Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

Det ble ikke bekreftet eller avgitt svar på ansettelser til neste år, så vidt jeg vet fra informasjonskvelden. Håper de gir ut mer info om nedjustering av studieplasser før nyttår. Å planlegge og melde seg opp til eksamen før fristen går ut hadde vært kjekt.

Det er bestemt på politisk hold at man skal opprettholde inntaket av 720 studenter også i 2018. Siste frist for å melde inn til Samordna opptak er 1. desember, så om man ikke hører noe før den tid så er det temmelig garantert at det blir inntak av 720 studenter også i 2018.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det ble ikke bekreftet eller avgitt svar på ansettelser til neste år, så vidt jeg vet fra informasjonskvelden. Håper de gir ut mer info om nedjustering av studieplasser før nyttår. Å planlegge og melde seg opp til eksamen før fristen går ut hadde vært kjekt.

Det er bestemt på politisk hold at man skal opprettholde inntaket av 720 studenter også i 2018. Siste frist for å melde inn til Samordna opptak er 1. desember, så om man ikke hører noe før den tid så er det temmelig garantert at det blir inntak av 720 studenter også i 2018.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hvilke gruppeoppgaver kan vi forvente oss på opptaket? 

Evnt hva har vært tidligere i denne delen av testingen?

Heisann! 

Gruppeoppgavene er jeg redd for at ikke kan nevnes ordrett, verken nye eller gamle. Dels på grunn av taushetsplikt, og dels på grunn av at det legges vekt på at alle søkere skal stille likt til opptaket. Det finnes imidlertid noen pekepinn til hva opptaksnemda ser etter under hele egnethetsvurderingen:

Åpenhet og inkludering

Viser respekt og nysgjerrighet overfor annerledeshet, og er aktivt inkluderende

Samhandling

Samarbeider godt med andre. Viser empati og gode kommunikasjonsferdigheter.

Modenhet

Fremstår som trygg, engasjert, tillitsskapende og viser selvkontroll i krevende situasjoner.

Handlekraft

En strukturert og besluttsom person som tar ansvar, gjør selvstendige vurderinger og viser mot.

Integritet

Evner å handle på en saklig og upartisk måte, har plettfri vandel og fremstår som skikket.

I vurderingen av søkers integritet inngår eventuelle opplysninger fra politiets registre og/eller egenrapportering knyttet til tidligere kontakt med politiet.

Analytisk evne

Viser evne til læring og til å se essensen i en kompleks fremstilling. Er reflektert og gjør rasjonelle vurderinger.

 

Kilde: https://www.phs.no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/egnethetsvurdering/

Videre på siden finner du også litt praktisk informasjon om gjennomføringen av egnethetsvurderingen. Lykke til! :) 

Endret av EvenVJ
Lenke til kommentar

Overraskende mange som sier de ikke kan uttale seg om opptaksprøvene til phs, og hevder de er underlagt taushetsplikt.

 

Opptaket til phs er ikke noe mystisk eller hemmelig. Det er ingen som har taushetsplikt ifht. opptaket (dersom det er tilfelle så har det blitt innført en eller anna ordning på det etter mitt opptak). Ja, jeg skjønner at man ønsker at mn skal stille likt osv, men som nevnt over: Det er ikke akuratt topphemmelige statshemligheter.

 

Dette kan fremstå som litt flåsete av meg. Men er et resultat av alt jeg har lest der folk titt og ofte hevder timeplanen (!!) til klassene og utdanninga forøvrig er taushetsbelagt.

 

Ps:

gruppeøvelsen består som oftest av en diskusjonsøvelse der man skal vise evne til refleksjon, argumentasjon, inkludering og forståelse. Hva instuktørene konkret ser etter varierer nok, og er av den grunn «umulig» å forutse.

Lenke til kommentar

Overraskende mange som sier de ikke kan uttale seg om opptaksprøvene til phs, og hevder de er underlagt taushetsplikt.

