Gå til innhold

vil starte på statsvitenskap, men er dårlig til å skrive- bør jeg ta norsk som privatist?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Jeg har veldig mye LYST for å starte på statsvitenskap, men er dårlig til å skrive- bør jeg ta norsk som privatist?

i så fall hvor?

Sonanas, Bjørkenes eller Akademiet?

Du lærer ikke så mye av å ta norsk som privatist, norsk faget på vgs er mer et dypdykk i norsk historie, og vesentlig mindre med skriving av oppgaver. Om du har lyst til å starte på et statsvitenskap studie så gjør det. Oppgave skrivingen vil komme av seg selv, som trening før studie kan du jo skrive lengre tekster og publisere de på nettet innenfor interesseområdet og få litt konstruktiv tilbakemelding :) Lykke til.

Lenke til kommentar

Tror helt ærlig du ikke vil bli så veldig mye bedre til å skrive ved å ta norsk som privatist på en privatskole, spesielt ikke om du setter det opp mot hvor mye det faktisk koster.

 

Da vil jeg heller anbefale deg å bare begynne å lese bøker skrevet av norske forfattere, kanskje også aviser som Morgenbladet, Dagsavisen, osv, som jevnt over har høy kvalitet på språket. Samtidig kan du forsøke å starte å skrive litt hver dag, gjerne inspirert av hvordan forfatteren du leser akkurat nå skriver.

 

Og om du faktisk er villig til å bruke penger på det å bli bedre på å skrive, så hadde jeg heller tatt den helt ut, og søkt på skrivekunstlinja ved Nansenskolen (fhs). Tidligere tråd om det her. Da kommer du inn i et skikkelig miljø (privatskolene er gjerne preget av at det her er noe folk må gjøre for å få bedre karakterer, og bare vil bli ferdig...), med folk som faktisk kan gi deg inspirasjon.

Lenke til kommentar

 

Jeg har veldig mye LYST for å starte på statsvitenskap, men er dårlig til å skrive- bør jeg ta norsk som privatist?

i så fall hvor?

Sonanas, Bjørkenes eller Akademiet?

Du lærer ikke så mye av å ta norsk som privatist, norsk faget på vgs er mer et dypdykk i norsk historie, og vesentlig mindre med skriving av oppgaver. Om du har lyst til å starte på et statsvitenskap studie så gjør det. Oppgave skrivingen vil komme av seg selv, som trening før studie kan du jo skrive lengre tekster og publisere de på nettet innenfor interesseområdet og få litt konstruktiv tilbakemelding :) Lykke til.

 

men jeg har kun 3 i norsk og 2 i norsk eksamen? er du sikker på det?

Lenke til kommentar

Essay-skriving er en viktig del av statsvitenskap-faget. Man skriver ofte semesteroppgaver eller får i oppgave å skrive et essay på eksamen. Så du tenker riktig her.

 

Når det kommer til det å forbedre sine skrive-egenskaper, så anbefales det å gå på nettet, finne noen konkrete oppgavetekster og skrive en del essays selv. Ellers kan du lese bøker og artikler for å forbedre ditt ordforråd. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

Jeg har veldig mye LYST for å starte på statsvitenskap, men er dårlig til å skrive- bør jeg ta norsk som privatist?

i så fall hvor?

Sonanas, Bjørkenes eller Akademiet?

Du lærer ikke så mye av å ta norsk som privatist, norsk faget på vgs er mer et dypdykk i norsk historie, og vesentlig mindre med skriving av oppgaver. Om du har lyst til å starte på et statsvitenskap studie så gjør det. Oppgave skrivingen vil komme av seg selv, som trening før studie kan du jo skrive lengre tekster og publisere de på nettet innenfor interesseområdet og få litt konstruktiv tilbakemelding :) Lykke til.

men jeg har kun 3 i norsk og 2 i norsk eksamen? er du sikker på det?
Om du vil forbedre karakterene dine så er privatist veien å gå, eventuelt hør med en lokal vgs om du kan få følge tredje året på nytt. For å bli bedre til å fysisk og mentalt forme en tekst så er det bare en ting som teller, og det er mengde trening. Skriv om ting som interesserer deg og det vil komme av seg selv etter hvert.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Du vil få god skrivetrening ved å studere på høgskole eller universitet. Tenker da særlig på emner med mappeevaulering og innleveringer som vurderingsgrunnlag. Det kan godt tenkes at du kommer til å få tilstrekkelig trening i å skrive gjennom et studie i statsvitenskap (3-5 år). Men det kan også være et alternativ å se til andre, kortere studier eller emner du kan gjennomføre før du eventuelt begynner på statsvitenskap. Dersom du har gode nok karakterer til å få opptak til studiet, tror jeg du gjør lurere i å ta høgskole/universitetsemner, fremfor å forbedre en karakter fra videregående. 

