Gå til innhold

Sparer vi oss til fattigdom?


VRK18

Anbefalte innlegg

 

 

Alternativt så kan du leie, og da betaler du for ingenting... Eller jo du har tak over hodet...

 

Altså.... Kremt...

 

Jeg skjønner du prøver å få frem noe, men argumentasjonen din er temmelig tynn.

Det spiller ingen rolle hvor mye lyst man har på noe dersom man ikke har penger til det eller får lån til det.

Hvis boligprisene faller drastisk og renta går oppover,  hvem tror du vil kjøpe da? Ingen, folk blir sittende stille i båten sin.

 

 

Argumentasjonen din er jo temmelig tynn den også for å si det MILDT.

 

Alternativet til å ikke eie leilighet, er å LEIE, og da taper man bare penger.

 

Før man snakker om å Spekkulere og investere i indeksfond, så burde man heller spare og fokuserer på å skaffe seg noe eget.

 

Når lånet er betalt ned, så kan han spare og deretter investere i mer eiendom, eller i Indeksfond.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Alternativt så kan du leie, og da betaler du for ingenting... Eller jo du har tak over hodet...

 

Altså.... Kremt...

 

Jeg skjønner du prøver å få frem noe, men argumentasjonen din er temmelig tynn.

Det spiller ingen rolle hvor mye lyst man har på noe dersom man ikke har penger til det eller får lån til det.

Hvis boligprisene faller drastisk og renta går oppover,  hvem tror du vil kjøpe da? Ingen, folk blir sittende stille i båten sin.

 

 

Eh De som har penger på bok feks? 

Lenke til kommentar

Eh De som har penger på bok feks? 

De som har penger på bok er ikke dumme.

Hvorfor skal de kjøpe noe som nesten garantert går ned i verdi, når omtrent ingen får lån og renten er skyhøy?

Jeg skjønner du er tungt investert i eiendom ut fra det du skriver her, men eiendom er langt fra noen sikker havn når alt stuper, det svinger som alt annet. Per nå er det veldig overpriset mange steder i landet og det er bare fordi det har gått hardt oppover og penger er gratis å låne i forhold til inflasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med all respekt, så er du ikke voksen nok til å investere. Du vet ikke engang at markedet bestemmer renten

 

Tar du dine egne råd? Du visste tross alt ikke at det finnes bankinnskuddgaranti i EU inntil i dag.
Jeg fikk med meg hovedsaken gjorde jeg ikke? EU har prøvd å nekte Norge å ha garanti.

 

Jeg viste ikke at EU hadde en minimal forsikring. Men jeg vil gjerne vite når den kom.

 

Jeg investerer ikke i annet enn bolig, jeg har lært av familiens fond som praktisk talt gikk opp i røyk.

 

Jeg anbefaler ikke å spare i fond, fordi bankene har ekstrem til tider egeninteresse som går imot kundens interesser.

Forskjellen mellom 2 millioner NOK og 100 000 Euro er ikke så stor for vanlige folk. EU har ikke prøvd å hindre Norge i å ha dette, bare hindre i å ha bedre enn EU.

 

Det har vært universielt i 7 år, men de vestlige landene har nok hatt det mye lenger.

 

https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/banking-and-finance/financial-supervision-and-risk-management/managing-risks-banks-and-financial-institutions/deposit-guarantee-schemes_en

 

Hva slags fond går opp i røyk på grunn av en finanskrise? Det må da ha vært obligasjonsfond? Et fond av de 500 største selskapene i verden ville ved finanskrisen ha tapt seg i et par år, men i dag ville det vært verdt ca 170 prosent av det verdien var rett før krisen. Aksjemarkedet har konsekvent slått boligmarkedet over tid. Dette er naturlig nok fordi en aksje er et eierskap i en verdiproduserende virksomhet, og en bolig kun er husly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eh De som har penger på bok feks? 

De som har penger på bok er ikke dumme.

Hvorfor skal de kjøpe noe som nesten garantert går ned i verdi, når omtrent ingen får lån og renten er skyhøy?

Jeg skjønner du er tungt investert i eiendom ut fra det du skriver her, men eiendom er langt fra noen sikker havn når alt stuper, det svinger som alt annet. Per nå er det veldig overpriset mange steder i landet og det er bare fordi det har gått hardt oppover og penger er gratis å låne i forhold til inflasjon.

 

 

Du snakker om bolig, folk kommer til å trenge bolig uansett. Det er like trygt som begravelsesbyrå og gravsteiner.

 

Folk må ha tak over hodet, Når prisen går ned, så er det mer lønnsomt for folk å kjøpe bolig..

