Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge kan man kjøre en svenskregistrert bil i Norge?


Anbefalte innlegg

Jeg ser på bruktbilmarkedet i Sverige at biler koster gjerne halvparten av hva tilsvarende biler koster i Norge, og noen ganger enda mindre enn dette.

Dersom jeg hadde kjøpt en bil i Sverige og tilfredstiller EU godkjenningene i Sverige, hva er det som vil stoppe meg fra å bruke denne bilen som min daily driver i Norge? Er det krav om norske skilter dersom en bil skal kunne kjøres i Norge over lengre tid? Man ser jo stadig polakker og litauere som kjører rundt i sine egne biler i månedsvis her mens de er her.

Jeg vet ikke om politiet/biltilsynet har tilgang til svenske biltilsynet, men kan jeg ikke i prinsippet si at jeg låner bilen av en venn som bor i Sverige om jeg noengang hadde blitt stoppet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se gjerne denne veiviseren her hos Skatteetaten: http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/utenlandsregistrertbil/

 

I tillegg tar Dagbladet opp dette spørsmålet. 

 

"- En persons faste oppholdssted avgjør i utgangspunktet om han eller hun er berettiget til avgiftsfritak. Dersom en person anses å ha fast oppholdssted i utlandet etter midlertidigforskriften, kan vedkommende innføre og bruke sin utenlandsregistrerte motorvogn her i landet. En person som anses å ha fast oppholdssted i Norge kan som hovedregel ikke innføre og bruke utenlandsregistrert motorvogn i Norge, får vi opplyst fra underdirektør Laila Bolstad i motorvognavgiftseksjonen i Toll- og avgiftsdirektoratet.

Ikke for utenlandsstudenter Det betyr at utenlandsstudenter som mottar støtte fra lånekassen, og dermed er registrert i folkeregisteret, og pensjonister som bor i utlandet ikke kan kjøre sine utenlandske biler her til lands.

 
 

Unntaket er dersom en person som har lov til å kjøre bilen er med, om man har søkt på forhånd eller om det er snakk om en leiebil."

 

Du kan altså ikke si at du låner bilen av en venn som har sitt faste oppholdssted i utlandet, med mindre du har denne vennen sittende i bilen din - og navnet til denne vennen din står i bilens svenske vognkort.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært saker der nordmenn har leid bil i Sverige og brukt den i Norge. Dette har utløst krav om full importavgift på bilen, for eieren, som i dette tilfelle altså var det svenske utleiefirmaet. Men en svensk statsborger kan selvsagt bruke en svensk leiebil i Norge, uten at dette utløser avgiftskrav.

Lenke til kommentar

Det har vært saker der nordmenn har leid bil i Sverige og brukt den i Norge. Dette har utløst krav om full importavgift på bilen, for eieren, som i dette tilfelle altså var det svenske utleiefirmaet. Men en svensk statsborger kan selvsagt bruke en svensk leiebil i Norge, uten at dette utløser avgiftskrav.

Det ble gjort noen endringer på akkurat dette for få år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kjøre opp til 30 dager i norge. Jeg har en kopis som kjøpte seg en Audi RS5 for å bruke på feire i europa, og han kjørte med den i norge også. Du må "søke" spesifikt for hver dag den skal brukes i norge (meldes på web hos skatteetaten) og du må ha med bevis på dette når du er ute å kjører.

Blir du stoppet uten slikt blir det kostbart.

Lenke til kommentar

Du kan kjøre opp til 30 dager i norge. Jeg har en kopis som kjøpte seg en Audi RS5 for å bruke på feire i europa, og han kjørte med den i norge også. Du må "søke" spesifikt for hver dag den skal brukes i norge (meldes på web hos skatteetaten) og du må ha med bevis på dette når du er ute å kjører.

 

Blir du stoppet uten slikt blir det kostbart.

Njaa, lurer på om man blander sammen to forskjellige ting her?

 

Det ene er de såkalte låne- og leiebilordningene som er nevnt over. Her kan person fast bosatt i Norge kjøre privatlånt utenlandsregistrert kjøretøy i inntil 25 dager ila. 12 måneder og utenlandsk leiebil i inntil 42 dager ila. 12 måneder. I begge tilfeller må bruken meldes til skateetaten i forkant via et nettbasert meldesystem.

 

Noe helt annet er at det finnes en 30-dagers regel ved permanent bruktimport av en utenlandsk bil. Da kan man kjøre i inntil 30 dager på de utenlandske skiltene. Men det forutsetter selvfølgelig at bilen er tolldeklarert inn i Norge ved ankomst til Norge og at momsen er betalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Du kan kjøre opp til 30 dager i norge. Jeg har en kopis som kjøpte seg en Audi RS5 for å bruke på feire i europa, og han kjørte med den i norge også. Du må "søke" spesifikt for hver dag den skal brukes i norge (meldes på web hos skatteetaten) og du må ha med bevis på dette når du er ute å kjører.

 

Blir du stoppet uten slikt blir det kostbart.

Njaa, lurer på om man blander sammen to forskjellige ting her?

 

Det ene er de såkalte låne- og leiebilordningene som er nevnt over. Her kan person fast bosatt i Norge kjøre privatlånt utenlandsregistrert kjøretøy i inntil 25 dager ila. 12 måneder og utenlandsk leiebil i inntil 42 dager ila. 12 måneder. I begge tilfeller må bruken meldes til skateetaten i forkant via et nettbasert meldesystem.

 

Noe helt annet er at det finnes en 30-dagers regel ved permanent bruktimport av en utenlandsk bil. Da kan man kjøre i inntil 30 dager på de utenlandske skiltene. Men det forutsetter selvfølgelig at bilen er tolldeklarert inn i Norge ved ankomst til Norge og at momsen er betalt.

 

 

En ting som er verdt å merke seg er at man må ha gyldig ansvarsforsikring.

Det er mange som bare kjører på skilter fra tidligere registrering fra eksport land, uten å være dekket. 

 

Skal man kjøre bilen i 30 dager anbefales det å kjøpe eksport skilter med ansvarsforsikring inkludert.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Du kan kjøre opp til 30 dager i norge. Jeg har en kopis som kjøpte seg en Audi RS5 for å bruke på feire i europa, og han kjørte med den i norge også. Du må "søke" spesifikt for hver dag den skal brukes i norge (meldes på web hos skatteetaten) og du må ha med bevis på dette når du er ute å kjører.

 

Blir du stoppet uten slikt blir det kostbart.

 

 

Nei. Det kan du ikke. Og du får ingen dispensasjon eller midlertidig / daglig godkjenning for å gjøre det. 

 

Som Norsk statsborger, bosatt i Norge så har du IKKE LOV å kjøre Svenskregistrert kjøretøy i Norge. 

 

EOD!

Lenke til kommentar

Nei. Det kan du ikke. Og du får ingen dispensasjon eller midlertidig / daglig godkjenning for å gjøre det. 

 

Som Norsk statsborger, bosatt i Norge så har du IKKE LOV å kjøre Svenskregistrert kjøretøy i Norge. 

 

EOD!

 

 

her tar du feil

du kan kjøre leiebil i intill 42 dager i løpet av en 12 mnd periode, privatlånt bil i 25 dager...

https://lovdata.no/forskrift/1991-06-20-381/§5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...