Gå til innhold

Super Nintendo Entertainment System Classic er annonsert


Anbefalte innlegg

 

Limited editions er i utgangspunktet en veldig kul ide, spesielt i en tid hvor såkalte limited editions trykkes opp i så store opplag at de knapt kan kalles limited, men pga. scalperne så fører det bare til stress og frustrasjoner. Det er et klassisk "why we can't have nice things"-scenario.

 

Det er da ikke scalpere sin skyld at "limited edition" er en dårlig ide. Det fører til stress og frustrasjoner uansett, og fungerer fordi folk lar seg lure av enkle psykologiske mekanismer. Det er bare noen veldig få produktgrupper der limited edition gir reell medverdi.

 

AtW

 

 

Fra et samlerperspektiv er reelle limited editions veldig spennende, spesielt på sikt. Sega ga f.eks. ut noen sølvringer i forbindelse med Sonics tiårsjubileum som det kun ble laget 500 av, og disse er som en hellig gral for sonic-samlere i dag. Hvis det ble laget millioner av dem ville de ikke hatt noen verdi, verken økonomisk eller sentimentalt.

 

Problemet med å gjøre SNES Mini og NES Mini til limited er at dette er en spillkonsoll som veldig mange kunne hatt glede av, spesielt barnefamilier og folk som har et mer casual forhold til gaming. Det er ikke en sær collectible som kun er interessant for hardcore fans i utgangspunktet. De fleste bryr seg midt i ryggen om en eller annen gaming-statue eller plushie skulle bli vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Alle gjør det. Det er den gamle markedsføringsstrategien i læreboka, og bidrar til at man unngår overproduksjon (og tapet det kan medføre), samtidig som man i teorien bygger kunstig etterspørsel rundt merkevaren, som skal skape positiv word-of-mouth og spre seg til reell etterspørsel. Nintendo bruker bare gå litt lengre enn de andre gutta, hovedsakelig fordi de er finansielt konservative og er redd for å produsere for mye i forhold til etterspørselen. Ikke noe galt med det.

 

Nei, alle gjør ikke det. Noen driver med "limited edition", andre gjør ikke det. Om det er noe galt med det kan diskuteres. Personlig synes jeg det er "noe galt med det", men kanskje ikke veldig galt?

 

AtW

 

 

 

Si meg, hvem gjør ikke det? Sony og Microsoft har akkurat samme strategi når de lanserer nye konsoller. Apple gjør det med iPhone. Helt naturlig når du lanserer ny hardware.

Lenke til kommentar

 

 

Alle gjør det. Det er den gamle markedsføringsstrategien i læreboka, og bidrar til at man unngår overproduksjon (og tapet det kan medføre), samtidig som man i teorien bygger kunstig etterspørsel rundt merkevaren, som skal skape positiv word-of-mouth og spre seg til reell etterspørsel. Nintendo bruker bare gå litt lengre enn de andre gutta, hovedsakelig fordi de er finansielt konservative og er redd for å produsere for mye i forhold til etterspørselen. Ikke noe galt med det.

 

Nei, alle gjør ikke det. Noen driver med "limited edition", andre gjør ikke det. Om det er noe galt med det kan diskuteres. Personlig synes jeg det er "noe galt med det", men kanskje ikke veldig galt?

 

AtW

 

 

 

Si meg, hvem gjør ikke det? Sony og Microsoft har akkurat samme strategi når de lanserer nye konsoller. Apple gjør det med iPhone. Helt naturlig når du lanserer ny hardware.

 

 

Leveranseproblemer helt i starten av produktets levetid er ikke på noen måte det samme som å ikke produsere nok langt ut i levetiden, når man lett kan få det til.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Alle gjør det. Det er den gamle markedsføringsstrategien i læreboka, og bidrar til at man unngår overproduksjon (og tapet det kan medføre), samtidig som man i teorien bygger kunstig etterspørsel rundt merkevaren, som skal skape positiv word-of-mouth og spre seg til reell etterspørsel. Nintendo bruker bare gå litt lengre enn de andre gutta, hovedsakelig fordi de er finansielt konservative og er redd for å produsere for mye i forhold til etterspørselen. Ikke noe galt med det.

