Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil ha "rallybil" - Tips?


Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny bil men vil ha noe som kan gå fort, og samtidig fungere bra på vinteren. Jeg har en veldig effektiv kjørestil, som involverer "råkjøring" til og fra jobb på bygdeveier om morgenen og ettermiddag. Har hatt en Pajero, men den fungerer ikke så bra i hastigheter over 80-90 km/t. For høy og for brede dekk.

 

 

Mine kriterier er:

 

- Må være 4x4

- Må være manuell

- Kan ikke være senket eller helt lav slik at jeg får problemer med fartsdumper eller ubrøytede veier på vinteren

- Helst over 105 HK og ha god aks.

- Bør sitte godt på veien

 

 

Budsjett: 80.000 kr

Diesel eller bensin spiller ingen rolle.

 

 

 

Jeg hadde aller helst kjøpt en Lancia Delta Integrale HF da den matcher mine kriterier, men den blir litt for dyr for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg blir å gå for Legacy, men lurer litt på dette med firhjulsdriften. Er det AWD eller 4x4 som er vanlig i Legacy'ene? Hørt at AWD er ubrukelig om man står fast og ett hjul står å spinner i lufta, da den gir mest power til det hjulet som har minst grep.

 

Har også prøvd en Forrester før og den var veldig understyrt. Føltes som om man skulle skli rett frem i svinger på vinteren. Har hørt at Outbacken også er understyrt. Er det samme tilfelle med Legacy?

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Varierer vel litt etter hvilken modell du ser på og om det er manuell eller automat.

 

Eldre legacy hadde konstant 4x4 med manuell. Altså 50% kraft fremme og bak hele tiden.

 

Automatkassene hadde FWD til man begynte å spøle for så å koble inn litt drift på bakhjulene.

 

Her må du vel google litt på den spesifikke modellen du ser på.

 

Kjøper du en manuell med DCCD kan du hele tiden justere hvor mye kraft som skal gå fram og bak.

 

Men her kan nok noen Subaru experter fortelle mere.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tror jeg blir å gå for Legacy, men lurer litt på dette med firhjulsdriften. Er det AWD eller 4x4 som er vanlig i Legacy'ene? Hørt at AWD er ubrukelig om man står fast og ett hjul står å spinner i lufta, da den gir mest power til det hjulet som har minst grep.

 

Har også prøvd en Forrester før og den var veldig understyrt. Føltes som om man skulle skli rett frem i svinger på vinteren. Har hørt at Outbacken også er understyrt. Er det samme tilfelle med Legacy?

 

Subaruer med manuell har senterdiff med 50/50 og viskosekobling som skyver fordelingen mot akslingen med størst hastighet om man får hjulspinn.

 

Om man blir stående å spinne på et hjul kommer an på hva slags antispinn og differensialer det ellers er foran og bak. I prisklassen til OP vil nok mange ha åpne differ og ingen antispinn, som ikke er spesielt gunstig.

 

Hva slags Forrester var det? De med automatkasse har 65/35 fordeling forover.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

 

Tror jeg blir å gå for Legacy, men lurer litt på dette med firhjulsdriften. Er det AWD eller 4x4 som er vanlig i Legacy'ene? Hørt at AWD er ubrukelig om man står fast og ett hjul står å spinner i lufta, da den gir mest power til det hjulet som har minst grep.

 

Har også prøvd en Forrester før og den var veldig understyrt. Føltes som om man skulle skli rett frem i svinger på vinteren. Har hørt at Outbacken også er understyrt. Er det samme tilfelle med Legacy?

 

Subaruer med manuell har senterdiff med 50/50 og viskosekobling som skyver fordelingen mot akslingen med størst hastighet om man får hjulspinn.

 

Om man blir stående å spinne på et hjul kommer an på hva slags antispinn og differensialer det ellers er foran og bak. I prisklassen til OP vil nok mange ha åpne differ og ingen antispinn, som ikke er spesielt gunstig.

 

Hva slags Forrester var det? De med automatkasse har 65/35 fordeling forover.

 

 

 

 

Jeg kjørte en Forrester med manuell girkasse. Og jeg blir å kjøpe en Subaru med manuell.

 

 

Så hvilke Subaru-biler og modeller har best firhjulssystem utenom Subaru Impreza WRX?

Lenke til kommentar

50/50 vil være understyrt under pådrag. Aksellerasjonen skyver vektbalanse bakover og lette forakselen, da vil de slippe foran først når man drar på. Forrester har nok mest av det siden den er høyest.

