Gå til innhold

Massiv allianse skal ta kverken på piratkopiering


Anbefalte innlegg

De kan starte med å tilby nye sesonger av serier og ikke ligge to tre år bak. Jeg betaler for Netflix, HBO, Amazon Prime og Viaplay. Likevel må jeg ty til nedlasting på flere serier som enten ikke er tilgjengelig eller som ligger langt bak. Det er uholdbart. Jeg vil gjerne betale for det. Men får ikke lov.

 

Helt enig, og er i samme situasjon. Er absolutt ikke snakk om at jeg ikke vil betale for ting, men det er jo en god del ting som rett og slett ikke er tilgjengelig på lovlig vis for norske brukere, eller som kommer alt for seint (serier er til en viss grad ferskvare). 

 

Jeg har kanskje ikke noe krav på å se på noe som helst, men hvis det ikke er noe lovlig måte å få tilgang, så jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet om jeg laster det ned ulovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I fjor lastet jeg ned GoT mens jeg var på jobb, for så å ta med meg maskina på hytta der hvor jeg ikke har godt nok internett. Jeg kjøpte også sesongen så fort den kom ut på Blu-ray. Jeg betaler også for HBO. Det gir meg vel ingen rett i å laste ned episoder uansett, men poenget mitt burde være tydelig. Tilgjengelighet er nøkkelen i dagens samfunn. NES hadde aldri slått an, selv om grafikken hadde vært 10 ganger bedre enn det dagens skjermkort klarer, og at kontrolleren var den beste å holde i noen sinne.

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist at det er IKKE rettighetshaverne men avokatene som representerer disse selskapene som ønsker å føre en slik "piratkrig".

 

La oss anta at fra imorgen av blir det:

- ingen geografisk sperre

- synkron release av alle filmer, spill, musikk på alle plattformer samtidig (dvs BÅDE kino, Netflix, iTunes etc).

- ingen DRM og ingen begrensninger hvordan brukeren kan nyte innholdet, så lenge man betaler.

- fornuftige priser. Altså skal det lønne seg å kjøpe lovlig, og da skal for eksempel en film ikke koste 150++ å eie.

 

Hvis dette hadde skjedd, så hadde to andre ting skjedd samtidig: piratkopieringen hadde forsvunnet ikke helt men for det aller meste, og alle de rettighetsadvokatene hadde mistet jobbene sine.

For hvis man tenker litt; det finnes advokater som drøfter avtaler som beskriver rettighetshavernes rettigheter, regler for distribusjon etc. Det finnes også advokater som driver med bla.a. utpressing fra privatpersoner og selskaper tvers over grenser i det det "forsvarer rettighetene" ad nauseum. Det finnes også advokater som snekrer sammen alle slags initiativer som inkludere store lobbyer, organisasjoner som denne, etc. Med andre ord samtidig som musikk,- film,- og spillindustrien eksisterer så eksisterer det en enorm sverm av advokater som har gjort det til livets mål å tjene penger på en kamp som KAN ALDRI VINNES. Hva er vitsen med å vinne hvis man tjener penger kun så lenge man kjemper? Svaret er åpenbart.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De er redd for pengesekken sin nå ^^ Ja, når de rike og mektige blir truet, da kommer søren meg tiltakene fort og hardt! Musikk, underholdning og spill burde være gratis og åpent for alle. Ikke noe man skal tjene millioner og milliarder på. Håper piratsidene lever for alltid.

 

Alltid noen som kommer med en variasjon av det tulleutsagnet der.

 

Tenker du i det hele tatt på alle arbeidsplasser som underholdningsbransjen skaper? Hvis underholdning hadde vært gratis så hadde det blitt lite av det, jvaliteten hadde blitt dårlig og millioner av arbeidsplasser hadde gått tapt. Før du sier noe så er det faktisk millioner av arbeidsplasser. Kameramenn, designere, grafiske designere, syersker, programmerere, redigeringsfolk, forfattere, etc. Underholdning er en enorm industri der ekstremt mange yrkesgrupper har en finger med i spillet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

De er redd for pengesekken sin nå ^^ Ja, når de rike og mektige blir truet, da kommer søren meg tiltakene fort og hardt! Musikk, underholdning og spill burde være gratis og åpent for alle. Ikke noe man skal tjene millioner og milliarder på. Håper piratsidene lever for alltid.

 

Alltid noen som kommer med en variasjon av det tulleutsagnet der.

