Gå til innhold

Svar ærlig


Anbefalte innlegg

Kommer vel an på hvordan romvesenene var, hvor vennlige eller fientlige de virket osv. Men jeg tror responsen ville vært blandet. Noen religiøse, sånn som Muslimer kunne sikkert flippet helt ut.

 

Hva er det største eller nærmeste et overnaturlig fenomen du noengang har opplevd?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig ikke opplevd så mye slikt selv. Har hatt opplevelser som baserer seg mest på følelser. Men har hørt mye av andre. Har vært med på røykvarslere som slår seg på, ting som faller ned etc. som ofte kan forklares på andre måter, men også dødsbudskap. En gang jeg gikk tur på fjellet for en del år siden var det grått og tungt og hadde tunge tanker. Så på toppen åpnet skyene seg litt og sola skinte på meg. Det var magisk. Men var ikke noe overnaturlig.

Fortell om en gang da du fant roen.

Lenke til kommentar

De gangene på våren hvor jeg er ute og går tur i 06-07 tiden på morgenen hver lørdag eller søndag. Det er så fantastisk deilig å føle at man er den eneste i verden som har stått opp. Nyter fuglesang, deilig frisk morgensol, og bare ta inn alt jeg hører, ser og lukter. 

Gleder meg til våren igjen nå ja :) Min favorittårstid.

Hva mener du er den fineste årstiden? Kom med begrunnelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Delvis enig, våren og høsten er finest. Våren på grunn av at man bruser og bobler over at det blir mildere og solen kommer frem, samt at det blir grønnere. Høsten er fin på grunn av fargene og det dystre. Finest er høsten, men våren gir mest glede.

Hvilke hersketeknikker har du blitt utsatt for i det siste?

Lenke til kommentar

I følge Berit Ås er dette de fem mest vanlige hersketeknikkene:

Usynliggjøring. Dette foregår når individer blir bortglemt, forbigått eller «overkjørt».
Latterliggjøring. Dette foregår når individers innsats blir hånet, ledd av eller sammenlignet med dyreatferd.
Tilbakeholdelse av informasjon. Dette foregår når individ av gruppe A, som en selvfølgelighet, henvender seg til andre individer av gruppe A, og individer av gruppe B ikke gis informasjon.
Fordømmelse uansett hva du gjør. Dette foregår hvis du blir beskyldt for å enten være for passiv eller for pågående. 
Påføring av skyld og skam. Dette foregår gjennom latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking.

Jeg vil si at det første er den hersketeknikken jeg kjenner meg mest igjen i. Min avdeling på jobb blir ofte overkjørt når det kommer avgjørelser som skal tas, i tillegg at jeg av og til føler meg lite verdsatt for jobben jeg legger ned.

Hva synes du er det beste med Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At man ikke har drikkepenger som skikk. Det er så mye enklere når det er sånn at man holder seg til det beløpet som gjelder, og ferdig med det.
Opplever det som slitsomt når det forventes drinks for alt mulig i utlandet. Ikke at pengene betyr noe, men at man selv skal stå og vurdere til enhver tid hva som er passende å legge til ekstra. Jeg er rasjonelt anlagt og liker enkle klare linjer å forholde meg til.
Men nå er det vel begynt å snike seg inn en drikkepengekultur så smått her i landet også, i kjølvannet av både utenlandsk innvandring og mer påvirkning gjennom media. Var hos en spesialist lege for ikke lenge siden, som er en kontinental utlending. Hørte at han fortrakk cash som betaling, og det ville han ha hos meg også. Men da jeg skulle ha tilbake vekslepenger, falt ikke det helt i god jord, uten at jeg oppfattet der og da hva som var problemet. Han ble tydelig mukkete, og veldig opptatt av å få meg raskt ut. Fikk ikke spurt noe jeg hadde tenkt heller, og fikk knapt tid å få på meg jakka. Først da jeg gikk derifra begynte det å demre hvorfor. Det hadde ikke streifet meg i det hele tatt, at han regnet med jeg skulle si "keep the change". Det var bare noe småtteri, så hadde jeg skjønt det, skulle jeg selvsagt sagt det, no problem.

