Gå til innhold

Nå er salget av dieselbiler i fritt fall


Anbefalte innlegg

 

 

Svært mange skifter nå ut den ene bilen med en elbil, grunnen er at de vil slippe bompenger. De få som bare har en bil kjører på bensin eller diesel og tar bussen til jobben.

Har du noen kilder eller er dette bare dine betraktninger?

De fleste som bor i Norge trenger kun å bruke øynene for å se hvor elbileierne bor. Du finner elbilene som nummer 2 biler i eneboligstrøk. Det er svært få elbiler parkert utenfor blokker og rekkehus.

 

Elbiler er oversubsidierte matpakkebiler for middelklassen med 2 biler og lademulighet. For alle andre er de fullstendig ubrukelig. Hydrogenbiler vil kunne brukes av langt flere fordi de kan tankes på 2-3 minutter. Ingenting er heller mer miljøvennlig enn hydrogen fra overskuddskraft.

Er ikke enig i den. Det er ca. 5% elbiler i Oslo, og ca. 5% av bilene parkert utenfor blokker er elbiler fra mine synspunkt i hvert fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I strøket der jeg bor har de fleste 2 biler og carport med lademulighet. Svært mange skifter nå ut den ene bilen med en elbil, grunnen er at de vil slippe bompenger. De få som bare har en bil kjører på bensin eller diesel og tar bussen til jobben.

 

Det er rundt 400 000 fritidsboliger i Norge, og svært få kjører elbil på hytten.

 

Vi har nå en midlertidig økning i elbilsalget fordi middelklassen bytter ut en bil. For alle som bor i borettslag uten lademulighet, eller kun har en bil, er det bensin og diesel som gjelder. Hydrogen kan selvsagt bli et alternativ for dem dersom det bygges ut nok fyllestasjoner.

 

Ellers er jo også elnettet allerede overbelastet pga elbiler, selv om de bare utgjør 4 % av bilparken.

 

https://www.tu.no/artikler/nettet-overbelastes-lamper-blinker-og-sikringer-ryker-elbilen-pekes-ut-som-syndebukk/408789

 

Jeg har en bil, bor i borettslag og kjører elbil. Lurer på hvor du har dine tall fra. Vi snakker ikke om en midlertidig økning heller. Den vil bare fortsette å stige i årene fremover, fordi man ikke vil få kjøpe fossilbiler om få år. Jeg tilhører heller ikke middelklassen. Hadde ikke hatt råd til ny bil om ikke «subisidene» var der. En elbil koster mer enn en fossilbil å produsere per i dag. Derfor trengs den drahjelpen. Ikke kjøring til hytter? Vel? Jeg kjører noen langturer i året (inntil 500km en vei). Null problem, selv med en bil med begrenset rekkevidde (100-150km). Men enkelte har foreløpig litt for langt fra siste lademulighet til sine hytter (spesielt de uten strøm). Ellers er dette heller ikke problematisk. Med elbiler med bedre rekkevidde vil stadig flere kun kjøre elektrisk. De fleste med fossilbil bruker den kun til korte oppdrag med henger. Ellers står de parkert. 90% av tiden trengs ikke en bil med lang rekkevidde. Har en fordel til: Min bil er fulladet neste morhen når jeg setter den til lading kvelden før. Lader ikke hver natt heller. Så det tar kortere tid enn om jeg skulle dratt ut på tur for å fylle drivstoff. Bilen er alltid klar til å kunne brukes. Vi med elbil sparer mye på daglig vedlikehold også. Som du skjønner: Elbilene er kommet for å bli. Heldigvis.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Nå er salget av dieselbiler i fritt fall.

Europa velger vekk dieselbiler.

Javel, men når myndighetene styrer bilprodusentene bort fra dieselbilproduksjon av miljøhensyn, hvordan skal da forbrukerne kunne kjøpe dieselbil? Er det ikke da naturlig at salget av dieselbiler går ned?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, elektrifisering er bra, men foreløpig er bilutvalg og ladeinfrastruktur for begrensende. Plug-in er også fint, til sitt bruk. Og en dreining fra diesel til bensin i små biler er bare en fordel, spesielt til småkjøring i tettbygd strøk har diesel alltid vært helt meningsløst, her tok dieseliveren fullstendig overhånd (og i Europa er andelen små og mellomstore biler betydelig høyere enn i Norge) Men: skal du ha stor stasjonsvogn, er diesel fortsatt beste alternativ. Med min kjøring ligger drivstofforbruket 20-30% lavere med diesel enn med bensinmotor i nye BMW 5-serie touring. Derfor blir det ny dieselstasjonsvogn på meg. Fullversjonen av resonnement bak beslutningen kan leses på bloggen min: http://xn--blhvitblogg-y8a.no/artikkel/f0rbrenningsfeiring/

Lenke til kommentar

Hadde ikke hatt råd til ny bil om ikke «subisidene» var der. En elbil koster mer enn en fossilbil å produsere per i dag. Derfor trengs den drahjelpen. (...)

