Gå til innhold

Nettet overbelastes, lamper blinker og sikringer ryker: Elbilen pekes ut som syndebukk


Anbefalte innlegg

Dette er et konstruert problem med politisk agenda. Ene og alene for å rettferdiggjøre å hente flere inntekter fra forbrukere.

 

For øvrig er dette et enkelt problem å løse, trenger ikke involvere AMS og info til nettelskapet. Ladebokser kan regulere strømmen til bilen. 

En litt moderne lader i kombinasjon med måler på inntaket i huset kan regulere ned lading til elbilen den korte tiden du kjører induksjonstoppen din, eller regulere opp og ned etter annet forbruk lokalt. 

 

Hvis nettselskapet hadde reelle bekymringer hadde de støttet/oppfordret til slike smarte løsninger. Per i dag gjør de alt de kan for å unngå å bruke penger på vedlikehold av tjenesten de leverer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteri er fint det men det trengs en primærkilde som ikke tappes fra ledninger.

 

Jeg sliter med å skjønne hva du mener med dette utsagnet... Hva slags "primærkilde" skulle man ha som ikke "tappes fra ledninger" ?

 

Slik jeg har forstått det sliter netteierne med dårlig utbygde nett som ikke klarer å distribuere strøm til sluttbruker når man plugger i elbilen/starter stekeovnen, som igjen forårsaker lokalt spenningsfall. For meg høres det ut som det enten er behov for å bygge ut et mye kraftigere sentralt nett (som vil være så og si ubelastet mesteparten av døgnet), eller å bygge ut batteribuffere i de områdene hvor man har problemer med "brown-outs", slik at de kan supplere strøm når det sentrale nettet ikke klarer å levere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørsmål til dere som har elbil: Kan man på noe som helst vis velge hvilken effekt man skal lade med? Dvs. fra kontrollpanel i bil eller på hjemmeladestasjon. Eller tar man ut maksimal effekt uavhengig av hva man selv ønsker?

 

På ladeledningen til Leafen (ikke original, levert av importør) kan vi velge mellom 6A, 10A og 16A, utifra hva kapasiteten er der vi lader. Vi lader stort sett på 16A hjemme, og 10A når vi er borte, da vi har sett at sikringer fort kan gå om vi lader på 16A ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om hver bensinstasjon og mange butikker og andre steder tilbød hurtiglading for en billig penge (det er vel fortsatt billigere enn å fylle opp en tank med bensin) så kunne flere ladet kjapt på steder der strømnettet er dimensjonert til å tåle høy pågang ala næringsplasser etc. Mange ville heller fylt strøm på en elbil med en 50 MW hurtiglader (om en så kraftig kabel kommer på banen) på et par minutter enn mange timer hjemme.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hvis elbillading på ettermiddagen virkelig var et reelt problem kunne de f.eks. sagt at nettleia er 10 øre høyere enn standard mellom kl 1600 og 1900, og justert ned den generelle nettleia tilsvarende slik at totalen ble det samme. Det er ikke mye, men sannsynligvis nok til at mange nok ville flyttet forbruket bort fra peak-perioden og løst problemet. Vi ser jo allerede at veldig mange fyller drivstoff på søndag kveld eller mandag morgen for å spare 1 krone pr liter, enkelte tar til og med en ekstra tur på søndag bare for å fylle opp bilen. Noen firmaer har til og med instruks på at de med firmabil plikter å fylle den opp søndag.

 

Det er bare snakk om å finne riktig prising, blir den for høy vil for mange flytte for mye forbruk og man får et nytt problem, blir den for liten gidder ingen å bry seg.

