Gå til innhold

I juni ble det solgt flere ladbare biler enn fossilbiler flere steder i landet


Anbefalte innlegg

 

 

Verdt å merke seg: Nullutslippsbiler (BEV) hadde ynkelige 15.9 % markedsandel i juli. Vil folk egentlig ha disse bilene, særlig hvis alle subsidiene forsvinner?

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-juli/category739.html

65% opp fra sist år, tror nok vi kan si ett rungende ja til spørsmålet ditt jeg. Fordelene har jo bare gått nedover på det året:)

 

Hvilke fordeler har gått nedover?

 

Hvilke fordeler har gått nedover?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Verdt å merke seg: Nullutslippsbiler (BEV) hadde ynkelige 15.9 % markedsandel i juli. Vil folk egentlig ha disse bilene, særlig hvis alle subsidiene forsvinner?http://www.ofvas.no/bilsalget-i-juli/category739.html

 

65% opp fra sist år, tror nok vi kan si ett rungende ja til spørsmålet ditt jeg. Fordelene har jo bare gått nedover på det året:)

Hvilke fordeler har gått nedover?

Bompenger er varslet og avgjort, ferjer, parkering, kommunal lading osv kommunene bestemmer nå selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

65% opp fra et megalavt nivå, 10 %.

Mao, 84.1 % av alle biler solgt i juli har en motor under panseret som går på fossilt brensel. Alt tatt i betraktning, det er ganske svakt.

Korleis er utsikta frå planeten Mars? Du er i alle fall ikkje i eit anna land på jorda.

 

Nei, det du ser er eit teknologiskifte som skjer enormt raskt. Bilar er dyre, og har ei gjennomsnittleg levetid på over 18 år. Bilmodellar kostar mykje å utvikle, og er i handelen i mange år. Du kan ikkje vente at produsentane skal skifte ut heile modellutvalet og forbrukarane skal endre vanar fullstendig ved å vippe ein brytar. 60% årleg vekst i elbilsalet er vanvittig, spesielt med omsyn til at det framleis er relativt få modellar på marknaden. Nesten halvparten av bilane som vart selde i juli hadde elmotor og batteri. 35%, over 1/3, er ladbare og kan køyre utan bensin eller diesel. Det er korkje ynkeleg eller "ganske svakt", det er heilt vanvittig.

 

Jeg har "tatt" deg i bløffing og løgn mange ganger før og du har bare ledd det bort. Jeg gidder ikke diskutere dette med deg, du evner aldri å se mer enn ett synspunkt i noen som helst sak.

Lenke til kommentar

 

 

65% opp fra et megalavt nivå, 10 %.

Mao, 84.1 % av alle biler solgt i juli har en motor under panseret som går på fossilt brensel. Alt tatt i betraktning, det er ganske svakt.

Korleis er utsikta frå planeten Mars? Du er i alle fall ikkje i eit anna land på jorda.

 

Nei, det du ser er eit teknologiskifte som skjer enormt raskt. Bilar er dyre, og har ei gjennomsnittleg levetid på over 18 år. Bilmodellar kostar mykje å utvikle, og er i handelen i mange år. Du kan ikkje vente at produsentane skal skifte ut heile modellutvalet og forbrukarane skal endre vanar fullstendig ved å vippe ein brytar. 60% årleg vekst i elbilsalet er vanvittig, spesielt med omsyn til at det framleis er relativt få modellar på marknaden. Nesten halvparten av bilane som vart selde i juli hadde elmotor og batteri. 35%, over 1/3, er ladbare og kan køyre utan bensin eller diesel. Det er korkje ynkeleg eller "ganske svakt", det er heilt vanvittig.

Jeg har "tatt" deg i bløffing og løgn mange ganger før
Nei, det har du ikkje. No bløffar du.

 

og du har bare ledd det bort. Jeg gidder ikke diskutere dette med deg, du evner aldri å se mer enn ett synspunkt i noen som helst sak.

Kan du i det minste svare på kva du samanliknar med, når du meiner dette er "ynkellig" eller "ganske svakt"?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sturle har rett i at det pågår et veldig raskt teknologi skifte nå. Det går klart raskere her på berget pga fordelene. Men selv uten disse er EV overlegent teknologisk og flere vil innse dette. Det mangler enda en del biler i kategorier som er spesielt populære her i Norge, som feks stasjonsvogn. Men ser du på produsentene så har de alle nå elbiler snart i porteføljen. Om 10 år tror jeg svært få vil kjøpe ICE om de i det hele tatt er tilgjengelig forruten noen nisjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

17 elbiler solgt i Danmark så langt i år etter at godene forsvant. Det er fremtiden gutter.

 

Du har gamle tal. Til og med 30. juni i år har det vorte registrert 139 nye elbilar i Danmark.

 

Det var same situasjon i fyrste halvår i fjor, sidan alle hadde kjøpt i desember før avgiftene gjekk opp med 20%. Og i fyrste halvår året før det. Dei som har tenkt å kjøpe elbil, ventar ikkje til rett etter at avgifta har gått opp!

