Gå til innhold

Hva skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et dilemma i forhold til hva jeg skjal velge ved valget nå, men vet virkelig ikke hva jeg skal gå for, for de partiene jeg ikke liker, har noen ting jeg står for, de partiene jeg liker har selvølgelig ting jeg ikke står for i det hele tattt.. Men jeg har jo veldig lyst å få stemt ved dette valget også da.

 

Nå forventer jeg ikke akkurat at dere har noe svar til meg på hva jeg skal velge, men om noen kunne kommet med noen råd til hvordan jeg skal gjøre dette lettere hadde jeg satt stor pris på det.

 

Har prøvd 4 av disse valgomatene man finner på nettet, men på alle 4 så fikk jeg jeg faktisk 4 forskjellige partier, noe man ikke skulle tro gikk.

 

Det er vel kanskje vanskelig å komme med gode råd på dette, men jeg gir det uansett et forsøk, så ikke skyt meg fordet.

 

Mvh en som gjerne vil stemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut de sakene som er viktigst for deg. For eksempel skolepolitikk, innvandringspolitikk osv og finn ut hva de ulike partiene mener om disse temaene. Deretter ser du enklere hvilket parti du burde stemme på. Det er veldig vanskelig, jeg vil tro nesten umulig å finne et parti man er 100 % enig med.  Men se etter de store sakene du brenner for! 

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å oppsøke de forskjellige partiene og ta en prat med noen av medlemmene?
 

Det har selv stått mellom to partier for meg i år, og jeg hadde vanskelig for å bestemme meg. Jeg tok turen til Oslo og snakket med de partiene, og satt de litt opp mot hverandre. Det hjalp og jeg har nå endelig blitt sikker i hva jeg skal velge. Det er ikke ultimat - det er jo ikke alt jeg er enig med de i, men det er det beste alternativet for meg pr nå. :)

 

GODT VALG. :D

Lenke til kommentar

 

 

Mvh en som gjerne vil stemme.

Er i en lignende situasjon selv, du kan jo vurdere å stemme blankt om du føler at ingen står deg nærme. Jeg er en sosialliberal person med landbruk, jordvern, invistering i bioøkonomi og forsvar som kjernesaker. Min idelogi eller syn på samfunnet(for vi har jo alle en) er at å best utjevne sosiale ulikheter i samfunnet, kommer samfunnet til gode. Jeg vil ha et samfunn som dyrker individuell frihet men samtidig har et sterkt sosialt ansvar. Jordvern, matproduksjon hvor selvforsyning er målet er fundumentalt for at samfunnet skal fungere. Dessverre tar man for gitt at dagens matsikkerhet også er morgendagens, noe det ikke er. Flere store naturkatastrofer og/eller konflikter som krig i eksportland vil potensielt gi matmangel i Norge. 

 

Derfor stemmer jeg denne gang Venstre. Ganske så stort sprang fordi jeg stemte Høyre sist gang. Men der stemte jeg mer med magefølelsen, og har denne gangen satt meg mye bedre inn. Morgenbladet legger ut nå podcaster rundt valget, hvor de plukker ut relevante deler av fremlegg politikerne selv har hatt. Jeg anbefaler deg å ta å høre på de respektive partiene.

 

Valget mitt var ikke lett og jeg har stadig vekslet mellom flere partier og forsøkt etter beste evne å ikke bare sette meg grundig inn, men også å se tidligere hva partiene har gjort/oppført seg/lovet og ikke minst hvilken retorikk partiene har. Enkelte partier gir meg avsmak med avsporinger i retning personangrep enn å diskutere viktige politiske saker.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Valgomatene er sikkert gjeve for de som ikke bryr seg om små partier. Meg bekjent er Kystpartiet i få eller ingen av valgomatene i Norge. Det er et parti som setter miljø, distrikt og velferd høyt. Også samferdsel er noe de fokuserer mye på. Da Kystpartiet var på Stortinget for flere år siden, stemte de for gode tiltak innen samferdsel. Og det var slettes ikke bare Nord-Norge som var i fokus; Kystpartiet har fått et relativt godt fotfeste også på Vestlandet, ihvertfall målt etter etablerte lokal- og fylkeslag. 

Også slike som Liberalistene er visst kraftig neglisjert når det kommer til valgomatene. Uansett hva du velger, om det så er rødt og blått, smått eller stort, så håper jeg du tar din egen avgjørelse og ikke lar mediakanalene avgrense dine valgmuligheter.

