Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hasj på gutterommet


Anbefalte innlegg

Vi er en familie på seks. Vi har tre barn sammen og hun har en fra tidligere som nå er 19. Jeg har vært stefar for han i 17 år.

Min stesønn og jeg har stort sett hatt et bra forhold, men ofte hører han ikke på meg. Dette har ble verre da han fylte 18 og han mente at han kunne gjøre hva han ville fordi han var voksen.

Jeg har nok vært strengere mot ham enn de andre, men dette henger sammen med at han ikke hører på meg.

Jeg har nå for tredje gang funnet hasj på rommet hans og jeg ønsker han egentlig ut så lenge han holder på med dette. Jeg vil ikke ha hasj i huset mitt. Vi har andre barn her også.

Han har lovet å slutte, etter forrige funn for et halvt år siden. Han ble tatt av politiet for bruk da han var 16.

Problemet er at samboeren min beskytter ham for hun vil at han skal bo her, og blir dritsur på meg for å snoke i hans saker.

Hun vil ikke at jeg skal ta opp noe direkte med ham, for da blir det surt. Og så ringer han til mammaen sin, og da blir jo jeg plutselig den kriminelle.

Hva skal jeg gjøre? Uansett om jeg tar det opp med ham eller moren, så blir jeg den skyldige slemme stefaren. Fordi jeg alltid visstnok skal ta ham for noe.. Fristende å ringe politiet, men da kan jeg bare pakke kofferten min med en gang. Jeg er låst i mitt eget hus og han er fredet av moren. Trenger litt råd og tanker rundt dette.

 

Anonymous poster hash: ef062...e66

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det vil ha noe for seg å blande inn politiet eller kaste han ut. Det katalyserer nok bare at han røyker enda mer. Men du bør snakke med mor, han har jo allerede røykt i flere år og å bare se gjennom fingrene sånn som hun gjør er ikke å bry seg om noen.

 

Hvis du har en eller annen venn som har kastet bort livet sitt på å røyke hasj, har strandet på 16 års stadiet, er full av angst og dum som en stokk er kanskje det mest preventive å la stesønn møte en sånn person så han vet hva han flørter med i fremtiden.



Anonymous poster hash: 211f1...55f
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva hadde du gjort hvis det var snakk om alkoholmisbruk TS?

 

Jeg tror ikke jeg hadde ønsket å ha noen form for rusmibruker boende hjemme hos meg, alkohol eller hasj. Men nå svarer jeg bare for meg selv. Dessuten vil jeg IHVERTFALL ikke ha røyking i mitt hjem. Her er det totalforbud mot røyk, hasj. sigaretter, piper eller sigrer. Forbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en person har slike problemer som stesønnen din har, hjelper det lite å være streng med han. Siden han er 18 år og samboeren din går imot deg for å "beskytte" sønnen sin. Så får det heller være hennes problem framover. Du kan isteden prøve å være mer forstålesefull overfor sønnen sin problemer, fordi visst du alltid går i angrepsmodus eller kjefter, vil han alltid gå i forsvarsmodus også ringe moren sin for å manipulere henne over på han sin side. Observer og hold munn til du har noe positiv å si, visst du møter konfrontasjon så legger du deg flat. Du må la samboeren og stesønnen gi pusterom til å reflektere over situasjonen. Du kan egentlig ikke kontrollere andre mennesker, det er en illusjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva hadde du gjort hvis det var snakk om alkoholmisbruk TS?

 

Jeg tror ikke jeg hadde ønsket å ha noen form for rusmibruker boende hjemme hos meg, alkohol eller hasj. Men nå svarer jeg bare for meg selv.

 

Ikke jeg heller, men poenget var om fremgangsmåten for å ta opp og løse problemet ville vært forskjellig hvis det var snakk om alkohol.

Lenke til kommentar

Du får ikke gjort så mye annet enn å granske deg selv. Det virker som du har all verdens gode intensjoner. Jeg ville nok satt et blindt øye til, men jeg ville også holdt døren åpen for samtale.