 

Når danske politikarar i tillegg snakkar om å setje avgifta ned att, drep dei i alle fall alt sal. Ville du kjøpt ein ny bil, dersom du kunne vere rimeleg sikker på at prisen ville falle med 20% kort tid etter kjøpet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

17 elbiler solgt i Danmark så langt i år etter at godene forsvant. Det er fremtiden gutter.

Du har gamle tal. Til og med 30. juni i år har det vorte registrert 139 nye elbilar i Danmark.

 

Det var same situasjon i fyrste halvår i fjor, sidan alle hadde kjøpt i desember før avgiftene gjekk opp med 20%. Og i fyrste halvår året før det. Dei som har tenkt å kjøpe elbil, ventar ikkje til rett etter at avgifta har gått opp!

 

Når danske politikarar i tillegg snakkar om å setje avgifta ned att, drep dei i alle fall alt sal. Ville du kjøpt ein ny bil, dersom du kunne vere rimeleg sikker på at prisen ville falle med 20% kort tid etter kjøpet?

 

I tillegg mangler elbilen i Danmark en av sine fremste fordeler, nemlig billig drivstoff. I Norge er det 4-5 ganger så dyrt å kjøre diesel som elektrisk. Men i Danmark er strømmen 3 ganger så dyr som i Norge og dieselen koster to tredjedeler. Dermed blir det null kroner å spare på drivstofforbruket. 

Lenke til kommentar

 

– Vi trenger flere ladestasjoner med mange strømuttak, og vi trenger flere av de raskeste hurtigladerne, sier Bu.

Da får vel elbilforeningen gå til innkjøp av slike da.

Hun mener også at det i de største byene fremdeles er mange borettslag og sameier som ikke har god nok infrastruktur for lading i garasjeanleggene sine.

Her er jeg sikker på at styret (i de ulike borettslag, garasjelag, sameier ol.) nikker samtykkende dersom medlemmene (de boende) er enige om antall plasser og plasseringen av disse. Så fordeles evt. utgifter på de som ønsker slik plass.

 

Styret (i de ulike borettslag og sameier) har, ved hjelp av husleieinntekter, primæransvar for vedlikehold av boligen (eller deler av denne). Litt snodig om de som ikke har bil skal finansiere tilrettelegging behovene til de som har.

 

Ikke så veldig snodig. Det er da helt vanlig å være med på å betale for tilrettelegging av en del ting som man ikke drar nytte av selv i borettslag. Eksempler:

 

- De som bor i 1.etg. betaler for heisen

- De som ikke har barn betaler for lekeplassen

- De som aldri får besøk som kjører bil betaler for gjesteparkeringen

 

Kunne sikkert funnet mange flere eksempler. Men selv om man ikke benytter disse tingene selv så hever det verdien på leiligheten at borettslaget har gjesteparkering, lekeplass, koselige utearealer og ja, lademulighet. Så man får igjen får det ved salg. Med en ladbar andel på 50% av nybilsalget mister man nok endel potensielle budgivere om man må melde at nei, her i borettslaget er det forbudt å lade biler. Færre budgivere betyr typisk lavere pris, potensielt i hundretusenkronersklassen. Det blir mye penger sammenlignet med noe småtteri for å tilrettelegge for at folk skal kunne sette opp en ladestasjon på parkeringsplassen sin. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bare å ta betalt for strømmen de bruker

Ingen har noensinne protestert på å betale for selve strømmen som brukes til lading, så lenge det er en fornuftig pris (f.eks påslag 20% for å dekke administrasjon osv.). Det man ikke vil betale for alene er oppgradering av hele inntaket til fellesgarasjen så det blir mulig å etablere lading. Ingen vil være førstemann til å betale for noe slikt og så kan neste koble seg på gratis? En typisk fellesoppgave.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er da helt vanlig å være med på å betale for tilrettelegging av en del ting som man ikke drar nytte av selv i borettslag.

Eksempler: ...

 

Dette da forbundet med drift og vedlikehold av bygningsmassen, hvilket er styrets primæroppgave. Det å dekke transportbehovene til lagets medlemmer faller ikke under dette. Hverken installasjon av drivstoffpumpe for de som har kjøretøy med forbrenningsmotor eller drift av buss for de uten bil bør ansees være primæroppgaver for borettslaget.

 

Tomtearealer må driftes fornuftig for å unngå skader på bygninger. Vedlikehold av forskriftsmessig lekeplass kan imidlertid bli en uforholdsmessig kostbar del av dette. Slik bør i tilfelle fjernes da installasjonen er ikke vesentlig for drift/vedlikehold av boligen(e).

 

Dersom en del av tomten er tilegnet parkering og laget har vesentlige utgifter (f.eks. grunnarbeid/asfaltering/merking/parkeringskontroll) i forbindelse med dette, bør drift settes til eget lag ("garasjelag", "parkeringsutvalg") og at de som benytter tjenesten også dekker utgiftene til dette laget. Dette inkluderer tomteleie som bør tilfalle borettslag/sameie.