Nå kjenner jeg ikke deg og dine prioriteringer, men om det er så at din hjertesak også er miljø, kan du avgrense ut i fra det. Partier som er ihugga og troverdige forkjempere for noen gode miljøtiltak er Miljøpartiet de grønne, Kystpartiet, Rødt og SV. Disse, sammen med SP, er ihvertfall svært klare på at det ikke skal bores etter olje i Lofoten.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

(...)Jeg har et dilemma i forhold til hva jeg skjal velge ved valget nå, men vet virkelig ikke hva jeg skal gå for, for de partiene jeg ikke liker, har noen ting jeg står for, de partiene jeg liker har selvølgelig ting jeg ikke står for i det hele tattt.. Men jeg har jo veldig lyst å få stemt ved dette valget også da.(...)

 

Det er veldig få som er i posisjon til å velge ett parti som har akkurat samme politikk som man selv, man må gå for den mindre av flere ondskaper.

 

For min del tar jeg og velger ut noen få kjernesaker som må være med i programmet, og så velger jeg noen få showstoppere. Viktig her å ikke tenke for mye da det kan føre til at man ikke finner noen. Hvis flere partier oppfyller kriteriene kan jeg heller gå ned på en ny liste med andre viktige saker, ingen showstoppere i runde 2.

 

Hvis man ender opp med ingen partier som når opp til krava i første runde stemmer man blankt, husk at det er bedre å stemme blankt enn å ikke stemme i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare si tusen tak for alle innspill og forslag! :)

 

Har hvertfall kommet litt igang med hvordan stemmeseddlen min vil se ut, men må ta en endelig avgjørelse i dag så jeg får avgitt min stemme i morgen :w00t:

 

Å helt enig i at det blir bedre med en blank stemme enn å bare sitte hjemme og gi f..!

Lenke til kommentar

Lite vits i å stemme på et stort parti med mindre de har en sak du brenner for. Personlig stemmer jeg strategisk på FRP på grunn av innvandringspolitikken og ingenting annet. Uten en stat og en nasjon har vi ingenting og ingen annen politikk har noen betydning.

 

Hvis du er virkelig usikker så anbefaler jeg å gi en stemme til et småparti. Da støtter du ekte demokrati og småpartiene får proporsjonalt mye større partistøtte av staten per stemme enn store partier.

Endret av misanthrope
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det beste er selvfølgelig å stemme på et parti som du deler flest mulig meninger med. Samtidig må du akseptere at du sannsynligvis aldri vil finne et part som du er helt 100% enig med.

 

Men er du svært usikker og du ønsker å stemme på en måte som er mer fordelaktig for norsk politikk, så vil det å unngå å stemme på mindre partier som typisk bruker sin vippeposisjon for alt den er verd være best. Det eksisterer mange eksempler på politisk hestehandel hvor små partier med få prosents oppslutning får gjennomslag for mer enn de fortjener, nettopp grunnet dette.

Endret av Anszel
Lenke til kommentar

Da vil jeg legge til at klima er vår tids og generasjons viktigste sak og synes du også at klima er viktigst, så bør du nettopp stemme på MDG (som hvis de kommer på vippen kunne få venstreaksen med AP og Høyreaksen ved Høyre til å slåss om å gi den beste miljøpolitikken slik at det faktisk blir enklere for det norske folk å være mer miljøvennlig). 

 

Cicero har sett på hvor mye vi må kutte ift klimaavtalen og er kun småpartiene som kommer godt ut, de sier:

Dersom Norge skal nå klimamålene gjennom tiltak i Norge, så må vi kutte 800.000 tonn CO2 fra transport og landbruk hvert år, ifølge Cicero. 

Bare tre partier var i nærheten av det i årets statsbudsjett. Gjennom to metoder regner CICERO ut klimaeffektene av partienes budsjettforslag. MDG, SV og Venstre var vinnerne. 

Så store kutt vil partienes statsbudsjetter gi i 2017:

MDG: 680.000 tonn.

Venstre: 228.000 tonn.

SV: 408.000 tonn.

Ap: 145.000 tonn.

KrF: 163.000 tonn.

Regjeringen: 123.000 tonn.

Sp: 78.000 tonn. 

Så store kutt vil partienes statsbudsjetter for 2017 gi over tid:

SV: 1.335.000 tonn.

MDG: 2.709.000 tonn.

Venstre: 871.000 tonn.

KrF: 400.000 tonn.

Ap: 342.000 tonn.

Sp: 71.000 tonn.

Regjeringen: 89.000 tonn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...