Gå til innhold

Skuffet over at norsk helsevesen ikke vil ha Watson


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite overraskende at de er skuffet over at Norge ikke vil ha produktet deres. Men litt skuffende at digi.no tilsynelatende ikke gjør noe forsøk på å finne ut hvorfor.

 

Tja, har vært borti IBM før. Skyldes trolig høye kostnader kombinert med store løfter uten reelt innhold. Helsevesenet ønskes ikke å brukes som en melkeku for konsulentselskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, har vært borti IBM før. Skyldes trolig høye kostnader kombinert med store løfter uten reelt innhold. Helsevesenet ønskes ikke å brukes som en melkeku for konsulentselskap.

 

Noe sier meg at du bør holdt deg til ekstrajobben du har i serviceavdelingen til Elkjøp istedet for å late som om du har noen reell erfaring med IBM.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Fastlegen min bruker fortsatt 3.5" disketter og et MS-DOS program til å logge journalen min...ser ikke veldig lyst ut.

 

Hvis legen får gjort jobben på en effektiv måte med dette dos programmet - hvorfor skal det da byttes ut?

 

Men nå er fastlegen privat og ikke offentlig som det er snakk om her...

Lenke til kommentar

 

Nå er vel ikke akkurat helsevesenet kjent for å være i front på IT, eller? Burde ikke være alt for skuffet mao.

 

AtW

Helsevesenet ligger i front på mange områder innen IT - så lenge det ikke gjelder pasient-data.

 

 

Ok, som feks? (pasienter er forøvrig en ganske viktig del av helsevesenets virksomhet).

 

AtW

Lenke til kommentar

Det sies at «– Det at det norske helsevesenet ikke vil teste ut denne løsningen er skuffende.» Kanskje det er et kostnadspørsmål versus hva man får igjen i dag? Det skjer mye spennende på AI-fronten i sykehussektoren allerede i dag. Se dette fantastiske arbeidet som gjøres ut fra CAIR-senteret ved Universitetet i Agder: https://cair.uia.no/milestones-and-discoveries/artificial-intelligence-can-help-doctors/

Lenke til kommentar

 

 

Nå er vel ikke akkurat helsevesenet kjent for å være i front på IT, eller? Burde ikke være alt for skuffet mao.

 

AtW

Helsevesenet ligger i front på mange områder innen IT - så lenge det ikke gjelder pasient-data.

 

 

Ok, som feks? (pasienter er forøvrig en ganske viktig del av helsevesenets virksomhet).

 

AtW

Finnes mye avansert it-utstyr på norske sykehus, bla på operasjonssalene og lab. Men helt på nett er de vel ikke. Bortsett fra at de sendte alle data utenlands da.

Lenke til kommentar

Kognitive system vil revlusjonere helse, juss og teknologisk utvliking (i form av å finne relevans i papers). Som nevnt kunne det vært kjekt å visst litt mer om hvorfor helse-norge ikke tar det i bruk.

 

Men det krever masse inn-data for å kunne gi nyttig informasjon ut; lurer på hvordan det internationale sammarbeidet er.. sitter det konkurrenter på hver sin fjelltopp?  

Lenke til kommentar

 

Tja, har vært borti IBM før. Skyldes trolig høye kostnader kombinert med store løfter uten reelt innhold. Helsevesenet ønskes ikke å brukes som en melkeku for konsulentselskap.

 

Noe sier meg at du bør holdt deg til ekstrajobben du har i serviceavdelingen til Elkjøp istedet for å late som om du har noen reell erfaring med IBM.

Gratulerer med den mest useriøse kommentaren. Flott at du angriper personer isteden for å fokusere på artikkelens innhold. Kommentarfeltene trenger flere som deg! Endret av BG00SA28
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare bra at de venter med dette, etter min mening. Vent til teknologien er moden, og til den har nådd et stabilitetsnivå som gjør at den selges i stor skala, uendret, som "hyllevare", til sykehus og helseforetak internasjonalt.

 

IT-kompetansen hos ledelsen i norske offentlige IT-foretak er ofte lav. Og ofte fører dette til at foretakene blir lette bytter for internasjonale storselskaper på jakt etter betalende prøvekaniner for ny teknologi...

 

At man ikke kaster seg over det, men velger å vente, ser jeg egentlig på som positivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...