte å utvikle en modul selv kunne de fått betalt fra andre brukere andre steder. Ville kanskje blitt lønnsomt å lage gode produkter etter hvert? Med lavere kostnad for samfunnet over tid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kanskje en mangel på folk som er gode med Lego :o)

Hadde gjerne sett at det offentlige som har til oppgave å tyne mest mulig ut av skattekronene hadde bygd opp en struktur av moduler med mer som ymse offentlige etater kunne plukke fra.

 

Så kunne jo eierne av godbitene fakturert etter hva den enkelte etat/organisasjon benyttet seg av samtidig som at det i tilskuddsordningene mm. ble gitt tilsvarende støtte.

 

En kommune kunne velge selv om de vil betale for noe annet. Dersom en etat eller organisasjon valgte å utvikle en modul selv kunne de fått betalt fra andre brukere andre steder. Ville kanskje blitt lønnsomt å lage gode produkter etter hvert? Med lavere kostnad for samfunnet over tid?

 

Og når kommunen bytter ut saksbehandlere for utviklere for å øke inntektene skal du se at det blir bra tjenester for innbyggeren :p

 

Hvordan samfunnet er tjent med at det offentlige produserer annet enn tjenester for innbyggere og næringsliv har jeg vanskelig for å se.

Lenke til kommentar

 

Desktop er jo døende, da?

 

Trondheim har som hittil største kommune gått all in for Googles tilnærmet rene skyløsning. Personlig finner jeg den mangelfull, men Google jobber stadig for å nærme seg Office der Office er best, som delte lagringsområder (teamdisker...) og muligheter for offline jobbing, begge deler områder hvor Google fremsto som oppsiktsvekkende svake da vi gjennomførte overgangen. Det er fortsatt mye tregere å jobbe i skyen enn på desktop. Til gjengjeld er det stadig færre oppgaver som må utføres på desktop. Mobil er en mer mobil plattform enn PC.

Kontorpakker er egentlig en anakronisme som kommer til å ende samme sted som skrivemaskinene. Long overdue. Likevel er de en hindring for plattformuavhengighet og fritt valg av løsninger. Det er ikke til kundenes gunst, men gull verdt for leverandørene.

 

Men hva er alternativene i praksis? Microsoft Office med eller uten OneDrive har en milliard brukere eller noe slikt. G-Suite og Google Docs er den agressive utfordreren. Jeg kjenner ingen andre alternativer som er i bruk. Open Office / Libre Office forsvant under horisonten for mange år siden i likhet med en drøss andre rene desktoppakker. Noe må man bruke til tekstbehandling, regneark og dokumenthåndtering. I dagens mobile verden vil man gjerne ha filene tilgjengelig på mobilen i tillegg til desktop. Hvilke alternativer ser du for deg til Office 365 eller G-Suite som fyller de samme behovene? Jeg synes begge pakkene er meget billige i forhold til hva man får ferdig og slipper å styre med selv. 

Lenke til kommentar

 

 

Men det du snakker om i andre avsnitt er vill utopi, forskjellige land har forskjellige lover og dette må fagsystemene være bygget med i tankene.

 

Du antar at jeg snakker om nøkkelferdige fagsystemer. Det jeg snakker om er komponenter og biblioteker. I tillegg til mer typisk hyllevare som LibreOffice, som faktisk brukes på tvers av landegrenser.

 

IT giganter og oppstartsselskap bruker ikke nøkkelferdige løsninger, men de bruker en mengde fri programvarekomponenter.

Det er kanskje en mangel på folk som er gode med Lego :o)

 

Hadde gjerne sett at det offentlige som har til oppgave å tyne mest mulig ut av skattekronene hadde bygd opp en struktur av moduler med mer som ymse offentlige etater kunne plukke fra.

 

Så kunne jo eierne av godbitene fakturert etter hva den enkelte etat/organisasjon benyttet seg av samtidig som at det i tilskuddsordningene mm. ble gitt tilsvarende støtte.

