Gå til innhold

– En digital dørlås er inngangen til et enklere liv


Anbefalte innlegg

 

Amazon skal nå levere løsninger hvor en kan bestille pakker hvor sjåfør får mulighet til å åpne døren, helt genialt spør du meg.

 

Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine...

Grunnen er vel kanskje at ingen mistenker noen som tar seg inn gjennom en tilsynelatende ulåst dør. Et vindu som knuses støyer og er bevis for innbrudd.

Tja å borre opp en lås er da like enkelt, og det støyer ikke akkurat mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine...  

 

Da sover du med døren ulåst du da altså?

Det er jo så lett å komme seg inn uansett.

 

Det er jo i praksis det man gjør med en kodelås på internett!

For hacket, det blir de før eller siden! Enten via internett, eller fra en parkert bil ute i gaten lokalt via din wifi.

 

 

Nei? Den er låst, men jeg kan nå den over internet... Sover du med vindene åpne? Ser ikke helt poenget ditt, det blir ganske teit. 

 

Ok, så si noen hacker den da og låser den opp. Da låser den igjen etter 5 sekunder. Hva er sannsynligheten for at personen som hacket den sto utenfor døren? Jeg vill si den er svært liten. 

 

 

Da er du naiv.

Dette kommer til å ta av! Tro meg.

Og den som låser opp din dør, gjør det nok på telefonen sin, og står utenfor døren din når han gjør det. De er nok ikke dum.

 

Altså, hvor mange har ikke tenkt at "ingen hackere finner lille meg på dette store internett, og jeg har jo ikke noe spesielt av interesse for dem heller", bare for å få mailen hijacket og alle filene kryptert dagen etter.

 

Jeg mener: Hackere gidder å bruke tid på å hacke seg inn i Nissan Leaf for å slå av og på varmeapparatet bare for gøy!!!

Tenk hva russer-mafia'n og andre vinningskriminelle tenker når fler og fler har elektronisk lås på huset, og har den på nett!

Like lett å åpne som en godtepose.

 

 

Mulig jeg er det, men i tillegg mener jeg at jeg har kontroll på hva som går inn og ut også. Jeg er vell gjerne over gjennomsnittet interessert. Men naiv eller ikke så er jeg ganske sikker på at sannsynligheten for at noen kommer seg inn den veien kontra mekanisk er veldig lav i dag. 

 

Jeg har aldri fått noe hijacet. I tillegg er dette "roboter" som spammer alt. Som var mitt poeng, sannsynligheten for at de står utenfor er liten. 

 

Du får gjerne lov til å prøve å åpne min lås om du ønsker, siden det er så lett... 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine...  

 

Da sover du med døren ulåst du da altså?

Det er jo så lett å komme seg inn uansett.

 

Det er jo i praksis det man gjør med en kodelås på internett!

For hacket, det blir de før eller siden! Enten via internett, eller fra en parkert bil ute i gaten lokalt via din wifi.

 

 

Nei? Den er låst, men jeg kan nå den over internet... Sover du med vindene åpne? Ser ikke helt poenget ditt, det blir ganske teit. 

 

Ok, så si noen hacker den da og låser den opp. Da låser den igjen etter 5 sekunder. Hva er sannsynligheten for at personen som hacket den sto utenfor døren? Jeg vill si den er svært liten. 

 

 

Jeg vil si den er svært stor, ellers hadde det jo ikke vært noe poeng i å hacke den. Og de er mest sannsynlig koblet på din WiFi, men ikke nødvendigvis.

 

 

 

Ja det er mitt poeng også, typisk hacking er jo bare prøve å komme seg inn en plass via masse forsøk. Å prøve å nå inn på en spesifisert adresse er vanskelig. var jo nettopp test på dette på NRK og det gikk ikke bra. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Ja det er mitt poeng også, typisk hacking er jo bare prøve å komme seg inn en plass via masse forsøk. Å prøve å nå inn på en spesifisert adresse er vanskelig. var jo nettopp test på dette på NRK og det gikk ikke bra. 

 

 

At det er vanskelig NÅ betyr ikke at det er vanskelig til evig tid, de jobber nok med saken og plutselig er det software eller tjenester tilgjengelig på nett. Det fine også når de kommer så langt er at de kan følge med på når folk kommer og går i huset ditt, slik at de kan finne et godt tidspunkt for å låse seg inn.

Ikke pokkern om jeg legger dørlåsen min ut på internett, like lite som jeg legger familiebildene på en eller annen tilfeldig server et ubestemt sted i verden (den såkalte "skyen")  :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Ja det er mitt poeng også, typisk hacking er jo bare prøve å komme seg inn en plass via masse forsøk. Å prøve å nå inn på en spesifisert adresse er vanskelig. var jo nettopp test på dette på NRK og det gikk ikke bra. 

 

 

At det er vanskelig NÅ betyr ikke at det er vanskelig til evig tid, de jobber nok med saken og plutselig er det software eller tjenester tilgjengelig på nett. Det fine også når de kommer så langt er at de kan følge med på når folk kommer og går i huset ditt, slik at de kan finne et godt tidspunkt for å låse seg inn.

Ikke pokkern om jeg legger dørlåsen min ut på internett, like lite som jeg legger familiebildene på en eller annen tilfeldig server et ubestemt sted i verden (den såkalte "skyen")  :-)

 

 

Og det har jeg jo også sagt. "lager SW", blir for dumt å bare slenge ut sånn. Klart en kan finne svakheter å overvåke noen, det er jo helt klart. Men dette kan jo også detekteres.. 

