Gå til innhold

Bør teoretisk høyere utdannelse legges ned?


Anbefalte innlegg

Idag er all utdannelse gratis tilgjengelig på nettet. Hva skal man da med høyere utdannelse? Det finnes selvsagt noen få områder der man må ha praktisk undervisning, f.eks. indrekirurgi. Men det aller meste lar seg lære på nettet. Og i arbeidslivet MÅ man lære på egenhånd! Hvorfor ikke legge ned høyere utdannelse og spare mange milliarder i året, samtidig som folk lærer å tilegne seg informasjon? Noen vil kanskje mene at man trenger noen form for veiledning til det man leser, men det får man også på nettet, f.eks. ved å spør på et forum. I tillegg kan de som lærer samme emne møtes in real life og hjelpe hverandre :)

 

Nedleggelse av høyere utdannelse vil gjøre at folk lærer det de faktisk trenger i en jobb, og ikke masse ex.phil og annet tull som staten finner på. F.eks. har IT-utdannelse masse unødvendig matematikk, som de færreste utviklere får bruk for.

 

Arbeidsgivere vil trenge et bevis på at en person har kompetanse. Dette kan man ofte få gjennom en portefølje (f.eks. programmerere viser frem hvilke prosjekter de har jobbet med) og ved å teste kandidatene i de mest sentrale arbeidsoppgavene. Det finnes også mange private sertifiseringer. Dersom man absolutt ønsker at det skal være "gratis" å sertifisere seg, kan staten tilby KUN eksamen og ikke undervisning (undervisning er som sagt gratis tilgjengelig på nettet).

 

Hva syns dere om dette forslaget? :)

Endret av Markedsfundamentalisten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, om noe burde de gått bort fra skriftlig eksamen.

Skriftlig eksamen i tekniske fag er enkelt å rette og sette karakter på men kandidatene får i veldig liten grad vist hva de kan og ikke.


For å ta førerkortet må du bestå skriftlig eksamen (teoriprøven) og i tillegg avlegge en praktisk prøve hvor en kyndig person ser at du behersker det du skal. Slik burde det også være innenfor høyere utdanning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor i huset tenkte du å ha DNA analysle labben din når du tar genetikk på nett?

Hvor hadde du tenkt å stajse hundrevis av livsfarlige kjemikaler mens du tar kjemi utdannelsen?

Det er en grunn til at man ikke får høyere utdannelse i de fleste fag på nett.

Jeg skrev "Det finnes selvsagt noen få områder der man må ha praktisk undervisning, f.eks. indrekirurgi. "

 

Det du nevner her er så klart også et unntak :) De flete ting får man høyere utdannelse i på nett...

Lenke til kommentar

 

Hvor i huset tenkte du å ha DNA analysle labben din når du tar genetikk på nett?

Hvor hadde du tenkt å stajse hundrevis av livsfarlige kjemikaler mens du tar kjemi utdannelsen?

Det er en grunn til at man ikke får høyere utdannelse i de fleste fag på nett.

Jeg skrev "Det finnes selvsagt noen få områder der man må ha praktisk undervisning, f.eks. indrekirurgi. "

 

Det du nevner her er så klart også et unntak :) De flete ting får man høyere utdannelse i på nett...

 

 

Du får det til å høret ut som et par fag, ALLE vietenskaplige fag, samt alle medisin utdanning, plus aboloutt alt annet som har praktiske aspekter ved seg, det er bare et lite brøkdel av fag du kan ta på nettet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det forslaget er helt på trynet

Du glemte visst et argument :)

 

Du glemte visst at for å få forståelse for ting innen de fleste felt så må man ha utstyr til mangfoldige titusener av kroner. Det er ikke nødvendigvis lærerne og den teoretiske læringen som er det viktigste når man tar høyere utdannelse.

 

Innen de aller fleste felt så er det kostnader tilknyttet god læring/opplæring som de aller fleste som går innen de feltene ikke har råd til. Lærerne er den aller minste kostnaden.

 

Så er det en ting som heter sosialt, å knytte nettverk er faktisk viktigst innen noen fag.

 

Du koker ting ned så ekstremt at det egentlig ikke gir mening å argumentere. "Det finnes tekst på Internett så skoler trenger ikke være en ting", er det passende å skrive lol?

