Gå til innhold

- Hvorfor er du ikke anarkist?


  

43 stemmer

  1. 1. Er du anarkist?

    • Ja
      7
    • Nei
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi det rett og slett ikke fungerer i praksis(egentlig ikke i teorien heller). Det har vært massevis av prøveprosjekter(de finner du ved et kjapt google-søk). Ingen land har anarki, utenom små territorier i Somalia og Afghanistan. Det er det en grunn til - det fungerer ikke.

 

Enhver person som mener anarki er bedre enn demokrati må vennligst dra huet ut av ræva, slutte å spise sopp, røyke noe annet enn sokkene sine og sendes til nevnte områder i Somalia for å se hvordan de liker det i praksis.

 

Jeg er enig i at vi mister frihet gjennom å være låst til jobbene våre ~7-8 timer om dagen for å betale en gjeld noen få tjener fett på, men dette jobbes med innen vårt nåværende system. Arbeidstimer reduseres, borgerlønn begynner å se lovende ut, roboter tar over nødvendig arbeid osv. Men det vil ta litt tid - dog særdeles mye kortere tid enn å forkaste demokratiet og starte med anarki i full skala.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Bør ikke alle som ønsker mer frihet kjempe for anarki? Nei, mener denne kvinnen.

 

I Kongo har de anarki. De fleste land som har anarki har også krig og forferdelig undertrykkelse.

 

På en øde øy med 1 person så passer nok anarki fint, men i resten av verden består land av millioner av mennesker, og da kan man kun være fri om man jobber sammen. Vi er tross alt et samfunn.

 

Jada, vi kunne godt hatt langt flere friheter. Det er mange ting som er altfor begrenset og tåpelig i vårt samfunn. Men anarki er ikke løsningen. Anarki vil føre til mindre frihet.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Da er vi enige. Frihet er forenelig med samfunnet. Det er kun med staten frihet ikke er forenelig.

Vårt samfunn er bunnet i staten. Andre samfunnet har mindre binding til staten, andre har mer (selv om jeg pinlig nok ikke finner noen bedre eksempler på det enn Kina og Nord-Korea... ;)

 

Uansett, et samfunn trenger ikke en stat, det sier seg selv. Men det trenger noe som fyller mange av rollene til en stat. Tidligere var det noe så enkelt som en Høvding, og enda lenger tilbake en Alfa. 

 

Jeg foretrekker staten.

Lenke til kommentar

Vårt samfunn er bunnet i staten. Andre samfunnet har mindre binding til staten, andre har mer (selv om jeg pinlig nok ikke finner noen bedre eksempler på det enn Kina og Nord-Korea... ;)

Vel der er alltids Venezuela, Cuba, Angola som også har en større stat en i Norge, hvorvidt det hjelper er mer tvilsomt.

 

Uansett, et samfunn trenger ikke en stat, det sier seg selv. Men det trenger noe som fyller mange av rollene til en stat. Tidligere var det noe så enkelt som en Høvding, og enda lenger tilbake en Alfa. 

 

Jeg foretrekker staten.

Jeg foretrekker frihet.
Lenke til kommentar

 

Vårt samfunn er bunnet i staten. Andre samfunnet har mindre binding til staten, andre har mer (selv om jeg pinlig nok ikke finner noen bedre eksempler på det enn Kina og Nord-Korea... ;)

Vel der er alltids Venezuela, Cuba, Angola som også har en større stat en i Norge, hvorvidt det hjelper er mer tvilsomt.

 

Ja, det vet jeg ingenting om. 

 

Uansett, et samfunn trenger ikke en stat, det sier seg selv. Men det trenger noe som fyller mange av rollene til en stat. Tidligere var det noe så enkelt som en Høvding, og enda lenger tilbake en Alfa. 

 

Jeg foretrekker staten.

Jeg foretrekker frihet.

 

Og jeg foretrekker Jordbær. Flotte setninger, gjør sikkert gode bumper stickers, men fungerer dårlig som politisk plattform.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker frihet.

Og jeg foretrekker Jordbær. Flotte setninger, gjør sikkert gode bumper stickers, men fungerer dårlig som politisk plattform.

 

Vel, NÅ er det ikke helt fritt for folk som forsvarer frihet her på diskusjon.no, noe det var noen år tilbake, da det "værste" man hadde var noen objektivister fra DLF.

 

Hvorvidt disse etterhvert vil bli sensurert bort gjenstår å se.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Nei, du foretrekker en veldig modifisert frihet, Skatteflyktning. Du vil helst at andre skal betale for godene du utnytter deg av.

Enhver nasjon som ikke får inn skatter kollapser og livet til enhver innbygger vil forverre seg betydelig.

 

Jeg tror du har misforstått hvordan et samfunn fungerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Frihet er forenelig med samfunnet.

Det var ikke akkurat det jeg sa.
Dog, det er slik det fremstår for de fleste tror jeg, og derfor jeg gjorde deg oppmerksom på "double negation"

 

 

 

Det er kun med staten frihet ikke er forenelig.

Uriktig.
Din "uriktig" er uriktig.

 

Dog, usikkert om det er verdt å gå inn på i denne tråden, eller om det vil bli ansett som off-topic.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du foretrekker en veldig modifisert frihet, Skatteflyktning. Du vil helst at andre skal betale for godene du utnytter deg av.

Nei, det vil jeg ikke.

 

Enhver nasjon som ikke får inn skatter kollapser

Ja, det stemmer. Dvs du mener trolig enhver STAT, ikke enhver nasjon.

 

En nasjon er bare en kollektiv innbildning, som kollapser når folk slutter å tro på den, hvilket ikke nødvendigvis har noe med beskattning å gjøre.

 

 

og livet til enhver innbygger vil forverre seg betydelig.

Tvert imot, det vil forbedre seg betydelig.

 

Jeg tror du har misforstått hvordan et samfunn fungerer.

Jeg tror du har misforstått hva ordet samfunn betyr (samt ordet nasjon). Disse er ikke ensbetydende med ordet "Stat". Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...