 

Tenker du i det hele tatt på alle arbeidsplasser som underholdningsbransjen skaper? Hvis underholdning hadde vært gratis så hadde det blitt lite av det, jvaliteten hadde blitt dårlig og millioner av arbeidsplasser hadde gått tapt. Før du sier noe så er det faktisk millioner av arbeidsplasser. Kameramenn, designere, grafiske designere, syersker, programmerere, redigeringsfolk, forfattere, etc. Underholdning er en enorm industri der ekstremt mange yrkesgrupper har en finger med i spillet.

 

 

Hadde det? Det er lettere å kopiere enn noensinne, det er hardere konkurranse enn noensinne, allikevel produseres det mer og bedre kultur enn noengang. Det er tydelig at folk har en sterk kulturell skaperglede også om de tjener lite på det.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo umulig å finne alt lovlig på nettet. Som mange andre her abonnerer jeg på Viaplay, Netflix, Amazon, HBO og TV2 Sumo. Fortsatt så er det minimalt med innhold. Har vel snart sett alt de har å tilby. Også kommer det til prising. Min datter ønsker å se den lille havfruen. En film fra 1989! Joda de (Viaplay) skal selvfølgelig ha 180kr! Er sikker på at om de halvparten eller mindre hadde de solgte mer enn dobbelt og på sikt tjent mer. Det det ender med er at jeg aldri gidder å kjøpe noen filmer. Synes jeg betaler nok allerede for alle disse tjenestene. Jeg hadde kjøpt maange flere filmer ihvertfall

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musikk, underholdning, spill og slike ting, bør ikke være noe man skal kunne tjene penger på. Det er noe folk kan gjøre på fritida, -etter- de har vært på jobb og gjort noe nyttig for samfunnet. Så kan man holde konsert på lørdag eller søndag, når alle har fri.

 

Mye av dét beste som er produsért er laget på fritida, det mest naturlige og utilgjorte. Alt som er tilgjort blir veldig fort falskt. Men de pakkes inn i så mange lag med dritt, og media trykker det inn i hodene på oss, gjennom radio, reklame, såpeserier, så det er nesten umulig å holde seg unna. Handler litt om den delen der også. Ta tilbake den frie kreativiteten, ikke la massemedia kontrollere alt vi skal se og høre.

 

At mye av det beste som er produsert er laget på fritia er en sannhet med store modifikasjoner. Ja, i en verden med store produksjoner kan det fra tid til annen være forfriskende med mindre, enklere og kanskje litt mindre finpussede produksjoner som kanskje også tenker litt nytt. Kanskje kan man finne en youtubefilm med en person som synger pent, og høre denne helt gratis. Man kan kanskje til og med finne noen gode open source bokprosjekter.

 

Alt dette er vell og bra. Men de små indiperlene hadde ikke blitt indieperler om man ikke hadde hatt noe annet større og glattpolert som genererer penger bak. Man hadde ikke hatt plattformene og distribusjonskanalene som i dag benyttes. De hadde bare vært et lass med spill av langt dårligere kvalitet om ingen skulle tjene penger på dem. Og om de hadde tjent penger ville utviklingen derfra gått til å være den spillbransjen vi har i dag, med stadig større og mer polerte spill. For det er det folk vil ha.

 

Ja, det lages filmer som ikke har enorme budsjetter, som kanskje har et viktig poeng andre ikke har fokusert så mye på, eller som på andre måter klarer å lage gode plott. Det kan være forfriskende. Men du verden hvor lite interessant det hadde vært å gå på kino og se filmer laget med mobilkamera, filmet på et kjøkken, med fire skuespillere og null spesialeffekter.

 

Det er sikkert mange som liker å synge. Hun dama som synger pent på youtube, helt gratis. Kan det tenkes at hun gjør det fordi hun som så mange andre ønsker å bli oppdaget. Ønsker å leve av det å synge? Kanskje tjene penger på youtube streams? Kan det være at hun ikke gidder bruke lørdagene sine på å holde konserter til en slikk og ingen ting? For du tror vel ikke alle artister kan leve utelukkende av å holde konserter hver lørdag? Da snakker vi i allefall en komplett kolsås i alt unntatt lokale band. For du tror vel ikke Spotify eller platebransjen hadde eksistert uten inntjening?

 

Hvor mange tror du gidder bruke tilsvarende eksempelvis to år på å skrive bøker på kveldene og i helgene, bare for å gi dem ut gratis?

