Gå til innhold

Sparer vi oss til fattigdom?


VRK18

Anbefalte innlegg

Alle som jobbet med olje, service, mekanikk og ingeniør yrker har fått nye jobber lokalt, de mistet ikke huset, de fikk bare en annen jobb som hadde litt mindre lønn, samtidig så kom de nærmere hjemsted, fikk mindre yrkesrisiko etc..

Joda. Det er greit det, jeg bare sammenligner forskjellig måte å tenke rundt investeringer på. Det er nemlig slik at ikke alle løsninger passer like godt for alle, og en viktig del av en investeringsvurdering, er ikke bare hvilken avkastning den kan gi, men også hvilke andre konsekvenser som ligger i den bestemte investeringen.

 

Eksempelvis, "hva kan gå galt" og hvilke former for risiko kan man akseptere. Har man familie rundt seg hvor hele slekta er godt etablert, så er det selvsagt mulig å ta høyere risiko enn en ung førstegangskjøper som skal ut på et usikkert marked.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Alle som jobbet med olje, service, mekanikk og ingeniør yrker har fått nye jobber lokalt, de mistet ikke huset, de fikk bare en annen jobb som hadde litt mindre lønn, samtidig så kom de nærmere hjemsted, fikk mindre yrkesrisiko etc..

Joda. Det er greit det, jeg bare sammenligner forskjellig måte å tenke rundt investeringer på. Det er nemlig slik at ikke alle løsninger passer like godt for alle, og en viktig del av en investeringsvurdering, er ikke bare hvilken avkastning den kan gi, men også hvilke andre konsekvenser som ligger i den bestemte investeringen.

 

Eksempelvis, "hva kan gå galt" og hvilke former for risiko kan man akseptere. Har man familie rundt seg hvor hele slekta er godt etablert, så er det selvsagt mulig å ta høyere risiko enn en ung førstegangskjøper som skal ut på et usikkert marked.

 

 

 

Dersom man får vite mer om VR kattens situasjon så blir det enklere.

 

Du gir råd fra din situasjon, med jobb, med bil, leilighet i byen osv.

 

Mens jeg og min familie har en annen situasjon, mer billige boliger, lengre vei til jobben.. Og vi har nok mer en tradisjon om å eie/bygge eget, framfor å betale skjorta for dyr leilighet i Oslo som kan sies opp på kort varsel fordi noen har fått jobb på "Wall Street".......

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Folk som tror "Alle må ha et sted å bo" og "Boliger kan ikke synke i verdi" kan få seg et par lærepenger i løpet av livet tror jeg.

Alt for mange har dyttet enorme formuer inn i eiendom de siste årene, og med tidenes laveste rente noensinne i Norge sier det seg selv at prisene stiger. Jeg pleier å si at eiendom har en enorm inflasjon, det gir mening om ikke annet. Folk kjøper bare fordi de skal tjene grovt med penger og det er blitt et rent spekulasjonsobjekt på linje med aksjer. I en ny blokk i Oslo der jeg vet av en som bor var ALLE 2-romsene kjøpt opp som utleieobjekter. Definitivt mange bolighaier i sving nå som soper opp boliger og tar fra andre muligheten med å kjøpe siden prisene stiger sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og dette er relevant fordi?

 

Nei, det vet jeg ikke bare tenkte høyt igjen...

 

Fælt som folk kommenterer da? Tidsfordriv?

 

Var en eller annen Simen som også kommenterte når jeg snakket om kaffe.

 

Utrolig....

 

Helt utrolig at folk kommenterer på en nettside som utelukkende er ment for kommentering og diskusjon...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må man ikke være dum for å spare penger når sparerenten er to prosent og inflasjonsraten er fire? Man blir jo fattig av å spare. Mye bedre å investere pengene. Gjerne også ta opp store lån. 

 

Har ingen referanse, men leste i et økonomisk blad nylig at med 2 % sparerente taper man 1 % årlig (var visst NRK).

Uansett dumt å la være og spare og ja, spesielt om man kan man binde pengene over litt lengre tid så finnes det mere lønnsommne måter å forvalte kapitalen på. Kommer til å se på aksjesparefond om det ikke blir ny bolig innen et års tid.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

 

Og dette er relevant fordi?

 

Nei, det vet jeg ikke bare tenkte høyt igjen...

 

Fælt som folk kommenterer da? Tidsfordriv?

 

Var en eller annen Simen som også kommenterte når jeg snakket om kaffe.

 

Utrolig....

 

Helt utrolig at folk kommenterer på en nettside som utelukkende er ment for kommentering og diskusjon...

 

Poenget var vel at det ikke var noe poeng å kommentere på den måten....

 

 

Altså mulig det ikke var relevant, men ikke relevant å kommentere at det ikke var relevant, og å spørre hvorfor.. arrghh.. ja greit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Må man ikke være dum for å spare penger når sparerenten er to prosent og inflasjonsraten er fire? Man blir jo fattig av å spare. Mye bedre å investere pengene. Gjerne også ta opp store lån. 

 

Så det du sier er at man bør "spare" i form av investeringer istedenfor å ha penger på bok siden "sparing" er bedre enn sparing?

 

Det aller aller beste er å bruke pengene man har på det man vil for å være fornøyd med livet sitt,

 

Klart man skal leve livet også.

Men og ha en privatøkonomi uten en buffer er galskap

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...