 

En kommune kunne velge selv om de vil betale for noe annet. Dersom en etat eller organisasjon valgte å utvikle en modul selv kunne de fått betalt fra andre brukere andre steder. Ville kanskje blitt lønnsomt å lage gode produkter etter hvert? Med lavere kostnad for samfunnet over tid?

...og så finn ein ut at det er mest effektivt å samla all utvikling på ein plass. Og så ser ein at det blir mest effektivt å skilla dette ut som eit offentlig selskap. Og så ser det etterkvart ut som eit programvareselskap...som det er fornuftog å ta på børs for å optimalisera profitten...

Lenke til kommentar

 

Og når kommunen bytter ut saksbehandlere for utviklere for å øke inntektene skal du se at det blir bra tjenester for innbyggeren :p

 

Hvordan samfunnet er tjent med at det offentlige produserer annet enn tjenester for innbyggere og næringsliv har jeg vanskelig for å se.

 

Den feite katta kan betale :o)

...og i kommunal sammenheng er den feite katta Staten - som fortsatt eser ut mens de slanker kommunene :o)

 

ROI vil være superb om det blir håndtert korrekt.

Lenke til kommentar

Men hva er alternativene i praksis? Microsoft Office med eller uten OneDrive har en milliard brukere eller noe slikt. G-Suite og Google Docs er den agressive utfordreren. Jeg kjenner ingen andre alternativer som er i bruk. Open Office / Libre Office forsvant under horisonten for mange år siden i likhet med en drøss andre rene desktoppakker. Noe må man bruke til tekstbehandling, regneark og dokumenthåndtering. I dagens mobile verden vil man gjerne ha filene tilgjengelig på mobilen i tillegg til desktop. Hvilke alternativer ser du for deg til Office 365 eller G-Suite som fyller de samme behovene? Jeg synes begge pakkene er meget billige i forhold til hva man får ferdig og slipper å styre med selv. 

 

Libreoffice leveres for skyen med nettlagring også, men jeg skal ikke uttale meg om kvaliteten på tjenestene - jeg har ikke erfaring med de:

 

https://www.collabora.com/about-us/open-source.html

https://www.icewarp.com/product/technical-specification/

 

Men jeg mener altså at også libreoffice er en anakronisme - lagd som alternativ til andre anakronismer.

 

NOEN har definitivt behov for kontorpakker, men en svært stor andel av de som sitter og produserer dokumenter i tunge forretningssytemer ville ha greid seg utmerket med svært forenklet dokumentbehandling og standardiserte maler. Jeg har ikke tall på det, men jeg vil tro at brorparten av sluttbrukerne av f.eks MSO aldri åpner excel eller powerpoint mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og så finn ein ut at det er mest effektivt å samla all utvikling på ein plass. Og så ser ein at det blir mest effektivt å skilla dette ut som eit offentlig selskap. Og så ser det etterkvart ut som eit programvareselskap...som det er fornuftog å ta på børs for å optimalisera profitten...

 

Det er viktig at Stortinget holder Staten i ørene, og det må velgerne sørge for :o)

 

I det øyeblikket det blir AS så vil de også bli en ekstern tilbyder av tjenester til det offentlige, og det forandrer nok en hel del mht kostnader og krav til anbud mm.

Lenke til kommentar

 

 

LiMux.300x169.jpg

 

Skal dette tolkes på engelsk, så står det oversatt til norsk "Dø IT-Evolusjonen".

 

Eller skal det tolkes fra tysk språk?

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Die

Haha, den var god. Jeg tolket det på tysk.

 

KAN jo tolkes på morsmålet også dersom noen slenger frem en pupp?

(Whoops - nå blir jeg drept - kjønnsspesifikk humor er blodig alvor)

 

 

Funker det om man sier at gnuen er hukjønn:

 

gnu-lux.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...