Gå til innhold

Verneplikt for alle: en god idé?


VRK18

  

37 stemmer

  1. 1. Støtter du tvungen militærtjeneste?

    • Ja
      11
    • Nei
      26
  2. 2. Bør man kunne eie bolig og aksjer om man ikke har gjennomført militærtjeneste?

    • Ja
      33
    • Nei
      4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg mener at tvang aldri er løsningen. Kun via opplysning, tilegning av kunnskap, og lærdom om psykologi, vil vi lære å leve i fred med hverandre. Krig er absurd. Hvis krig skulle vært rett, så skulle de to lederne som satt igang krigen vært satt i en ring, så kunne de slåss til døden. Trenger ikke 2 millioner soldater til å slåss for dem, det er feigt.

 

Folk skjerper seg via naturlig samfunnsutvikling. Trenger ikke å tvinges til å marsjére sammen og sove i brakker for å få til dèt. Det skaper bare mér traumer enn bra.

Traumer, nja. I Forsvaret lærer man å knytte bånd og gå forbi mentale grenser, vil nok si at det er mer utviklende. Deltakelse i en virkelig krig derimot vil gi varige psykologiske skader.

 

Skal ikke si noe 100% sikkert ettersom jeg har fullført en annen type verneplikt, men jeg har omtrent kun sett positiv utvikling av folk som har tjenestegjort, det gjør deg voksen...med unntak av de som på død og liv skal motsette seg autoriteter; blir luket fort ut i innrykk.

 

Det virker for meg som at hver gang noen nevner noe om å "bli voksen" så betyr det egentlig "selge sjela og slutte å tenke selv" eller å "underkaste seg autoriteter". Det første steget på veien mot demens. Alt kan forklares enkelt, men det virker som at man liksom skal drepe/selge sjela si for å få innpass. Jeg skjønner ikke vitsen. Psykologisk, så gir det ikke mening. Sosiale tillitsbånd kan like gjerne skapes via kollektiv lærdom/tilegning av kunnskap som av å tvinges gjennom en helvetesuke i skogen uten mat og utstyr.

 

Dét betyr ikke at jeg ikke ville déltatt i en eventuell krig. Jeg vil bare gå til krig på riktige premisser, og ikke bare fordi noen sier at jeg skal det. Det samme gjelder jobb. Jeg vil ikke krige eller jobbe bare fordi andre skal bli rike. Jeg vil ha langvarig fred og effekt av jobben. Ikke gå på jobb bare for å tilfredsstille noen andres syke maktbehov. Dessuten mener jeg at 10 elitesoldater som har valgt krig som profesjon, ville gjort jobben bedre enn 100 soldater som er hjernevasket til å krige uten å tenke selv. Kvalitet over kvantitét .. men så klart, når man har så mange mennesker som Kina har, så blir det litt annerledes. Da kan man utprodusére fienden, noe som er litt urovekkende. Men så får det være.

 

Vi lærer ingenting om maktbalanse og økonomi i skolen, som er grunnen til krig. Vi lærer bare hvem som slåss, når og hvor. Ikke -hvorfor-! Ergo om psykologien bak.

 

Et land er jo ofte som "et menneske". Den som er ansiktet utad, skal være som den gjennomsnittlige borger i det landet, etter som jeg har klart å se det. Og de samme psykologiske reglene kan sies å gjelde for en statsleder som et gjennomsnittlig menneske. Dog det er ofte et kollektiv av mennesker som styrer på toppen. Vi kan ikke ha det som i oldtiden, hvor folk kriget og drepte hverandre over en lav sko. Glad vi er forbi den tiden .. i hvert fall til en litt større grad.

 

Jeg tror kanskje vi må igjennom én verdenkrig til, for å avklare hvem som skal bestemme av demokrati, kapitalisme og fundamentalisme. Det blir dog bare spekulasjon.. men det virker som verdenskreftene er for maktsterke til å ville gå med på et langsiktig fremtidig kompromiss, dét er en utenkelig løsning, i hvert fall for meg.

 

Omtrent halvparten av verdens befolkning tror fundamentalistisk på en religion. Når disse skal veve sine regler sammen med etisk demokrati og kynisk kapitalisme, så er det nødt til å bli bråk.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det var grekerne som fant opp demokrati, og det var ikke alle som hadde stemmerett i Ancient Greece. 

Det stemmer ikke helt, det man hadde i antikkens Athen (og andre greske bystater) har ingenting til felles med det man idag kaller "demokrati".

