Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg har et kjapt spørsmål til dere som tidligere har meldt dere opp til fysiske tester og gjennomført egnethetsvurdering. Jeg sitter i en liten knipe der jeg i praksis kun har mulighet til å få gjennomført opptak i uke 19-20. Basert på tidligere opptak ser dette ut til å være blant de ukene det tidligst lar seg å gjennomføre testen (om det i hele tatt blir i disse ukene i 2018). Spørsmålet mitt er: Er det "vanskelig" å få plass den dagen du vil når påmeldingen legges ut? Er det sånn at nesten alle prøver å logge seg på? Hva er cirka dager mellom fysiske tester og egnethetsvurdering?

Endret av Kaffebord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

 

Jeg har et kjapt spørsmål til dere som tidligere har meldt dere opp til fysiske tester og gjennomført egnethetsvurdering. Jeg sitter i en liten knipe der jeg i praksis kun har mulighet til å få gjennomført opptak i uke 19-20. Basert på tidligere opptak ser dette ut til å være blant de ukene det tidligst lar seg å gjennomføre testen (om det i hele tatt blir i disse ukene i 2018). Spørsmålet mitt er: Er det "vanskelig" å få plass den dagen du vil når påmeldingen legges ut? Er det sånn at nesten alle prøver å logge seg på? Hva er cirka dager mellom fysiske tester og egnethetsvurdering?

Hei! Jeg var med i opptaket 2017, og kan prøve å svare etter beste evne. :)

For å svare på spørsmålet ditt om det er vanskelig å få plass på den dagen man ønsker, så kommer det helt an på hvilken dag man har tenkt seg ut. Det jeg la merke til under innmeldingen av forrige opptak var at de tidligste datoene og de seneste datoene var de som ble fortest fullbooket (Oslo). Og ja, det blir mye kluss med systemene ettersom det er så mange som prøver å logge seg inn samtidig. Det greieste er kanskje å ha bestemt seg på forhånd om et par datoer man kunne tenkt seg, istedenfor å bruke tid på å bestemme seg når en først er inne (datoene blir fort booket). Jeg hadde i tillegg problemer med passord, så anbefaler å dobbeltsjekke at alt stemmer før innmeldingsdagen!

Når det gjelder lengde mellom egnethetsvurdering så tror jeg det spørs litt på hva som er ledig (dvs. at om man er tidlig på fysisk opptak så er det større sjangse for å kunne få velge litt selv når du vil ha egnethetsvurdering), og hvor langt du har reist for å komme til opptaksstedet. Når vi skulle registrere oss til egnethetsvurdering så fikk personen foran meg testen sin dagen etter, ettersom han hadde tatt fly for å komme til Oslo. Jeg som bodde en og en halv time unna måtte vente i ca. en måned. Håper dette opplyste saken litt, og lykke til!

Lenke til kommentar

Takker så meget for svar! Blir dager for fysisk testing lagt ut før påmeldingen?

tror det kun blir lagt ut en generell "fra uke x til uke x". Dersom du kun har mulighet til å gjennomføre testene i et spesielt tidsrom så anbefaler jeg deg å sende opptaksnemnda en mail på [email protected], eventuelt ringe dem for å høre med dem. Kan godt hende du kan klarer å få reservert en plass på forhånd. Hvis ikke så må du bare prøve å gjøre det som er foreslått lengre opp; nemlig å sitte klar til å reservere fort som fy når plassene legges ut. 

Lenke til kommentar

Hei!

Vet at det ikke står noe om det, men ønsker allikevel å stille spørsmålet: Er man nødt, eller har man mulighet til å skrive et "personlig" søknadsbrev, eller har man ingen muligheter for å forklare litt om seg selv under søknadsprosessen?

Nei. Det ville nok vært ekstremt tidkrevende og lese igjennom flere tusen "motivasjonsbrev" hvor brorparten ville vært omtrent identiske.

Lenke til kommentar

Hei!

Vet at det ikke står noe om det, men ønsker allikevel å stille spørsmålet: Er man nødt, eller har man mulighet til å skrive et "personlig" søknadsbrev, eller har man ingen muligheter for å forklare litt om seg selv under søknadsprosessen?

Nei. Men du vil få muligheten til å prate om deg selv og din motivasjon for å søke PHS under intervjuet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IFb0qEISeP

 

Hei!

Vet at det ikke står noe om det, men ønsker allikevel å stille spørsmålet: Er man nødt, eller har man mulighet til å skrive et "personlig" søknadsbrev, eller har man ingen muligheter for å forklare litt om seg selv under søknadsprosessen?

Nei. Men du vil få muligheten til å prate om deg selv og din motivasjon for å søke PHS under intervjuet. 

 

Jeg fikk ikke mulighet til dette. Virket som det var flere som heller ikke fikk snakke om seg selv ut i fra det som ble skrevet i diskusjonen i sommer. På meg virket det som at det var helt uinteressant. Jeg fikk skoleplass, så tror ikke det har noe med meg som person å gjøre.

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

Vet at det ikke står noe om det, men ønsker allikevel å stille spørsmålet: Er man nødt, eller har man mulighet til å skrive et "personlig" søknadsbrev, eller har man ingen muligheter for å forklare litt om seg selv under søknadsprosessen?

