Gå til innhold

Skattelistene er klare


Kikert

Anbefalte innlegg

Da er årets skattelister klare og jeg er vel omtrent like irritert som vanlig. At alle i Norge skal kunne se hva alle andre i Norge tjener og betaler i skatt er litt feil. Blir som at en tilfeldig person på gata kan kreve å få vite hva du tjener og betaler i skatt og at man kan anmelde det hvis man ikke sier det.

 

Økonomien til folk er en privatsak!!

 

/rant :)

 

 

 

c2164eb4e5eae42dd7ce97be9dcb5ffe05ce4746

 

 

 

Tråden er i oppslagstavlen fordi dette er noe politikerne har bestemt og kan forandre på.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, men hva så? At jeg vet hvem som sjekker meg forandrer ikke at de kan sjekke meg. Hva skal jeg si hvis jeg ikke liker det, at de skal glemme hva de så?

 

Stort sett hele norges befolkning har tilgang til skattelistene så eneste forandringen er at "utenforstående" ikke kan sjekke.

Lenke til kommentar

Man må logge inn og setter spor etter hvem som har søkt. Det er lov vedtatt av Stortinget.

Men det er tydeligvis ikke likt for alle. På lokalavisens nettside, kan du gå inn og se hvem som tjener mest i din kommune, ditt nabolag osv.
Hvorfor i huleste har er ikke de beskyttet av samme lov som andre, at man må logge inn for å se det? De er jo lagt åpent ut.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At alle i Norge skal kunne se hva alle andre i Norge tjener og betaler i skatt er litt feil. 

 

Hvorfor det?

 

Jeg antar de som kjenner deg godt vet hvilken jobb og historie du har og dermed kan anta noenlunde hva du tjener og har på bok? Og de som ikke kjenner deg godt gir vel fullstendig f*** uansett?

 

Har du noengang sett en av disse listene som blir lagt ut i media, eller søkt på noen, og fått totalt sjokk over hva de måtte ha tjent eller ha i formue? Om du har det, så er det mulig det er en grunn til det og at de du blir overrasket over burde sjekkes litt bedre - som er mye av poenget, men jeg tipper du ikke har det.

 

Eneste problemet med offentlige skattelister er at media misbruker dem til å overøse oss med allslags fullstendig meningsløse saker. I dag har jeg f.eks lært at Rushfeldt tjener best av 'drillos-gjengen'. Det er vel ikke verre enn at jeg må lese overskrifter om at Pernille dropper Søren i Paradise Hotell, men det gir ikke særlig mye mer heller.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Man må logge inn og setter spor etter hvem som har søkt. Det er lov vedtatt av Stortinget.

 

Men det er tydeligvis ikke likt for alle. På lokalavisens nettside, kan du gå inn og se hvem som tjener mest i din kommune, ditt nabolag osv.

Hvorfor i huleste har er ikke de beskyttet av samme lov som andre, at man må logge inn for å se det? De er jo lagt åpent ut.

 

 

Offentlige personer (inkludert de aller rikeste) er ikke omfavnet av det samme vernet. Det handler nok kanskje om å motivere dem til å gi bort mer til veldedighet. Eventuelt kan det også hende at grunnen er at naboer kan melde fra om de har mistanke om juks. For eksempel, om de ser naboen kjøre Audi og spise biff hver dag samtidig som han står oppgitt med null inntekt og null formue så er det kanskje grunn til å kontakte Skatteetaten. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Det handler nok kanskje om å motivere dem til å gi bort mer til veldedighet.

 

 

Når så du sist noen rike mennesker bli hengt ut for å donere for lite til veldedighet her i landet?

 

Vi har heldigvis en samfunnsform som i svært liten grad baserer seg på veldedighet for å sikre at alle skal ha det noenlunde bra og har dermed svært lite fokus på akkurat det. De høyprofilerte innsamlingsaksjonene vi har er lite fokusert mot de rikeste blant oss.

 

Skal man kjøre veldedighets-shaming argumentet, så må man til land hvor det ikke er åpne skattelister.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

 

om de ser naboen kjøre Audi og spise biff hver dag samtidig som han står oppgitt med null inntekt og null formue så er det kanskje grunn til å kontakte Skatteetaten. 

 

eller kanskje de skulle fokusere litt mer på deres eget triste liv istedet for å bruke tiden på å spionere på naboen?

 

 

 

Nordmenn er nysgjerrige av natur og veldig opptatt av naboene sine. 

Lenke til kommentar

Man må logge inn og setter spor etter hvem som har søkt. Det er lov vedtatt av Stortinget.

 

Men det er tydeligvis ikke likt for alle. På lokalavisens nettside, kan du gå inn og se hvem som tjener mest i din kommune, ditt nabolag osv.

Hvorfor i huleste har er ikke de beskyttet av samme lov som andre, at man må logge inn for å se det? De er jo lagt åpent ut.

 

 

Å? Er det en nettavis som viser hvem som tjener mest per postnummer? Jeg fant det før på en lokalavis, men har ikke funnet det i år. Er bare per kommune eller per aldersgruppe jeg har funnet og da blir antall individer for mange. 

Lenke til kommentar

 

om de ser naboen kjøre Audi og spise biff hver dag samtidig som han står oppgitt med null inntekt og null formue så er det kanskje grunn til å kontakte Skatteetaten. 

 

eller kanskje de skulle fokusere litt mer på deres eget triste liv istedet for å bruke tiden på å spionere på naboen?

 

Om naboen stjeler penger av deg (ved å ikke betale skatt), så er det vel ikke akkurat spionasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...