Nevn en ting du syns er negativt med innvandring.
   

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

At overbefolkning er den grunnleggende årsaken til klimaproblemer og en del andre problemer, som nedhugging av regnskog, mange konflikter, oppblomstring av virus epidemier o.l.  Der er selvsagt andre faktorer man kan peke på, men hovedproblemet er at der er altfor store menneskemengder på kloden.

Hva er det mest egoistiske du har gjort i voksen alder?

 

Lenke til kommentar

Har nettopp kastet i meg en helt normal forkost med vaniljesaus, kakaopulver, næringsgjær, banan, kokos, peanøtter og dadler. Nå er det å fortsette på hjemmekontor, trene litt, gå en tur, lage middag/kveldshygge med datteren. Så er det sikkert TV-titting og lallings.

Er du lei av livet du lever i dag?

Lenke til kommentar

Både og. Situasjonen kunne vært bedre. Har noen jeg må ta meg av litt, og det kan hindre at meg i å reise særlig langt bort når muligheten kommer. Reiser uansett ikke noe særlig, før viruset er blitt en ikke-sak omtrent. 
Men livet i seg selv, nei det blir jeg aldri lei tror jeg. Det blir bare mer og mer interessant. Problemet er at livet er altfor kort, det gjør det stressende i.e du må stresse for å få gjort og opplevd det du skal på en måte. Livet skulle vart minst 10 ganger så lenge. I utgangspunktet, sånn at vi ikke ble særlig gamle før vi var 7-800 år eller mer.

Opplever du noengang det problemet at "dagene blir lange", at du kjeder deg?

Lenke til kommentar

På ingen måte. Det er alltid noe å gjøre. Dagens samfunn er tilnærmet designet slik at man alltid har tilgang på ny stimuli - dersom man ønsker det. Enten av hjernedød grad (TikTok, sosiale medier, trash-tv....). Mer intellektuelt. Spirituelt. Eller annet. Om man kjeder seg; har man kun manglende kreativitet og er litt for snevert interesseområde. Det er alltid noe å finne på. 

Hva er det mest meningsløse du vet om?

Lenke til kommentar

Det skulle ikke overraske meg. Putin hevder at spekulasjonene om at han drømmer om å gjenreise det russiske imperiet bare er løse rykter, men hvem vet hva han tenker og ønsker.
Gjenreising av det russiske imperiet, evt. sovjetunionen, ved invasjon og annektering av tidligere sovjetstater er noe jeg føler ikke kan utelukkes.

Tror du det er store sjanser for en ny krig i Europa, evt. en ny verdenskrig slik situasjonen er nå?

Lenke til kommentar

Jeg frykter ikke en storkrig, men innser at muligheten er til stede. Det kan skje ved at Kina benytter sjansen til å engang for alle gå inn i Taiwan og Hong Kong, og USA dermed blir enda mer dratt inn i mølja.

Hvilke mediekanaler stoler du mest og minst på, når det kommer til formidling av nyheter og hendelser på verdensbasis?

Lenke til kommentar

Bruker egentlig bare Norske og det går hovedsaklig på VG og NRK. Stoler vel sånn greit på alle, men litt mer på NRK på en måte. Men også litt mer på Resett på den andre måten. Tilhører de som syns det er greit med noe sånt som Resett, der det kommer litt andre vinklinger på sannheter fram.

Mener du Tajik bør trekke seg eller fortsette i etter pendlersaken?

Lenke til kommentar

Nei tror ikke det. Det blir noen blodige slag fremover, og Russerne gir seg nok ikke over Kiyv. Men etter de har tatt området så vil det roes kraftig ned. De må betale en pris i mange år fremover, men så blir det stille på østfronten. Men om noen år kan det eskalere igjen.

Hvis du hadde blitt forespurt om å være med en norsk militær styrke til Ukraina mot en god betaling, ville du blitt med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...