 

Du må vinne tilbake tilliten hans, og dét gjør du kun ved å ikke irrettesette han ved den minste lille ting. Jeg forstår at hasj/marijuana -høres- veldig "kriminelt" ut, og ikke misforstå, det ER jo det .... men det er ikke heroin eller amfetamin. Jeg bruker det ikke selv, bare for å ha det sagt.

 

Den éneste måten du kan vinne tiliten hans på, er å først si til han at du beklager for at du har vært for streng mot han, og at dét har skapt friksjoner mellom dere. SÅ, når du har fått tillit, så kan du begynne å reparere forholdet. Du må ikke dømme. Han er ung med masse forventninger, og også krav på sine skuldre. Du må empatisére. Dét er den éneste måten å gjøre det her på.

Det er en grunn til at han bruker det. Denne grunnen må du være forsiktig med å dømme. Du må heller pøve å forstå, og la han fortsette sin "livsgang". Alt du kan gjøre er å støtte. Disiplin kommer i form av støtte. Det er ingen som -vil- være kriminelle. Han -vil- nok ha et stabilt og bra liv. Ikke gjør det vanskelig for han.

 

Hvis du blander politiet inn i det her, så bryter du antageligvis tilliten til han for en svært lang tid. Da vil det ta enda lenger tid å fikse ting.

 

Du har valget mellom tillit og mistillit.

 

Å begynne å skrive ned tanker og følelser, få et klart og tydelig kart over det her, og også veien videre, kanskje 10-20 år, er en veldig god ting å gjøre.

Endret av Taurean
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høres nesten ut som om du anbefaler TS å være passiv Taurean(?). For å kunne rette opp i dette her må TS være ganske aktiv og det nytter ikke å sitte på gjerdet hvis man skal vinne tillitt. TS bør, etter min mening, tilbringe tid med gutten. Man stoler ikke nok på helt fremmede folk til å legge ut hele livshistorien sin.

Lenke til kommentar

Jeg har nå for tredje gang funnet hasj på rommet hans og jeg ønsker han egentlig ut så lenge han holder på med dette. Jeg vil ikke ha hasj i huset mitt. Vi har andre barn her også.

[...]

Problemet er at samboeren min beskytter ham for hun vil at han skal bo her, og blir dritsur på meg for å snoke i hans saker.

 

Samboeren din ser ut til å prioritere seg selv overnfor barnas sikkerhet. Hun ønsker å ha sønnen boende hos seg. Og hun driter i at han røyker, og at det er andre barn i huset som kan ta skade av dette etterhvert. Du må ta dette opp med henne.

 

Som det har blitt påpekt vil han sannsynligvis ikke slutte å røyke om han må flytte. Men i så fall vil hvertfall dine ekte barn være tryggere fra ham, og vi vet begge at det er dette det handler om. Du driter egentlig i om denne gutten røyker eller ikke, så lenge han ikke sprer dritten over til dine barn.

 

Dessverre er du fanget. Om du fucker opp forholdet med samboeren, og må flytte ut, mister du høyst sannsynlig foreldreretten til dine barn, og alle kommer til å bo under samme tak med mora. En alenemor med unger som røyker hasj... Det vil ikke ta lang tid før alle røyker sammen i stua. Så trå varsomt.

 

For å få ham ut av huset, kan du styre ham mot høyere utdanning - på et universitet som ligger et godt stykke unna. Om han ikke er universitetsmateriale, så kan du fra tid til annen gi ham historier fra din egen ungdom hvor du bodde for deg selv og hadde nye damer over hele tida. Om du har slike historier som ikke er løgn kan det være mer effektivt om du har noen kamerater på besøk og inviterer gutten til å ta en øl med dere. Han er jo tross alt 18. Og om han er trassig, har han lettere for å høre på andre enn å høre på deg, pluss at du får bonuspoeng for å være kul om du inviterer ham på en øl.