 

En annen ting de kan gjøre er å bidra til utbygging av flere hurtigladere. Det kan kanskje virke rart, men med flere tilgjengelige hurtigladere blir behovet for rask lading hjemme mindre, fordi om man skulle få behov for mye kjøring en ettermiddag kan man bare toppe opp f.eks. mens man handler. For noen år siden skulle jeg gjerne hatt 32A lader på min Leaf og 32A ladestasjon hjemme og på hytta, nå ser jeg ikke behovet lengre. Det er kommet så mange hurtigladere på veien og det tar mer tid å legge til rette for 32A lading på hytta enn det tar å stoppe noen minutter på en hurtiglader de få gangene jeg må tilbake før jeg rekker å lade opp.

 

Nettselskapene kunne f.eks. selv sjekket i nettet hvor det er god kapasitet og anbefalt disse til hurtigladeoperatørene og eventuelle butikker/kafeer ol i nærheten.

Endret av RJohannesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, hvorfor tar ikke netteier ansvar her og setter begrensninger for folk? Det er deres egen feil om de lar "alle" slenge inn 22kW ladere.  

 

Når jeg skulle innstallere vegglader til Leafen her for et par mnd siden måtte elektriker sende søknad til Agder Energi.

Det er visst normalt i Agder fylkene at en må søke som jeg forsto det.

Jeg fikk beskjed om maks 10A lading men de skulle oppgradere nettet i løpet av høsten så jeg kan få opptil 32A senere.

Min ladeboks er justerbar så avtalte med elektriker at de la alt klart til 16A nå (pga begrensninger på kabel til garasje bla) så det er bare å oppgradere ladeboks når Agder Energi gir klar signal.

 

Svoger fikk også beskjed om maks 10A mens kompis fikk 16A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå noe annet at dette kan løses ved å flytte ladingen fra kvelden hvor det hele generelt brukes mye effekt i en husstand, til natten hvor det er ledig kapasitet. Når de nye strømmålerne er på plass, så vil de fleste setter timer på laderen, slik at den starter ved midnatt, og problemet forsvinner som dugg for solen.

Både en kamerat og jeg som begge kjører Leaf, har satt timer på lading allerede for å få litt temperatur på batteriene før en reiser om morgenen og dertil lengre rekkevidde.

Vet ikke hvordan mulighetene er på Soul, Zoe og i3 som mine kollegaer kjører?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men, hvorfor tar ikke netteier ansvar her og setter begrensninger for folk? Det er deres egen feil om de lar "alle" slenge inn 22kW ladere.  

Når jeg skulle innstallere vegglader til Leafen her for et par mnd siden måtte elektriker sende søknad til Agder Energi.

Det er visst normalt i Agder fylkene at en må søke som jeg forsto det.

Jeg fikk beskjed om maks 10A lading men de skulle oppgradere nettet i løpet av høsten så jeg kan få opptil 32A senere.

Min ladeboks er justerbar så avtalte med elektriker at de la alt klart til 16A nå (pga begrensninger på kabel til garasje bla) så det er bare å oppgradere ladeboks når Agder Energi gir klar signal.

 

Svoger fikk også beskjed om maks 10A mens kompis fikk 16A.

 

 

Stemmer, dette er normalt noen plasser men åpenbart ikke alle som har gjort leksen sin her siden vi nå ser problemer. 

 

Selv har jeg lagt opp 10A/2,3kW selv, mer enn nok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om hver bensinstasjon og mange butikker og andre steder tilbød hurtiglading for en billig penge (det er vel fortsatt billigere enn å fylle opp en tank med bensin) så kunne flere ladet kjapt på steder der strømnettet er dimensjonert til å tåle høy pågang ala næringsplasser etc. Mange ville heller fylt strøm på en elbil med en 50 MW hurtiglader (om en så kraftig kabel kommer på banen) på et par minutter enn mange timer hjemme.

 

Jeg vet ikke om så mange som vil det. Du står jo ikke og venter på at den skal bli ferdig, du setter jo bare bilen fra deg likevel. Å lade på parkeringsplassen på lav effekt er bedre for tidsbruk, lommebok og infrastruktur. Selv med 50 MW - som forøvrig trenger kabler for tunge til å flytte manuelt, samt en helt annen energilagring - er det bedre å slippe enn å måtte dra innom. Bensin/diesel kan aldri lade hjemme, de må alltid innom en stasjon.