 

Opptaket til phs er ikke noe mystisk eller hemmelig. Det er ingen som har taushetsplikt ifht. opptaket (dersom det er tilfelle så har det blitt innført en eller anna ordning på det etter mitt opptak). Ja, jeg skjønner at man ønsker at mn skal stille likt osv, men som nevnt over: Det er ikke akuratt topphemmelige statshemligheter.

 

Dette kan fremstå som litt flåsete av meg. Men er et resultat av alt jeg har lest der folk titt og ofte hevder timeplanen (!!) til klassene og utdanninga forøvrig er taushetsbelagt.

 

Ps:

gruppeøvelsen består som oftest av en diskusjonsøvelse der man skal vise evne til refleksjon, argumentasjon, inkludering og forståelse. Hva instuktørene konkret ser etter varierer nok, og er av den grunn «umulig» å forutse.

 

Her har du stort sett rett, dog er en del av undervisningen taushetsbelagt, men det er jo en svært liten del av det. Alt som har med arrestasjonsteknikk, etterretning og bruk av detaljer fra ekte straffesaker i undervisningen er taushetsbelagt. En annen ting å notere seg, som svært få på PHS er klar over, er at man i teorien kan bli utvist fra skolen dersom man filmer øvelser på PHS og deler dette på nettet.

 

Når det gjelder opptaket, så traff jeg faktisk på en person som hadde klart å få klørne i et dokument med alle spørsmålene fra fjorårets intervju. Vedkommende hadde altså fått pugget og øvd på hva h*n skulle si. Det siste jeg hørte var at vedkommende ikke kom inn. Det viktigste er altså ikke å finne utav og pugge hva man skal svare, men å svare ærlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann! Kan noen hjelpe meg å forklare følgende punkt fra endringene i 2018 opptaket: ''I tillegg vil det fra og med opptaket i 2018 kun være søkere med høyest konkurransepoengsum pr. 1. mars som innkalles til opptaksprøvene.''? Vil dette si at jeg må ha konkurransepoengene mine klare innen 1.mars og at det ikke hjelper å ettersende slik som tidligere?

Lenke til kommentar

 

Vil dette si at jeg må ha konkurransepoengene mine klare innen 1.mars og at det ikke hjelper å ettersende slik som tidligere?

Ja.

Er så mange som bare svarer her inne uten å ha sjekket opp noenting virker det som. Jo, du kan ettersende slik som tidligere, eksamene du tar nå til jul vil være det du konkurrerer med for å komme med på fysiske/psykiske tester, og så kan du ettersende karakterer for å konkurrere med dem for det endelige opptaket på samordna. Om du skjønte?

Lenke til kommentar

 

 

Vil dette si at jeg må ha konkurransepoengene mine klare innen 1.mars og at det ikke hjelper å ettersende slik som tidligere?

Ja.

Er så mange som bare svarer her inne uten å ha sjekket opp noenting virker det som. Jo, du kan ettersende slik som tidligere, eksamene du tar nå til jul vil være det du konkurrerer med for å komme med på fysiske/psykiske tester, og så kan du ettersende karakterer for å konkurrere med dem for det endelige opptaket på samordna. Om du skjønte?

 

Ja, skjønte det. Litt kjedelig å ikke vite konkurransepoengene til opptak, skjønner at dette vil avhenge av søkere. Men står det et sted hvor mange det er plass til på opptakene da? Og hva med de som har tatt alle eller deler av opptakene fra 2017?

Lenke til kommentar

 

 

 

Vil dette si at jeg må ha konkurransepoengene mine klare innen 1.mars og at det ikke hjelper å ettersende slik som tidligere?

Ja.
Er så mange som bare svarer her inne uten å ha sjekket opp noenting virker det som. Jo, du kan ettersende slik som tidligere, eksamene du tar nå til jul vil være det du konkurrerer med for å komme med på fysiske/psykiske tester, og så kan du ettersende karakterer for å konkurrere med dem for det endelige opptaket på samordna. Om du skjønte?

Ja, skjønte det. Litt kjedelig å ikke vite konkurransepoengene til opptak, skjønner at dette vil avhenge av søkere. Men står det et sted hvor mange det er plass til på opptakene da? Og hva med de som har tatt alle eller deler av opptakene fra 2017?

