Gå til innhold

Kunsten å holde hodet kaldt.


Anbefalte innlegg

Det er kanskje ikke alle som har fått det med seg. Men det skjer ting på norsk venstreside som omhandler noen som er blitt døpt «oktoberbarna». Dette er unge afghanske asylsøkere som på grunn av deres unge alder inntil nå har fått bli værende, men som nå, nå som de er fylt 18 år, kan returneres. Dette har selvsagt satt sinnene i kok på venstresiden som, forutsigbart nok, har tatt til orde for at de skal få bli.

 

Hvorfor skal disse menneskene få bli når andre blir bedt om å reise, spør du kanskje. Og det er et veldig godt spørsmål. Men mye synes å gå på at dette er «unge mennesker» som har opplevd «fæle ting», så de må nesten få bli. Uten at noen av de klarer å utdype hva de mener med «fæle ting», vel og merke. Reisen til Norge kan da umulig i seg selv gi opphold?

 

Og det er her jeg tror at det er en god del som rett og slett faller av. For er «ung alder» grunnlag for opphold? Er «opplevd fæle ting» det? Nei, selvsagt ikke. Ingenting av dette er det. Så hvorfor skal akkurat disse menneskene få opphold hvis de ikke møter kriteriene for opphold i Norge? Jo, fordi "følelser". Venstresiden har igjen latt følelsene ta overhånd og mobiliserer nå sterkt for å stanse utsendelsene og gi de unge, afghanske asylsøkerne det de selv kaller «midlertidig» opphold, men som alle vi andre forstår bare er et forspill før de ber om «permanent» opphold.

 

Mange har også forsøkt å gjøre et stort nummer ut av at vi sender dem til et land vi fraråder våre egne å reise til. Men at det er utrygt for hvite, vestlige nordmenn å reise til et land betyr ikke dermed at det er utrygt for andre å reise dit. Aller minst, antagelig, for de som tross alt kommer derfra. Selv om det også kan være grunnen til at de reiser. Det finnes ingen knapphet på konflikter i verden hvor det er trygt for utlendinger å dra, men ekstremt utrygt for en gruppe av befolkningen der som ser seg nødt til å flykte.

 

Hva er det de mener? At vi skal gi opphold til alle som kommer fra steder hvor vi fraråder våre egne å reise? Jeg er spent på å høre hva dere tenker. Er det trygt å sende «oktoberbarna» ut? Er «ung alder» og «traumatiske opplevelser» grunnlag for opphold? Og hvordan ville Norge ha sett ut om blomsterbarna fikk bestemme?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hvor gamle de var når de kom til Norge. Jeg ville ikke sendt hjem en som kom når h*n var 11 år, men en 17-åring hadde vært innafor.

 

Problemet er jo hva man sender dem tilbake til. Hvis dette er folk uten familie eller noen ting så sender vi dem jo i praksis rett på gata.

 

Så er det jo en mulighet å gjøre det trygt for dem å dra ned. Med tanke på alle penger vi sender ned så kunne vi fint ha kjøpt noen tusen mål med land og bygget en by som ble beskyttet av militæret.

Lenke til kommentar

Siden du er så opptatt av venstresida, så tilhører vel du antageligvis høyresida.

Og siden du bruker antagelig - så betyr vel det at du ikke vet et fnugg av hva som kan skje med den enkelte, det er folk har blitt drept og det er folk som har blitt torturert som vi så i et nylig eksempel på ei som ble hentet tilbake til Norge igjen, etter å ha blitt sendt ut av Norge og hjem igjen.

Veldig lett å sitte å late som man vet noe som helst om hvordan livet er i andre land, som bor i et land somhar så mye frihet at det til tider kan bli for mye.

Siste fra det store Utland er feks inntil 3 års fengsel hvis man kødder med nasjonalsangen til Kina.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siste fra det store Utland er feks inntil 3 års fengsel hvis man kødder med nasjonalsangen til Kina.

 

Så la oss ikke sende dem til Kina med en anmodning om å «kødde» med nasjonalsangen deres, da.

 

Kan for øvrig berolige deg med at jeg har vært aktiv på venstresiden. Og selv om partipolitikken aldri var noe for meg, og selv om jeg ikke lenger anser meg som en del av noen(s) side, så var jeg såpass med at jeg fikk delta på tre landsmøter. Har vært med og vunnet noen valg, kan du si.

