Gå til innhold

– Viktige komponenter bør ikke sitte fast i produktene


Anbefalte innlegg

 

Dette er jo bare tull !!!

Hva er årsaken til bruk av lim og lignende? Jo, markedets krav om design og teknologi. Husk, en skrue er mekanisk. Skal man ha mekaniske parter i dingsen så krever dette plass. Dette er jo bare sutring!!

Produsenten har designet og laget et så kompakt og fyllt med goodies produkt som over hodet mulig i forhold til hva teknologien tillsier i øyeblikket. Så går det en liten stund, og hylekoret setter i gang med sutringen om manglende mulighet til å bytte ut noe, som faktisk gjør at produktet ikke lenger er det man kjøpte. Live with it!!!

 

 

Nei, det er ikke bare sutring, det er en reell ulempe at ting i stadig mindre grad lar seg reparere. Noen vil endre dette, Live with it! (og slutt å sutre)

 

AtW

Uhm, akkurat mitt poeng.

Ting blir mindre og mere kompakt og dermed også umulig å modde. Årsaken er konkurranse med andre produsenter, som igjen har sin årsak av forbrukerens krav om at produktet skal se så sexy ut som mulig i stedet for å være praktisk bygget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Dette er jo bare tull !!!

Hva er årsaken til bruk av lim og lignende? Jo, markedets krav om design og teknologi. Husk, en skrue er mekanisk. Skal man ha mekaniske parter i dingsen så krever dette plass. Dette er jo bare sutring!!

Produsenten har designet og laget et så kompakt og fyllt med goodies produkt som over hodet mulig i forhold til hva teknologien tillsier i øyeblikket. Så går det en liten stund, og hylekoret setter i gang med sutringen om manglende mulighet til å bytte ut noe, som faktisk gjør at produktet ikke lenger er det man kjøpte. Live with it!!!

 

Nei, det er ikke bare sutring, det er en reell ulempe at ting i stadig mindre grad lar seg reparere. Noen vil endre dette, Live with it! (og slutt å sutre)

 

AtW

Uhm, akkurat mitt poeng.

Ting blir mindre og mere kompakt og dermed også umulig å modde. Årsaken er konkurranse med andre produsenter, som igjen har sin årsak av forbrukerens krav om at produktet skal se så sexy ut som mulig i stedet for å være praktisk bygget.

 

 

Vel, nå ser dette ut til å endre seg. Slutt å sutre.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er jo bare tull !!!

Hva er årsaken til bruk av lim og lignende? Jo, markedets krav om design og teknologi. Husk, en skrue er mekanisk. Skal man ha mekaniske parter i dingsen så krever dette plass. Dette er jo bare sutring!!

Produsenten har designet og laget et så kompakt og fyllt med goodies produkt som over hodet mulig i forhold til hva teknologien tillsier i øyeblikket. Så går det en liten stund, og hylekoret setter i gang med sutringen om manglende mulighet til å bytte ut noe, som faktisk gjør at produktet ikke lenger er det man kjøpte. Live with it!!!

 

Hahaha. Får håpe du har rett da. Tviler....

 

Nei, det er ikke bare sutring, det er en reell ulempe at ting i stadig mindre grad lar seg reparere. Noen vil endre dette, Live with it! (og slutt å sutre)

 

AtW

Uhm, akkurat mitt poeng.

Ting blir mindre og mere kompakt og dermed også umulig å modde. Årsaken er konkurranse med andre produsenter, som igjen har sin årsak av forbrukerens krav om at produktet skal se så sexy ut som mulig i stedet for å være praktisk bygget.

 

Vel, nå ser dette ut til å endre seg. Slutt å sutre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Da bør vel apple stå høyt på den listen.

Tja, Samsung har vel tatt kronen for ikke-reparerbarhet med sin siste generasjon produkter...

 

Tja, Samsung har vel rundt en million forskjellige produkter...

 

Men det er sant at mobilene deres ikke scorer så bra på å bli reparert nei. Stort sett det meste som er veldig tynt, kompakt og vanntett er ikke det. Så usikker på hvordan EU skal løse det problemet. Men de kunne f.eks tvunget alle selskaper til å gi ut reprasjonsmanualer. Husker en Dell XPS modell fikk stort pluss av det hos iFixit og den fikk bra score til tross for at den ikke var så lett å reparere.  Og det er noe som er lett å kreve bare i EU og. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så usikker på hvordan EU skal løse det problemet.

EU løser det med at vanntette produkter som ikke lett kan repareres blir merket med "Vanskelig å reparere" eller "Dette produktet har høye reperasjonskostnader og kan ikke (enkelt) repareres av privatpersoner". Slik lovforslaget er lagt frem er det ingenting om å forby salg, bare om å markere produkter som er vanskelige å reparere. Jeg tror i første omgang vil dette uansett være det beste, da kan forbukerne selv bestemme hva som er viktigst for dem.

 

Man kan dessuten få til vanntette mobiler som er betydelig enklere å reparere enn dagens mobiler. Batteri er en åpenbar ting som man lett kan være utbyttbart uten å la det gå ut over vanntetthet (Samsung Galaxy Active hadde den muligheten lenge). EU kunne for eksempel markere ting ala "Lett å bytte batteri, vanskelig å bytte skjerm". Å gå fra buet til rett skjerm vil nok også hjelp litt :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Så usikker på hvordan EU skal løse det problemet.

EU løser det med at vanntette produkter som ikke lett kan repareres blir merket med "Vanskelig å reparere" eller "Dette produktet har høye reperasjonskostnader og kan ikke (enkelt) repareres av privatpersoner". Slik lovforslaget er lagt frem er det ingenting om å forby salg, bare om å markere produkter som er vanskelige å reparere. Jeg tror i første omgang vil dette uansett være det beste, da kan forbukerne selv bestemme hva som er viktigst for dem.