 

Så ikke gjør det da, ingen som tvinger deg :) 

Lenke til kommentar

Amazon skal nå levere løsninger hvor en kan bestille pakker hvor sjåfør får mulighet til å åpne døren, helt genialt spør du meg. 

 

Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine...

Du slipper med andre ord fremmede inn i huset uten å nøle?

Lenke til kommentar

 

Amazon skal nå levere løsninger hvor en kan bestille pakker hvor sjåfør får mulighet til å åpne døren, helt genialt spør du meg. 

 

Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine...

Du slipper med andre ord fremmede inn i huset uten å nøle?

 

 

Nei nøling er inkludert, altså kamera. Så nei. 

Lenke til kommentar

 

 

 

DETTE er bare ett lite eksempel på det jeg snakker om.

 

Hva har dette med en lås som er på nett å gjøre? 

 

 

Med skje:

Støvsugeren var på nett (helt unødvendig), den ble hacket og brukeren ble utnyttet.

Dørlås på nett, hacke-hacke, bruker utnyttet.

 

 

Den eneste fellesnevneren er at de kan nås på nett... 

 

 

You got it !!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en digital dørlås vil et firma utenfor Norge logge når folk kommer og går.

Dørlåsen vil kunne være utsatt for angrep og sabotert enten ved at tyver klarer å åpne låsen eller at ingen får til å åpne låsen.

Jeg har svært dårlig tillit til IoT-dignser og er svært skeptisk til at data logges og eies av andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med en digital dørlås vil et firma utenfor Norge logge når folk kommer og går.

Dørlåsen vil kunne være utsatt for angrep og sabotert enten ved at tyver klarer å åpne låsen eller at ingen får til å åpne låsen.

Jeg har svært dårlig tillit til IoT-dignser og er svært skeptisk til at data logges og eies av andre.

 

Hvem logger når jeg kommer å går mener du? 

Lenke til kommentar

 

Med en digital dørlås vil et firma utenfor Norge logge når folk kommer og går.

Dørlåsen vil kunne være utsatt for angrep og sabotert enten ved at tyver klarer å åpne låsen eller at ingen får til å åpne låsen.

Jeg har svært dårlig tillit til IoT-dignser og er svært skeptisk til at data logges og eies av andre.

 

Hvem logger når jeg kommer å går mener du? 

 

 

Tja, det ligger i 'Skyen' som mye annet. Ingen grunn til å påstå at informasjon som blir sendt til leverandøren av den digitale dørlåsen sine servere ikke blir logget - det blir stort sett alt av datatrafikk. Så da står vi kanskje igjen med leverandøren, underleverandøren, de som drifter serverne trafikken blir lagret på underveis, de som drifter nettverket trafikken går gjennom på vei fra dørlåsen til mobilen din. Så kommer vi til de som skaffer seg disse loggene gjennom hacking, sniffing av datatrafikk, utro tjenere etc. 

 

All datatrafikk som går til en leverandør utenfor huset ditt kan du regne som usikker pr. definisjon. Inntil en av dine påkoblede enheter eller routeren blir hacket, får trojanersoftware e.l. da kan du også regne med datatrafikken i ditt nettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med en digital dørlås vil et firma utenfor Norge logge når folk kommer og går.

Dørlåsen vil kunne være utsatt for angrep og sabotert enten ved at tyver klarer å åpne låsen eller at ingen får til å åpne låsen.

Jeg har svært dårlig tillit til IoT-dignser og er svært skeptisk til at data logges og eies av andre.

 

Hvem logger når jeg kommer å går mener du? 

 

 

Tja, det ligger i 'Skyen' som mye annet. Ingen grunn til å påstå at informasjon som blir sendt til leverandøren av den digitale dørlåsen sine servere ikke blir logget - det blir stort sett alt av datatrafikk. Så da står vi kanskje igjen med leverandøren, underleverandøren, de som drifter serverne trafikken blir lagret på underveis, de som drifter nettverket trafikken går gjennom på vei fra dørlåsen til mobilen din. Så kommer vi til de som skaffer seg disse loggene gjennom hacking, sniffing av datatrafikk, utro tjenere etc. 

 

All datatrafikk som går til en leverandør utenfor huset ditt kan du regne som usikker pr. definisjon. Inntil en av dine påkoblede enheter eller routeren blir hacket, får trojanersoftware e.l. da kan du også regne med datatrafikken i ditt nettverk.

 

 

Min lås ligger ikke i noe "sky". 

Lenke til kommentar

Det hadde vært deilig med en elektronisk lås som automatisk låste opp døra ved at en brikke kom nær nok, slik at jeg hadde sluppet å ta knippet opp av lomma når jeg kommer hjem.

 

Hadde ikke trengt kodelås eller web-forbindelse.

 

Kun en normal nøkkellås med mulighet for brikke i tillegg.

Lenke til kommentar

Det hadde vært deilig med en elektronisk lås som automatisk låste opp døra ved at en brikke kom nær nok, slik at jeg hadde sluppet å ta knippet opp av lomma når jeg kommer hjem.

 

Hadde ikke trengt kodelås eller web-forbindelse.

 

Kun en normal nøkkellås med mulighet for brikke i tillegg.

 

Jeg gjør dette med en "chip" implantert i hånden. Id lock kan brukes på denne måten, den har heller ikke noe nettverks forbindelse sådan.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...