 

Er det kostbart? Tja, 50 kW lading til 2,50 kr/min gir (ved forbruk ca 167 Wh/km) 50 øre per km. Bensin til 15 kr ved forbruk 0,7 l/mil gir 1,05 kr/km.

 

Ellers er jeg helt enig at bensinstasjoner og næringsparker med butikker er ypperlige steder for hurtigladere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et spørsmål til dere som har elbil: Kan man på noe som helst vis velge hvilken effekt man skal lade med? Dvs. fra kontrollpanel i bil eller på hjemmeladestasjon. Eller tar man ut maksimal effekt uavhengig av hva man selv ønsker?

Ikke med original "nød" lader, den er på 10A, men ladestasjonen min kan justeres fra 6A og oppover.

Den har også mulighet for å styre ladeeffekt med 2 eller 3 trinns bryter i tillegg.

Min er på 10A men skal koples til 10A og 16A styring når jeg får klarsignal fra Agder Energi.

Lenke til kommentar

 

Et spørsmål til dere som har elbil: Kan man på noe som helst vis velge hvilken effekt man skal lade med? Dvs. fra kontrollpanel i bil eller på hjemmeladestasjon. Eller tar man ut maksimal effekt uavhengig av hva man selv ønsker?

Ikke med original "nød" lader, den er på 10A, men ladestasjonen min kan justeres fra 6A og oppover.

Den har også mulighet for å styre ladeeffekt med 2 eller 3 trinns bryter i tillegg.

Min er på 10A men skal koples til 10A og 16A styring når jeg får klarsignal fra Agder Energi.

 

 

Min kan justeres fra interface i bil(tesla). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, på stort sett alle Mode 2-kabler kan man velge en ampere-verdi. I noen biler (bl.a. Tesla) kan man velge dette innenfra bilen eller fra appen. I Mode-3 kan det vel ikke justeres fra bilen, men på noen Mode-3 veggstasjoner kan man justere det.

 

På ladeledningen til Leafen (ikke original, levert av importør) kan vi velge mellom 6A, 10A og 16A, utifra hva kapasiteten er der vi lader. Vi lader stort sett på 16A hjemme, og 10A når vi er borte, da vi har sett at sikringer fort kan gå om vi lader på 16A ...

Takk for svar begge to. Vurderer å skaffe elbil i 2018 pga. bompengesituasjonen på Nord-Jæren, men jeg har bare opplegg til motorvarmer på parkeringsplassen min i borettslaget jeg bor i. Greit å vite at det finnes muligheter for å velge effekten selv, det kan jeg kanskje bruke som argument når jeg kontakter styret ang. dette.

 

Edit: Takk også til rryd og Salvesen.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Skeptisk..

 

Det burde ikke være noen tekniske utfordringer med å bygge ut et strømnett som klarer å levere en brøkdel av hva strømnettene i New York eller Tokyo leverer.

 

 

Kan det være netteiere ikke ønsker å oppgradere nettet fordi det betyr redusert utbytte?

 

Det er ikke så mye et teknisk problem men mer et kost- og konsesjons-problem. Nye transmisjons linjer er veldig dyre og tar lang tid å installere. Enda mer tid tar det å få konsesjon til å bygge en ny høyspent linje (tenk på monstermastene over Handanger som et ekstremt eksempel men det er veldig utfordrerne for all linjer).

 

Statnett holder på å oppgradere flere høyspentlinjer til et høyere spenningsnivå for da får de økt kapasitet uten å måtte gå igjennom en konsesjonsrunde. Det fungerer på noen steder men ikke alle. Kostnadene for å øke kapasiteten er så høye at det er derfor man innfører AMS for å prøve å jevne ut effekttoppene. Det bygges også ganske mange energilagringsløsninger rundt i hele Europa for å ta effekt toppene og bedre nettstabiliteten og dermed redusere behovet for å bygge ut strømnettet.