 

Hvis du vil ha noe med trekk på begge akslinger som overstyrer kun med gasspådrag så er det kun Impreza WRX eller en BMW med x-drive jeg kommer på, alt annet er 50/50 eller bias forover

Lenke til kommentar

50/50 vil være understyrt under pådrag. Aksellerasjonen skyver vektbalanse bakover og lette forakselen, da vil de slippe foran først når man drar på. Forrester har nok mest av det siden den er høyest.

Hvis du vil ha noe med trekk på begge akslinger som overstyrer kun med gasspådrag så er det kun Impreza WRX eller en BMW med x-drive jeg kommer på, alt annet er 50/50 eller bias forover

Ford Sierra 4x4 hadde 64% bak og 36% fremme. Oppførte seg som en RWD men kunne ta sinnsyke breisladder og kom seg opp bakker fint. Utrolig morsom bil på vintern.

 

Men det er vel vesentlig eldre bil enn trådstarter er ute etter :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Æsj.. :( Var virkelig ikke fan av den Forrestern, og hvis de andre subaruene er likedan vet jeg ikke om jeg vil kjøpe det. Må ha kontroll under pådrag.

 

Andre kandidater er vel Audi Quattro, men hørt at det er mye feil på audi. Alt fra elektrisk til motor.

Kan forsåvidt øke budsjettet til 150k hvis det er en bra bil, men billigere jo bedre.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha noe med trekk på begge akslinger som overstyrer kun med gasspådrag så er det kun Impreza WRX eller en BMW med x-drive jeg kommer på, alt annet er 50/50 eller bias forover

Vel, E-klassen min har en fin tendens til overstyring så lenge man har husket å slå av ESP-greiene (og hvis man kjører riktig også med ESP på)

Lenke til kommentar

Æsj.. :( Var virkelig ikke fan av den Forrestern, og hvis de andre subaruene er likedan vet jeg ikke om jeg vil kjøpe det. Må ha kontroll under pådrag.

 

Andre kandidater er vel Audi Quattro, men hørt at det er mye feil på audi. Alt fra elektrisk til motor.

Det er mye feil på alle biler bare man spør rette personer.

Audi er ofte veldig fremtunge da motoren sitter veldig langt fram. Dette kombinert med rettstilt motor gjør at tannstaget sitter over girkassen. Da må forstillinga monteres "opp/ned".

Ikke noe større problem men er ganske anneledes å skru på enn andre bilmerker.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg hadde aller helst kjøpt en Lancia Delta Integrale HF da den matcher mine kriterier, men den blir litt for dyr for meg.

 

Du bør jo kunne klare å finne en grei 8-ventilers Integrale for den prisen, men det er jo ikke bare kjøpssummen, det er også en dyr bil å eie.

Har hatt noen slike, både den gamle med 8 ventiler, og nyere Evo, å har brukt de daglig, også på vinteren.

Delepriser er hinsides all fornuft, og de er vanskelige å skru på. 

På den andre siden er det lite annet som kan sammenlignes når det kommer til kjøreegenskaper, det er virkelig en "rallybil".

 

Audi Quattro er jo fine saker. Stort sett er det lite feil med Audis motorer og firehjulstrekk. Girkasser er som oftest produsert av ZF osv.

Det er dog riktig at det er en del elektriske problemer og annet rusk på en del Audi'er.

Hadde tidligere en S8, hvor girkassen og differensialene måtte totaloverhales etter 200k kilometer. Har forsåvidt fremdeles S8, og er godt fornøyd med den. Savner en Integrale, men lommeboka føler ikke helt det samme savnet. 

 

Skulle jeg kjøpt Subaru, så blir Legacy litt kjedelig for meg. Jeg ville nok gått for en Impreza. STI'en blir vel litt dyr, men en eldre GT Turbo er jo et alternativ. Det dukker jo også opp eldre Lancer EVO til overkommelige priser innimellom.

 

Mazda 323 GT-R må vel være billigste "rallybil" alternativet med 4x4, og de er fantastisk morsomme å kjøre.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde en Legacy for noen år siden og den hadde en ekstra spake som var sperre ved girspaken. Det var en utrolig god vinterbil. Føltes ut som ingenting stoppet den uansett mengde snø.  :p

 

Hvordan Legacy var det? Årsmodell? Bensin, diesel?

 

 

Må nesten ta det tilbake, jeg husket feil. Det var Imprezaen jeg hadde. En 2004 1.6 bensin. Den har en spake like bak girskifteren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...