Gå til innhold

– Viktige komponenter bør ikke sitte fast i produktene


Anbefalte innlegg

Vi får håpe EU-parlamentet manner seg opp til å stoppe kommisjonen fra å senke reklamasjonsperioden fra fem til to år for varer kjøpt på nett, da.Det har nok mer å si enn dette vedtaket.

Eneste problemet er at parlamentet har valgt kommisjonen da. Som om Stortinget skal stoppe Solberg å innføre noe. Det vi trenger i EU er mer sosialister i parlamentet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vi får håpe EU-parlamentet manner seg opp til å stoppe kommisjonen fra å senke reklamasjonsperioden fra fem til to år for varer kjøpt på nett, da.Det har nok mer å si enn dette vedtaket.

Eneste problemet er at parlamentet har valgt kommisjonen da. Som om Stortinget skal stoppe Solberg å innføre noe. Det vi trenger i EU er mer sosialister i parlamentet.

 

Nei, parlamentet velger ikke kommisjonen. Stortinget velger forøvrig ikke Regjeringen heller, og uansett er det helt vanlig at Stortinget stopper en (ikke-flertalls)Regjering fra å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Nei, parlamentet velger ikke kommisjonen. Stortinget velger forøvrig ikke Regjeringen heller, og uansett er det helt vanlig at Stortinget stopper en (ikke-flertalls)Regjering fra å gjøre noe.

 

"Europakommisjonen består av 28 kommissærer. Hver kommissær har ansvar for et bestemt politisk område. Presidenten velges av Det europeiske råd, og godkjennes av Europaparlamentet. De øvrige kommissærer utpekes av de enkelte medlemsstater i forståelse med presidenten. Hele kommisjonen må godkjennes av parlamentet.
Europaparlamentet kan avsette Kommisjonen ved å vedta et mistillitsforslag med to tredjedels flertall. Den har aldri brukt denne makten, men truet med det overfor Santer-kommisjonen i 1999, som da gikk av frivillig."
 
Du forstår hva jeg mener med velger. Nei, de har ikke direkte valg, men de som lager den største gruppen er de som blir regjering.
 
14/28 i kommisjonen kommer fra det europeiske folkeparti(EF), som er EUs største. 8 er sosialdemokratene. Resten er ALDE. Og det er de 3 største partiene i EU-parlamentet. Så om kommisjonen består av folk fra de 3 største partiene, valg av de partiene. Hvorfor skulle de komme med et forslag, og så stemme mot det i parlamentet? Kan være sosialistene er imot, men høyre-sentrum siden er uansett større. Ellers er H og Krf "medlem" i EF og Venstre "med" i ALDE.
 
Ellers har kommisjonen et klart flertall. Og de er "valgt" frem til 2019. Ellers sier vi vel også at vi velger regjering på norsk, gjør vi ikke? Men vi velger jo ikke teknisk sett ikke noen regjering. Så jeg ser ikke hvordan det er annerledes å si Stortinget velger regjering? Men jaja, ikke så viktig.
Lenke til kommentar

Reaver1 har allerede svart på innlegget til Lunaris:

 

" >> Da bør vel apple stå høyt på den listen.

Det gjelder også mange andre selskaper i senere tid. 

 

Ellers så forstår jeg ikke hvorfor folk i Norge er så opptatt med å forsvare USA i EU. Vi har andre lover og regler i EU enn USA av en grunn. Og vi bor faktisk i EU. Hvorfor skal vi la amerikanerne gjøre hva de vil i EU? 

 

Kan jeg minne på hvordan mange amerikanske selskaper svindel store mengder skatt fra EU? "

--

Litt uklart om dette er ment som ironi... det kan ikke være mulig å tro at nordmenn generelt "bor i EU"??

 

Men kanskje Lunaris kan minne oss på hvilke amerikanske selskaper som bedriver svindel av store mengder skatt fra EU? Selskapers navn og beløp, takk. Så kan vi vurdere å boikotte firmaene.

 

(Ja, jeg kjenner til EUs bot til Google og Apple, kontrovers med Microsoft over Office, etc. I Googles tilfelle er det kanskje svindel idet søkemotoren visstnok har foreslått å kjøpe varer fra firma som gir inntekt til Google samtidig som det finnes billigere varer, men er dette unndragelse av skatt?)

Lenke til kommentar

Apple sammen med Irland er under etterforskning, fordi de som nevnt betalte 0.001%  skatt.

Google routet all trafikk fra Frankrike inn til Irland og betalte ingenting skatt av noe av det til Frankrike.

 

Trenger ikke boikotte dem. Alle har ikke nødvendigvis brutt loven heller, bare snodd seg unna og funnet hull. Og europeiske selskaper prøver jo på det samme. Jeg stiller meg bare undrende til hvorfor folk er så negative til at EU prøver å gjøre noe med det. 

 

Men det er jo spesielt konkurransemyndigheter og forbrukerrettighet amerikanerne har mye problemer med, da det skal mye mer til før de begynner med "anti-trust" og de bryr seg svært lite om rettigheter for forbrukere. Og vi igjen har enda strengere regler enn EU. 