 

Overføringkapasiteten og stabiliteten i strømnettet kommer til å bli den største begrensningen på hvor fort man greier å bygge ut fornybare energikilder (vind og sol). Endrede forbruksmønster (elbil lading er ett eksempel) bidrar også i negativ retning på strømnettet.

 

Christian

Lenke til kommentar

Toveis lading av elbil dvs at elbilen gir strøm tilbake til nettet i korte perioder med høy belastning - noen som har prøvd det?

Såkalt vehicle-to-grid (V2G) er en teknologi som har blitt utprøvd i diverse forskningsprosjekter. Men det er ikke kompatible elbiler på markedet i dag. Men jeg tror riktignok hydrogenbilen Mirai har støtte for å kunne produsere strøm som leveres til huset sitt (hovedsaklig med tanke på naturkatastrofer).

 

Hovedutfordringen med V2G er at det må lønne seg økonomisk for den enkelte før det er noen vits. Det gjør det ikke i dag, da det krever dyr elektronikk. Og man spiser av levetiden til batteripakken, som jo ikke er gratis.

 

Det som trolig vil spille en større rolle enn V2G er styrt lading av elbiler. Man kan koble opp f.eks 100.000 elbiler til en server. Når da solen skinner og variabel produksjon er på topp, så kan man pøse in 11 kW x 100.000 = 1,1 GW i batteriene, mens kommer det en sky eller solformørkelse, så kan man pause ladingen, og effektbehovet faller med 1,1 GW på millisekunder. For forbrukeren krever dette ingen investeringer (Tesla kan implementere dette i SW i dag på alle sine biler med en trådløs oppdatering), og ulempene er veldig få. Hovedulempen er at man kan komme til bilen og ha mindre strøm på batteriet enn forventet, men dette har ikke stor betydning om man da har elbil med god rekkevidde. Tesla kan f.eks kompansere folk som vil delta i ett slikt system med hurtiglade-kreditter, så er ulempene veid opp for de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar: Det har ikke blitt solgt Teslaer med 22 kW ladeeffekt siden midten av 2016. Og fra ett år før det var det svært få som fikk dette installert. (Man kunne ikke få det installert fra fabrikk, så det måtte ettermonteres.) Dette er altså ikke den største utfordringen.

 

Renault Zoe er ett bedre eksempel. Zoe er i dag den eneste elbilen som leveres med 22 kW lading.

 

Ja. Helt riktig.

 

Og pga det så er det ikke noe problem med strømnettet ? Dette problemet er blitt belyst av meg, og mange andre. Men det er blitt avfeid av "ekspertene" her inne.

 

Lurer på hvem som hadde rett gitt :-)

Lenke til kommentar

Dette er et problem som er belyst av flere opp gjennom de siste par årene. Dette er blitt latterliggjort av "ekspertene" på TU. Ikke noe problem i det hele tatt har omkvedet vært.

 

Nå består bilparken av ca 4% elbiler, og problemet er allerede tilstede. Hvordan skal det gå når det er 10 ganger så mange ? Ikke noe problem det heller ?

 

Plutselig så var det ikke så dyrt å sette opp hydrogenstasjoner likevel :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hydrogen er løsningen. Mye billigere å bygge noen fyllestasjoner for hydrogen enn å ruste opp hele nettet i Norge. Hydrogen er også mye mer brukervennlig og miljøvennlig da det kan lages av overskuddskraft. Elbiler er BARE tull!

 

Blir Elbilen mindre tull om den drives av hydrogen?

Sett deg inn i ting før du kommenterer. Hydrogen kan lages av overskuddsstrøm og fra nettet når strømmen er billig. Dette påvirker ikke problemet i artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...