 

Det beste er om han selv får lyst til å flytte, men ikke blir jaget ut. Om du klarer å jage ham ut, kan det godt tenkes at han vil prøve å pushe hasj på barna dine for å ta igjen.

 

Som sagt, trå varsomt.

 

Og drit i å ringe politiet! Hva faen...

 

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har nå for tredje gang funnet hasj på rommet hans og jeg ønsker han egentlig ut så lenge han holder på med dette. Jeg vil ikke ha hasj i huset mitt. Vi har andre barn her også.

[...]

Problemet er at samboeren min beskytter ham for hun vil at han skal bo her, og blir dritsur på meg for å snoke i hans saker.

 

Samboeren din ser ut til å prioritere seg selv overnfor barnas sikkerhet. Hun ønsker å ha sønnen boende hos seg. Og hun driter i at han røyker, og at det er andre barn i huset som kan ta skade av dette etterhvert. Du må ta dette opp med henne.

 

Som det har blitt påpekt vil han sannsynligvis ikke slutte å røyke om han må flytte. Men i så fall vil hvertfall dine ekte barn være tryggere fra ham, og vi vet begge at det er dette det handler om. Du driter egentlig i om denne gutten røyker eller ikke, så lenge han ikke sprer dritten over til dine barn.

 

Dessverre er du fanget. Om du fucker opp forholdet med samboeren, og må flytte ut, mister du høyst sannsynlig foreldreretten til dine barn, og alle kommer til å bo under samme tak med mora. En alenemor med unger som røyker hasj... Det vil ikke ta lang tid før alle røyker sammen i stua. Så trå varsomt.

 

For å få ham ut av huset, kan du styre ham mot høyere utdanning - på et universitet som ligger et godt stykke unna. Om han ikke er universitetsmateriale, så kan du fra tid til annen gi ham historier fra din egen ungdom hvor du bodde for deg selv og hadde nye damer over hele tida. Om du har slike historier som ikke er løgn kan det være mer effektivt om du har noen kamerater på besøk og inviterer gutten til å ta en øl med dere. Han er jo tross alt 18. Og om han er trassig, har han lettere for å høre på andre enn å høre på deg, pluss at du får bonuspoeng for å være kul om du inviterer ham på en øl.

 

Det beste er om han selv får lyst til å flytte, men ikke blir jaget ut. Om du klarer å jage ham ut, kan det godt tenkes at han vil prøve å pushe hasj på barna dine for å ta igjen.

 

Som sagt, trå varsomt.

 

Og drit i å ringe politiet! Hva faen...

 

 

Det at han vil pushe hasj på sine egne søsken høres veldig tvilsomt ut, men er enig med at den letteste løsningen hadde vært at han flyttet ut på egent initiativ. Hvis han skal fortsette å bo hjemme ville jeg prøvd å få et bedre forhold med han som flere nevner over. Hvis du vil at han skal respektere deg og dine regler må du også respektere han. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at han vil pushe hasj på sine egne søsken høres veldig tvilsomt ut, men er enig med at den letteste løsningen hadde vært at han flyttet ut på egent initiativ. Hvis han skal fortsette å bo hjemme ville jeg prøvd å få et bedre forhold med han som flere nevner over. Hvis du vil at han skal respektere deg og dine regler må du også respektere han.

Man vet aldri med en trassig tenåring som har blitt kasta ut av foreldra sine. Og om småsøskena allerede synes han er kul, ville han stoppet dem fra å prøve dersom de var nysgjerrige? TS kjenner gutten best selv, men det er fornuftig å i det minste vurdere risikoen for en negativ reaksjon om TS forsetter å mase, ringe politiet, eller med makt kaster ham ut.

Lenke til kommentar

 

Hva hadde du gjort hvis det var snakk om alkoholmisbruk TS?