 

Det er fordeler og ulemper med alle krakk og endringer i marked. Når aksjekursene styrter, så ser smarte folk muligheter, og kjøper opp en masse aksjer som har mistenksom kunstig lav verdi.

 

Dersom man vet hva man får, så har ikke prisen så mye å si. En villa til 200000 kr er et godt kjøp selvom den var værd 700000 før.

Lenke til kommentar

 

 

 

Med all respekt, så er du ikke voksen nok til å investere. Du vet ikke engang at markedet bestemmer renten

Tar du dine egne råd? Du visste tross alt ikke at det finnes bankinnskuddgaranti i EU inntil i dag.
Jeg fikk med meg hovedsaken gjorde jeg ikke? EU har prøvd å nekte Norge å ha garanti.

 

Jeg viste ikke at EU hadde en minimal forsikring. Men jeg vil gjerne vite når den kom.

 

Jeg investerer ikke i annet enn bolig, jeg har lært av familiens fond som praktisk talt gikk opp i røyk.

 

Jeg anbefaler ikke å spare i fond, fordi bankene har ekstrem til tider egeninteresse som går imot kundens interesser.

Forskjellen mellom 2 millioner NOK og 100 000 Euro er ikke så stor for vanlige folk. EU har ikke prøvd å hindre Norge i å ha dette, bare hindre i å ha bedre enn EU.

 

Det har vært universielt i 7 år, men de vestlige landene har nok hatt det mye lenger.

 

https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/banking-and-finance/financial-supervision-and-risk-management/managing-risks-banks-and-financial-institutions/deposit-guarantee-schemes_en

 

Hva slags fond går opp i røyk på grunn av en finanskrise? Det må da ha vært obligasjonsfond? Et fond av de 500 største selskapene i verden ville ved finanskrisen ha tapt seg i et par år, men i dag ville det vært verdt ca 170 prosent av det verdien var rett før krisen. Aksjemarkedet har konsekvent slått boligmarkedet over tid. Dette er naturlig nok fordi en aksje er et eierskap i en verdiproduserende virksomhet, og en bolig kun er husly.

 

 

 

Ja dersom du vil råde folk til å LEIE bolig, og bruke overskuddet til å spekulere i aksjer så lykke til, det trenger man.

Lenke til kommentar

Var det lønnsomt å spare i bank før, om man var gjeldsfri? Da renten var 6-16%. I så fall håper jeg egentlig rentene går opp. Det er mer rettferdig at man belønner sparing enn spekulasjon, mener nå jeg.

Den gang var inflasjonen ganske høy også, så man måtte ha høy rente for å veie opp. Ikke ulikt dagens situasjon, annet enn at i dag har vi så mye kreditt i markedet at rentenivået blir holdt kunstig lavt til tross for høy inflasjon.

 

Et eksempel fra et fritt marked vil være at vi har disponibel inntektssvekst som fører til høyere forbruk. Dette fører igjen til høyere priser(inflasjon). Bankene vil da skape insentiv til sparing ved å heve rentenivået både på innskudd og lån. Lånerenten må heves for å holde tritt med inflasjon. Innskuddsrenten for å trekke kapital inn i bankene igjen. Dette vil virke som en motvekt til det høye forbruket. Når banken mener det er spart nok, vil den igjen sette ned renten.

 

Denne mekanismen er borte med introduksjonen av en sentralbank.

Lenke til kommentar

Har man et stooooort lån er man ikke fucket, selv om det skjer over natta. For da er man too big to fail. 

 

Det er ikke det "Too big to fail" betyr https://en.wikipedia.org/wiki/Too_big_to_fail

""A too-big-to-fail firm is one whose size, complexity, interconnectedness, and critical functions are such that, should the firm go unexpectedly into liquidation, the rest of the financial system and the economy would face severe adverse consequences.""

 

Et stooooooooooort lån gjør deg ikke viktig ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Eh De som har penger på bok feks?

De som har penger på bok er ikke dumme.

Hvorfor skal de kjøpe noe som nesten garantert går ned i verdi, når omtrent ingen får lån og renten er skyhøy?

Jeg skjønner du er tungt investert i eiendom ut fra det du skriver her, men eiendom er langt fra noen sikker havn når alt stuper, det svinger som alt annet. Per nå er det veldig overpriset mange steder i landet og det er bare fordi det har gått hardt oppover og penger er gratis å låne i forhold til inflasjon.

Du snakker om bolig, folk kommer til å trenge bolig uansett. Det er like trygt som begravelsesbyrå og gravsteiner.

 

Folk må ha tak over hodet, Når prisen går ned, så er det mer lønnsomt for folk å kjøpe bolig..

 

Det er fordeler og ulemper med alle krakk og endringer i marked. Når aksjekursene styrter, så ser smarte folk muligheter, og kjøper opp en masse aksjer som har mistenksom kunstig lav verdi.