 

Det man idag kaller "demokrati" ble oppfunnet av amerikanerne, stort sett basert på ideer tatt fra antikkens Roma. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener at tvang aldri er løsningen. Kun via opplysning, tilegning av kunnskap, og lærdom om psykologi, vil vi lære å leve i fred med hverandre. Krig er absurd. Hvis krig skulle vært rett, så skulle de to lederne som satt igang krigen vært satt i en ring, så kunne de slåss til døden. Trenger ikke 2 millioner soldater til å slåss for dem, det er feigt.

 

Folk skjerper seg via naturlig samfunnsutvikling. Trenger ikke å tvinges til å marsjére sammen og sove i brakker for å få til dèt. Det skaper bare mér traumer enn bra.

Traumer, nja. I Forsvaret lærer man å knytte bånd og gå forbi mentale grenser, vil nok si at det er mer utviklende. Deltakelse i en virkelig krig derimot vil gi varige psykologiske skader.

 

Skal ikke si noe 100% sikkert ettersom jeg har fullført en annen type verneplikt, men jeg har omtrent kun sett positiv utvikling av folk som har tjenestegjort, det gjør deg voksen...med unntak av de som på død og liv skal motsette seg autoriteter; blir luket fort ut i innrykk.

 

Det virker for meg som at hver gang noen nevner noe om å "bli voksen" så betyr det egentlig "selge sjela og slutte å tenke selv" eller å "underkaste seg autoriteter". Det første steget på veien mot demens. Alt kan forklares enkelt, men det virker som at man liksom skal drepe/selge sjela si for å få innpass. Jeg skjønner ikke vitsen. Psykologisk, så gir det ikke mening. Sosiale tillitsbånd kan like gjerne skapes via kollektiv lærdom/tilegning av kunnskap som av å tvinges gjennom en helvetesuke i skogen uten mat og utstyr.

 

Hvor ble det sagt at man skulle slutte å tenke selv?

 

Målet i mine tanker er selvstendiggjøring og militæret er en god plattform for egosentriske ungdommer til å få bygget uselviskhet, integritet, ansvarsfølelse, selvtilliten til å angripe problemer/utfordringer som oppstår. Samtidig blir man trent til å være komfortabel og finne orden i kaos; enhver uønsket hendelse.

Endret av Cipher Panda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det var grekerne som fant opp demokrati, og det var ikke alle som hadde stemmerett i Ancient Greece. 

Det stemmer ikke helt, det man hadde i antikkens Athen (og andre greske bystater) har ingenting til felles med det man idag kaller "demokrati".

 

Det man idag kaller "demokrati" ble oppfunnet av amerikanerne, stort sett basert på ideer tatt fra antikkens Roma. ;)

 

Ingenting faktisk  :fun:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor ble det sagt at man skulle slutte å tenke selv?

 

 

Målet i mine tanker er selvstendiggjøring og militæret er en god plattform for egosentriske ungdommer til å få bygget uselviskhet, integritet, ansvarsfølelse, selvtilliten til å angripe problemer/utfordringer som oppstår. Samtidig blir man trent til å være komfortabel og finne orden i kaos; enhver uønsket hendelse.

 

Da kommer vi tilbake til dét jeg skriver i omtrent hver tiende post: Økonomi og psykologi som fag i barne- og ungdomsskolene. Da lærer man å bli selvstendig. Økonomi for å lære om alle mulige måter å tjene penger på, og å lære hvordan økonomi og penger fungérer. Psykologi for å lære hvordan mennesker fungérer. Forstå menneskesinnet, så kan vi møte hverandre med respekt. Alle har fundamentále behov, hvis vi respektérer hverandres behov, så blir det en bedre verden for alle. Hvis vi skal holdes i mørket angående disse temaene, så er det ikke noe rart at det blir krig.

 

Å tvinge gutter og jenter i brakker og få dem til å marsjére rundt litt, dét fordrer ingenting annet enn traumer og tyrannisk tankegang. "Du har bare godt av å komme deg i militæret litt!!" "Alle har godt av å komme seg i militæret!" Det fordrer overhodet ingenting intelligent.

 

Krig kunne vært et fag i skolen, der strategi og ledelse var første lærdom. En god stratég er nøkkelen til å vinne krigen. Nærkamp er også en del av utdanningen. Ved å forstå historien, så kriger man bedre også, man får bedre moral. Krige for de rette verdiene, og ikke bare bli mat for børsa.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

 

Personlig er jeg ikke villig til å kjempe for et land som allerede har bestemt seg for å begå kollektivt selvmord.

 

Du har ikke et valg.

 

 

 

Jeg har flere statsborgerskap i reserve så det går bra ;) Og det er ikke det at jeg ikke er villig til å kjempe for det jeg tror på. Det har jeg allerede gjort på tre kontinent. Jeg bare gidder ikke å sette livet mitt på spill for å kjempe for et land som Norge som allerede har bestemt seg for å underkaste seg fiendene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er etter min mening ganske søkt å koble eierskap opp mot avtjent verneplikt.