Nei. Men du vil få muligheten til å prate om deg selv og din motivasjon for å søke PHS under intervjuet. 

 

Jeg fikk ikke mulighet til dette. Virket som det var flere som heller ikke fikk snakke om seg selv ut i fra det som ble skrevet i diskusjonen i sommer. På meg virket det som at det var helt uinteressant. Jeg fikk skoleplass, så tror ikke det har noe med meg som person å gjøre.

 

Selv om du ikke fikk muligheten til å prate fritt om hva du ville, så fikk du gjennom spørsmålene mulighet til å beskrive hvordan du er som person, hvorfor du ønsker å bli politi og hva som motiverer deg. Slik opptaksmodellen er i dag så virker det som om de i større grad prøver å gjøre en objektiv selektering for å gjøre det så rettferdig og likt som mulig, og det er derfor det kanskje virker som de overhode ikke er interessert i det som går utenfor spørsmålene de stiller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IFb0qEISeP

 

 

 

Hei!

Vet at det ikke står noe om det, men ønsker allikevel å stille spørsmålet: Er man nødt, eller har man mulighet til å skrive et "personlig" søknadsbrev, eller har man ingen muligheter for å forklare litt om seg selv under søknadsprosessen?

Nei. Men du vil få muligheten til å prate om deg selv og din motivasjon for å søke PHS under intervjuet. 

 

Jeg fikk ikke mulighet til dette. Virket som det var flere som heller ikke fikk snakke om seg selv ut i fra det som ble skrevet i diskusjonen i sommer. På meg virket det som at det var helt uinteressant. Jeg fikk skoleplass, så tror ikke det har noe med meg som person å gjøre.

 

Selv om du ikke fikk muligheten til å prate fritt om hva du ville, så fikk du gjennom spørsmålene mulighet til å beskrive hvordan du er som person, hvorfor du ønsker å bli politi og hva som motiverer deg. Slik opptaksmodellen er i dag så virker det som om de i større grad prøver å gjøre en objektiv selektering for å gjøre det så rettferdig og likt som mulig, og det er derfor det kanskje virker som de overhode ikke er interessert i det som går utenfor spørsmålene de stiller.

 

Jeg skjønner hva du mener og kan være enig i at mye av personligheten kommer frem i intervjuet, men akkurat når det kommer til hvorfor jeg ønsker å bli politi og hva som motiverer meg er jeg ikke enig i at det kan være mulig å forstå for den personen som intervjuet meg. Kan virke som de som intervjuer gjør det på litt forskjellig måte ettersom flere forteller at de har kunnet snakke fritt utenfor modellen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Problemet er at opptakskontoret ved PHS behøver ikke disse talene om motivasjonen din, så og si alle som søker PHS er veldig motiverte ift å starte der. Det er bortkasta tid for dem.

 

For å klargjøre, jeg fikk snakke fritt om bakgrunnen min og hva jeg har drevet med tidligere, jeg holdt ingen lang tale om hvorfor jeg ville starte på PHS.

Lenke til kommentar

Hei. 

Jeg har noen spørsmål rundt egnethetsvurderingen.

Vet noen om opptakskontoret har et bestemt tall på antall søkere som skal godkjennes å forholde seg til? Eller velges det kun i forhold til om man er egnhet/uengnet, uten hensyn til antall?

Jeg tenker at hvis de har et tak på antall som skal godkjennes, vil jo dette være med på å holde poenggrensene relativt stabile. Så dette virker som det mest fornuftige. Jeg vet at opptaksprosessen er ment å være mest mulig rettferdig, men kan det tenkes at det er en ulempe å være blant de siste på intervju?

Jeg ser for meg at opptakskontoret verdsetter motivasjon. Har man en fordel som andregangssøker i forhold til å bli vurdert som egnet, sammenlignet med en førstegangssøker? Eller har man enda mer å bevise om man søker for andre gang? Tanker rundt dette tas i mot med takk.

Hilsen en som fikk avslag i år...

Endret av m1993
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har noen spørsmål rundt egnethetsvurderingen.

 

Vet noen om opptakskontoret har et bestemt tall på antall søkere som skal godkjennes å forholde seg til? Eller velges det kun i forhold til om man er egnhet/uengnet, uten hensyn til antall?

 

Jeg tenker at hvis de har et tak på antall som skal godkjennes, vil jo dette være med på å holde poenggrensene relativt stabile. Så dette virker som det mest fornuftige. Jeg vet at opptaksprosessen er ment å være mest mulig rettferdig, men kan det tenkes at det er en ulempe å være blant de siste på intervju?

 

Jeg ser for meg at opptakskontoret verdsetter motivasjon. Har man en fordel som andregangssøker i forhold til å bli vurdert som egnet, sammenlignet med en førstegangssøker? Eller har man enda mer å bevise om man søker for andre gang? Tanker rundt dette tas i mot med takk.

 

Hilsen en som fikk avslag i år...

Jeg tror ikke de har noe tak, da alle som består egnethetsvurderingen konkurrerer med konkurransepoeng.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...