Gå til innhold

Tvist med kjøp av bil


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Søker litt råd og hjelp. Den 12/6/17 kjøpte jeg en Audi A4 2006 fra en mindre forhandler som driver enkeltmannsforetak. Jeg overtok bilen og alt virket greit. Langt har den heller ikke gått. Kjørte ca 800km før jeg skjønte at det var noe alvorlig gærent. Bilen brukte ca 1l olje per 100km og jeg sendte melding til selger. Jeg møtte selger og han tok bilen tilbake for han skulle se på det. Han lovte meg per melding å gi meg tilbakemelding dagen etter på hva status var og hva som skjer. Det gikk 5 dager, hørte ingenting, og sendte han en melding og etterspurte info jeg ikke fikk svar på. Etter 2 uker så svarte han med at han "ikke hadde sett meldingene" og sa han skulle ringe meg senere på dagen. Nå har han IKKE ringt lg jeg har forsøkt å ringe han flere ganger. Nå har selger hatt bilen i snart 3 uker og jeg aner ikke hva som skjer og jeg får ikke kontakt med han.

 

Noen her som har noen tips på hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener vel 1 liter pr 1000 km? Eller har du fylt på 8 liter olje på 800 km?

 

Hvilken motor har bilen? Enkelte motorer fra VAG på denne tiden bruker mye olje. Hvor langt har bilen kjørt?

Har fylt 2 fireliterskanner på 800km ja. Det er en 1.6l bensin og den har kjørt 140.000.

Lenke til kommentar

Hadde en -06 A4 med samme motor tidligere, kjørt ca 160k. Den lå på ca 0,6-0,7 l pr 1000 km. Det er også mye, men trolig innenfor fabrikkens toleranse.

 

1 liter på 10 mil er ekstremt mye, og vil kunne skade katalysatoren. Ryker den mye når du kjører? Du har jo i praksis en oljeblanding på 1-2 %, passende for en to-taktsmotor. Med mindre den lekker mye olje, da?

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Det er vel straffen når man absolutt skal gjøre noen kupp med små enkeltmannsforetak som selger biler. Kapitalen er ofte svært dårlig og ved evt. kostbare garanti reparasjoner så vil disse firmaene merke dette godt på lommeboken. Når en bil bruker så mye olje så er det helt klart noe galt med den og evt. Reparasjoner vil bli kostbart vil jeg tro.

 

Kjøp heller bil fra firmaer som har et rykte og tape. Å drive bilsalg med enkeltmannsforetak er ren idioti.

 

I teorien har han jo stjålet bilen din, på en måte, men jeg tror det er dumt og dra det den veien hvis du skal ha et snev av sjans for å få rettet opp i dette. Hold en hyggelig tone (selv om dette kan være vanskelig). Prøv så godt du kan og holde deg saklig. Da sitter det ikke så langt inne for selger og opprettholde videre dialog med deg.

 

Så kan du heller be han ryke og reise den dagen du fåt tilbake bilen fikset. En NAF test er også alltid greit å ta på gamle biler kjøpt via enkeltmannsforetak.

 

Selger har sikkert sine svin på skogen her, men det fritar ikke kjøper mot og bruke hodet selv når han kjøper bil.

Lenke til kommentar

I teorien har han jo stjålet bilen din, på en måte,

Forklar gjerne denne teorien. - Det virker som om det er en almenn oppfatning blant enkelte her om at hvis noen forhindrer din tilgang til dine eiendeler så er det tyveri - dette er ikke tilfelle.

 

Hvis han aldri mer får kontakt med selger og heller ikke får tilbake pengene så snakker vi isåfall om et underslag, men det bør nok gå betydelig mer enn en uke eller to før man kan hevde dette.

 

En annen ting er jo at det nå er ferietid - selger kan ha dratt 4 uker til spania for alt vi vet. - Utrolig dårlig kundeservice, og muligens grunnlag for heving av kjøpet - ja, men straffbart? Neppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I teorien har han jo stjålet bilen din, på en måte,

Forklar gjerne denne teorien. - Det virker som om det er en almenn oppfatning blant enkelte her om at hvis noen forhindrer din tilgang til dine eiendeler så er det tyveri - dette er ikke tilfelle.

 

Hvis han aldri mer får kontakt med selger og heller ikke får tilbake pengene så snakker vi isåfall om et underslag, men det bør nok gå betydelig mer enn en uke eller to før man kan hevde dette.

 

En annen ting er jo at det nå er ferietid - selger kan ha dratt 4 uker til spania for alt vi vet. - Utrolig dårlig kundeservice, og muligens grunnlag for heving av kjøpet - ja, men straffbart? Neppe.

 

Jeg skrev "på en måte"

Altså ikke en fullstendig konklusjon, men skrevet fordi eier FØLER det slik i slike tilfeller. 

 

Uansett... å kjøpe bil fra små enkeltmannsforetak er risikosport. Hvilke forhåndsregler tar slike små enkeltmannsforetak med tanke på og sikre tilstanden på biler dem tar inn? Har dem eget verksted med kvalifiserte mekanikere? Eller holder der bare til på en "parkeringsplass" med et flott skilt?

 

Uansett, et slikt oljeforbruk er såpass graverende at selger skulle vist om dette. En enkel NAF test hadde nok kanskje avdekket dette og det hadde spart både selger og kjøper for kleine situasjoner.

 

Jeg hadde ikke kjøpt bil fra et enkeltpersonforetak om dem hadde kastet den etter meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...