Å ha et godt språk i tekstene sine er gull verdt i alle slags fagfelt; det er fælt når gode poenger vitrer for upresis språkbruk. Men det skal mye til for at språket trekker karakterene dine mye ned på et studie som statsvitenskap. I så måte tror jeg du fint kan begynne på statsvitenskap. Der får du garantert mye trening i å skrive fagtekster, og mot slutten av studiet knaller du på med en god bachelor/masteroppgave hvor alt er på stell! :)

Jeg er usikker på hva slags jobber du er "garantert" med et studie i statsvitenskap. Men du kan alltids bruke faget i å undervise i videregående skole, på høgskole eller universitet. Forskning innen fagfeltet blir heller ikke uaktuelt. Alt dette forutsetter selvsagt at du opparbeider deg en god forståelse av fagfeltet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Stian Hammer over har et veldig godt poeng. Det vil nok bli lurt å sette seg inn i sjangerlære, og særlig essay-sjangeren. Merk at den vitenskapelige essayform varierer fra den typen du kan lese i noen aviser, og det er også noen variasjoner innen de ulike fagfeltene som er. 

Lenke til kommentar

Jeg vil si det kommer litt an på årsaken til at han fikk 2 og 3 i Norsk. Det er flere jeg kjenner som hadde skikkelig dårlige karakterer på VGS, men som senere har tatt tyngre høyere utdanning med gode resultater. Men da var det typisk dårlig motivasjon, studievaner, latskap, osv i tenårene som var årsaken. For det er litt vanskelig i dagens samfunn: Det er på en måte 'forventet' at alle skal ta høyere utdanning, men det er ganske enkelt ikke alle som har hodet til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har veldig mye LYST for å starte på statsvitenskap, men er dårlig til å skrive- bør jeg ta norsk som privatist?

i så fall hvor?

Sonanas, Bjørkenes eller Akademiet?

 

Sier som flere andre her. Les MYE, spesielt fagstoff, og tren på å skrive. Gjerne se om du finner tekster om hvordan du skriver artikler og essays og tren spesifikt på dette. Formuleringsevnen er viktig i et fag som statsvitenskap, og du bør være relativt god i norsk. Tror dog ikke det hjelper så mye å ta videregåendefag som privatist. Du kan jo også se om det finnes noen skrivekurs på faglitteratur, men dette tror jeg er nokså begrenset.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det kommer litt an på årsaken til at han fikk 2 og 3 i Norsk. Det er flere jeg kjenner som hadde skikkelig dårlige karakterer på VGS, men som senere har tatt tyngre høyere utdanning med gode resultater. Men da var det typisk dårlig motivasjon, studievaner, latskap, osv i tenårene som var årsaken. For det er litt vanskelig i dagens samfunn: Det er på en måte 'forventet' at alle skal ta høyere utdanning, men det er ganske enkelt ikke alle som har hodet til det.

 

Jeg er helt enig med deg. Man blir dessuten bedre til å skrive av å gå på universitetet. Det jeg vil anbefale trådstarter er å kjøpe bøker om akademisk skriving. De selges i universitets  bokhandel.

Lenke til kommentar

Ikke for å knuse noen drømmer eller noe, men er du sikker på at det er lurt å studere noe så tungt, når du har et dårlig faglig utgangspunkt ( ifølge deg selv)? Jeg vil tro at både muntlig og skriftlig fremstillingsevne er ganske essensielt, ikke bare for å mestre studiet, men for å få relevant jobb innen fagfeltet.

Det handler ikke om akkurat statsvitenskap- å kunne skrive, reflektere og drøfte er noe man må kunne i de fleste utdaning- tror jeg.

Endret av prettyboy1995
Lenke til kommentar

 

Ikke for å knuse noen drømmer eller noe, men er du sikker på at det er lurt å studere noe så tungt, når du har et dårlig faglig utgangspunkt ( ifølge deg selv)? Jeg vil tro at både muntlig og skriftlig fremstillingsevne er ganske essensielt, ikke bare for å mestre studiet, men for å få relevant jobb innen fagfeltet.

Det handler ikke om akkurat statsvitenskap- å kunne skrive, reflektere og drøfte er noe man må kunne i de fleste utdaning- tror jeg.

jeg har selv studert farmasi men strøyk 2 ganger i et fag som krever refleksjon og selvstendig skriving.

 

Ja, skriveferdigheter er viktig i mange disipliner, men kanskje viktigst innen samfunnsfag og humaniora. For en naturviter er det kanskje tilstrekkelig å kunne kommunisere et resultat og kombinere det med korrekt fagterminologi, men av en samfunnsviter forventer man gjerne at språket er mer modent og holder et visst intellektuelt nivå. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

 

 

 

godt poeng men uansett så ser det ut til at hva enn jeg velger må jeg forbedre mine skriveferdigheter- Jeg er nødt til å skrie en bachloroppgave i alle bachlorgradene- har forresten et ganske høy snitt så mange studier er åpne for meg :)

Endret av prettyboy1995
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...