Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

Blir nok færre søkere til neste år, ettersom flere og flere blir usikre på om de rett og slett tar sjansen på å ta en utdanning som ikke gir dem jobb...

Det er lov å håpe.. I Sverige flykter politifolk fra yrket på grunn av arbeidsforhold og lønn, men det er fortsatt ett av landets mest populære utdanninger - som er dertil vanskelig å komme inn på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man er også svært ettertraktet i forsvaret med politiutdanning! Det er også noe å tenke på om en er usikker på jobbmuligheter etter endt utdanning.

Hva slags muligheter har man i Forsvaret etter politiutdanning? Håper du eller noen andre kan svare meg på dette - ante ikke at dette var mulig.

Endret av superhannah
Lenke til kommentar

 

Man er også svært ettertraktet i forsvaret med politiutdanning! Det er også noe å tenke på om en er usikker på jobbmuligheter etter endt utdanning.

Hva slags muligheter har man i Forsvaret etter politiutdanning? Håper du eller noen andre kan svare meg på dette - ante ikke at dette var mulig.

 

 

 

Militærpolitiet er et ypperlig eksempel :) Bare til å sende meg en PM om du lurer på noe!

Endret av Deschain
Lenke til kommentar

 

Man mister vel ikke IP-sertifiseringen så lenge man har vikariater?

Dessverre er det slik at dersom man har korte vikariater blir man ikke prioritert til å være med på IP-trening. Dersom man hopper mellom flere vikariater, i tillegg/eventuelt arbeidsledig så sliter man.

 

 

 

Vet ikke hva slags distrikt du har erfaring fra, men min erfaring fra ett særorgan og 2 distrikt er at det utøves motsatt praksis. Der har det vært prioritert og gjennomført oppskyting for IP4-personell som har korte vikariat (6mnd), i tilfelle de ikke skulle få forlengelse. Tydeligvis store forskjeller innad i politinorge, noe som er synd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

 

Man er også svært ettertraktet i forsvaret med politiutdanning! Det er også noe å tenke på om en er usikker på jobbmuligheter etter endt utdanning.

Hva slags muligheter har man i Forsvaret etter politiutdanning? Håper du eller noen andre kan svare meg på dette - ante ikke at dette var mulig.

 

Militærpolitiet er et ypperlig eksempel :) Bare til å sende meg en PM om du lurer på noe!

Nåja, MP er ikke akkurat noe man higer etter å ha fullført politiutdannelsen. Kan jo være i MP i førstegangstjenesten...

Lenke til kommentar

 

 

 

Man er også svært ettertraktet i forsvaret med politiutdanning! Det er også noe å tenke på om en er usikker på jobbmuligheter etter endt utdanning.

Hva slags muligheter har man i Forsvaret etter politiutdanning? Håper du eller noen andre kan svare meg på dette - ante ikke at dette var mulig.

 

Militærpolitiet er et ypperlig eksempel :) Bare til å sende meg en PM om du lurer på noe!

Nåja, MP er ikke akkurat noe man higer etter å ha fullført politiutdannelsen. Kan jo være i MP i førstegangstjenesten...

 

 

 

Tenker da som MP-befal ved MP-stasjon. Da tar man i tillegg UB-kurs eller lignende da.

Endret av Deschain
Lenke til kommentar

 

Tenker da som MP-befal ved MP-stasjon. Da tar man i tillegg UB-kurs eller lignende da.

 

 

 

 

Befal eller ikke befal. Som nevnt over er nok ikke dette en ønskelig situasjon, i alle fall ikke for de fleste som er nyutdannet. Jeg er enig i at dette kan være en grei "mellomstasjon" for å få jobb i etaten. Jeg personlig fikk nok av Forsvaret da jeg var inne til førstegangstjeneste, og jeg kan love dere at jeg aldri skal ha på meg en forsvarsuniform igjen. Synd at jobbsituasjonen er blitt som den har blitt, og at man må finne et annet levebrød etter at man er ferdig utdannet.

Lenke til kommentar

Blir man rangert utfra testene eller brukes alle testene, inkludert intervjuene kun for å se hvem som er kvalifiserte - og så rangeres man bare etter karakter/konkurransepoeng av de godkjente når de velger hvem som skal inn?