 

Det du forteltet er en jævla utopi der alle gjør en innsats uten å kreve noe tilbake. For det er det som er nødvendig for å opprettholde produksjonskvaliteten og utviklingen vi har i dag om men ikke skal ta seg betalt.

 

Massemedia kontrollerer ikke hva vi skal se og høre. De er bare flinke til å bruke sin frie kreativitet og har midler til å formidle denne til brukerne. Om du ser en reklame for et band på TV, eller hører naboen fortelle om et nytt råbra band som alle liker som spiller på Hjørnet Bar lørdags kveld, så er effekten akkurat den samme. Forskjellen er skalaen det gjøres på.

 

Du har alt for liten tillit til folk. Du tror folk utelukkende tilpasser seg massemedia, men det er en mye mer tosidig symbiose enn som så.

 

Så er det selvfølgelig slik at det er vanskelig for Bob Kåre som sang så pent på skolens sangkonkurranse å nå ut til folk på samme måte som Justin. Men hadde vi fjernet platebransjen og massemedia, så hadde Bob Kåre vært akkurat like lite kjent.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne industrien oppfører seg som om penger er en uuttømmelig ressurs. Det produseres mer underholdning enn noen sinne, men folks underholdningsbudsjett er ikke uendelig og dermed må folk prioritere. Så begynner industrien å tjene mindre penger på hvert av produktene sine, og rettighetsadvokatene hvisker dem i øret at det er noen slemme mennesker som kopierer uten lov. "Aha" tenker de, "Det er derfor vi ikke tjener så mye penger lenger".

 

Sannheten er vel den at industrien tjener mer penger enn noen gang før i historien og disse "farlige piratene" er deres beste kunder.

 

Hva skal til for at vi lærer? Hvor langt må de gå før vi gir dem en lærepenge de husker og forteller dem hvor skapet står? Det er vi som er levebrødet deres. Om alle hadde boikottet underholdningsindustrien i to-tre måneder hadde det nok blitt huskestue :rofl:

Lenke til kommentar

"30 filmstudioer og distributører slår seg sammen for og PRØVE å ta kverken på piratkopiering" :D

 

Pirater er en del av et nettsamfunn hvor noen av de sitter på stor kunnskap om sikkerhet rundt data og internett. Det at de fortsetter sånn vil bli et resultat av bedre piratnettsider og morsommere utfordring for de som laster opp. De som laster opp tjener som ofte null og niks og gjør det av den enkle grunnen at det er morsomt. Denuvo var aldri umulig å knekke, men det var et godt hinder for de fleste. Nå har dem forstått seg på det og spill ramler opp på nett igjen. Allikevel kaster de inn enda flere millioner for å stoppe dette det blir som å kaste vannballonger på sola.

 

Tenk hva de kunne brukt de millionene/milliardene på? Kanskje utviklet et program som delte profitt for filmer, musikk og serier rundt til alle. At alle var eiere i programmet og at man ga sin andel av måneds betaling etter hva man så eller hørte mest på. Men rike folk er vel aldri ute etter å tjene penger eller finne gode løsninger.

Lenke til kommentar

De er redd for pengesekken sin nå ^^ Ja, når de rike og mektige blir truet, da kommer søren meg tiltakene fort og hardt! Musikk, underholdning og spill burde være gratis og åpent for alle. Ikke noe man skal tjene millioner og milliarder på. Håper piratsidene lever for alltid.

 

Lykke til med å lage serier som Game Of Thrones eller filmer som Star Wars gratis ;) Husket du forresten å si fra på jobb i dag at du vil gå ned i lønn for du syns du tjener for mye?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg har Game of Thrones et ganske spartansk budsjett. Likevel klarer de å lage et veldig bra produkt. Kanskje det har noe med at budsjettet ikke inneholder store poster merket "advokatsalær", "ledelsesbankett", "representasjonskonti for ledelse" og andre utgifter som gjerne følger med topptunge organisasjoner der de helt øverst krever mer og mer og mer?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg har Game of Thrones et ganske spartansk budsjett. Likevel klarer de å lage et veldig bra produkt. Kanskje det har noe med at budsjettet ikke inneholder store poster merket "advokatsalær", "ledelsesbankett", "representasjonskonti for ledelse" og andre utgifter som gjerne følger med topptunge organisasjoner der de helt øverst krever mer og mer og mer?