 

Jeg tror ikke jeg hadde ønsket å ha noen form for rusmibruker boende hjemme hos meg, alkohol eller hasj. Men nå svarer jeg bare for meg selv. Dessuten vil jeg IHVERTFALL ikke ha røyking i mitt hjem. Her er det totalforbud mot røyk, hasj. sigaretter, piper eller sigrer. Forbud.

 

Du bruker ordet rusmisbruk. Hva er det 19åringen gjør til vanlig? Driver dank? For det er er en stor forskjell på bruk og misbruk, ikke misbruk ordet rusmisbruk. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høres nesten ut som om du anbefaler TS å være passiv Taurean(?). For å kunne rette opp i dette her må TS være ganske aktiv og det nytter ikke å sitte på gjerdet hvis man skal vinne tillitt. TS bør, etter min mening, tilbringe tid med gutten. Man stoler ikke nok på helt fremmede folk til å legge ut hele livshistorien sin.

Ikke passiv, men defensiv, ikke aggressiv. Prate og løse opp, ikke diktére og stenge ned. Hvordan kan man løse et problem hvis man ikke forstår hva som forårsaker det? Spør han hva hans ambisjoner og drømmer er, og hjelpe han med å oppnå dem! Ikke fokusére på små filleting. Kanskje TS tar seg et glass alkohol i ny og ne? Alkohol er kåret som et verre rusmiddel enn hasj/marijuana. Ikke at det forsvarer bruken pga lovverket, men det er likevel et faktum.

 

Uansett, skal man hjelpe noen ut av noe, så hjelper det ikke å dømme og diktére.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det blir argumentert at han ikke vil pushe hasj over på søsknene. Han GJØR jo det allerede! Han er den eldste i søskenflokken... selvfølgelig er det en stor fare for at hans uvaner vil smitte over på de yngre.

 

Hasj er ingenting - hasj er et lekestoff som pingler bruker fordi de føler seg tøffe. De har sett det i media og på film og tror at alle badboys fyrer hasj og at det automatisk gjør dem stilige om de også gjør det.

 

Mange har en overdrevet negativ holdbing til hasj. (Alkohol er langt verre) og "gateway" drugs har jeg ingen tro på - men det finnes gateway mennesker og siden du antagelig er en av disse som har et veldig negativt syn på rusmiddelet og samtidig er låst fast i et forhold med felled barn så vil jeg tro at du bør tenke litt taktisk. Du bør prøve å tone ned dine egne følelser i forhold til hasjen slik at du kan prøve å unngå voldsomme kobfrontasjoner samtidig som du ser dine egne barn ăn - hvor realistisk er det at hasj bruken vil ødelegge familien? Hva gjør mest skade? Dine reaksjoner eller hasjen?

 

Hvis du da kommer frem til at det ikke er en umiddelbar hast å bli kvitt mennesket så kan du prøve å bruke en del tid på å innynde deg hos ham for å sakte manipulere ønsket adferd. Han er 19, bor hjemme og røyker hasj - dette er tre punkter som peker i retning av at han antagelig ikke er særlig smart og er lett påvirkelig.

Easy prey for en voksen med livserfaring.

 

Prøv å få ham til å innse hvor tragisk hasj er.

Hvor pysete det er og hvor poengløst.

Hvorfor drive på med noe som gir en elendig rus, koster mye penger, er ulovlig og får seg selv til å bli forhåndsdømt som en barnslig emo når folk hører om det.

 

Ikke gå FOR aggressivt frem. Men la det være beskjeden du prøver å formidle NÅR du har innyndet deg og satt deg i respekt ved å komme på vennskapelig tone.

Vær også tydelig på at du forstår hvor ufarlig stoffet er.

 

 

Jeg vet ikke hvordan din oppvekst har vært men I mine tenår eksperimenterte jeg masse. Jeg ruset meg på alt jeg kom over. Drakk og festet og hadde mye gøy - men det ble aldri en avhengighet og det ble folk av meg óg.

