Gå til innhold

Spørsmål rundt førerkort-tap


Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2spvYRBZtB

På lørdag klarte jeg å miste førerkortet. Ble målt til 99km/t i 80-sona som landet meg 2 prikker. Hadde 6 stk fra før, så da var det dessverre bare vognkortet jeg fikk tilbake når jeg ble stoppet.

 

De hadde bevis i form av måling og alt, og jeg var med på at jeg skulle få konsekvenser for det jeg hadde gjort. Dermed var jeg helt samarbeidsvillig, sa meg enig i det han sa og forklarte ting som det var. Vedtok både forelegg og førerkortbeslag på stedet. Politimannen sa at det var større sjanse for å få "strafferabatt" når jeg er så ærlig og når jeg vedtar ting med en gang, samt at han sa at det ikke var godt å si hvor lenge jeg ville være uten førerkort.

 

Det betyr vel da at det ikke automatisk blir 6 måneder, eller? Hvor lang tid tar eventuelt saksbehandlingen før jeg får vite hvor lenge jeg blir uten? Eller er det automatisk 6 måneder og at jeg må søke om strafferabatt da. Finnes det isåfall noen form for mal for hvordan en søknad for strafferabatt skal se ut når man han mistet førerkortet? Eller er det bare å sende en mail til politistasjonen i distriktet det gjelder, forklare saken og be pent om det er mulig å få det igjen tidligere av de og de grunnene? 

 

Jeg bor ganske utilgjengelig nå og er avhengig av førerkortet både til daglige gjøremål samt jobb og slikt, så trenger det tilbake så fort som mulig. Og jada jada, jeg vet at jeg burde kjørt pent om jeg er så avhengig av førerkort og blablabla, jeg trenger ikke moralpreken. Har også hørt at jeg burde ha nektet førerkortbeslag slik at de måtte ta det til retten innen 3 uker slik at det går fortere, men jeg følte det ville skade saken mer når jeg senere skal søke om rabatt. 

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 4.Tap av førerett

Den som registreres med åtte prikker eller mer i løpet av tre år skal tape føreretten for seks måneder. Treårsperioden regnes for hver enkelt overtredelse. Beregning av perioden skjer fra tidspunktet da den tidligere overtredelse var rettskraftig avgjort til gjerningstidspunktet for siste overtredelse det blir ilagt straff for.

Når føreren får tilbake føreretten etter at denne har vært tapt, skal prikkene som lå til grunn for eller ble tatt i betraktning ved rettighetstapet, slettes i registeret.

Lenke til kommentar

Førerkortbeslag regnes ikke som straff, men som et administrativt tiltak og du kan derfor ikke regne med å få beslagtiden redusert. (Forbehold om at det har skjedd endringer siden sist jeg satte meg inn i dette)

Det forenklede forelegget du fikk ved å godta hastighetsoverskridelsen, har et lavere beløp enn hva du måtte betalt om du nektet og tok det til retten. Dette er strafferabatten din.

Lenke til kommentar

Og jada jada, jeg vet at jeg burde kjørt pent om jeg er så avhengig av førerkort og blablabla, jeg trenger ikke moralpreken.

 

Jeg skal ikke komme med noen moralpreken, men heller bare si at jeg er veldig glad for at systemet har sørget for at du ikke får gjøre våre veier utrygge på en god stund.  Dine 8 prikker har du opparbeidet deg, så det sier jo noe om din atferd i trafikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke komme med noen moralpreken, men heller bare si at jeg er veldig glad for at systemet har sørget for at du ikke får gjøre våre veier utrygge på en god stund.  Dine 8 prikker har du opparbeidet deg, så det sier jo noe om din atferd i trafikken.

 

Dette er litt både og. Sjølv om antall prikkar også seier noke om korleis ein oppfører seg i trafikken, så seier det også noke om kor ofte ein har kjøyrt forbi trafikkontrollar.

Dei aller aller fleste vil innimellom kome opp i situasjonar der dei kunne fått både to og tre prikkar, forskjellen ligger vanligvis at ein ikkje blir tatt for det.

 

Her vil lokalt tilstedeværelse av politi ha stor betydning, for dei som kjøyrer kvar dag og kanskje passerer ein fartskontroll maks ein gong i året, så vil ikkje det at ein "berre" har tre prikkar tilseie at personen er ein trygg sjåfør, kun at at sjåføren har unngått kontroll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg skal ikke komme med noen moralpreken, men heller bare si at jeg er veldig glad for at systemet har sørget for at du ikke får gjøre våre veier utrygge på en god stund.  Dine 8 prikker har du opparbeidet deg, så det sier jo noe om din atferd i trafikken.

 

Dette er litt både og. Sjølv om antall prikkar også seier noke om korleis ein oppfører seg i trafikken, så seier det også noke om kor ofte ein har kjøyrt forbi trafikkontrollar.

Dei aller aller fleste vil innimellom kome opp i situasjonar der dei kunne fått både to og tre prikkar, forskjellen ligger vanligvis at ein ikkje blir tatt for det.

