Jump to content

Sverre K.

Medlemmer
  • Content Count

    43
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

37 :)
  1. Viktigheten av god innsynsvinkel er litt overdrevet, synes jeg. Den som bruker en laptop sitter uansett rett foran skjermen og er ikke avhengig av god innsynsvinkel. I noen tilfelle kan det selvsagt være aktuelt at flere skal se på skjermen. Men hvis du sitter på et offentlig sted, f.eks. på en flyplass eller i et fly, kan det være greit at ikke så mange andre har godt innsyn til skjermen.
  2. Kanskje litt 'off topic' akkurat for denne artikkelen, men det skrives mye tull om luftmotstand i mange artikler om biler. Her står det: '...en motstandskoeffisient på 0,25, som er nær det Tesla Model 3 oppnår...'. Antar at det er 'luftmotstandskoeffsient' det er snakk om og det er, som det ligger i navnet en 'koeffisient' ikke en måleverdi. Det er rett og slett forholdet mellom bilens luftmotstand og en vegg med samme størrelse og fasong som bilens frontareal. Ut fra størrelse og bilder tror jeg nok en Tesla model 3 har mye mindre 'luftmotstand' enn denne bilen det er snakk om her med sin ganske massive front.
  3. Ja, vi ser det på mange elbiler, at de skal ha svære hjul, noe som høyst trolig øker forbruket. Vanligvis tror jeg dette er fordi estetikk - og tro på hva markedet vil ha flotte hjul - trumfer forbruk og miljø. Men, hvis de skal greie å overføre 1000 HK til asfalten så holder det vel neppe med tynne og miljøvennlige hjul...
  4. Først: takk for at dere ikke skriver 'termisk rømling' slik NRK gjør:-) Det høres ut som noe som stammer fra Google Translate el.l... Thermal Runaway er vel ikke noe som 'skaper brann' (brannårsak), men en mulig 'følge av brann' i batterier. Det som skjer i f.eks. LiION-batterier er at temperaturen pga(!) brann blir så høy (thermal runaway temperature) at katodematerialet frigir oksygen som igjen mater brannen og øker temperaturen. Da hjelper det ikke med vanlige slokkemidler som stort sett virker ved å hindre oksygentilførselen, men å kjøle ned batteriet til under Thermal Runaway-temperatur eller å la bratteriet brenne opp. Dette betyr at brann i batteriet kan re-antenne etter en tid, som beskrevet i f.eks. Tesla's Emergency Response Guide (https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/first_responders/2016_Models_S_Emergency_Responders_Guide_en.pdf), side 21.
  5. OK, jeg svarer på mitt eget spørsmål... Sjekket hos Samsung nå og ser at microLED er bildeelementer der LED-ene lyser selv med basisfargene, dvs. at det ikke lenger er bare bakgrunnslys disse brukes til. 24 millioner individuelt styrte LEDs, ikke så rart at dette blir dyrt...
  6. Det går litt i surr for meg her nå... Under omtalen av micro-LED: Er LED brukt som bildeelement eller bakgrunnsbelysning? Noen som kan hjelpe meg å forstå dette?
  7. Hvis du er så trøtt at alternativet er 'å falle i søvn' bør du vel ikke kjøre bil...?
  8. Det er riktig. Katoden til Li-batteriene frigjør oksygen når temperaturen blir høy (brann), derfor er ikke prinsippet med å fjerne oksygen rundt batteriet nok til å slukke brannen. Når et slikt batteri har tatt fyr må det brenne ut eller kjøles ned til under 'thermal runaway temperature' for å slukke, og det kan ta veldig lang tid og ev. mye vann. Beste måte er å kjøle ned med mye vann og så flytte bil/batteri til et åpen område. Dette anbefales også av Tesla i sitt 'Instructions to second responders' (el.l., har den ikke foran meg nå) fordi brannen kan starte opp igjen lenge etter at den tilsynelatende er slukket.
  9. Jeg trodde at såkalt 'karbonfangst' var å fange CO2 fra lufta, ikke å bruke karbon som allerede foreligger i fast form og som neppe bidrar til global oppvarming... Tar jeg feil?
  10. Ifølge Wikipedia er Finlands GNP (BNP) for 2019 på omlag 270 billion (milliarder) USD... Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Finland
  11. Javel. Du er kanskje ikke så mye ute og går i bygatene du, da? Trolig verken aktiv fotgjenger og iallefall ikke eldre og/eller svaksynt, kanskje heller ikke bilfører som helst vil unngå å kjøre på de av disse el-sparkerne som ikke bruker huet i trafikken... I såfall forstår jeg veldig godt ditt syn, ja.
  12. AC-anlegg er mye billiger der det kan brukes (lengde), siden vi da slipper strømretterstasjoner i begge ender. Lange AC-kabler trenger fasekompensering men det er vel billigere enn konvertere.
  13. Appen krever at Bluetooth er påslått for å få god nok nøyaktighet og at involverte smarttelefoner kan kommunisere med hverandre. Kan noen med riktig kompetanse – ta tenker jeg ikke politikere eller smitteverneksperter men datasikkerhet – si noe om faren for Bluesnarfing ved å ha Bluetooth aktivert hele tiden?
  14. Jfr Kjørtetøyforskriften, Kap 28, pkt 7: "Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt baklys". Men det er vel et EU-direktiv som overstyrer norske forskrifter her også, kanskje...
×
×
  • Create New...