 

Men selvfølgelig - du kjenner dine barn best.

Du vet best hvor mye de tåler og hvor sannsynlig det er at faser går over. Når jeg var 19 var jeg ferdig med alt av stoff. Har ikke rørt noe annet enn øl siden "barndommen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, han er nok med i en vennegjeng som bruker hasj, siden han bruker det selv. De har sannsynligvis påvirket han, og kommer til å fortsette med det så lenge han henger med dem. Når han velger å bruke det selv, og har latt seg påvirke av de andre, så handler det om at han vil være en del av den gjengen. Han har ikke sine egne prinsipper og standpunkter som stopper han fra å gjøre det. Det handler om å søke tilhørighet og aksept av en gruppe mennesker. Han har rett og slett sporet litt av den A4-veien til å bli et voksent ansvarsfullt menneske. Det er ikke umulig å få han inn på rett spor igjen, men om han ikke blir pushet i den retningen, kan han bli ledet på villsport, og kan ende opp i et rusmiljø til slutt. Det handler ikke om rusmidlet, eller at han ikke bør være i deres hus, men han må ledes inn på rett spor i livet. Han må innse selv at han ikke bør fortsette slik som han gjør, og du kan faktisk hjelpe han med det. Om du ikke gjør noe aktivt med det mens du kan, så er det muligheter for at han havner på kjøret om noen år. Du kan si fra, be om hjelp eller ta saken i egne hender. Om du ikke vet hva du skal gjøre, så søk hjelp for han. Det å vise at du bryr deg, at du kan være en "kamerat" kan hjelpe positivt også. Jeg vil tro at siden han ikke har vokst opp med sin ekte far, men en stefar, at det kan være noen kompliserte følelser i den sammenheng som gnager og gjør at han ikke føler seg 100% som del av familien. Men det er ikke noe du kan gjøre noe med.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Høres nesten ut som om du anbefaler TS å være passiv Taurean(?). For å kunne rette opp i dette her må TS være ganske aktiv og det nytter ikke å sitte på gjerdet hvis man skal vinne tillitt. TS bør, etter min mening, tilbringe tid med gutten. Man stoler ikke nok på helt fremmede folk til å legge ut hele livshistorien sin.

Ikke passiv, men defensiv, ikke aggressiv. Prate og løse opp, ikke diktére og stenge ned. Hvordan kan man løse et problem hvis man ikke forstår hva som forårsaker det? Spør han hva hans ambisjoner og drømmer er, og hjelpe han med å oppnå dem! Ikke fokusére på små filleting. Kanskje TS tar seg et glass alkohol i ny og ne? Alkohol er kåret som et verre rusmiddel enn hasj/marijuana. Ikke at det forsvarer bruken pga lovverket, men det er likevel et faktum.

 

Uansett, skal man hjelpe noen ut av noe, så hjelper det ikke å dømme og diktére.

 

Defensiv? Hele poenget er jo at TS ikke bør være defensiv, han bør være åpen og aktiv. En defensiv holdning er jo det han har i dag, beskytte alle andre og "fjerne" stesønnen.

 

Diskusjonen om cannabis VS alkohol er idiotisk. Et glass vin i helga er mye mindre skadelig enn å røyke cannabis 5 ganger daglig. Statistikkene rundt skadeligheten blir tullete å belage seg på da det uansett koker ned til enkeltsituasjoner. Det er lagt fra et faktum at alkohol er mer skadelig, men faktum er at alkohol har større skadevirkninger på samfunnet. To veldig forskjellige ting som ofte blir misforstått.

 

Jeg er enig i det som ble nevnt over, rusmiddelet er egentlig ikke det som bør være i fokus. Det var mer eller mindre det jeg mente også. Tilbringe tid sammen uten å dra inn rusproblemene.

 

Og ja, det er et rusproblem da det er rusing med i bildet som skaper et problem. Et rusproblem er ikke nødvendigvis at den som ruser seg har problemer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...