 

Når det er sagt kunne vi fulgt eksempler fra naboland som Sverige og Storbritannia. Profesjonellt forsvar der soldatene er langt mer kapable enn de norske styrkene fordi de jobber der i årevis, ikke bare reker innom først et halvår og så noen dager i året. Jeg tror også det er en hel del bedre kvalitet på de folkene enn det er på de som ikke har noe mer lønnsomt å bruke det halvåret/året på enn å få knapper og glansbilder i betaling. Oppegående folk styrer unna fordi det er en økonomisk straff å gjennomgå verneplikten. Man settes økonomisk et halvår-år tilbake sammenlignet med de som velger å fullføre studiet et år tidligere i stedet for.

Lenke til kommentar

 

Hvor ble det sagt at man skulle slutte å tenke selv?

 

 

Målet i mine tanker er selvstendiggjøring og militæret er en god plattform for egosentriske ungdommer til å få bygget uselviskhet, integritet, ansvarsfølelse, selvtilliten til å angripe problemer/utfordringer som oppstår. Samtidig blir man trent til å være komfortabel og finne orden i kaos; enhver uønsket hendelse.

 

Da kommer vi tilbake til dét jeg skriver i omtrent hver tiende post: Økonomi og psykologi som fag i barne- og ungdomsskolene. Da lærer man å bli selvstendig. Økonomi for å lære om alle mulige måter å tjene penger på, og å lære hvordan økonomi og penger fungérer. Psykologi for å lære hvordan mennesker fungérer. Forstå menneskesinnet, så kan vi møte hverandre med respekt. Alle har fundamentále behov, hvis vi respektérer hverandres behov, så blir det en bedre verden for alle. Hvis vi skal holdes i mørket angående disse temaene, så er det ikke noe rart at det blir krig.

 

Å tvinge gutter og jenter i brakker og få dem til å marsjére rundt litt, dét fordrer ingenting annet enn traumer og tyrannisk tankegang. "Du har bare godt av å komme deg i militæret litt!!" "Alle har godt av å komme seg i militæret!" Det fordrer overhodet ingenting intelligent.

 

Krig kunne vært et fag i skolen, der strategi og ledelse var første lærdom. En god stratég er nøkkelen til å vinne krigen. Nærkamp er også en del av utdanningen. Ved å forstå historien, så kriger man bedre også, man får bedre moral. Krige for de rette verdiene, og ikke bare bli mat for børsa.

 

Ja, høyere krav innen økonomi- og (motivasjons)psykologi i barnetrinnet hadde vært flott. Selv om jeg fortsatt tenker at det hadde kanskje gjort ungdommer mer ydmyke i Forsvaret i ungdomsalderen(verdensmestere, kjenner vi oss igjen?). Litt motstand i livet er sunt. :wee:

 

Skulle gjort som Japan, implementert nærkamp på akademisk nivå. Kanskje også i selvutviklende former som Tai Chi på grunnskolen.

 

Si vis pacem, para bellum

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Mesteparten av tiden i forsvaret sto vi i kø, resten kunne vi lært på 1-2 mnd. med mer effektivitet. Da hadde almen verneplikt hadde hatt noen hensikt.

Slik det er blitt i dag bør vi heller hatt er frivillig forsvar som betalte en anstendig lønn.

 

Enig, det er riktignok en del år siden jeg var inne, men 11 av 12 måneder gikk bort til bare surr.

Fra første dagen var det å stå i kø, først for å få rom, deretter klær, deretter våpen, deretter ... og slik gikk det slag i slag i ett år.

Noen minneverdige øyeblikk var det selvfølgelig, men egentlig et totalt bortkastet år.

 

Den gangen jeg var inne, var det ekstrem konkurranse om å få slippe førstegangstjenesten, slik at det er forunderlig dersom det i dag er ekstrem konkurranse om å få lov til avtjene verneplikten. Ting har tydeligvis endret seg?

 

Jeg er enig i at en langt bedre løsning, er å tilby skikkelig betaling, å la de som virkelig er interessert få melde seg frivillig, uten tvang.

Så kunne man også fylle tjenesten med noe mer givende enn å stå kø, sitte på en stol, eller løpe rundt i ring.

 

Dessverre er nok ikke Norge stort nok til at man får det antallet rekrutter man ønsker uten verneplikt, men på den andre siden har vi jo ingen mulighet til å forsvare oss uansett, så det antallet kunne nok reduseres betydelig uten konsekvenser.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...