 

Man kan dessuten få til vanntette mobiler som er betydelig enklere å reparere enn dagens mobiler. Batteri er en åpenbar ting som man lett kan være utbyttbart uten å la det gå ut over vanntetthet (Samsung Galaxy Active hadde den muligheten lenge). EU kunne for eksempel markere ting ala "Lett å bytte batteri, vanskelig å bytte skjerm". Å gå fra buet til rett skjerm vil nok også hjelp litt :)

 

Ok, høres ut som en bra løsning det. Kan ikke bytte ut buet skjerm, den er altfor kul :)

 

Håper de tvinger alle til å gi reperasjonsmanualer og. Noen selskaper gjør det jo vanskelig for ikke-autoriserte å fikse.

 

Alt kan repareres.

Men til hvilken pris?

Lenke til kommentar

Med tanke på at EU prøver sitt hardeste på å ta fra oss reklamasjonretten, er deres troverdighet når det gjelder forbrukerrettigheter og holdbare produkter mindre enn null.

 

Vi har vetorett, men kjenner jeg de ryggradsmanglende politikerene våre rett, blir det "bend over" også si "takk EU" etterpå.

 

Nå må det sies at i flere land er det mer eller mindre bare produsentens garanti som gjelder, så dette er faktisk med på å styrke forbrukerrettighetene til de fleste EU-borgere.

 

Dessverre og heldigvis har EU en klausul om at reglene skal gjelde i alle EU-landene. Det fører til at i land som har sterkere rettigheter per i dag, så blir dette en svekkelse.

 

Ja, du har rett. Norge kan velge å si nei til hele vedtaket. Og de kommer dessverre neppe til å gjøre det heller. Her kunne EU ha tillatt land med sterkere forbrukerrettigheter fra før på noen eller alle punkter, å opprettholdt dette.

 

Det ville dog som konsekvens bety at forenkling og samkjøring av reglene likevel ikke oppnåes, og derved ville man fortsatt opprettholdt et kongleromat av regler som i beste fall vanskeliggjør, og i noen tilfeller hindrer, produsenter fra å kunne lansere produkter med hele EU som marked.

 

De vil fremdeles ha komplikasjoner med dokumentasjon på flere/alle skriftspråk i EU og at man må markedsføre i hvert enkelt land for å få produktet kjent. Men det vil helt klart være til hjelp for nyetablerere/gründere og oppfinnere å ha samkjørte lover og regler å forholde seg til, fremfor slik det er nå at, man må sette seg inn i alle de forskjellige lands spesielle lover og regler før man kan lansere bredt.

 

Er tross alt lettere å starte ett sted for å få flertall for lovgivningen, og så heller utvide etterhvert.

Lenke til kommentar

Rettighetene vi har som forbrukere i Norge er allerede sinnsykt gode. Om ikke det er verdens beste, så MÅ det være veldig nærme. Vi har faktisk, reklamasjonsrett utover produktenes forventede levetid. Når man da i tillegg legger til vi kan velge butikker med åpen retur (30/45/100 dager) og prisgaranti, som også faktisk  gjelder etter du har kjøpt produktet, er det liten grunn til at vi kan klage på dagens situasjon i Norge. 

 

I tillegge er det naivt tro at vi kan fortsette å få tynne, vanntette og mobiler og pc'er hvis alle skal kunne reparere de. Du kan jo se for deg selv, hvis du kunne velge mellom en limt S8 og en reparerbar S8. Hvordan ville de to modellene sett ut? Med tanke på vann, IP sertifisering osv. 

 

I tillegg tror jeg dette er tomme trusler fra EU. Husker at alle mobiler skulle ha samme strømkabel. Dette ble vedtatt i 2010/11 elns. Hva skjedde med det? Det er den dag i dag minst 3 forskjellige standarder. USB-C, Micro USB og Apple. 

Lenke til kommentar

Apple ble tvunget til å selge adapter til micro-USB. EU er ikke imot Type-C, da det faktisk er en standard som alle kommer til å bruke, inkludert Apple.Vedtaket fra EU var ikke ment slik at vi skulle ha micro-USB for alltid.

 

Og så er det slik at alle lover og vedtak som fattes faktisk ikke er for å tvinge til å gjøre x eller y. Mange ganger er det bare slik at de lager en lov for å vise intensjon, hva de VIL at, i dette tilfelle produsentene, skal gjøre. Og de har da og begynt en prosess, som de da kan utvide med diverse punkter som faktisk innebærer tvang og problemer for de som ikke rettet seg etter intensjonen fra før. Vi har jo flere lover i Norge og som er gjeldende, men umulige å håndheve. Eller lover som er der, men i praksis så håndheves de ikke strengt og det utstedes stort sett advarsler.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Håper virkelig dette blir noe av.

Hvis det ikke ender med dyrere produkter.

 

Men litt vanskelig i nettbrett og mobil.

 

Kunne virkerlig håpe det blir forbudt å lage datachip som gjør det umulig å ha uorginale deler, så tar produsenten stive priser for reprasjon kun for å tjene ekstra. Typisk batteri\lasertoner og blekkpatroner.

 

Helt enig med dette med blekkpatroner/tonere særlig HP er heeelt ille når det gjelder uorginale slike da kommer det til stadighet feil meldinger selv om alt er i orden det er helt fryktelig at en toner koster nesten mere en hele printeren..makan til sløsing! skal man ha alle blekkpatronene orginalt koster det dobbelt så mye som en ny printer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...