Gå til innhold

Bør teoretisk høyere utdannelse legges ned?


Anbefalte innlegg

De færreste har selvdisiplin nok til å studere på egen hånd, og man får jo da heller ikke noe studelån, ol.

Og det aller viktigste er at man da står uten papirer å vise til arbeidsgivere.

 

Arbeidsgivere har ikke resurser til å teste enhver kandidat uten noe på CV'en i tilfelle han skulle ha noe selvlært kunnskap som er nyttig for dem. da er det tryggere og billigere å satse på kandidatene som har en utdanning og karakterer å vise til. Så med mindre du skal starte ditt eget selskap så er nok en formell utdanning man kan vise til veldig nødvendig.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg innbiller meg at Nordmenn tar for lang utdanning. Vi tilbringer 5 år på universitetet for å gjøre jobber som man fint hadde klart med 3 år høyskole. Det betyr 2 år kortere arbeidsliv, mer utgifter for staten og færre skatteinntekter. Antagelig bra for arbeidsgivere som får høyt kvalfisert arbeidskraft til en relativt billig penge.

 

Jeg kjenner ingen som har lært seg komplekse tall eller diff ligninger eller latin helt på egen hånd med bare 9-årig skole som bakgrunn. Ei heller noen som har lært seg å styrkeberegne næringsbygg alene på gutterommet. Jeg kjenner noen som har lært seg å bli gode programmerere, grundere. Ofte så jobber man sammen med andre, og kvaliteten på jobben du gjør er ikke bare er spørsmål om å være "rockestjerne" men å utfylle hverandre. Hvis 11 personer på prosjektet kan komplekse tall så er det ikke gitt at 12.mann trenger de.

 

For noen personer så er det fristende å si at de har spesielle egenskaper som gjør at de antagelig hadde lykkes uansett veivalg (karisma, stort kontaktnett, stor arbeidskapasitet, "sulten"). For andre er det antagelig sånn at skole ikke er "det rette" for dem. For langt de fleste så tror jeg at en utdanning i en eller annen form er en god ide.

 

Jeg er tilhenger av "gaselleteorien" (gaseller hopper unødig høyt for å vise en angripende løve at de er i god form. Når angriperen ser det så gir han opp og sparer begge for unødig bry). Når mange av oss tar relativt lang utdanning så handler det til en viss grad om å vise at man kan lære, ikke nødvendigvis hva man lærer. I et meritokrati så er det nødvendig å rangere folk, og skolegang og karakterer kan hjelpe å sortere, ikke minst i den første jobben. Etter noen år avtar naturlig nok relevansen.

 

Når du legger til grunn at ex phil er bortkastet så stiller jeg spørsmål ved hvor godt du greier å se utenfor eget ståsted. Hensikten med utdanningsinstitusjoner bør ikke (bare) være å spy ut programmerer-droner for industrien. Evnen til å kritisk vurdere informasjon, å stille de rette spørsmålene og være i stand til å besvare dem synes kanskje mer kritisk nå enn noensinne, med overflommen av informasjon av varierende kvalitet som skyller inn over oss. Det er viktig for samfunnet at vi har en opplyst debatt om demokratiet, terror, overvåkning, språk, miljø, historie, likestilling m.m. Kanskje "viktigere" enn at ansiktsløst firma A får oppdatert SQL-databasen sin. Akademia kan hjelpe oss i den debatten.

 

Jeg hadde ex phil, fordi jeg måtte for å få den utdanningen jeg ønsket meg. Morsomt nok tema, men ikke noe for meg, og karakteren min var vel deretter. Det betyr ikke at faget som sådan er bortkastet.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En viktig del av et utdannelsesforløp er samarbeid, etikk, være kritisk til hva som blir gjort og ø lære det bakenforliggende til det man faktisk gjør.

Hvem som helst kan lære seg et snevert kompetanseområde så lenge interessen er der, men å klare å følge et helt studium fra A til Å viser at den personen er læringsvillig og klarer å systematisere og anvende ny lærdom på relativt kort tid.

Jeg ville aldri vurdert en selvlært statiker for å prosjektere et bæresystem i et bygg. Mulig det hadde fungert bra og bygget aldri falt ned, men mest sannsynlig hadde løsningen blitt mer optimal med kompetent personell som kunne mer enn bare absolutt minimum innen betong og armering

Lenke til kommentar

 

Jeg kjenner ingen som har lært seg komplekse tall eller diff ligninger eller latin helt på egen hånd med bare 9-årig skole som bakgrunn.

Og hvor mange av de som har lært seg dette har fått brukt for det i arbeidslivet?

 

Differensialligninger er veldig viktig element innen mekanikk og fysikk. Så skal du bli byggingeniør og jobbe innen fagfeltet er sannsynligheten stor for at man vil snuble borti slike rakkere. De kommer ikke til å definere hverdagen, men man må holde orden på hva de er, hva de betyr og hvordan de kan hjelpe. 

Man kan ikke alltid stole på dataprogrammer; slik faller bruene til Reinertsen ned... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...