 

Forøvrig;

Drift/vedlikehold bør ikke styres av ønsket om verdiøkning da dette fort kan føre til uforholdsmessig høy husleie, ingen god ting når borett eller enhet skal omsettes.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det man ikke vil betale for alene er oppgradering av hele inntaket til fellesgarasjen så det blir mulig å etablere lading. Ingen vil være førstemann til å betale for noe slikt og så kan neste koble seg på gratis? En typisk fellesoppgave.

Start et garasjelag som leier garasjen av borettslaget. Alle som skal ha kjøretøy i garasjen betaler så for leie av plass til garasjelaget (borettslaget kan evt leie plasser for besøkende). Leien settes slik at den også dekker utbedringer som ladestasjoner, vaskehall, etc.

 

Det kan ta tid før garasjelaget er i stand til å foreta utbedringer og de har neppe noen mulighet til å få lån i bank. Ønskes hurtige utbedringer burde de kunne låne av borettslaget dersom det finnes midler der.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Bare å ta betalt for strømmen de bruker

Ingen har noensinne protestert på å betale for selve strømmen som brukes til lading, så lenge det er en fornuftig pris (f.eks påslag 20% for å dekke administrasjon osv.). Det man ikke vil betale for alene er oppgradering av hele inntaket til fellesgarasjen så det blir mulig å etablere lading. Ingen vil være førstemann til å betale for noe slikt og så kan neste koble seg på gratis? En typisk fellesoppgave.

Jeg hadde gladelig betalt langt mer enn 20% påslag for å lade hadde jeg hatt elbil nå. Prisen kan gjerne tilsvare bensinprisen per km for lading utenfor hjemmet. Skal det bygges ladestasjoner må det være lønnsomt. 20% påslag høres ikke særlig lønnsomt ut.

Lenke til kommentar

 

 

Bare å ta betalt for strømmen de bruker

Ingen har noensinne protestert på å betale for selve strømmen som brukes til lading, så lenge det er en fornuftig pris (f.eks påslag 20% for å dekke administrasjon osv.). Det man ikke vil betale for alene er oppgradering av hele inntaket til fellesgarasjen så det blir mulig å etablere lading. Ingen vil være førstemann til å betale for noe slikt og så kan neste koble seg på gratis? En typisk fellesoppgave.

Jeg hadde gladelig betalt langt mer enn 20% påslag for å lade hadde jeg hatt elbil nå. Prisen kan gjerne tilsvare bensinprisen per km for lading utenfor hjemmet. Skal det bygges ladestasjoner må det være lønnsomt. 20% påslag høres ikke særlig lønnsomt ut.

 

Her snakker vi ikke om lading utenfor hjemmet men lading hjemme. Da bør ikke strømprisen tilsvare bensinprisen, siden man da mister elbilens største økonomiske fordel. 

 

På hurtigladere er det selvsagt en annen sak. Der betaler jeg normalt rundt 4,- pr. kWh og det er helt greit. 

Lenke til kommentar

 

Det er da helt vanlig å være med på å betale for tilrettelegging av en del ting som man ikke drar nytte av selv i borettslag.

Eksempler: ...

 

Dette da forbundet med drift og vedlikehold av bygningsmassen, hvilket er styrets primæroppgave. Det å dekke transportbehovene til lagets medlemmer faller ikke under dette. Hverken installasjon av drivstoffpumpe for de som har kjøretøy med forbrenningsmotor eller drift av buss for de uten bil bør ansees være primæroppgaver for borettslaget.

 

Tomtearealer må driftes fornuftig for å unngå skader på bygninger. Vedlikehold av forskriftsmessig lekeplass kan imidlertid bli en uforholdsmessig kostbar del av dette. Slik bør i tilfelle fjernes da installasjonen er ikke vesentlig for drift/vedlikehold av boligen(e).

 

Dersom en del av tomten er tilegnet parkering og laget har vesentlige utgifter (f.eks. grunnarbeid/asfaltering/merking/parkeringskontroll) i forbindelse med dette, bør drift settes til eget lag ("garasjelag", "parkeringsutvalg") og at de som benytter tjenesten også dekker utgiftene til dette laget. Dette inkluderer tomteleie som bør tilfalle borettslag/sameie.

 

Forøvrig;

Drift/vedlikehold bør ikke styres av ønsket om verdiøkning da dette fort kan føre til uforholdsmessig høy husleie, ingen god ting når borett eller enhet skal omsettes.

 

I så fall bør man ihvertfall unngå ting som å montere balkonger, pusse opp (brukbare) bad osv. Det er slikt som drar husleien godt oppover (alikevel er det veldig populært) og ikke noen få kroner til tilrettelegging for lademuligheter. Vi snakker om kanskje en 20-kroning pr. måned i forskjell.

 

Ellers ser jeg ingen prinsipiell forskjell mellom å tilrettelegge for parkering og tilrettelegge for parkering+lading eller parkering+motorvarmeruttak. Dette kan selvsagt organiseres på en drøss forskjellige måter, men bør likestilles. Noe som også er på vei i lovverket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...