Gå til innhold

Reklamasjon på manglende kompatibilitet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg kjøpte for ca. et år siden en Fitbit Blaze aktivitetsmåler. Den fungerer ikke optimalt med min nye telefon, den vil ikke synkronisere og derfor fungerer ikke blant annet GPS-funksjonen på klokka. Telefonen min (Galaxy S8) står på listen blant kompatible telefoner på nettsiden til Fitbit. Eneste Fitbit support sier er at jeg bare må vente til de får fikset problemet. Jeg har vel grunn til å forvente at et slikt produkt skal fortsette å fungere selv om jeg bytter telefon? Er dette noe jeg kan få hevet kjøpet over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har prøvd å fikse det i snart tre måneder. Hadde det tatt er par dager, så ville det gått fint. Men produktet fungerer ikke som det skal.

Skrevet

Den fungerte veldig av og på på min gamle telefon. Grunnen til at jeg lurte på om man kunne fått hevet kjøpet, er at jeg kjøpte den for å bruke funksjonene man bare kan bruke med telefonen tilkoblet. Samme produkt blir solgt den dag i dag der de annonserer at den fungerer med Android-telefoner. Er det da urimelig at jeg vil reklamere på et produkt som ikke fungerer sånn som forhandler/produsent lover?

Skrevet

Nei. Funksjonalitet som en har reklamert med skal fungere når en har kjøpt produktet. Om ikke vil det være en mangel som en kan reklamere på :)

Skrevet

Hvorfor det? Reklamasjonsfristen er enten 2 år eller 5 år. Hvorfor er det da urimelig å reklamere etter 1 år?

Det løper også en reklamasjonsfrist på to måneder fra du oppdaget mangelen.
  • Liker 1
Gjest Slettet+89234341
Skrevet

Med tanke på hvem som kom først av de to er det nesten mer logisk å reklamere på S8. Vil også tro det er tuklingen Samsung gjør med Android som er skyld i det.

Skrevet

 

Hvorfor det? Reklamasjonsfristen er enten 2 år eller 5 år. Hvorfor er det da urimelig å reklamere etter 1 år?

Det løper også en reklamasjonsfrist på to måneder fra du oppdaget mangelen.
Jeg har hatt telefonen min siden midten av Juni. Jeg jeg ser bare at andre har det samme problemet, og har hatt det siden telefonen kom ut.
Skrevet

Siden du kjøpte din Fitbit Blaze i 2016, og Galaxy S8 ble sluppet i april 2017, har du ikke noe reklamasjonsgrunnlag for din Blaze.

 

Det er et krav at mangelen foreligger på kjøpstidspunktet (eller er et resultat av kontraktsbrudd fra selgers side), jf. forbrukerkjøpsloven § 18. Manglende kompabilitet med et fremtidig produkt er ikke en mangel. At Fitbit i dag skriver at disse er kompatible danner heller ikke noe grunnlag for å etablere en mangel ved et historisk kjøp.

  • Liker 5
Skrevet

Gjelder dette uansett, Krikkert? Hva om selger sier at enheten skal være kompatibel med nyere versjoner (enten før eller etter kjøp)? 

Det finnes vel noe praktisk juss på dette etter HD-ready-tv-er ble solgt som ikke fungerte i HD? 

Skrevet

Hvis selger sier at enheten skal være kompatibel også i fremtiden vil selgers opplysningssvikt kunne være mangel. Selgers opplysninger etter kjøpet vil naturlig nok ikke kunne være mangel (fordi opplysningene ikke forelå på kjøpstidspunktet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...