Gå til innhold

Samsung UE55KU6075 vs UE55MU6105


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

 

Vet ikke forskjellen men jeg har den i den siste linken din, og er kjempefornøyd. En fullverdig 4K HDR TV.

Du har ikke tilfeldigvis prøvd å spille 4K (ps4 pro feks) på den og evt kan anbefale?

 

Har ikke spillemaskiner lenger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Fullverdig HDR var vel litt å ta i :p

Hvorfor? Den har HDR. Enten så har den HDR og er da fullverdig eller så har den ikke alt som skal til for HDR.

 

t. "Den har ikke OLED som den TV'en jeg tenker å kjøpe om femten år når jeg får spart opp ukelønnen min"

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

Fullverdig HDR var vel litt å ta i :p

Hvorfor? Den har HDR. Enten så har den HDR og er da fullverdig eller så har den ikke alt som skal til for HDR.

 

t. "Den har ikke OLED som den TV'en jeg tenker å kjøpe om femten år når jeg får spart opp ukelønnen min"

 

Den eneste forskjellen på en vanlig UHD-TV og en HDR UHD-TV er at HDR-modellen har HDMI 2.0a eller nyere inngang, TV-bransjen har bevisst gått inn for å ikke stille krav til bildekvalitet rundt HDR for å gjøre det vanskeligere for kunder å orientere seg. I fjor var det en liten trend at produsentene markerte TV-ene de mente ville få en merkbar HDR-effekt med "UHD Premium"-sertifisering, men det er kun Samsung som har gjort dette i år.

 

EDIT:

For å forklare litt hva som burde vært minstekravet for HDR: TV-en burde klare å vise 90% av fargerommet DCI-P3, samt være i stand til å vise et bilde med både 500 nits samtidig som sortnivået ikke heves over 0.05 nits.

Av dagens TV-er er det kun Sonys XE90, XE93, XE94, ZD9, Panasonic DX900, og OLED-modeller fra forskjellige produsenter som kommer dit.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

Fullverdig HDR var vel litt å ta i :p

Hvorfor? Den har HDR. Enten så har den HDR og er da fullverdig eller så har den ikke alt som skal til for HDR.

 

t. "Den har ikke OLED som den TV'en jeg tenker å kjøpe om femten år når jeg får spart opp ukelønnen min"

 

Den eneste forskjellen på en vanlig UHD-TV og en HDR UHD-TV er at HDR-modellen har HDMI 2.0a eller nyere inngang, TV-bransjen har bevisst gått inn for å ikke stille krav til bildekvalitet rundt HDR for å gjøre det vanskeligere for kunder å orientere seg. I fjor var det en liten trend at produsentene markerte TV-ene de mente ville få en merkbar HDR-effekt med "UHD Premium"-sertifisering, men det er kun Samsung som har gjort dette i år.

 

EDIT:

For å forklare litt hva som burde vært minstekravet for HDR: TV-en burde klare å vise 90% av fargerommet DCI-P3, samt være i stand til å vise et bilde med både 500 nits samtidig som sortnivået ikke heves over 0.05 nits.

Av dagens TV-er er det kun Sonys XE90, XE93, XE94, ZD9, Panasonic DX900, og OLED-modeller fra forskjellige produsenter som kommer dit.

 

 

HDR tv'er må også ha HDMI 2.0a med HDCP 2.2 noe KU6075 har, for jeg har den i stua mi og 4K spilleren funker på alle HDMI inngangene med UHD 4K plater. :) Ingen opplyser noe sted om denne TV'en har HDCP 2.2 så jeg fikk butikken til å sende mail til noen og sjekke.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

joa den kan vise HDR 10, men hjelper jo lite når tven ikke har godt nok bilde til å utnytte potensialet i HDR. 6 serien har vel alt for lite nits, ganske svakt sortnivå og ikke 10 bits panel. Går vel ned til definisjonen av fullverdig HDR :p

Jo, det er 10 bits.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Damnit! Dere hadde rett, den er 8-bit.  :grumpy:

 

Men kjøpte i butikk så da er jeg stuck med den.

 

Jaja.  :shrug:

jeg er så jævlig noob når det kommer til det her. Hvorfor er det "damnit" at den er 8-bit istedenfor 10-bit?

 

10-bit har større fargerom.

Lenke til kommentar

 

 

Damnit! Dere hadde rett, den er 8-bit. :grumpy:

 

Men kjøpte i butikk så da er jeg stuck med den.

 

Jaja. :shrug:

jeg er så jævlig noob når det kommer til det her. Hvorfor er det "damnit" at den er 8-bit istedenfor 10-bit?

10-bit har større fargerom.
Det er ikke riktig, 10-bit betyr bare at hver piksel i panelet har 64 ganger så mange nivåer som et 8-bit panel, som gjør at graderingen av fargene ikke skjer så trinnvis.

 

Fargerommet til en TV bestemmes av fargefilteret sammen med baklyset. Det er fullt mulig å lage en TV med 6-bit panel og 100% av DCI-P3, det vil bare oppstå veldig tydelig banding

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...