PHS vet ikke hva poengsummen blir, men har du over 47 er du nok rimelig safe i første omgang. Har du bestått opptaket i 2017 har ikke det noe å si, alt må tas på nytt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vil dette si at jeg må ha konkurransepoengene mine klare innen 1.mars og at det ikke hjelper å ettersende slik som tidligere?

Ja.
Er så mange som bare svarer her inne uten å ha sjekket opp noenting virker det som. Jo, du kan ettersende slik som tidligere, eksamene du tar nå til jul vil være det du konkurrerer med for å komme med på fysiske/psykiske tester, og så kan du ettersende karakterer for å konkurrere med dem for det endelige opptaket på samordna. Om du skjønte?
Ja, skjønte det. Litt kjedelig å ikke vite konkurransepoengene til opptak, skjønner at dette vil avhenge av søkere. Men står det et sted hvor mange det er plass til på opptakene da? Og hva med de som har tatt alle eller deler av opptakene fra 2017?

PHS vet ikke hva poengsummen blir, men har du over 47 er du nok rimelig safe i første omgang. Har du bestått opptaket i 2017 har ikke det noe å si, alt må tas på nytt.

 

Så sinnsykt kjipt! Jeg ligger helt nede på 36 akkurat nå så da er jeg nok rimelig usikker vil jeg tro  :hm: .. Jeg har lest masse i høst og baserte meg på å ta opp alle de fagene jeg trenger til våren, men det hjelper jo lite det nå..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Vil dette si at jeg må ha konkurransepoengene mine klare innen 1.mars og at det ikke hjelper å ettersende slik som tidligere?

Ja.
Er så mange som bare svarer her inne uten å ha sjekket opp noenting virker det som. Jo, du kan ettersende slik som tidligere, eksamene du tar nå til jul vil være det du konkurrerer med for å komme med på fysiske/psykiske tester, og så kan du ettersende karakterer for å konkurrere med dem for det endelige opptaket på samordna. Om du skjønte?
Ja, skjønte det. Litt kjedelig å ikke vite konkurransepoengene til opptak, skjønner at dette vil avhenge av søkere. Men står det et sted hvor mange det er plass til på opptakene da? Og hva med de som har tatt alle eller deler av opptakene fra 2017?
PHS vet ikke hva poengsummen blir, men har du over 47 er du nok rimelig safe i første omgang. Har du bestått opptaket i 2017 har ikke det noe å si, alt må tas på nytt.

Så sinnsykt kjipt! Jeg ligger helt nede på 36 akkurat nå så da er jeg nok rimelig usikker vil jeg tro :hm: .. Jeg har lest masse i høst og baserte meg på å ta opp alle de fagene jeg trenger til våren, men det hjelper jo lite det nå..
Bare for å spesifisere litt her;

Har du ikke høyt nok snitt når søknadsfristen går ut, altså ila. Dette halvåret - så blir du mest sannsynlig ikke kalt inn. Dette er for å minske antall som kalles inn, og for at søkere med åpenbart for lavt karaktersnitt, ikke skal møte på videre opptak.

 

Snittet de siste årene har vært alt fra 4,5-5,0. Det er ingen grunn til å tro at dette vil endre seg drastisk denne gangen heller. Er du langt fra dette karaktersnittet, så kan det være lurt å tenke mer langsiktig enn førstkommende opptak. Skal du gå fra 3,5-4,5 så må du nesten gå opp en karakter i samtlige fag, noe som kan være en utfordring iløpet av kun ett år. Men jeg ønsker det likevel masse lykke til! Grensene dine setter du selv, så gi gass! :)

Endret av Gjossen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Vil dette si at jeg må ha konkurransepoengene mine klare innen 1.mars og at det ikke hjelper å ettersende slik som tidligere?

