Gå til innhold

Bør teoretisk høyere utdannelse legges ned?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om TS har gått høyere utdanning selv. I så fall, føler du at du hadde fått 100% det samme utbyttet av et nettbasert kurs?

Jeg har dessverre studert. Nesten alt jeg kan idag har jeg lært på egenhånd. Til og med når jeg studerte lærte jeg mye mer på egenhånd enn på skolen. Jeg er programmerer, og MÅ holde meg oppdatert på ny teknologi. Jeg går ikke noe "nettbasert kurs". Jeg googler når jeg står fast, ser på foredrag, følger tutorials når jeg lærer noe helt nytt :)

Lenke til kommentar

Hvem kan det jeg vil kunne? Hvor skal jeg gå?

https://google.com

 

Internett er bra til mye, men ingenting slår menneskelig kontakt når det kommer til læring. Så er det denne nettverksgreia da som du tydeligvis ikke helt forstår hva er for noe.

https://www.meetup.com/cities/no/oslo/ f.eks.

 

Der man tidligere møttes i kantina på skolen, vil man heller møtes på en cafè eller hjemme hos noen eller kanskje på beachen på Rhodos? Mange muligheter når man lærer sted-uavhengig :)

Lenke til kommentar

Alle arbeidsplasser jeg vet om, ser annonser for eller har vært i har opplæring på en eller flere måter.

 

Men når jeg nå har lest hva slags bakgrunn du har, og med din utdannelse så ser jeg jo klart hvor du kommer fra og mer hva du mener. Jeg synes du har delvis rett. Det er ikke nødvendigvis slik at all "teoretisk" utdannelse må eller bør tas på skolebenken. Selv har jeg tatt en universitetsutdannelse, riktignok fortsatt på et universitet hvor jeg sjelden møtte opp til noe, samtidig som jeg jobbet på dagtid. Dette kunne jeg gjøre fordi i min tørre historieutdannelse var det rett og slett nok fag hvor man ikke trengte å møte opp til noe. Mye tørr teori kan man ta på egenhånd, og effektivt sett gjør mange det men de har et møtested i universitetet. Både faglig og sosialt. Min utdanning resulterte altså i null nettverk, null sjanse til å komme inn i et forskningsmiljø om jeg ønsket å jobbe der, og ingen erfaring i å arbeide i grupper/team sammen med medstudenter.

 

Jeg tror kanskje du er litt for blindet av dine egne erfaringer, utdanning og arbeidsmåte til å se hele bildet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Teoretisk opplæring er langt fra bare teori.

Som sagt får man det samme opplæringen på nettet. Dvs, man får en langt bedre undervisning enn på et tilfeldig norsk bondeuniversitet :)
Og dette har du plukket fra hvor?
Egen erfaring :) Angrer på at jeg studerte.

Så du har da altså deltatt på alle instutisjoner, tatt nettkurs og konkludert med at nettkurs var best? Eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje du er litt for blindet av dine egne erfaringer, utdanning og arbeidsmåte til å se hele bildet?

Det kan godt hende, men jeg mener helt bestemt at de fleste fag lar seg lære på nettet. Jeg har lært flere fag på egenhånd på nettet. Det blir vel samme forelesning om man ser den på video eller live. Er nok til og med en fordel å se den på video fordi man da kan stoppe opp, spole tilbake, spole frem hvis man kan noe fra før etc.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror kanskje du er litt for blindet av dine egne erfaringer, utdanning og arbeidsmåte til å se hele bildet?

Det kan godt hende, men jeg mener helt bestemt at de fleste fag lar seg lære på nettet. Jeg har lært flere fag på egenhånd på nettet. Det blir vel samme forelesning om man ser den på video eller live. Er nok til og med en fordel å se den på video fordi man da kan stoppe opp, spole tilbake, spole frem hvis man kan noe fra før etc.

 

Selve forelesningene er faktisk minste delen av et studie. Hvordan skal man erstatte resten på en god måte? I tillegg så er det ikke slik at selv om du føler du lærer like bra eller bedre på nett så stemmer det for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selve forelesningene er faktisk minste delen av et studie. Hvordan skal man erstatte resten på en god måte? I tillegg så er det ikke slik at selv om du føler du lærer like bra eller bedre på nett så stemmer det for alle.

