Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vare solgt og betalt, kjøper dukket aldri opp, når kan den selges på nytt?


PatSharpX

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvor lenge man må/bør avvente å legge ut noe for salg på nytt etter at en kjøper aldri dukker opp å henter produktet?

 

Jeg har solgt noe via en salgsgruppe på facebook. Personen som kjøpte har overført penger til meg, men han hentet aldri varen.

Jeg finner ikke igjen meldingen på facebook.

 

Hvor lang tid bør det gå før jeg legger ut varen på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde kontakt med personen da han kjøpte den så klart.

Han sa han skulle komme å hente når muligheten bø seg, siden han var så opptatt.

Så jeg tenkte ikke noe mer på det.

Men han dukket som sagt aldri opp. 

Har prøvd å finne meldingen på messenger på facebook, men ser ut til at den er borte/slettet. 

Husker heller ikke hva han het. 

 

Bare så kjipt å kaste noe som faktisk fungerer. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Hvorfor skal han det?

 

Gi beskjed at den må hentes innen 3.mnd, ellers så blir den lagt ut for salg. 

 

 Mulig det ikke er lov..?

Man skal gi rimelig tid. Hva som er rimelig tid kommer an på hva det er snakk om, men stort mer enn 1-2 uker etter varsel kan jeg ikke tenke meg at det er i dette tilfellet. Etter at tidsfristen er utløpt regner man tingen som derelinkvert av eier/kjøper og selger kan kaste tingen eller selge den på nytt.

Lenke til kommentar

Vilkårene for å heve salget etter kjøpsloven § 55:

 

§ 55.Heving når kjøperen ikke medvirker.

(1) Selgeren kan heve kjøpet når kjøperen ikke medvirker til kjøpet, dersom kontraktbruddet er vesentlig. Selgeren kan på samme vilkår heve kjøpet når kjøperen ikke overtar tingen etter § 50 bokstav (b) og selgeren har en særlig interesse i å bli av med den.

 

(2) Kjøpet kan også heves når kjøperen innen en rimelig tilleggsfrist som selgeren har fastsatt for oppfyllelse,

 

(a) ikke medvirker til kjøpet, eller

(b) ikke overtar tingen i tilfelle hvor selgeren har en særlig interesse i å bli av med den.

 

(3) Mens tilleggsfristen løper kan selgeren ikke heve, med mindre kjøperen har sagt at han ikke vil oppfylle innen fristen.

Her er det snakk om manglende overtakelse. I så fall kan du bare heve kjøpet hvis manglende overtakelse er et vesentlig kontraktsbrudd og du har en særlig interesse i å bli kvitt gjenstanden.

 

Hvis du setter rimelig tilleggsfrist vil en til to uker avhengig av gjenstand mv. vanligvis være rimelig nok. Etter dette kan du heve kjøpet og legge ut gjenstanden på nytt. Bruk av rimelig tilleggsfrist fjerner vilkåret om vesentlig kontraktsbrudd, slik at du kun trenger å ha en særlig interesse i å bli kvitt tingen.

 

Så, hva skal til for å ha en slik særlig interesse? Typisk er plasskrevende ting, eller ting det er svært uvanlig å ha mer enn én av, eller ting med løpende kostnader knyttet til seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I så fall kan du bare heve kjøpet hvis manglende overtakelse er et vesentlig kontraktsbrudd og du har en særlig interesse i å bli kvitt gjenstanden.

Hvordan stiller dette seg i forhold til pengene som er betalt, samt verditap på varen?

Må de tilbakebetales, i såfall, skal man kreve (ta) erstatning for verditapet som følge av heving?

Lenke til kommentar

Hvis du hever kjøpet vil du måtte betale tilbake kjøpesummen (heving betyr at hver av partene må tilbakeføre det han eller hun har mottatt, kjøpsloven § 64, med to unntak - sikkerhet, og til dekning av erstatning og andre omkostninger).

 

Man kan kreve erstatning for verditap. Et beløp tilsvarende beregnet erstatning for verditap kan holdes igjen før kjøpesummen tilbakebetales. Det samme kan kostnader man har hatt ved å oppbevare tingen, jf. kjøpsloven § 75. Men du må beregne rente fra dagen du mottok kjøpesummen og til kjøpesummen tilbakebetales.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal gi rimelig tid. Hva som er rimelig tid kommer an på hva det er snakk om, men stort mer enn 1-2 uker etter varsel kan jeg ikke tenke meg at det er i dette tilfellet. Etter at tidsfristen er utløpt regner man tingen som derelinkvert av eier/kjøper og selger kan kaste tingen eller selge den på nytt.

Dette er ikke helt riktig - tingen regnes ikke som derelinkvert, men selger får en rett til å selge tingen etter kjøpsloven § 76. Det følger av kjøpsloven § 78 at hvis man selger gjenstanden skal opprinnelig kjøper godskrives salgssummen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt kontaktet kjøper i løpet av dette året for å purre? 

 

Hvis du hever kjøpet vil du måtte betale tilbake kjøpesummen (heving betyr at hver av partene må tilbakeføre det han eller hun har mottatt, kjøpsloven § 64, med to unntak - sikkerhet, og til dekning av erstatning og andre omkostninger).

Man kan kreve erstatning for verditap. Et beløp tilsvarende beregnet erstatning for verditap kan holdes igjen før kjøpesummen tilbakebetales. Det samme kan kostnader man har hatt ved å oppbevare tingen, jf. kjøpsloven § 75. Men du må beregne rente fra dagen du mottok kjøpesummen og til kjøpesummen tilbakebetales.

I stedet for en ren heving, kan han etter utløp av rimelig frist gjennomføre dekningssalg dersom han ikke har fått kontakt med kjøper, og vipse i retur det som blir til overs? Eller er dekningssalg forbeholdt situasjoner hvor man ikke har fått betalt?

Endret av toth
Lenke til kommentar

MAO må han først heve og betale tilbake, for deretter å gjennomføre dekningssalg og kreve diff betalt igjen?

 

TS: Da tror jeg jeg hadde forsøkt å få kjøper med på at du selger på hans vegne og sender ham beløpet du klarer å få inn.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt kontaktet kjøper i løpet av dette året for å purre? 

Gjorde det i starte ja, men for å være ærlig så ser jeg ikke på det som min oppgave at han skal komme å hente det, det ansvaret må han nesten ta selv tenker jeg. 

 

Tråden var egentlig ment mer generelt om det juridiske rundt dette, som jeg føler jeg har fått svar på. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...