Gå til innhold

AMD Ryzen Threadripper tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Kor mange cpu cycler du får per watt er faktisk ganske viktig. Når du køyre ein overklokka maskin som dette på 24/7, så blir det fort 2000-5000kr ekstra i året i straum.

 

Threadripper og min har så og si same plass. Threadripper har noko betre singlethread ytelse, 5% meir energi effektiv og AVX2. Men min er betydeleg billegare og du får med IPMI i tillegg. Forskjellen på ram hastigheita er også marginal, 59GB/s vs 65GB/s. i7 7700K har jo bare usle 30GB/s.

 

Tull og pølsevev!

 

Hvis maskin 1 bruker 300W kontinuerlig, koster det ca 2600kr pr år.

Hvis maskin 2 bruker 250W kontinuerlig, koster det ca 2200kr pr år.

 

Velger du virkelig å kjøpe gammelt og brukt for å spare 30 kr i måneden på strømregningen?

Den kjøper jeg ikke ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget var rettet mot en overklokket Threadripper som bruker + 50% (500 watt og jeg legger på 25% ekstra ved bruk av AVX) ved load. Og da stemmer det at det ligger mellom 2000-5000kr ekstra.

 

Mine to E5 2696 v2 ligger på 350 Watt full load med AVX. Så forskjellen i strøm er minimal, men innkjøpsprisen er bare halvparten. Dette er med 2 LSI SAS3 kontrollere, og 3x dual 10G nettverkskort som er 30-50 watt ekstra.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Poenget var rettet mot en overklokket Threadripper som bruker + 50% (500 watt og jeg legger på 25% ekstra ved bruk av AVX) ved load. Og da stemmer det at det ligger mellom 2000-5000kr ekstra.

 

Mine to E5 2696 v2 ligger på 350 Watt full load med AVX. Så forskjellen i strøm er minimal, men innkjøpsprisen er bare halvparten. Dette er med 2 LSI SAS3 kontrollere, og 3x dual 10G nettverkskort som er 30-50 watt ekstra.

Hvorfor spammer du tråden med brukt Intel hw?

Dette kan du gjerne poste i Linux-compile-kernel-threads evt i relevant AI-tråd om dette er noe jobb-relatert.

Burde kanskje ikke ha jobbtittel i siggen heller, for ihvertfall jeg forventer noe mer av en CTO. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hmmja. Det blir visst threadripper på meg når jeg nå skal sette sammen en grei server. Xeon W er svindyrt og ikke akkurat tilgjengelig, og det frister ikke å gå for eldre Xeon. (Fremdeles dyrt...)

 

Hovedformålet med maskinen er å ha nok av krefter og minne til å kjøre opp en VM for utvikling i visual studio (eventuelt andre tyngre IDE-er) - samt 5-10 andre VM-er med litt mindre krav.

 

Har følgende krav / prioriteringer:

 

-Stabilitet, fremfor alt. Overklokking er ikke et tema.

-64GB ram nå, kanskje 128GB etterhvert. ECC.

-Må ha helt grei IPC. (Tilsvarende eller bedre enn... tja, f.eks en 4770k)

-Flest mulig kjerner. Minimum 6, helst 8 eller flere.

-Meget lavt støynivå. (Chipset må ha passiv kjøler.)

-Litt å gå på med strømforsyningen, sånn at det kan være mulig å slenge i et kraftigere skjermkort på sikt.

 

Ser dette greit ut?

 

 

 

hyk7kdn.png

 

 

 

(Alt plukket hos proshop bare for å finne en ca. pris. Strømforsyningen kjøpes hos Dustin siden den er på lager der, og så får jeg shoppe rundt etter resten når jeg er klar til å bestille.)

 

Minnebrikkene er listet opp som støttet i spesifikasjonene til Asrock.

Strømforsyningen er valgt fordi det er den absolutt beste 100% passive man kan få tak i, selv om jeg kunne klart meg med en litt rimeligere / mindre sak.

UPS-en er valgt fordi den er stillegående når det ikke er "i bruk". (Etter anbefaling fra forumet på silentpcreview.)

SSD-en er valgt fordi den er relativt rimelig *og* MLC. (Er litt skeptisk til TLC...)

Lenke til kommentar

Eg tenkte meg nok at du ville svare noko sånt, sjølv om du skal bruke 36000kr på ein PC.

 

Men eg gjere eit forsøk til på å overbevise deg.

