Jump to content

Sverre K.

Medlemmer
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 :)
  1. Appen krever at Bluetooth er påslått for å få god nok nøyaktighet og at involverte smarttelefoner kan kommunisere med hverandre. Kan noen med riktig kompetanse – ta tenker jeg ikke politikere eller smitteverneksperter men datasikkerhet – si noe om faren for Bluesnarfing ved å ha Bluetooth aktivert hele tiden?
  2. Jfr Kjørtetøyforskriften, Kap 28, pkt 7: "Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt baklys". Men det er vel et EU-direktiv som overstyrer norske forskrifter her også, kanskje...
  3. Sprinkleranlegg vil kunne gjøre en viktig jobb ved at de demper brannen i et elbilbatteri for å hindre at den sprer seg til andre biler, inntil brannvesen eller andre kan slepe elbilen ut for å la den brenne ferdig. Batteribrannen trenger ikke oksygen fordi katodene produserer sin egen oksygen når temperaturen kommer over Thermal Runaway-grensen.
  4. En forklaring på hvorfor Li-ion-batterier er vanskelig å slukke finner du her: https://www.tu.no/artikler/lading-av-elbiler-kan-fore-til-alvorlige-boligbranner/276505 Litt tilleggsinfo som dukket opp etter at dette var skrevet er at den kjemiske sammensetningen av katodene, ved høy nok temperatur, selv produserer oksygen som holder brannen i gang, og da hjelper det ikke med vann eller skum for å fortrenge oksygenet slik man slukker andre branner. Jeg så nettopp to intervjuer på TV2; En kar fra et forsikringsselskap som forklarte akkurat dette med at en slik batteribrann ikke lar seg slukke; og en brannsjef som sa at de forsøker å fjerne oksygenet rundt brannen for å få den til å slukke...
  5. Ikke enig med deg; "de aller fleste" forstår ikke hva "regnerering av strøm" er i det hele tatt. Det er ikke vi som debatterer her som blir lurt, men de som ikke vet hva dette betyr og leser teksten bokstavelig.
  6. Hvor fikk du dette fra? Artikkelen refererer til et foredrag fra noen dager siden, der hendelsen ble diskutert. TU gjengir altså noen faktaopplysninger fra etterforskningen som har pågått i én måned. Det er overhodet ingen (andre enn du) som har antydet at SHT kun har brukt denne tiden på å lese to linjer i en håndbok. Etterforskning av luftfartsulykker er kompliserte og tidkrevende greier, selv om denne aktuelle hendelsen nok befinner seg i den enklere enden av skalaen. For all del, prosedyrene og regelverkene SHT er pålagt å forholde seg til kan sikkert forenkles. Send dem en mail hvis du har gode og konkrete forslag til forbedringer. Den verdensomspennende luftfartsindustrien vil utvilsomt stå samlet i sin hyllest av den revolusjonerende nytenkningen fra en navnløs forståsegpåer i lite norsk kommentarfelt... Godt sagt!
  7. Interessant, men ikke overraskende.... Noen som vet tilsvarende tall for f.eks. Oslo, eller er det "unntatt offentlighet"?
  8. Han mente kanskje "en typisk HVDC-kabel på 1,5 GW", dvs. med en spenning på 400 - 500 kV som er typisk for de største HVDC-kablene. Hvis jeg husker riktig så er UHV spenninger høyere enn 500 kV, Liten korreksjon: Sjekket IEC nå og UHV er spenninger > 800 kV.
  9. Han mente kanskje "en typisk HVDC-kabel på 1,5 GW", dvs. med en spenning på 400 - 500 kV som er typisk for de største HVDC-kablene. Hvis jeg husker riktig så er UHV spenninger høyere enn 500 kV,
  10. Man kan ikke utelukke noen ting når det gjelder Russland.Hele vårt forsvarssystem er avhengig av satelittkommunikasjon, og disse er de første som settes ut av spill hvis det oppstår konflikter. Russland har gang på gang vist at de er kapable til å sabotere GPS-kommunikasjonen hvor de enn ferdes. Vi må vel skille mellom satelittKOMMUNIKASJON og satelittNAVIGASJON. Helt forskjellige systemer, bruksområder og satellitter.
  11. Hun sier noe om at dette krever mye kobber, jeg antar at det er snakk om sammenkobling av cellene.
  12. Jeg jobber med bl.a. fiberkabler til daglig og må vel innrømme at her var det mye rart...., kanskje ikke "babbel og vås", men... Det ville vel være mer fornuftig å si at glasset er "forurenset/dopet" med små mengder av andre stoffer for å gi ønsked optiske egenskaper som f.eks. optiske vinduer med lav dempning. Det nye nå ser ut til å være at man i stedet for germanium skal bruke antimon som altså gir andre optiske egenskaper og gjør det mulig å bruke lengre bølgelengder.
  13. Ja, det er et viktig poeng. F.eks. kommer ikke baklysene til Diablo fra Think, men fra Hella som også leverte til Think. Bildelsindistrien er enorm og at flere bilprodusenter ender opp med samme deler er vel bare fint for oss som betaler for bilene.
×
×
  • Create New...