 

Nuvel. Sist sesong lå på over $10 millioner per episode ifølge Wikipedia. Ikke akkurat Hildegun og Arthur fra filmskolen sitt sideprosjekt på kveldene ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piratkopiering er ulovlig. Hvor gode kunder folk er når de ikke stjeler er ikke noe poeng. Om man mener alt skal deles er det bare å dele i vei, men det er opphavsmann som velger å dele. Og - om naboens sykkel bare står der, betyr ikke det at jeg uten videre kan bruke den som jeg ønsker.

 

Om man ikke liker å betale for f.eks musikk, kan man jo boikotte de som tar seg betalt. Jeg synes komponister skal ha mulighet til å selge sine produkter på lik linhe med alle andre som produserer noe - og ideer og kreativitet må kunne være en aktivitet man kan tjene penger på.

om jeg kunne kopiert den via internett hadde jeg gjort det daglig!

Lenke til kommentar

 

Såvidt jeg har fått med meg har Game of Thrones et ganske spartansk budsjett. Likevel klarer de å lage et veldig bra produkt. Kanskje det har noe med at budsjettet ikke inneholder store poster merket "advokatsalær", "ledelsesbankett", "representasjonskonti for ledelse" og andre utgifter som gjerne følger med topptunge organisasjoner der de helt øverst krever mer og mer og mer?

 

Nuvel. Sist sesong lå på over $10 millioner per episode ifølge Wikipedia. Ikke akkurat Hildegun og Arthur fra filmskolen sitt sideprosjekt på kveldene ;)

 

Det er jo ikke så hysterisk ille med tanke på hvor omfattende produksjonene er. Det er kanskje rimelig å sammenligne med Band of Brothers og The Pacific, som landet på henholdsvis 12,5 millioner og 20 millioner per episode.

Det var iallefall slik at det ble brukt et vokshode av G. W. Bush ved siden av Ned Stark, angivelig fordi de trengte litt ekstra pynt og tok det de fikk tak i. Så var det også bare litt over halve budsjettet i første sesong som i sesong seks.

Men det er vel forsåvidt off topic.

Lenke til kommentar

 

De er redd for pengesekken sin nå ^^ Ja, når de rike og mektige blir truet, da kommer søren meg tiltakene fort og hardt! Musikk, underholdning og spill burde være gratis og åpent for alle. Ikke noe man skal tjene millioner og milliarder på. Håper piratsidene lever for alltid.

Håper du har lyst til å jobbe gratis også da, siden du mener at andre skal gjøre det...

 

Musikk, sport og underholdning er ikke jobb, det er "gøy" og "rekreasjon". Jobb skal ikke nødvendigvis være gøy 100% av tiden.

Lenke til kommentar

 

De er redd for pengesekken sin nå ^^ Ja, når de rike og mektige blir truet, da kommer søren meg tiltakene fort og hardt! Musikk, underholdning og spill burde være gratis og åpent for alle. Ikke noe man skal tjene millioner og milliarder på. Håper piratsidene lever for alltid.

 

Alltid noen som kommer med en variasjon av det tulleutsagnet der.

 

Tenker du i det hele tatt på alle arbeidsplasser som underholdningsbransjen skaper? Hvis underholdning hadde vært gratis så hadde det blitt lite av det, jvaliteten hadde blitt dårlig og millioner av arbeidsplasser hadde gått tapt. Før du sier noe så er det faktisk millioner av arbeidsplasser. Kameramenn, designere, grafiske designere, syersker, programmerere, redigeringsfolk, forfattere, etc. Underholdning er en enorm industri der ekstremt mange yrkesgrupper har en finger med i spillet.

 

Kvaliteten hadde IKKE blitt dårligere. For å ta et eksempel, hvor mange unge mennesker som driver med hacking, er ikke like flink som de staten klarer å produsére? Mange av de flinkeste artister, på alle områder, har blitt skapt "på gata" (i gutterommet, kall det hva du vil), enn i en profesjonell setting.

 

Så argumentet ditt holder ikke vann.

 

Dessuten, arbeidsplasser MÅ ikke skapes til enhver pris. Det kan faktisk føre til hindring av noe mye viktigere: Kreativitetsfrihet. Du kan komme på en idé som du vil dele gratis med verden, men hvis du gjør dét, så kan en annen idiot som har tatt patent på idéen saksøke deg til likhuset.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...