Ja.
Er så mange som bare svarer her inne uten å ha sjekket opp noenting virker det som. Jo, du kan ettersende slik som tidligere, eksamene du tar nå til jul vil være det du konkurrerer med for å komme med på fysiske/psykiske tester, og så kan du ettersende karakterer for å konkurrere med dem for det endelige opptaket på samordna. Om du skjønte?
Ja, skjønte det. Litt kjedelig å ikke vite konkurransepoengene til opptak, skjønner at dette vil avhenge av søkere. Men står det et sted hvor mange det er plass til på opptakene da? Og hva med de som har tatt alle eller deler av opptakene fra 2017?
PHS vet ikke hva poengsummen blir, men har du over 47 er du nok rimelig safe i første omgang. Har du bestått opptaket i 2017 har ikke det noe å si, alt må tas på nytt.

Så sinnsykt kjipt! Jeg ligger helt nede på 36 akkurat nå så da er jeg nok rimelig usikker vil jeg tro :hm: .. Jeg har lest masse i høst og baserte meg på å ta opp alle de fagene jeg trenger til våren, men det hjelper jo lite det nå..
Bare for å spesifisere litt her;

Har du ikke høyt nok snitt når søknadsfristen går ut, altså ila. Dette halvåret - så blir du mest sannsynlig ikke kalt inn. Dette er for å minske antall som kalles inn, og for at søkere med åpenbart for lavt karaktersnitt, ikke skal møte på videre opptak.

 

Snittet de siste årene har vært alt fra 4,5-5,0. Det er ingen grunn til å tro at dette vil endre seg drastisk denne gangen heller. Er du langt fra dette karaktersnittet, så kan det være lurt å tenke mer langsiktig enn førstkommende opptak. Skal du gå fra 3,5-4,5 så må du nesten gå opp en karakter i samtlige fag, noe som kan være en utfordring iløpet av kun ett år. Men jeg ønsker det likevel masse lykke til! Grensene dine setter du selv, så gi gass! :)

Nå er jo problemet at personen ikke har høyt nok snitt innen søknadsfristen går ut, altså h*n får ikke et nytt snitt før etter eksamenene i Mai.

 

Men, er du sikker på snittet ditt? Husk å regn med alle tilleggspoeng og alderspoeng. Søk likevel, og begynn å ta opp fag og samle alderspoeng fra jul av, så søker du neste høst, kanskje du kan ta et år i militæret eller et årstudium å samle 2 tilleggspoeng der mens du venter? (Og forresten å gå fra 3,5-4,5 på et år er veldig overkommelig! Jeg gikk fra 3-4,67 på et år.) Ta opp fag ved en privatistskole :)

Lenke til kommentar

 

Overraskende mange som sier de ikke kan uttale seg om opptaksprøvene til phs, og hevder de er underlagt taushetsplikt.

 

Opptaket til phs er ikke noe mystisk eller hemmelig. Det er ingen som har taushetsplikt ifht. opptaket (dersom det er tilfelle så har det blitt innført en eller anna ordning på det etter mitt opptak). Ja, jeg skjønner at man ønsker at mn skal stille likt osv, men som nevnt over: Det er ikke akuratt topphemmelige statshemligheter.

 

Dette kan fremstå som litt flåsete av meg. Men er et resultat av alt jeg har lest der folk titt og ofte hevder timeplanen (!!) til klassene og utdanninga forøvrig er taushetsbelagt.

 

Ps:

gruppeøvelsen består som oftest av en diskusjonsøvelse der man skal vise evne til refleksjon, argumentasjon, inkludering og forståelse. Hva instuktørene konkret ser etter varierer nok, og er av den grunn «umulig» å forutse.

Her har du stort sett rett, dog er en del av undervisningen taushetsbelagt, men det er jo en svært liten del av det. Alt som har med arrestasjonsteknikk, etterretning og bruk av detaljer fra ekte straffesaker i undervisningen er taushetsbelagt. En annen ting å notere seg, som svært få på PHS er klar over, er at man i teorien kan bli utvist fra skolen dersom man filmer øvelser på PHS og deler dette på nettet.

 

Når det gjelder opptaket, så traff jeg faktisk på en person som hadde klart å få klørne i et dokument med alle spørsmålene fra fjorårets intervju. Vedkommende hadde altså fått pugget og øvd på hva h*n skulle si. Det siste jeg hørte var at vedkommende ikke kom inn. Det viktigste er altså ikke å finne utav og pugge hva man skal svare, men å svare ærlig.