Lenke til kommentar

Hva er kriteriert for å bli sendt hjem da? Det er ikke noe argument i seg selv, om kriteriet plutselig er at man er ung, blir det da greit i dine øyne? Antakelig ikke, dermed bør du argumentere for hvorfor man bør sende de hjem basert på noe annet enn at de "oppfyller kriteriet".

 

AtW

 

Det må jo være at en ikke har behov for opphold.

 

Utover det så tror jeg kanskje at du har misforstått innlegget mitt. Jeg argumenterer hverken for det ene eller det andre. Disse kan godt få bli hvis det er behov for det. Jeg bryr meg ikke så veldig mye om det. Men det krever kanskje at det har vært en feil med saksbehandlingen?

Lenke til kommentar

Veldig lett å sitte å late som man vet noe som helst om hvordan livet er i andre land, som bor i et land somhar så mye frihet at det til tider kan bli for mye.

 

De har fått avslag på søknaden, og det er en avgjørelse som er gjort av folk som vet hvordan situasjonen er i Afghanistan. Derimot, de som protesterer mot returene vet ingenting om hvordan livet er i Afghanistan.

 

Afghanistan er selvfølgelig ikke like trygt og rikt som Norge, men de fleste Afghanere lever fortsatt normale liv. 

 

Siste fra det store Utland er feks inntil 3 års fengsel hvis man kødder med nasjonalsangen til Kina.

 

 

Er dette et eksempel på undertrykkelse? Jeg har en del erfaring fra Kina og min erfaring er at så lenge du ikke kritiserer myndighetene offentlig, så kan du uttale deg friere i Kina enn i Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

 

 

Er dette et eksempel på undertrykkelse? Jeg har en del erfaring fra Kina og min erfaring er at så lenge du ikke kritiserer myndighetene offentlig, så kan du uttale deg friere i Kina enn i Norge.

 

Akkurat det tror jeg hva jeg vil om, for noen uker siden var det en nordmann som påstod at han bor i Mexico, og følte seg TRYGGERE der enn i Oslo pga all volden.

 

Etter å ha sett litt på antall drap i Mexico vs Oslo tok jeg ikke han spesielt seriøst lenger.

Lenke til kommentar

 

Siste fra det store Utland er feks inntil 3 års fengsel hvis man kødder med nasjonalsangen til Kina.

 

Så la oss ikke sende dem til Kina med en anmodning om å «kødde» med nasjonalsangen deres, da.

 

Kan for øvrig berolige deg med at jeg har vært aktiv på venstresiden. Og selv om partipolitikken aldri var noe for meg, og selv om jeg ikke lenger anser meg som en del av noen(s) side, så var jeg såpass med at jeg fikk delta på tre landsmøter. Har vært med og vunnet noen valg, kan du si.

 

Det at du vingler fra venstre til høyre får du gjøre som du vil.

 

Jeg tar ikke noe standpunkt som låser meg fast i ene eller andre siden, bare konstaterer at Norge har sendt hjem mennesker på feil grunnlag tidligere, og kommer helt sikkert til å gjøre det igjen.

Lenke til kommentar

Akkurat det tror jeg hva jeg vil om, for noen uker siden var det en nordmann som påstod at han bor i Mexico, og følte seg TRYGGERE der enn i Oslo pga all volden.

 

Etter å ha sett litt på antall drap i Mexico vs Oslo tok jeg ikke han spesielt seriøst lenger.

 

Forskjellen er at du har statistikk over antall drap i Mexico og i Oslo. Du har ikke statistikk over dette emnet.

 

Ja, min erfaring er at du kan prate friere i Kina enn i Norge, om du ikke kritiserer Kina. Det er kanskje en overaskelse for en nordmann som har aldri vært i Kina, men ikke for de som kjenner Kina godt. De fleste nordmenn har de samme meningene, har blitt fortalt av media og skolesystemet at meningene deres er riktige og blir provosert når de hører at folk har andre meninger. I Kina er det en større forståelse for at folk har ulike preferanser og meninger.

 

Imotsetning til i Norge så er det få meninger som ansees som feil, og mediene tar ikke side i konflikter som ikke angår Kina, da rapporterer de bare fakta. Norske medier har en mening om alt, og vil ofte velge å ikke rapportere fakta fordi det ikke passer deres agenda. Kina er en nasjonalistisk stat og ikke en ideologisk stat som Norge, og det betyr at så lenge du er pro-Kina så kan du uttale deg friere enn i Norge.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Akkurat det tror jeg hva jeg vil om, for noen uker siden var det en nordmann som påstod at han bor i Mexico, og følte seg TRYGGERE der enn i Oslo pga all volden.

