Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips til hvordan jeg kan slutte å bekymre meg over ting jeg ikke kan kontrollere


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har hele livet mitt vært bekymringsfull og jeg har generelt mye angst. Har også ocd.

 

Jeg sliter mest med tanker og bekymringer rundt ting jeg ikke har "kontroll" over som f.eks:

 

Hva om kjæresten kommer til å være utro eller slå opp en dag, selv om vi har det bra nå.

 

Hva om jeg får kreft etter å ha røyket litt (vet at jeg kan slutte, men tenker mer etter jeg faktisk har røyket)

 

Har mange andre bekymringer som jeg ikke egentlig kan styre helt.

 

Noen som har det slik?

 

Anonymous poster hash: 98bb5...687

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de aller fleste har slike bekymringer. Sålenge tankene ikke er så dominerende at det hemmer deg i hverdagen og gjør den vanskelig, så er det ingen grunn til bekymring (pardon the pun). Jeg har også angst av og til og bekymrer meg en god del.

Det du beskriver er ikke noe unormalt.

Lenke til kommentar

Når det kommer til andre mennesker, så er det så godt som umulig å kontrollére og bestemme deres skjebne. Jeg lever etter et uttrykk, som heter "tillit avler tillit". Hvis man gir mye tillit, så viser det seg så utrolig fort når folk er uærlige. Det må ikke misbrukes, men kan brukes som en rettesnor. Man skal ikke manipulére andres tillit. Men hvis samboeren din ikke har noen grunn til å lyve, så har du heller ingenting å bekymre deg for. Dét du bør jobbe med, er å tenke litt over -ditt- livsløp. Det behøver ikke være en rén kime til bekymring, men heller en kilde til inspirasjon, håp, drømmer og personlig utvikling. Dette kan det bare komme positive ting ut av. Du har kommet inn på det sporet, men du trenger bare litt veiledning for å gjøre dette til en positiv greie, og ikke en negativ greie. Jeg anbefaler at du begynner å skrive ned tanker. Få struktur over livet ditt, og dét kan du kun gjøre ved å skrive ned tanker og få livsløpet ditt på papir. Hva er dine store motivasjoner? Hva lurer du på, hva kunne du tenke deg å lære mer av? Kun ved å få oversikt og perspektiv kan man få slutt på bekymringen.

 

Angående røyk, så mener jeg at den éneste måten å gjøre noe med laster og uvaner på, er å tilegne seg upartisk og rent objektiv kunnskap om saken. Hvis du leser konstant hver dag om vitenskapelig bevist negativer ved å røyke, så ville du før eller siden sluttet. Men hvis du ikke gjør det, så finner du deg i det. Man må rett og slett overbevise seg selv om risikoene.

 

Vi har alle laster i én eller annen form. Men det er omfanget av lastene vi kan kontrollére. Alle trenger utløp for frustrasjoner, stress, og kreative utløp. Dette kan kontrolléres. Få det ned på papir, og oppretthold denne utviklingen resten av livet. Det er -din- utvikling, du behøver ikke engang déle det med samboeren. Kanskje over tid, når du er blitt trygg på prosessen selv, og ikke er sensitiv for kritikk. Kanskje hun selv ser dette som en positiv egenskap og verdi og implementérer den selv i sitt liv .. og dere finner nye interesser og interesseområder dere ikke visste dere hadde.

 

Denne prosessen tar tid, men det er jobb som er verdt det, som ingen pris kan kjøpe, som leder til livsinnsikt- og visdom.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Når det kommer til angst rundt røyking kan jeg bare anbefale å slutte. Røyking skal være et pusterom, en tid å koble av litt. Røykinga blir ikke en slik frisone når den er forkludret med helseangst. Få deg litt mosjon også, så kan du kanskje huke bort angst for helsa på den lista di.

Lenke til kommentar

Jeg har lykkes best etter at jeg lærte å behandle slike tanker som den 'brain spam' de er.  

 

Det fyker tusenvis av tanker gjennom hodet vårt hver dag. De fleste er helt vanlige, mens noen er absurde, og skremmende.  Det er likt for alle.

 

Men for slike som deg og meg, setter de vanskelige tankene seg fast. Når de dukker opp trigger de et ubehag, som gjør at hjernen fester seg ved dem. Dermed tenker vi den vanskelige tanken en gang til. Og enda en gang.  Da tenker hjernen at 'dette må være en viktig tanke! Den må jeg ikke glemme' og så har vi det gående.  Dette skjer ganske automatisk, og det er bare vi som kan bryte den onde sirkelen:

 

Så løsningen er å behandle slike tanker som spam.  

Når de dukker opp, sier jeg til meg selv at 'Ah, der er det en sånn tanke. Det gjør ikke noe. Det er bare brain spam.

Eller: 'Det var en kjip tanke.  Heldigvis er det bare en tanke. Tanker er ikke farlige'.

Eller: 'Her kommer det en sånn ekkel bekymringstanke igjen.  Men det gjør jo ingenting. Tanker er ikke automatisk sanne'. 

 

Og så videre. Du skjønner greia og finner sikkert dine egne varianter hvis mine ikke passer.

 

Det virker forbausende godt, men krever litt trening.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lykkes best etter at jeg lærte å behandle slike tanker som den 'brain spam' de er.  

 

Det fyker tusenvis av tanker gjennom hodet vårt hver dag. De fleste er helt vanlige, mens noen er absurde, og skremmende.  Det er likt for alle.

 

Men for slike som deg og meg, setter de vanskelige tankene seg fast. Når de dukker opp trigger de et ubehag, som gjør at hjernen fester seg ved dem. Dermed tenker vi den vanskelige tanken en gang til. Og enda en gang.  Da tenker hjernen at 'dette må være en viktig tanke! Den må jeg ikke glemme' og så har vi det gående.  Dette skjer ganske automatisk, og det er bare vi som kan bryte den onde sirkelen:

 

Så løsningen er å behandle slike tanker som spam.  

Når de dukker opp, sier jeg til meg selv at 'Ah, der er det en sånn tanke. Det gjør ikke noe. Det er bare brain spam.

Eller: 'Det var en kjip tanke.  Heldigvis er det bare en tanke. Tanker er ikke farlige'.

Eller: 'Her kommer det en sånn ekkel bekymringstanke igjen.  Men det gjør jo ingenting. Tanker er ikke automatisk sanne'. 

 

Og så videre. Du skjønner greia og finner sikkert dine egne varianter hvis mine ikke passer.

 

Det virker forbausende godt, men krever litt trening.

 

Lykke til!

Dét var et bra svar. (De andre er også bra selvsagt).

 

En annen ting man kan si til seg selv, er "Hvorfor insistérer jeg på å la disse tankene/bekymringene vedvare? Jeg MÅ jo ikke la de være der?" Man MÅ altså ikke la de tankene være der, til enhver pris. Det er jo i praksis selvpining, og dét er urettferdig mot en selv. Man har ubegrenset rom oppi der, akkurat som universet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...