 

Så jeg lurer bare hva som er greia med at folk mener EU er så dumme når de gjør slikt...

 

Bruker masse Google og MS jeg, har ikke noe imot Apple. Masse gode produkter. Men jeg har og lyst at de skal betale sin rettferdige mengde skatt, respektere forbrukerrettigheter og folks rett til privatliv samt å ikke hindre konkurranse gjennom stor markedsandel. Og ser ingen problem med at EU tvinger dem til det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Utrolig, sunn fornuft!

 

Synd at ikke de kjører på med lovpålegg for å få raskere slutt på denne utingen som brer om seg. En frivillig ordning vil ikke uten videre få tilslutning når produsentene tjener mer penger på at folk må kjøpe nytt raskere pga planned obsolescence.

 

Det er snart ikke mulig å få tak i utstyr hvor man kan bytte batteriet som tross alt er forbruksmateriell.

Lenke til kommentar

Vi får håpe EU-parlamentet manner seg opp til å stoppe kommisjonen fra å senke reklamasjonsperioden fra fem til to år for varer kjøpt på nett, da.Det har nok mer å si enn dette vedtaket.

 

Ja, den endringen sender virkelig et signal til produsentene om at produkter kan produseres med enda kortere designet levetid.

Lenke til kommentar

Med tanke på at EU prøver sitt hardeste på å ta fra oss reklamasjonretten, er deres troverdighet når det gjelder forbrukerrettigheter og holdbare produkter mindre enn null.

 

Vi har vetorett, men kjenner jeg de ryggradsmanglende politikerene våre rett, blir det "bend over" også si "takk EU" etterpå.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper virkelig dette blir noe av.

Hvis det ikke ender med dyrere produkter.

 

Men litt vanskelig i nettbrett og mobil.

 

Kunne virkerlig håpe det blir forbudt å lage datachip som gjør det umulig å ha uorginale deler, så tar produsenten stive priser for reprasjon kun for å tjene ekstra. Typisk batteri\lasertoner og blekkpatroner.

 

Feks. Samsung saksøker i hytt og gevær og vinner hver gang, de har nemmelig fått patent på tonerkasettene sine. Gal verden.

Lenke til kommentar

Med tanke på at EU prøver sitt hardeste på å ta fra oss reklamasjonretten, er deres troverdighet når det gjelder forbrukerrettigheter og holdbare produkter mindre enn null.

 

Vi har vetorett, men kjenner jeg de ryggradsmanglende politikerene våre rett, blir det "bend over" også si "takk EU" etterpå.

 

Sånn har da Norge alltid vært, uansett hvem eller hva det er så tar vi det i rumpa å tilgir de etterpå.

Nordmenn i ett nøtteskall, naive og feige så det er nesten flaut, mens vi fortsetter å betale.

Lenke til kommentar

 

 

Da bør vel apple stå høyt på den listen.

Det gjelder også mange andre selskaper i senere tid. 

 

Ellers så forstår jeg ikke hvorfor folk i Norge er så opptatt med å forsvare USA i EU. Vi har andre lover og regler i EU enn USA av en grunn. Og vi bor faktisk i EU. Hvorfor skal vi la amerikanerne gjøre hva de vil i EU? 

 

Kan jeg minne på hvordan mange amerikanske selskaper svindel store mengder skatt fra EU? 

Nei, vi verken bor i, eller er medlem av, EU. Det eneste vi har til felles er at vi begge er i Europa.

Vi er ikke med i EU. Vi er med i et Europeisk økonomisk samarbeid. Ref. EØS avtalen. Hvor en klausul i denne avtalen er at EU sine regler skal gjelde for oss også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo bare tull !!!

Hva er årsaken til bruk av lim og lignende? Jo, markedets krav om design og teknologi. Husk, en skrue er mekanisk. Skal man ha mekaniske parter i dingsen så krever dette plass. Dette er jo bare sutring!!

Produsenten har designet og laget et så kompakt og fyllt med goodies produkt som over hodet mulig i forhold til hva teknologien tillsier i øyeblikket. Så går det en liten stund, og hylekoret setter i gang med sutringen om manglende mulighet til å bytte ut noe, som faktisk gjør at produktet ikke lenger er det man kjøpte. Live with it!!!

Lenke til kommentar

Dette er jo bare tull !!!

Hva er årsaken til bruk av lim og lignende? Jo, markedets krav om design og teknologi. Husk, en skrue er mekanisk. Skal man ha mekaniske parter i dingsen så krever dette plass. Dette er jo bare sutring!!

Produsenten har designet og laget et så kompakt og fyllt med goodies produkt som over hodet mulig i forhold til hva teknologien tillsier i øyeblikket. Så går det en liten stund, og hylekoret setter i gang med sutringen om manglende mulighet til å bytte ut noe, som faktisk gjør at produktet ikke lenger er det man kjøpte. Live with it!!!

 

Nei, det er ikke bare sutring, det er en reell ulempe at ting i stadig mindre grad lar seg reparere. Noen vil endre dette, Live with it! (og slutt å sutre)

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...