 

Her vil lokalt tilstedeværelse av politi ha stor betydning, for dei som kjøyrer kvar dag og kanskje passerer ein fartskontroll maks ein gong i året, så vil ikkje det at ein "berre" har tre prikkar tilseie at personen er ein trygg sjåfør, kun at at sjåføren har unngått kontroll.

 

 

Det stemmer, det er jo derfor en farstbot gjerne kan være uflaks, men om man jevnlig får prikker har man enten særdeles med uflaks, eller kjører relativt konsistent for fort. Det må jo ikke bety at man er utrygg, men det er ihvertfall svært sannsynlig at man ofte kjører for fort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Til alle andre som leser dette: Ikke spill "jeg hadde full kontroll og tok hensyn til andre da jeg kjørte for fort"-kortet. Det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal ikke komme med noen moralpreken, men heller bare si at jeg er veldig glad for at systemet har sørget for at du ikke får gjøre våre veier utrygge på en god stund.  Dine 8 prikker har du opparbeidet deg, så det sier jo noe om din atferd i trafikken.

 

Dette er litt både og. Sjølv om antall prikkar også seier noke om korleis ein oppfører seg i trafikken, så seier det også noke om kor ofte ein har kjøyrt forbi trafikkontrollar.

Dei aller aller fleste vil innimellom kome opp i situasjonar der dei kunne fått både to og tre prikkar, forskjellen ligger vanligvis at ein ikkje blir tatt for det.

 

Her vil lokalt tilstedeværelse av politi ha stor betydning, for dei som kjøyrer kvar dag og kanskje passerer ein fartskontroll maks ein gong i året, så vil ikkje det at ein "berre" har tre prikkar tilseie at personen er ein trygg sjåfør, kun at at sjåføren har unngått kontroll.

 

 

Det stemmer, det er jo derfor en farstbot gjerne kan være uflaks, men om man jevnlig får prikker har man enten særdeles med uflaks, eller kjører relativt konsistent for fort. Det må jo ikke bety at man er utrygg, men det er ihvertfall svært sannsynlig at man ofte kjører for fort.

 

AtW

 

Når en blir tatt for å kjøre i 100 i 80 sone, så viser speedometret mest sannsynlig rundt 110( Feilvisning på speedometret pluss at politiet trekker fra 3% på hastighet over 100.) Da velger en å kjøre fort og tar sjansen på å bli tatt. Da kan en ikke kalle det uhell eller uflaks.  Uflaks er å bli tatt i å kjøre fem-seks kilometer over grensa i åtti sone. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alle andre som leser dette: Ikke spill "jeg hadde full kontroll og tok hensyn til andre da jeg kjørte for fort"-kortet. Det blir bare for dumt.

Hva om han hadde kontroll? Om han kjører på en motorvei halv 4 om natten med midtdeler, ingen biler foran/bak. Vet hvertfall at fartsgrensen på noen strekninger er så latterlig lav i forhold til forholdene. Det fører mer til aggressiv kjøring/forbikjøring istedenfor å ha en bedre flyt med litt høyere hastighet. 

 

Som kjørelæreren min sa, verre å ligge i 70 i 80 sonen enn 87 i 80 sonen :)

Endret av .berZerk
Lenke til kommentar

 

Til alle andre som leser dette: Ikke spill "jeg hadde full kontroll og tok hensyn til andre da jeg kjørte for fort"-kortet. Det blir bare for dumt.

Hva om han hadde kontroll? Om han kjører på en motorvei halv 4 om natten med midtdeler, ingen biler foran/bak. Vet hvertfall at fartsgrensen på noen strekninger er så latterlig lav i forhold til forholdene. Det fører mer til aggressiv kjøring/forbikjøring istedenfor å ha en bedre flyt med litt høyere hastighet. 

 

Som kjørelæreren min sa, verre å ligge i 70 i 80 sonen enn 87 i 80 sonen :)

 

 

Om man ikke har kontroll på kjøretøyet får man ytterligere reaksjoner det er ingen forutsetning i fartsbøter at du er er ute av kontroll. Det er en selvfølge at du kjører slik at du mener du har kontroll på kjøretøyet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Til alle andre som leser dette: Ikke spill "jeg hadde full kontroll og tok hensyn til andre da jeg kjørte for fort"-kortet. Det blir bare for dumt.

 

Hva om han hadde kontroll? Om han kjører på en motorvei halv 4 om natten med midtdeler, ingen biler foran/bak. Vet hvertfall at fartsgrensen på noen strekninger er så latterlig lav i forhold til forholdene. Det fører mer til aggressiv kjøring/forbikjøring istedenfor å ha en bedre flyt med litt høyere hastighet.

 

Som kjørelæreren min sa, verre å ligge i 70 i 80 sonen enn 87 i 80 sonen :)

Ser ikke noen grunn til å frese avgårde i høy hastighet klokka halv fire nattestid uansett om det er midtdeler og tørr veibane. Tretthet og økt fare for viltpåkjørsel er noe alle burde ha i mente. En grevling på feil sted til feil tid kan være nok til å miste kontrollen på kjøretøyet, og avstandsbedømmelse i mørket er annerledes enn i dagslys.

