Gå til innhold

Samsung Galaxy S9/S9+


Anbefalte innlegg

Pie kommer mest sannsynlig til nordiske S9 i løpet av de første ukene i januar. Har installert "final" versjonen manuelt og opplever noe bedre batteritid, men uten lab tester blir det bare antakelser egentlig, siden brukermønsteret mitt varierer fra dag til dag, det samme gjør skjermstyrke som avhenger av lysforhold (på dager hvor man er mye ute og kanskje også fotograferer, sjekker kart osv. tømmes batteriet mye fortere enn ved en vanlig innendørs arbeidsdag for eksempel).

 

Jeg antar at grunnen til at Pie fortsatt tok litt lang tid er at de skrev om hele UI / launcher & apper til å følge det nye "One UI" designet og språket som skulle slippes samtidig med OS oppgraderingen. Bra at de faser ut egne systemhacks for å få inn ønsket funksjonalitet og heller satser på å samarbeide med Google om utvidet funksjonalitet (strengere krav fra Google, incentiver, lavere utviklingskostnader osv. hvis man kan spekulere).

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pie kommer mest sannsynlig til nordiske S9 i løpet av de første ukene i januar. Har installert "final" versjonen manuelt og opplever noe bedre batteritid, men uten lab tester blir det bare antakelser egentlig, siden brukermønsteret mitt varierer fra dag til dag, det samme gjør skjermstyrke som avhenger av lysforhold (dager hvor man er ute mye og kanskje også fotograferer, sjekker kart osv. tømmes batteriet mye fortere enn ved en vanlig innendørs arbeidsdag for eksempel).

 

Jeg antar at grunnen til at Pie fortsatt tok litt lang tid er at de skrev om hele UI / launcher & apper til å følge det nye "One UI" designet og språket som skulle slippes samtidig med OS oppgraderingen. Bra at de faser ut egne filsystem- og systemhacks for å få inn ønsket funksjonalitet og heller satser på å samarbeide med Google om utvidet funksjonalitet (strengere krav fra Google, incentiver, lavere utviklingskostnader osv. hvis man kan spekulere).

 

 

Takker så mye for dine tilbakemeldinger og refleksjoner!

 

Etter å ha: 

- satt opp telefonen som ny og gjort en rekke innstillinger

- installert de fleste appene jeg bruker

- prøvd blant annet kameraet

- satt opp fingeravtrykks- og ansiktsopplåsing

- Lagt inn kort for Google Pay 

- lagt til en klokke (Garmin Fenix 5) og et par Sony trådløse hodetelefoner

 

synes jeg mer og mer om S9. Det hele har fungert meget bra. Lyden i hodetelefonene er meget bra, men det er mer å gå på, som jeg skal klare å fikse i lydinnstillinger. Kameraet er meget bra, og appen er grei å bruke. Klokka fungerer flott, og sammen med blant annet varsler fra min favorittkalender (CalenGoo), er det flere muligheter enn på min iPhone Xs. Xs er for all del en knall telefon, men med Android er det flere muligheter for det jeg virkelig vektlegger mest. Batterikapasiteten på S9 er tydeligvis en del dårligere enn på Xs; mer som en iPhone 8, men hvis det viser seg å stemme når jeg får brukt s9 over tid, skal jeg klare å leve med det. Nå i begynnelsen er det sikkert en del funksjoner som telefonen/Android tilpasser og justerer, som på andre telefoner. I tillegg har det jo gått med en del tid til å sette opp telefonen. Dessuten blir nok batteriet bedre etter noen oppladinger.

 

Alt i alt har det vært et hyggelig møte med S9.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding :).

Ee det egentlig noen android telefoner som ikke har dette problemet.

 

Det blir sikkert litt sånn når app utviklerne må tilpasse seg så mye forskjellig hardware. Snapchat også fungerer jo veldig dårlig om man ikke bruker alpha versjonen..

 

Så på et oneplus forum at noen postet problemer med det allerede i mars 2018, men det var ingen løsning på det til nå så om det betyr mye at apps er bra optimalisert så må du kanskje over på et eple produkt. iPhone XS max hadde samme-ish problem, men dette ble korrigert raskt. Det er jo klart mye enklere for utviklerne å forholde seg til så få produkter så det er gjerne ikke helt sammenlignbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir sikkert litt sånn når app utviklerne må tilpasse seg så mye forskjellig hardware. Snapchat også fungerer jo veldig dårlig om man ikke bruker alpha versjonen..

 

Så på et oneplus forum at noen postet problemer med det allerede i mars 2018, men det var ingen løsning på det til nå så om det betyr mye at apps er bra optimalisert så må du kanskje over på et eple produkt. iPhone XS max hadde samme-ish problem, men dette ble korrigert raskt. Det er jo klart mye enklere for utviklerne å forholde seg til så få produkter så det er gjerne ikke helt sammenlignbart.

Hjertelig takk.