 

Intel Optane 900P er lynrask, og begynner å nærme seg RAM hastigheit. Om du halverer maskina di til 32GB, og bytter ut med Optane, så kan eg love deg at du framleis vil få ein betydeleg raskare maskin. Grunnen til dette er korleis virtuelt minne fungerer i operativsystemer. Du har RAM + diskplass som gir 32GB+480GB-(bruk plass) som totalt tilgjengeleg systemminne.

Så når du bruker meir enn 32GB ram, så swappe du kernel pages til Optane disken. Og dette går KJAPT, i forhald til ein vanleg SSD. Nå har eg ikkje testa den SSD'en du linker til meg, men dei fleste consumer SSD'er fungerer 100-500x treigare til swapping enn Optane.

 

Operativsystemene er så smarte at dei ser også at HOT data bør helst være i RAM og mindre viktig data kan swappes til disk.

Lenke til kommentar

Jeg "er" overbevisst om at det har noe for seg med lynraske ssd-er, og random read/write fra en Optane er jo i en helt egen liga... Tregheten ved swapping til/fra vanlig ssd er irriterende, og jeg merket stor forskjell når jeg gikk ned fra 32GB til 16GB på min nåværende stasjonære.

 

Men det hjelper lite når jeg ikke har anledning til å tøye budsjettet lengre nå.

 

Å gå ned til 32GB minne er uaktuelt. Førsteprioritet nå er maks CPU (innenfor rimelighetens grenser) + sånn passe med minne. Kan alltids bytte ssd etterhvert. Regner med å kunne gå opp til 128GB ram totalt + kjappere ssd innen 6-12 måneder, og da må det være greit med en billig ssd i mellomtiden.

 

(Vet også at kabinettet er litt vel dyrt, men det er jo en smakssak - og jeg har alltid hatt sansen for de store og dyre LianLi-kabinettene.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Poenget var rettet mot en overklokket Threadripper som bruker + 50% (500 watt og jeg legger på 25% ekstra ved bruk av AVX) ved load. Og da stemmer det at det ligger mellom 2000-5000kr ekstra.

 

Mine to E5 2696 v2 ligger på 350 Watt full load med AVX. Så forskjellen i strøm er minimal, men innkjøpsprisen er bare halvparten. Dette er med 2 LSI SAS3 kontrollere, og 3x dual 10G nettverkskort som er 30-50 watt ekstra.

Ville du gått for E5 2696 v2 etter meltdown, eller hadde du kjøpt threadripper 1950x i  dag?

Lenke til kommentar

Eg vektlegger IPMI, mykje meir enn småting som meltdown. Uansett så har prisen på 2696v2 skutt i været igjen og er nå altfor dyr.

Hmmm. Håper prisen på v2, v3, og nyere går nedover dersom meltdown tvinger de store aktørene til å bytte ut hardware tidligere enn planlagt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Siden spørsmålet blir OT i Delid tråden:
 
 

 

Intels HEDT var jo soldered tidligere, så delid tråden er vel mer gaming orientert, tenkte ikke over det i farta..

Hæ?

 

 
Jeg sier at siden Intels HEDT CPU'er før SLX var soldered, så var sannsynligvis ikke denne tråden opprettet med HEDT CPU'er i tankene. Og at grunnen til å de-lidde en 6600/6700/7600/7700/8600/8700K etc. er for å få økt spill ytelse. Ettersom de er de mest populære CPU'ene primært for spill. Altså at denne tråden er mer fiksert på spill ytelse.
 
Jeg skjønte ikke hvordan en 7900X skulle klare å ta igjen en 1950X i noe annet enn spill, og at å si RIP til 1950X derfor var litt rart. Jeg lurte seriøst bare på om 7900X virkelig kunne overklokkes forbi en 1950X i en workload som er mer realistisk for de som kjøper 1950X. Men i stedet for et svar fikk jeg litt Intel reklame. ;) Som jeg altså ikke var forberedt på..
 
Apropos hastighet med SSD, har du prøvd FuzeDrive på Threadripper maskinen din?

Lenke til kommentar

$20 versjonen lar en også benytte RAM, og lager en 2GB cache disk der (4GB med $70 lisens). Og har man hovedkort med 2x m.2 slot'er med PCIe3.0 baner, så kan man ha en modul med 3DXpoint i den ene. Men dette er jo noe som jeg tenker benchmarks er litt ubrukelig til. Poenget må være om man merker at ting flyter bedre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...