 

Regelverket er ganske enkelt med at du skal ha kontroll på kjøretøyet til enhver tid, og ulykke forårsaket av uaktsomhet er ikke noe særlig å samle på.

Endret av LabWeiler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Til alle andre som leser dette: Ikke spill "jeg hadde full kontroll og tok hensyn til andre da jeg kjørte for fort"-kortet. Det blir bare for dumt.

Hva om han hadde kontroll? Om han kjører på en motorvei halv 4 om natten med midtdeler, ingen biler foran/bak. Vet hvertfall at fartsgrensen på noen strekninger er så latterlig lav i forhold til forholdene. Det fører mer til aggressiv kjøring/forbikjøring istedenfor å ha en bedre flyt med litt høyere hastighet.

 

Som kjørelæreren min sa, verre å ligge i 70 i 80 sonen enn 87 i 80 sonen :)

Ser ikke noen grunn til å frese avgårde i høy hastighet klokka halv fire nattestid uansett om det er midtdeler og tørr veibane. Tretthet og økt fare for viltpåkjørsel er noe alle burde ha i mente. En grevling på feil sted til feil tid kan være nok til å miste kontrollen på kjøretøyet, og avstandsbedømmelse i mørket er annerledes enn i dagslys.

 

Regelverket er ganske enkelt med at du skal ha kontroll på kjøretøyet til enhver tid, og ulykke forårsaket av uaktsomhet er ikke noe særlig å samle på.

 

Det er veier som fint kan kjøres over 80 sonen den har fått. Hvis du legger inn alle faktorer, ingen biler på veien, sommernatt med god synlighet rundt om, tørre veier osv osv så ser jeg ikke på personen som en idiot om han velger å ligge i 95(faktisk hastighet rundt 90). Har sett nok av politibiler som "råner" på nattestid, ikke faen om de ligger i fartsgrensen (uten utrykning).

 

Jeg sier ikke at det er riktig i forhold til regelverket, men moralt akseptabelt fra min side? Ja. Derimot om han ligger i 108 i en 80sone midt i rushen så er det bare å ta lappen med en gang.

 

Personlig så syntes jeg det er latterlig hvor mye fokus det skal være på høyhastighets veiene, vil mye heller ha fartskontroller i 30 sonene der det ofte skjer farlige situasjoner.

Endret av .berZerk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@AtW: det er ikke alt det finnes statistikk på, heldigvis og dessverre. I mange tilfeller er det helt OK å stole på ryggmargen og/eller livserfaring. Alt annet likt, er det viktigere å ha fartskontroller i 30- enn i 80-sonen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Personlig så syntes jeg det er latterlig hvor mye fokus det skal være på høyhastighets veiene, vil mye heller ha fartskontroller i 30 sonene der det ofte skjer farlige situasjoner.

 

 

Har du statistikk som underbygger dette?

 

AtW

 

Helt ærlig gidder ikke jeg å grave gjennom internett i håp om å finne en så spesifisert statistikk, men jeg kan henvise deg til flere ulykker i mitt nærområde som er i lave fartssoner(30-40-50), noen dødsulykker. Jeg tar det mest fra erfaring av hva jeg ser når jeg kjører, opplever mer farlige situasjoner i de lave fartssonene enn de større, mye mer.

Endret av .berZerk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Jeg skal ikke komme med noen moralpreken, men heller bare si at jeg er veldig glad for at systemet har sørget for at du ikke får gjøre våre veier utrygge på en god stund.  Dine 8 prikker har du opparbeidet deg, så det sier jo noe om din atferd i trafikken.

Ja, for du vet jo mye om hva de 6 tidligere prikkene kom fra. Eksempelvis 4 av dem som jeg fikk for å ha 12 over grensen med prøvetid på en folketom vei med midtrabatt i betong på ene siden og gressplen på andre siden. Og de to andre kom fra et fartskamera i Oslo på en motorvei-strekning hvor jeg ikke fulgte med på speedoen og heller holdt følge med ALT av trafikk rundt meg sånn at jeg opprettholdt god flyt, men dessverre ble knipset i rundt 85 i 70-sona. Jeg er jo totalt livsfarlig, helt enig. Men jeg skal fortsette å tro at du aldri har kjørt for fort i livet ditt, jeg :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Du skal få mene det, men nå var det strengt tatt en slik diskusjon jeg skrev i førstepost at jeg ikke var interessert i. Så jeg setter pris på om vi holder oss "on-topic" mht. det jeg spurte om. Jeg forstår det iallefall slik ut ifra svarene her at noe forminsket tid er noe man som regel ikke får. Synes da det er rart at politimannen som tok kortet mitt mente at man kunne få det når man tilsto og var samarbeidsvillig, samt at han ikke hadde noe godt svar på hvor lenge jeg ville være uten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...