Gå til innhold

Ny TV, har ikke peiling på dette.


Anbefalte innlegg

Hva skal den brukes til?

  • Konsoll (Kun spill)
  • PC (til tider, når spillet ikke støtter mer enn 60hz)
  • Filmer og serier via netflix og... Andre medier.

Sist jeg kjøpte TV var for... Ca... 7-9 år siden, og siden den gang har jeg ikke fulgt med på markedet i det hele tatt.

 

Prisklasse? Håper på å holde det under 10.000,-

Men kom gjerne med forslag over, men da bør de være satans så gode TV'er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at skjermen blir helt svart i mørke mellomsekvenser er ikke bra i det hele tatt. At TV'n slår av bakbelysning vil jo oppfattes som forstyrrende. 

Ellers er UH615 fjorårsmodellen i den laveste klassen LG har.  Men den fungerer for veldig mange. De fleste klager på lav og dårlig kontrast samt veldig dårlig lysutbytte når skjermen er riktig kalibrert. Sistnevnte kan være plagsomt hvis den skal stå i en stue med mye lys

 

Hvor stor TV trenger du?

Lenke til kommentar

Dobbelt så høy lysstyrke (bokstavelig talt), og vesentlig mindre reflektert sollys gjør den vesentlig bedre til stuebruk om ettermiddagen/kvelden på sommeren.

120Hz panel kontra 60Hz gjør at spill og sport vil ha mindre etterslep og man kan bedre se detaljene når mye skjer.

VA-panel med full RGB mot LGs patenterte M+ IPS-panel gjør at TV-en vil kunne se marginalt skarpere ut i enkelte situasjoner samt at VA-paneler generelt sett har 3-4 ganger høyere kontrast.

Bredt fargerom for Samsungs KS-modeller gjør at TV-en gir en merkbar forbedring under HDR-modus, bildet vil oppleves som mer detaljert og nyansert. Sammen med bedre kontrast og høyere maksimal lysstyrke for detaljer kan Samsung KS-modeller smykke seg med UltraHD Premium-sertifisering, mens LGs UH6XX-modeller knapt kan kalles UHD.

 

En sideeffekt av LGs M+ IPS-paneler er at du som bruker må ta til takke med TV-ens naturlige fargetemperatur, kontrasten (som IPS-paneler generelt ikke er gode på) faller fort ned om man prøver å justere fargetemperaturen

 

Test av TV-er:

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uh6150

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks9000

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelpa Noreng. Kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Men om trådstarter er kresen og interessert i å betale mer for en mindre tv er ikke sikkert. Det må han/hun ta stilling til selv.

Personlig heller jeg mer mot Panasonic, men DX900-serien er absurd dyr. Sony har også veldig gode modeller. Samsung er jeg for øyeblikket drittlei, da de stort sett behandler kunder som møkk (ref. HDR-Netflix-opplegget dems med JS-serien)

Tror jeg aldri kommer til å kjøpe Samsung igjen. Men kvalitet leverer de stort sett i 7000,8000 og 9000-serien. 6-serien tar jeg ikke i med ildtang engang

Endret av newman221
Lenke til kommentar

sykt surrete i år med MU7,8,9 serie og qled 7,8,9 serie.

 

55MU9005 koster typ 16k atm, men om den ikke har Quantum dot så er den vel kanskje svakere speccet enn fjorårets 7 og 8 serie til nesten halve prisen. 

Q-serien i år er tilsvarende spekket KS-serien i fjor, Samsung tjener nok rimelig greit på å erstatte JS/KS-serien med QLED og heve prisene med 100% :closedeyes:

 

EDIT:

Det er ikke surrete, det er standard praksis fra produsentene å komme med nye hype-ord for å selge flere TV-er, når de ikke klarer å forbedre TV-ene betydelig i praksis er det mer lønnsomt å markedsføre merkenavn som QLED, SUHD, X1, THX, UHD Premium, Pixel Enhancer, og så videre :lol:

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Temmelig enig der. Kjernen av TV'en er gjerne den samme som før, altså hvordan man bruker den i praksis i den skjerm-miksen man har med andre dingser. De forbedringene man tror er så himla bra p.g.a markedføringen viser seg ofte fort etterpå å være mindre attraktive enn før kjøpet. Det foregår innovasjon også, det er ikke det, og en del har gode forbedringer fra det man har fra før, men når alt kommer til alt er det egentlig liten vits å oppgradere for de fleste.

 

Det er LG-TV'er som matcher kriteriene til TS på pris i forhold til de kriteriene jeg anser som viktige.

 

Dette er IPS med sub-field, energi klasse A eller høyere og pris under 10000.

 

Elkjøp og Lefdal kjører LG 60UH605V til 8 495,-

 

Vil du ha bedre enegiklasse som gir lavere forbruk over tid til en høyere initiell kostnad er denne grei:

 

https://www.komplett.no/product/882198/tv-lyd-bilde/tv-video/tv/tv-er/lg-65-uhd-led-smart-tv-65uh615v#

Lenke til kommentar

 

sykt surrete i år med MU7,8,9 serie og qled 7,8,9 serie.

 

55MU9005 koster typ 16k atm, men om den ikke har Quantum dot så er den vel kanskje svakere speccet enn fjorårets 7 og 8 serie til nesten halve prisen. 

Q-serien i år er tilsvarende spekket KS-serien i fjor, Samsung tjener nok rimelig greit på å erstatte JS/KS-serien med QLED og heve prisene med 100% :closedeyes:

 

EDIT:

Det er ikke surrete, det er standard praksis fra produsentene å komme med nye hype-ord for å selge flere TV-er, når de ikke klarer å forbedre TV-ene betydelig i praksis er det mer lønnsomt å markedsføre merkenavn som QLED, SUHD, X1, THX, UHD Premium, Pixel Enhancer, og så videre :lol:

 

En ting er alle hype-orda på "akkurat" det samme. Det jeg mener er surrete er å ha 7-9 serie vanlig og 7-9 qled.

7-9 serie led blir beskrevet som Premium UHD tv av Samsung selv. de koster fra 17k og oppover og er uten Quantum dot panel og antageligvis en del dårligere enn fjorårets KS serie.

 

Glad jeg byttet til LG Oled(humblebrag) kjenner jeg har fått litt nok av Samsung på TV.

 

Ontopic: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3616498 koster 10k men mye TV for pengene :)

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt LG oled, fåes nå til oppunder 10000 og jeg stoler IKKE på Samsungs produktkvalitet, hverken mobiler eller skjermer..

 

De tåler lite altså Samsung, eneste jeg liker ved de er lystyrken, men bevegelse på Sammy hater jeg..

 

og Oled er nå innenfor rekkevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...