 

Nei, alle gjør ikke det. Noen driver med "limited edition", andre gjør ikke det. Om det er noe galt med det kan diskuteres. Personlig synes jeg det er "noe galt med det", men kanskje ikke veldig galt?

 

AtW

 

 

 

Si meg, hvem gjør ikke det? Sony og Microsoft har akkurat samme strategi når de lanserer nye konsoller. Apple gjør det med iPhone. Helt naturlig når du lanserer ny hardware.

 

 

Leveranseproblemer helt i starten av produktets levetid er ikke på noen måte det samme som å ikke produsere nok langt ut i levetiden, når man lett kan få det til.

 

AtW

 

 

 

Det er et helt bevisst valg. Sony, Microsoft og Apple miskalkulerer ikke etterspørselen hver gang. NES og SNES er en annen historie uansett, da det er mer en samlegjenstand enn noe annet, og Nintendo ønsker jo selvfølgelig ikke å konkurrere mot seg selv. Ville vært en elendig økonomisk avgjørelse å produsert et stort antall av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et bevisst valg i betydningen at de ikke skalerer egen produksjonskapasitet etter etterspørselen helt i starten, som er spesielt høy, men det er noe annet enn å ha evne til lett å produsere masse mer, men ikke gjøre det av strategiske årsaker.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske fremtredende at du rett og slett ikke vet hva du snakker om. Av og til er jeg sikker på at du gjør deg dummere enn du er. Andre ganger er jeg mer usikker.

 

Jeg foreslår at du uavhengig av hva konklusjonen blir holder deg til faktiske argument, istedet for drittslenging. Det er en åpenbar forskjell mellom "det koster oss en formue å ha nok fabrikker til å dekke etterspørselen akkurat i peaken helt i starten" og å bevisst produsere færre utgaver enn de kunne ha gjort lenge etter en sånn initiell peak har oppstått. (eller feks kun å produsere i 3 måneder)

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er et bevisst valg i betydningen at de ikke skalerer egen produksjonskapasitet etter etterspørselen helt i starten, som er spesielt høy, men det er noe annet enn å ha evne til lett å produsere masse mer, men ikke gjøre det av strategiske årsaker.

 

AtW

 

Igjen, hvordan vet du at Nintendo gjør det av strategiske årsaker? Eller antar du bare fordi "det er Nintendo, selvfølgelig klarer de å produsere mer! De er Nintendo jo!"...

 

Kilder?

 

De tok en rimelig heftig blow med WiiU som jeg tenker gjorde et godt innhogg i regnskapet.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er et bevisst valg i betydningen at de ikke skalerer egen produksjonskapasitet etter etterspørselen helt i starten, som er spesielt høy, men det er noe annet enn å ha evne til lett å produsere masse mer, men ikke gjøre det av strategiske årsaker.

 

AtW

 

 

Igjen, hvordan vet du at Nintendo gjør det av strategiske årsaker? Eller antar du bare fordi "det er Nintendo, selvfølgelig klarer de å produsere mer! De er Nintendo jo!"...

 

Kilder?

 

De tok en rimelig heftig blow med WiiU som jeg tenker gjorde et godt innhogg i regnskapet.

De har lite penger. Så derfor slutter de å produsere en maskin (Mini-NES) som hover inn masse penger og koster nesten ingen ting å produsere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er et bevisst valg i betydningen at de ikke skalerer egen produksjonskapasitet etter etterspørselen helt i starten, som er spesielt høy, men det er noe annet enn å ha evne til lett å produsere masse mer, men ikke gjøre det av strategiske årsaker.

 

AtW

Igjen, hvordan vet du at Nintendo gjør det av strategiske årsaker? Eller antar du bare fordi "det er Nintendo, selvfølgelig klarer de å produsere mer! De er Nintendo jo!"...

 

Kilder?

 

De tok en rimelig heftig blow med WiiU som jeg tenker gjorde et godt innhogg i regnskapet.

100% kan man jo aldri være, men dette er er produkt det er svært lett å produsere, og Nintendo har en lang historie med slike taktikker. AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...