Enig med det du sier her. Et bra poeng.

 

Til fyke;

Kanskje er ikke alt som ikke nevnes her underlagt taushetsplikt. Men for min del innebærer det en moralsk og etisk plikt til å holde kjeft om enkelte ting. Vil du ha en kollega som har lest seg igjennom opptakskravene og pugga seg til et svar? Muligens, det vil i alle fall ikke jeg.

 

Du får legge ut diverse info og snacks fra phs om du er interessert. Tror det blir uglesett ganske fort.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Overraskende mange som sier de ikke kan uttale seg om opptaksprøvene til phs, og hevder de er underlagt taushetsplikt.

 

Opptaket til phs er ikke noe mystisk eller hemmelig. Det er ingen som har taushetsplikt ifht. opptaket (dersom det er tilfelle så har det blitt innført en eller anna ordning på det etter mitt opptak). Ja, jeg skjønner at man ønsker at mn skal stille likt osv, men som nevnt over: Det er ikke akuratt topphemmelige statshemligheter.

 

Dette kan fremstå som litt flåsete av meg. Men er et resultat av alt jeg har lest der folk titt og ofte hevder timeplanen (!!) til klassene og utdanninga forøvrig er taushetsbelagt.

 

Ps:

gruppeøvelsen består som oftest av en diskusjonsøvelse der man skal vise evne til refleksjon, argumentasjon, inkludering og forståelse. Hva instuktørene konkret ser etter varierer nok, og er av den grunn «umulig» å forutse.

Her har du stort sett rett, dog er en del av undervisningen taushetsbelagt, men det er jo en svært liten del av det. Alt som har med arrestasjonsteknikk, etterretning og bruk av detaljer fra ekte straffesaker i undervisningen er taushetsbelagt. En annen ting å notere seg, som svært få på PHS er klar over, er at man i teorien kan bli utvist fra skolen dersom man filmer øvelser på PHS og deler dette på nettet.

 

Når det gjelder opptaket, så traff jeg faktisk på en person som hadde klart å få klørne i et dokument med alle spørsmålene fra fjorårets intervju. Vedkommende hadde altså fått pugget og øvd på hva h*n skulle si. Det siste jeg hørte var at vedkommende ikke kom inn. Det viktigste er altså ikke å finne utav og pugge hva man skal svare, men å svare ærlig.

Enig med det du sier her. Et bra poeng.

 

Til fyke;

Kanskje er ikke alt som ikke nevnes her underlagt taushetsplikt. Men for min del innebærer det en moralsk og etisk plikt til å holde kjeft om enkelte ting. Vil du ha en kollega som har lest seg igjennom opptakskravene og pugga seg til et svar? Muligens, det vil i alle fall ikke jeg.

 

Du får legge ut diverse info og snacks fra phs om du er interessert. Tror det blir uglesett ganske fort.

Det var da litt av en reaksjon. Man må tåle å få en korrigering uten å bli usaklig, og at man skal få motsvar av dette kaliberet. Jeg forventer at du forstår at det er noen mil mellom å gi folk opplysning om at phs sitt utdanningsprogram og opptaks-opplegg ikke er så ømfintlig som mange her hevder. Det er nemmlig heller ikke sånn at selv om man har informasjon om opptaket/gruppeøvelsen så kan man pugge seg til svarene og bli en uskikka kollega som du så svart/hvitt frykter.

 

Jeg har vært (sporadisk) aktiv på disse trådene i noen år nå. Hvor du har fått indikasjoner på at jeg, som de fleste andre her, ikke ønsker å skjerme det som ansees som «ikke offentlig» er for meg vanskelig å se. Tror du også skal være forsiktig å tillegge meg «ønsker om kollegaer» som du ymter frampå i sitt svar til meg.

 

 

Dette er en gedigen digresjon fra tema i tråden, og skrives her ettersom du selv skrev til meg her. Mitt råd til «alle» er at man ikke er for hårsåre og/eller tillegger noen budskap dem ikke har. Moralens overivrige voktere er ikke alltid så veldig sunt for et forum.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...