Har så lyst på en S9, og får den billig, men er jo kjipt at det er slike problemer med den. Har iPhone X i dag, og der var fungerer ting, men jeg er så provosert over prisingen til apple at jeg nesten blir dårlig av å bruke den...

Lenke til kommentar

Hjertelig takk.

Har så lyst på en S9, og får den billig, men er jo kjipt at det er slike problemer med den. Har iPhone X i dag, og der var fungerer ting, men jeg er så provosert over prisingen til apple at jeg nesten blir dårlig av å bruke den...

Hehe jeg er litt lei Apple selv, men det fungerer for bra til atjeg får til å bytte. Jeg ønsker primært å bytte fordi det er så mye bra på hardware fronten til Android og fordi man får mye mer muligheter og innstillinger. Prøvde med Note9 når den kom og med Mate 20 Pro nå i 3 ukers tid, men det blir for mye buggs og for lite «smooth» følelse for min del. Digg å kunne stille på alt mellom himmel og jord, men ting må nesten virke også. Hardware messig er vel S9 veldig bra, men om den er lik de to jeg har prøvd tror jeg du blir å frustrere deg over det jeg nevnte over samt notifikasjoner som ikke virker skikkelig.

 

Bruker en Samsung tablet på jobb å den er også like dårlig på notifikasjoner som mate/Note9 så antar S9 er lik. De fleste som er vandt med android er dog fornøyd med det, men jeg klarer ikke å venne meg til at en så viktig funksjon ikke virker skikkelig.

Lenke til kommentar

Og sliter dere med notifikasjonene også?

 

Hehe jeg er litt lei Apple selv, men det fungerer for bra til atjeg får til å bytte. Jeg ønsker primært å bytte fordi det er så mye bra på hardware fronten til Android og fordi man får mye mer muligheter og innstillinger. Prøvde med Note9 når den kom og med Mate 20 Pro nå i 3 ukers tid, men det blir for mye buggs og for lite «smooth» følelse for min del. Digg å kunne stille på alt mellom himmel og jord, men ting må nesten virke også. Hardware messig er vel S9 veldig bra, men om den er lik de to jeg har prøvd tror jeg du blir å frustrere deg over det jeg nevnte over samt notifikasjoner som ikke virker skikkelig.

Bruker en Samsung tablet på jobb å den er også like dårlig på notifikasjoner som mate/Note9 så antar S9 er lik. De fleste som er vandt med android er dog fornøyd med det, men jeg klarer ikke å venne meg til at en så viktig funksjon ikke virker skikkelig.

Lenke til kommentar

Med mindre du har en spesiell versjon så screenshotter den viewfinderen istedetfor å faktisk ta bilde.

Haha, åhjaa, at den tar dårlige bilder ja, tar den bedre på iOS?

Jeg tar sjelden bilder på Snapchat så har ikke helt oversikt på det.

Men er jo roota så de få gangene jeg tar bilder tar jeg dem med vanlige kamera og sender det bildet som snapp, blir krystallklart.

At dem ikke har fiksa det er litt spesielt, trodde dette var noe som var fikset for leeeeenge siden, så feil kan man ta!

Endret av lylu
Lenke til kommentar

Med mindre du har en spesiell versjon så screenshotter den viewfinderen istedetfor å faktisk ta bilde.

Det var en som tipset meg om å ta opp kartet på snap, zoome ut og søke på Bermuda. Der finner man alpha Island og kan få alpha versjon av snap som var laget til Android fra bunnen. Fungerte mye bedre hos meg :)

Lenke til kommentar

Ja, tar denne bedre bilder enn den vanlige Android versjonen, eller er noe annet anderledes?

Mulig det bare var innbilt, men jeg synst det og så sluttet den å hakke i videoopptak. Jeg prøvde det bare noen dager før jeg ble kvitt telefonen så har ikke for mye erfaring med det. Uansett lett å skifte tilbake så anbefaler å teste det.

Lenke til kommentar

Jepp...

Synd det skal være slik. At Apple ser ut til å slite for tiden synes jeg egentlig er veldig bra. Håper de innser at de ikke kan holde på som de vil. Synes egentlig at både Samsung og Huawei lytter mer til kundens ønsker enn Apple. Og selv om det er noen bugs med f.eks. S9, så er det kanskje prisen man må betale for å spare en halv månedslønn på ny telefon.

Lenke til kommentar

Det er generelt ikke noe galt med varsler på Android, det er mulig at de ikke oppfører seg slik som du forventer fra IOS land dog.

Mulig det, men jeg forventer å ikke måtte åpne appen for å se om jeg har fått en notifikasjon på outlook/snap/insta/Twitter/Facebook. Spurte og søkte rundt om dette på de tre siste Android telefonene jeg hadde (note8,9 og mate 20pro), men fant ingen løsning på det. Kom til at det sikkert er normalt siden folk ikke legger merke til alt annet av småbugs. Var en annen som kommenterte det samme her på forumet etter å ha gått fra Note9 til iPhone Xs Max så det er nok ikke unikt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...