Som du skjønner: Elbilene er kommet for å bli. Heldigvis.

Et problem med elbiler er at produsentene taper penger på hver solgte bil. Én ting er produksjonskostnadene som kanskje eller kanskje ikke vil synke på sikt, men en annen ting er at de ikke selger nok biler selv med "subsidier". Det vil si at både produsent og staten taper penger kontra salg av en ny bil med forbrenningsmotor. Det man risikerer er at produsenten går konkurs eller legger ned produksjonen, som gjør at deler blir vanskeligere og dyrere å få tak på. Eller at staten skrur opp avgiftene som heller ikke vil hjelpe.

Lenke til kommentar

De fleste som bor i Norge trenger kun å bruke øynene for å se hvor elbileierne bor. Du finner elbilene som nummer 2 biler i eneboligstrøk. Det er svært få elbiler parkert utenfor blokker og rekkehus.

 

Jeg bor i sameie med 29 leiligheter på Bryne. Der er det en lade-hybrid, og ingen elbiler. Vi som bor der, kan legge opp egen kurs for lading av bil i fellesgarasjen, men ingen har gjort det. Det er vesentlig høyere elbilandel utenfor eneboligene i nærheten.

Lenke til kommentar

Jeg så en hydrogenbil i dag! :D

 

Jeg har kommet ut av tellinga men det er enten den andre eller tredje hydrogenbilen jeg har sett i år. Under åpen himmel altså, jeg har sett 2 til innendørs, utstilt på messe. Også så jeg en hydrogenbuss i fjor!! Ingen tvil om at hydrogen er i ferd med å ta av!!! :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Svært mange skifter nå ut den ene bilen med en elbil, grunnen er at de vil slippe bompenger. De få som bare har en bil kjører på bensin eller diesel og tar bussen til jobben.

Har du noen kilder eller er dette bare dine betraktninger?

De fleste som bor i Norge trenger kun å bruke øynene for å se hvor elbileierne bor. Du finner elbilene som nummer 2 biler i eneboligstrøk. Det er svært få elbiler parkert utenfor blokker og rekkehus.

 

Elbiler er oversubsidierte matpakkebiler for middelklassen med 2 biler og lademulighet. For alle andre er de fullstendig ubrukelig. Hydrogenbiler vil kunne brukes av langt flere fordi de kan tankes på 2-3 minutter. Ingenting er heller mer miljøvennlig enn hydrogen fra overskuddskraft.

 

La meg gjette: MH77, HO?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Svært mange skifter nå ut den ene bilen med en elbil, grunnen er at de vil slippe bompenger. De få som bare har en bil kjører på bensin eller diesel og tar bussen til jobben.

Har du noen kilder eller er dette bare dine betraktninger?

 

Det er jo en sannhet som har blitt diskutert flere ganger i media. Gammel artikkel, men relevant http://www.nettavisen.no/3321699.html

De over middelklassen som har en elbil i garasjen, men har i tillegg en dyr luksus-SUV som brukes til hytta og lengre turer. Elbilen brukes da til jobb for å spare penger og slippe bompenger.

 

Disse menneske driter i å være grønne og miljøvennlige. De kjøper elbilen for å kunne utnytte fordelene så mye som mulig. Kunne kjøre i kollektivfeltet, lavere bompenger, egne parkeringsplasser.

Du har helt rett!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg så en hydrogenbil i dag! :D

 

Jeg har kommet ut av tellinga men det er enten den andre eller tredje hydrogenbilen jeg har sett i år. Under åpen himmel altså, jeg har sett 2 til innendørs, utstilt på messe. Også så jeg en hydrogenbuss i fjor!! Ingen tvil om at hydrogen er i ferd med å ta av!!! :D

Jeg har ennå ikke sett en eneste. Hverken på messer eller i trafikken, hverken her i Tromsø eller når jeg var på bilferie på Østlandet. Ei heller på turene gjennom Sverige og Finland. Når jeg får se en så blir det jo en formidabel økning på uendelig prosent. Så ingen tvil om at hydrogenbilene er på vei :p

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har sett to Mirai-taxier i Oslo.

 

Litt ironisk at elbilfansen ser ut til å mislike hydrogen mer enn diesel.

 

De misliker ikke hydrogenbilene, bare den tilsynelatende totalt virkelighetsfjerne fanskaren. 

 

Hmm. Har aldri møtt og knapt hørt om en hydrogenbilfan. Det må i så fall være noen som jobber for Toyota eller Hyundai, og sikkert da som bilselgere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...