 

Teoretisk opplæring er langt fra bare teori.

Endret av Soseks
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvor i huset tenkte du å ha DNA analysle labben din når du tar genetikk på nett?

Hvor hadde du tenkt å stajse hundrevis av livsfarlige kjemikaler mens du tar kjemi utdannelsen?

Det er en grunn til at man ikke får høyere utdannelse i de fleste fag på nett.

Jeg skrev "Det finnes selvsagt noen få områder der man må ha praktisk undervisning, f.eks. indrekirurgi. "

 

Det du nevner her er så klart også et unntak :) De flete ting får man høyere utdannelse i på nett...

 

 

Du får det til å høret ut som et par fag, ALLE vietenskaplige fag, samt alle medisin utdanning, plus aboloutt alt annet som har praktiske aspekter ved seg, det er bare et lite brøkdel av fag du kan ta på nettet.

 

La meg nevne noen fag som kan læres på nettet:

- Informatikk

- Design

- Markedsføring

- Statsvitenskap

- Historie

- Samfunnsfag

- Religion

- Juss

- Økonomi

- Revisjon

- Språk

- Psykologi

- Matematikk

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Teoretisk opplæring er langt fra bare teori.

Som sagt får man det samme opplæringen på nettet. Dvs, man får en langt bedre undervisning enn på et tilfeldig norsk bondeuniversitet :)

 

Jeg klarer å finne ut av veldig mye selv, mer enn mange andre. Grunnen til dette er fordi jeg har fått et dytt i riktig retning på skolen og andre steder. Når jeg gikk på skolen var jeg veldig selvstendig, men jeg hadde ikke vært like flink uten veiledningen jeg fikk når jeg trengte det og problemløsningen som oppsto pga. alle de andre (og meg (duh)).

 

Selv om jeg ikke har trengt mye hjelp generellt sett så har det vært viktig å ha muligheten. Hvis jeg hadde vært på gutterommet hjemme og i garasjen så hadde jeg ikke klart på langt nær så mye som jeg gjør i dag. Hvem kan det jeg vil kunne? Hvor skal jeg gå?

 

Internett er bra til mye, men ingenting slår menneskelig kontakt når det kommer til læring. Så er det denne nettverksgreia da som du tydeligvis ikke helt forstår hva er for noe. Uansett hvor bonde en skole er så er det et faktum at bedrifter titter rundt på disse skolene, "headhunting" er en ting i Norge også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor i huset tenkte du å ha DNA analysle labben din når du tar genetikk på nett?

Hvor hadde du tenkt å stajse hundrevis av livsfarlige kjemikaler mens du tar kjemi utdannelsen?

Det er en grunn til at man ikke får høyere utdannelse i de fleste fag på nett.

Jeg skrev "Det finnes selvsagt noen få områder der man må ha praktisk undervisning, f.eks. indrekirurgi. "

 

Det du nevner her er så klart også et unntak :) De flete ting får man høyere utdannelse i på nett...

 

 

Du får det til å høret ut som et par fag, ALLE vietenskaplige fag, samt alle medisin utdanning, plus aboloutt alt annet som har praktiske aspekter ved seg, det er bare et lite brøkdel av fag du kan ta på nettet.

 

La meg nevne noen fag som kan læres på nettet:

- Informatikk

- Design

- Markedsføring

- Statsvitenskap

- Historie

- Samfunnsfag

- Religion

- Juss

- Økonomi

- Revisjon

- Språk

- Psykologi

- Matematikk

 

 

Som er en brøkdel av alle fag i høyre utdannesle,

Jeg er også tvilsom på om alle disse utdannelsene er gode nok.

Lenke til kommentar

Forferdelig forslag, men for å kunne legge det bort så må det jo faktisk foreslås så greit er det.

 

Tror ikke trådstarter forstår nytten av å arbeide på skolen med andre elever og lærere. Det er en grunn til at nettkurs aldri får samme status som ekte skole, da det er 100% sikkert et dårligere alternativ enn ekte skole. Når man utdanner seg så skaper man nettverk, man arbeider i team, får hjelp av andre og sosialiserer seg.

Jeg er usikker på om TS har gått høyere utdanning selv. I så fall, føler du at du hadde fått 100% det samme utbyttet av et nettbasert kurs?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...