 

Dersom man vet hva man får, så har ikke prisen så mye å si. En villa til 200000 kr er et godt kjøp selvom den var værd 700000 før.

Folk trenger bolig er et ikke-argument. Folk trenger alltid bolig men det er allikevel jevnlig boligkrakk. AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Eh De som har penger på bok feks?

De som har penger på bok er ikke dumme.

Hvorfor skal de kjøpe noe som nesten garantert går ned i verdi, når omtrent ingen får lån og renten er skyhøy?

Jeg skjønner du er tungt investert i eiendom ut fra det du skriver her, men eiendom er langt fra noen sikker havn når alt stuper, det svinger som alt annet. Per nå er det veldig overpriset mange steder i landet og det er bare fordi det har gått hardt oppover og penger er gratis å låne i forhold til inflasjon.

Du snakker om bolig, folk kommer til å trenge bolig uansett. Det er like trygt som begravelsesbyrå og gravsteiner.

 

Folk må ha tak over hodet, Når prisen går ned, så er det mer lønnsomt for folk å kjøpe bolig..

 

Det er fordeler og ulemper med alle krakk og endringer i marked. Når aksjekursene styrter, så ser smarte folk muligheter, og kjøper opp en masse aksjer som har mistenksom kunstig lav verdi.

 

Dersom man vet hva man får, så har ikke prisen så mye å si. En villa til 200000 kr er et godt kjøp selvom den var værd 700000 før.

Folk trenger bolig er et ikke-argument. Folk trenger alltid bolig men det er allikevel jevnlig boligkrakk. AtW

 

 

Samme med leieprisene det....

Lenke til kommentar

Samme med leieprisene det....

Det er vel ikke helt riktig.

Våre utleiepriser kommer i stor grad av høye inntekter, og boligpolitikk - det er etablert politisk vilje for å tvinge folk til å kjøpe bolig, og så kommer krakkene når de kommer før syklusen med stadig stigende boligpriser gjentar seg "fordi alle må jo ha bolig".

 

Men det er ikke gitt at de bølgene der stadig kommer tilbake, man kan eksempelvis se en utvikling hvor høy arbeidsledighet fører til lavere leieinntekter.

 

Slik sett blir det mer korrekt å si at "folk må jo leie ut boligen sin", for ellers kan de ikke betale huslånet sitt og så kommer faktisk banken og tar den.

 

Skjedde for ikke så veldig lenge siden i USA. Og der kunne folk bare gå ifra boligene sine og så blir boliglånet kansellert. Så enkelt er det ikke her, og får man da et krakk med arbeidsledighet og boligpriser som ikke tar seg opp, vil heller ikke inntektene fra utleie ta seg opp.

Lenke til kommentar

 

Samme med leieprisene det....

Det er vel ikke helt riktig.

Våre utleiepriser kommer i stor grad av høye inntekter, og boligpolitikk - det er etablert politisk vilje for å tvinge folk til å kjøpe bolig, og så kommer krakkene når de kommer før syklusen med stadig stigende boligpriser gjentar seg "fordi alle må jo ha bolig".

 

Men det er ikke gitt at de bølgene der stadig kommer tilbake, man kan eksempelvis se en utvikling hvor høy arbeidsledighet fører til lavere leieinntekter.

 

Slik sett blir det mer korrekt å si at "folk må jo leie ut boligen sin", for ellers kan de ikke betale huslånet sitt og så kommer faktisk banken og tar den.

 

Skjedde for ikke så veldig lenge siden i USA. Og der kunne folk bare gå ifra boligene sine og så blir boliglånet kansellert. Så enkelt er det ikke her, og får man da et krakk med arbeidsledighet og boligpriser som ikke tar seg opp, vil heller ikke inntektene fra utleie ta seg opp.

 

 

Nei det skjedde ikke i USA, det som skjedde var at man solgte boliger til folk som ikke hadde fast jobb, altså vikarbyråer mm.

 

 

Nå må vi snakke litt om by og land også, jeg har ikke egen bolig forresten jeg leier.

Men min søster har kjøpt villa på landet med hage 200000. De pusser opp selv.

 

Så en bolig i Oslo, i et pent strøk kan koste insane mye for bare en leilighet.

En Villa på landet med stor hage kan gå for 200.000.

 

Villaen er kjøpt med støtte av foreldrene, og de har nedbetalt huset sitt og har hytte to biler osv.... Min søster jobber.

 

 

 

Så la oss ta meg selv som leier, Jeg har leid hele livet siden jeg flyttet. Leiepris varierer med markedet. 

 

Jeg får siste opphold i Sverige til å bli 288800 kr, det er kun tre år.