Men hva er det man får på et universitet som man ikke får på nettet?

- Forelesningene er de samme (dvs. som oftest er de bedre på nettet)

- Litteraturen er den samme (bøker er selvstudium og brukes også på universiteter)

- Hjelpen er den samme: spør på forum (antakeligvis får du svar langt raskere enn når du sender mail til en veileder) eller spør medstudenter på en cafè

- Det sosiale er det samme. Lag meetups på cafeer etc

 

Så hva er det du mangler? :)

Lenke til kommentar

 

Selve forelesningene er faktisk minste delen av et studie. Hvordan skal man erstatte resten på en god måte? I tillegg så er det ikke slik at selv om du føler du lærer like bra eller bedre på nett så stemmer det for alle.

Men hva er det man får på et universitet som man ikke får på nettet?

- Forelesningene er de samme (dvs. som oftest er de bedre på nettet)

- Litteraturen er den samme (bøker er selvstudium og brukes også på universiteter)

- Hjelpen er den samme: spør på forum (antakeligvis får du svar langt raskere enn når du sender mail til en veileder) eller spør medstudenter på en cafè

- Det sosiale er det samme. Lag meetups på cafeer etc

 

Så hva er det du mangler? :)

 

 

Du sier det er det samme, men jeg ser ingen kilder. Ikke virker det troverdig heller. Du får mye raskere hjelp hvis du sitter på skolen med lærere, studentassistenter og medstudenter. 

 

Litteraturen kan være den samme i forhold til pensumliste, men på forelesninger så tar lærerne også med egne erfaringer og egne formuleringer, de kan svare på spørsmål og de skreddersyr undervisningen. De er også mye mer oppdatert enn bøker.

 

Og det sosiale er ikke det samme. Kjenner du mange som har gått 100% nettbasert utdanning? Hvor stort sosialt liv har de hatt, både skole og fritids-relatert?

 

Du spør etter argumenter mot, men du kommer ikke med noen kilder (annet enn deg selv) eller andre argumenter enn at du sier nettbasert er best eller like bra. Du påstår at nettbasert utdanning er bedre, men ingenting du har sagt tyder på det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Selve forelesningene er faktisk minste delen av et studie. Hvordan skal man erstatte resten på en god måte? I tillegg så er det ikke slik at selv om du føler du lærer like bra eller bedre på nett så stemmer det for alle.

Men hva er det man får på et universitet som man ikke får på nettet?

- Forelesningene er de samme (dvs. som oftest er de bedre på nettet)

- Litteraturen er den samme (bøker er selvstudium og brukes også på universiteter)

- Hjelpen er den samme: spør på forum (antakeligvis får du svar langt raskere enn når du sender mail til en veileder) eller spør medstudenter på en cafè

- Det sosiale er det samme. Lag meetups på cafeer etc

 

Så hva er det du mangler? :)

 

 

Du sier det er det samme, men jeg ser ingen kilder. Ikke virker det troverdig heller. Du får mye raskere hjelp hvis du sitter på skolen med lærere, studentassistenter og medstudenter. 

 

Litteraturen kan være den samme i forhold til pensumliste, men på forelesninger så tar lærerne også med egne erfaringer og egne formuleringer, de kan svare på spørsmål og de skreddersyr undervisningen. De er også mye mer oppdatert enn bøker.

 

Og det sosiale er ikke det samme. Kjenner du mange som har gått 100% nettbasert utdanning? Hvor stort sosialt liv har de hatt, både skole og fritids-relatert?

 

Du spør etter argumenter mot, men du kommer ikke med noen kilder (annet enn deg selv) eller andre argumenter enn at du sier nettbasert er best eller like bra. Du påstår at nettbasert utdanning er bedre, men ingenting du har sagt tyder på det.

 

Prøv å tenke logis: Hvis du har tilgang til alle de beste lærerne på nettet, hvordan kan den ene lokale læreren være bedre?

 

På nettet får du hjelp døgnet rundt veldig raskt. Lærere på en skole er bare tilgjengelige en begrenset periode. Medstudenter kan man jobbe sammen med utenom skolen, møtes på cafeer etc.

 

Trenger vel ikke kilder når man har evne til å tenke logisk? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...