 

Etter å ha sett litt på antall drap i Mexico vs Oslo tok jeg ikke han spesielt seriøst lenger.

 

Forskjellen er at du har statistikk over antall drap i Mexico og i Oslo. Du har ikke statistikk over dette emnet.

 

Ja, min erfaring er at du kan prate friere i Kina enn i Norge, om du ikke kritiserer Kina. Det er kanskje en overaskelse for en nordmann som har aldri vært i Kina, men ikke for de som kjenner Kina godt. De fleste nordmenn har de samme meningene, har blitt fortalt av media og skolesystemet at meningene deres er riktige og blir provosert når de hører at folk har andre meninger. I Kina er det en større forståelse for at folk har ulike preferanser og meninger.

 

Imotsetning til i Norge så er det få meninger som ansees som feil, og mediene tar ikke side i konflikter som ikke angår Kina, da rapporterer de bare fakta. Norske medier har en mening om alt, og vil ofte velge å ikke rapportere fakta fordi det ikke passer deres agenda. Kina er en nasjonalistisk stat og ikke en ideologisk stat som Norge, og det betyr at så lenge du er pro-Kina så kan du uttale deg friere enn i Norge.

 

Tror du på det eventyrvaset du skriver selv ?

 

Her har du 2 stikkord på hvor fantastisk ditt fantasi Kina er - Nobels Fredspris.

Lenke til kommentar

Her har du 2 stikkord på hvor fantastisk ditt fantasi Kina er - Nobels Fredspris.

Her var det bare Norge som gjorde seg selv til latter. Hva er det Liu Xiaobo har bidratt til fred i Kina, absolutt ingenting. Det eneste han er kjent for er å angripe kinesiske myndigheter flere ganger og derfor havnet i fengsel flere ganger.

 

Hvorfor ikke gi fredsprisen til en person som faktisk har bidratt til fred som Deng Xiaoping?

Lenke til kommentar

Ja, min erfaring er at du kan prate friere i Kina enn i Norge, om du ikke kritiserer Kina. Det er kanskje en overaskelse for en nordmann som har aldri vært i Kina, men ikke for de som kjenner Kina godt. De fleste nordmenn har de samme meningene, har blitt fortalt av media og skolesystemet at meningene deres er riktige og blir provosert når de hører at folk har andre meninger. I Kina er det en større forståelse for at folk har ulike preferanser og meninger.

 

Imotsetning til i Norge så er det få meninger som ansees som feil, og mediene tar ikke side i konflikter som ikke angår Kina, da rapporterer de bare fakta. Norske medier har en mening om alt, og vil ofte velge å ikke rapportere fakta fordi det ikke passer deres agenda. Kina er en nasjonalistisk stat og ikke en ideologisk stat som Norge, og det betyr at så lenge du er pro-Kina så kan du uttale deg friere enn i Norge.

Så hvor mange sitter fengslet i Norge pga ytringer de har hatt? Eller pga hvilken religion de tilhører? Eller er det du klager på at medier og andre tar til motmæle når andre ytrer seg?

Lenke til kommentar

Så hvor mange sitter fengslet i Norge pga ytringer de har hatt? Eller pga hvilken religion de tilhører? Eller er det du klager på at medier og andre tar til motmæle når andre ytrer seg?

I Norge er det ca 0 per 100,000 og i Kina er det ca 1 per 100,000. Dette påvirker demokratiaktivister ikke normale kinesere.

 

Og jeg klager ikke på at folk tar til motmæle, jeg bare påpeker at man kan uttale seg friere i Kina enn i Norge om man er pro-kina.

Lenke til kommentar

 

Så hvor mange sitter fengslet i Norge pga ytringer de har hatt? Eller pga hvilken religion de tilhører? Eller er det du klager på at medier og andre tar til motmæle når andre ytrer seg?

I Norge er det ca 0 per 100,000 og i Kina er det ca 1 per 100,000. Dette påvirker demokratiaktivister ikke normale kinesere.

 

Og jeg klager ikke på at folk tar til motmæle, jeg bare påpeker at man kan uttale seg friere i Kina enn i Norge om man er pro-kina.

 

 

Ja, du påstår det ja, dekningen virker derimot ganske tynn. Har du noen eksempler på hva du mener?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...