 

 

På Tre år kunne jeg kjøpt villaen til Søsteren min, OG pusset opp en del 88800.

 

 

Hva med årene i Norge i siste leiligheten? Der Husleia føk i været, med unnskyldning markedspris.

 

Begynte på  4700  innkludert strøm i ca 1 år, 56400, så ble strømmen lagt til, og husleia gikk opp til 5500,  66000, så gikk husleia opp til 6500, to år  156000...

 

Nå har jeg ikke tatt med årene før der engang... 

 

278400+288800, bare de siste årene... 

 

 

567200,- til ingenting annet enn leie

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Eh De som har penger på bok feks?

De som har penger på bok er ikke dumme.

Hvorfor skal de kjøpe noe som nesten garantert går ned i verdi, når omtrent ingen får lån og renten er skyhøy?

Jeg skjønner du er tungt investert i eiendom ut fra det du skriver her, men eiendom er langt fra noen sikker havn når alt stuper, det svinger som alt annet. Per nå er det veldig overpriset mange steder i landet og det er bare fordi det har gått hardt oppover og penger er gratis å låne i forhold til inflasjon.

Du snakker om bolig, folk kommer til å trenge bolig uansett. Det er like trygt som begravelsesbyrå og gravsteiner.

 

Folk må ha tak over hodet, Når prisen går ned, så er det mer lønnsomt for folk å kjøpe bolig..

 

Det er fordeler og ulemper med alle krakk og endringer i marked. Når aksjekursene styrter, så ser smarte folk muligheter, og kjøper opp en masse aksjer som har mistenksom kunstig lav verdi.

 

Dersom man vet hva man får, så har ikke prisen så mye å si. En villa til 200000 kr er et godt kjøp selvom den var værd 700000 før.

Folk trenger bolig er et ikke-argument. Folk trenger alltid bolig men det er allikevel jevnlig boligkrakk. AtW

 

 

Samme med leieprisene det....

 

 

Gjør ikke utsagnet ditt mer meningsfylt, selv om det skulle vært riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Eh De som har penger på bok feks?

De som har penger på bok er ikke dumme.

Hvorfor skal de kjøpe noe som nesten garantert går ned i verdi, når omtrent ingen får lån og renten er skyhøy?

Jeg skjønner du er tungt investert i eiendom ut fra det du skriver her, men eiendom er langt fra noen sikker havn når alt stuper, det svinger som alt annet. Per nå er det veldig overpriset mange steder i landet og det er bare fordi det har gått hardt oppover og penger er gratis å låne i forhold til inflasjon.

Du snakker om bolig, folk kommer til å trenge bolig uansett. Det er like trygt som begravelsesbyrå og gravsteiner.

 

Folk må ha tak over hodet, Når prisen går ned, så er det mer lønnsomt for folk å kjøpe bolig..

 

Det er fordeler og ulemper med alle krakk og endringer i marked. Når aksjekursene styrter, så ser smarte folk muligheter, og kjøper opp en masse aksjer som har mistenksom kunstig lav verdi.

 

Dersom man vet hva man får, så har ikke prisen så mye å si. En villa til 200000 kr er et godt kjøp selvom den var værd 700000 før.

Folk trenger bolig er et ikke-argument. Folk trenger alltid bolig men det er allikevel jevnlig boligkrakk. AtW

 

 

Samme med leieprisene det....

 

 

Gjør ikke utsagnet ditt mer meningsfylt, selv om det skulle vært riktig.

 

AtW

 

 

Det er meningsfult å eie egen bolig, da betaler man til seg selv, kontra å betale til husleier i så mange år at man hadde eid noe selv....

 

Det har faktisk mer for seg å lease en bil, så slipper du verdi fall og reparasjoner...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Man betaler til banken også. Ikke bare "seg selv", og akkurat den samme logikken kan man bruke om bil, men da vil du plutselig lease? Hva med å ta innover seg at ting er bitte litt mer komplekst enn "alle skal bo", og "betale til seg selv"?

 

AtW

 

Nei det er ikke mer komplekst enn det, du bare prøver å vri og vreie på det for å forsøke å få "rett".

 

Fordi DU bor i en dyr leid leilighet i Osslo, og fordi du ikke ser muligheten eller vitsen med å eie selv.

 

Veldig forståelig i Oslo...

 

Men når du blir eldre så kommer du nok til å innse at du kunne hatt eiendom selv, istedenfor å betale til huseier. 

 

 

 

Det er absolutt ikke det samme med bil, for biler styrter i verdi med en gang den er kjøpt, finansieres også OFTE med lån, og eiendom som bolig og mark, kan både stige og synke i verdi.

 

Men en bil, vil alltid, alltid synke drastisk i verdi, og pluss service og avgifter.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...