 

Og hvilke spørsmål er normalt å bli spurt om på egnethetsvurderingen?

Alle som består fysiske tester og blir funnet egnet konkurrerer på lik linje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mange ganger har dere søkt politihøgskolen tidligere? Blir fjerde gangen min neste år:)!

Min 2 gang nå til våren. Røk på konkurransepoeng i år, så går rundt med konstant noia for å ikke naile eksamene jeg tar opp nå.

 

Er det med alderspoeng? Du får vel 2 aldersoeng fra og med du fyller 20 frem til du er 23 for hvert år - totalt 8 alderspoeng.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mange ganger har dere søkt politihøgskolen tidligere? Blir fjerde gangen min neste år:)!

Min 2 gang nå til våren. Røk på konkurransepoeng i år, så går rundt med konstant noia for å ikke naile eksamene jeg tar opp nå.

Er det med alderspoeng? Du får vel 2 aldersoeng fra og med du fyller 20 frem til du er 23 for hvert år - totalt 8 alderspoeng.

Makset alderspoeng, men tar et årsstudium + noen eksamener. Om det går som planlagt ender jeg på 51 i år :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor mange ganger har dere søkt politihøgskolen tidligere? Blir fjerde gangen min neste år:)!

Min 2 gang nå til våren. Røk på konkurransepoeng i år, så går rundt med konstant noia for å ikke naile eksamene jeg tar opp nå.
Er det med alderspoeng? Du får vel 2 aldersoeng fra og med du fyller 20 frem til du er 23 for hvert år - totalt 8 alderspoeng.

Makset alderspoeng, men tar et årsstudium + noen eksamener. Om det går som planlagt ender jeg på 51 i år :)

 

Så bra, lykke til!

Lenke til kommentar

Karakterkravet i norsk dekkes også av minst 60 studiepoeng høyere utdanning (med norsk som undervisningsspråk) med gjennomsnittskarakteren C, eller minst 15 studiepoeng i studier i faget norsk fra høyere utdanning, uansett karakter.

 

Er dette noe nytt eller har det vært en del av opptaket tidligere?

Lenke til kommentar

Karakterkravet i norsk dekkes også av minst 60 studiepoeng høyere utdanning (med norsk som undervisningsspråk) med gjennomsnittskarakteren C, eller minst 15 studiepoeng i studier i faget norsk fra høyere utdanning, uansett karakter.

 

Er dette noe nytt eller har det vært en del av opptaket tidligere?

Tror dette må være nytt av året. Ikke hørt at dette var mulig tidligere.

Lenke til kommentar

 

Karakterkravet i norsk dekkes også av minst 60 studiepoeng høyere utdanning (med norsk som undervisningsspråk) med gjennomsnittskarakteren C, eller minst 15 studiepoeng i studier i faget norsk fra høyere utdanning, uansett karakter.

 

Er dette noe nytt eller har det vært en del av opptaket tidligere?

Tror dette må være nytt av året. Ikke hørt at dette var mulig tidligere.

Dette er ikke nytt nei. Det har vært sånn alle gangene jeg har søkt, så minst i to år. :)

Lenke til kommentar

Er sykt spent på dette med at man kommer opp til opptakene kun med karakterene man har ved søknadsfrist. Jeg bestemte meg for å hoppe av studiet mitt etter påmeldingsfrist for privatisteksamen til jul, ettersom det er politiet som har vært drømmen i flere år. Jeg har tenkt å ta opp 4 eksamener til vår for å forbedre snittet mest mulig. Poengene mine nå er på 46.8, tror dere dette vil være nok til å komme opp til opptakene? Hvis eksamenene ikke går veldig dårlig ser jeg ut til å lande en plass mellom 49 og 51 når jeg skal konkurrere om studieplass. Studiet jeg gikk litt over et år av er forresten sosiologi, vil dere si at dette vil hjelpe i konkurransen?

 

haha mye tekst her, men er så spent! Håper virkelig dette går, har satset fullt på dette her nå, ingen plan B.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...