Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frarådet å kjøpe Audi? Hjelp til kjøp av bil (1.9TDI)


xboomz

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny bil om en stund da rusten begynner å angripe min Toyota Carina II 1989 mod.

Har vurdert å anskaffe en Audi A4 Quattro 1.9TDI S-Line Manuell når den tid kommer at jeg skal bytte. men har biltt frarådet å anskaffe Audi og blir fortalt at dette er en bil jeg blir stående på verksted med ofte. 

 

Ting som er et must i bilen jeg ser etter:

 

- Billig i forbruk / Helst en 1.9 TDI motor

- 5 seter

- Quattro/ 4WD

- Behagelige seter

- Bil jeg kan stole på starter hver dag, og som ikke må på verksted ofte

 

+ om bilen ser litt ungdomelig ut da jeg er 20 år. litt hestekrefter hadde også gjort seg 110-160 Hk. kan være litt mindre hvis bilen kan chippes

 

Hvis du kjenner til Audi A4 har jeg lyst til å høre meningene dine.

 

Akkurat nå vurderer jeg en 2005-2006 Audi A4 1.9TDI Quattro Avant/stasjonsvogn S-line, men dette kan fort endre seg fort :)

post-457751-0-68077200-1505202020_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den annen side er vel den motoren noe av det mest pålitelige som er laget, med unntak av svinghjulet som kan måtte skiftes (noe som forøvrig mange motorer med delt svinghjul fra flere produsenter er plaget med).

 

Ser ingen andre store problemer med en slik bil egentlig. - Multilink-deler og bremser/dempere etc må jo skiftes innimellom - og det er sikkert dyrere enn på toyota dersom du ikke gjør det selv, men det er deler som slites på alle biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv hatt en A3 med 1.9. A4 er sikkert en biø du blir glad i med bra seter og interiør. Verkstedet ditt blir sikkert også gladere for en sånn quatro enn en Leaf eller Prius.

 

Få bilen sjekket på et verksted skikkelig før kjøp. Drømmebilen har nytt oppheng og bremser, ny turbo osv.

 

Du kan også lese litt her:

 

https://www.honestjohn.co.uk/owner-reviews/audi/a4-b6-2001/

Lenke til kommentar

Ligg langt unna 2.0 tdi i den der, ca 2005-2007. Var dårlig oljepumpe på de motorene, fleste havarerte.

Ellers vanlig Audi, mye rart og stadig vekk noe som går istykker.

En annen ting, ikke narr deg selv ved å kjøpe for billig bil, det vil ikke lønne seg med dyre reparasjoner osv. Pluss at billån nå er veldig billig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

TDI utelukker jo alle andre merker enn audi... Det gjør også quattro. Firehjulstrekk er det du leter etter.

 

Turbomotorer er det masse som kan gå i stykker på.

 

Jeg ville ikke kjøpt audi, heller en toyota.

 

Hvorfor må bilen "se ung ut"? Damer vet ikke hvilke bilmerker som er bra, bare bilen er ny og ren og pen og går så er de fornøyde. Motorstørrelse spiller heller ingen rolle for damer.

Lenke til kommentar

Bilkjøp er følelser. Hadde alle vært rasjonelle og valgt det "perfekte" valget hadde en bilmodell stått for hele totalmarkedet. Å sammenligne Toyota og Audi viser mangel på forståelse for merkeidentitet og bilsegmenter.

 

Og ellers sier jeg som alle andre hver gang spørsmålet dukker opp om disse bilene: få bilen testet hos verksted før kjøp. Audi er dyr i service/vedlikehold så sett deg inn i dette kostnadsbildet. Ikke uvanlig at en stor service koster det dobbelte av hva Volkswagen koster.

1,9 TDi er en bunnsolid motor sålenge den har vært vedlikeholdt etter fabrikkstandard. Sjekk forstilling og skjult rust i hjulbuer og under/ ved siden av pyntelister på sidene av bilen samt bakluke.

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Multiknirk *grøsss*. Dette har jeg byttet selv på en Passat, litt dritjob egentlig å bytte 4 bærearmer på hver side - dvs jobben er grei nok, men det er ganske ofte nå det gjerne bare holder et årstid, kanskje litt lenger. Lurer på om de ble "forsterket" fra 2003 eller noe, men har hørt om problemene der også

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte en A4 Avant 2000 modell for halvannet år sia, og har ingenting vondt å si om den. Men som med alle andre biler så kommer det vel mest an på hvem som har hatt bilen før deg. Gutta med ferskt førerkort som vil ligge breit er vel generelt greit å styre unna i motsetning til ei kjerring med alder på 50+ som kjøpte bilen ny og samvittighetsfullt har fulgt opp alt av service og vedlikehold....

Endret av kUZk1
Lenke til kommentar

Hva med Saab 9-3 eller 9-5? Driftsikre biler med høy sikkerhet, ekstremt god komfort og en god del hestekrefter for pengene (hvis du ser på turbomodellene, som utgjør majoriteten av saabene). Saab er jo svært billig på bruktmarkedet, mange gode eksemplarer som man nærmest får kastet etter seg! Konkursen har jo bare forsterket dette. Tror seriøst ikke man kan gjøre et dårlig kjøp når det kommer til Saab. Bilene fra etter 2005 har svært gode motorer som nærmest kan gå forever. Bilene fra før 2005 kan derimot ha problemer med "oil sludge", så de fra og med 2005 er et sikrere kjøp, men de fra før 2005 kan også være et veldig godt kjøp så lenge de er godt vedlikeholdte.

 

Hvis du ønsker noe eldre (av samme epoke som din gamle bil) er jo første generasjons 900 turbo noe som absolutt kan anbefales! Ekstremt gode kjøreegenskaper etter alderen (og forsåvidt sammenlignet med dagens biler også, har en selv og den er bedre og mer lettkjørt enn noen bil jeg har kjørt faktisk), god komfort, god baggasjeplass, en av de sikreste bilene fra den tiden, lave priser for en svært heftig bil, kult utseende, potensiale for trimming og holdbare motorer som tåler endel. Dette er jo likevel en ganske gammel bil, så hvis du ønsker noe nyere er det fullt forståelig, men av biler fra 80-tallet og tidlig 90-tall, er nok dette noe av det beste du kan få. Saab 9000 er også et godt kjøp - svært billige, motorer som tåler nærmest alt, og det sikrest man kan få av biler fra både 80- og 90-tallet.

 

Saab er aldri en dårlig investering uansett! Sier jo litt at merket gikk kunkurs siden de nektet å følge ordre fra GM fordi de mente at GMs løsninger var for dårlige!

Lenke til kommentar

Saab gikk vel konkurs for de ikke hadde annet enn underskudd i årevis, da Scania var inne bildet var det lastebilene som betalte gildet.

SAAB hadde jo allikevel endel ganske kule biler, og banebrytende nyvinninger fra tid til annen. Tror de gikk konk siden de på en måte var bilprodusentenes rockestjerner. (Ref.: Top Gear sin mimreepisode dedikert SAAB.)

 

Jeg for min del synes det er litt kjipt at de er borte, selv om jeg ikke går søvnløs av det. Vemodig, hele den svenske bilindustrien nå, dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...