Gå til innhold

Globalt forbud mot video i høydeformat kommer.


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo litt irriterende (og kanskje et problem?) at noen veldig populære apper oppfordrer til video i vertikalen med tanke på hvordan de er bygd opp. Snapchat og Facebook er vel gode eksempler på det.

 

I forrige uke fikk vi inn en del videoer på jobb som skulle vise hvor fin en leilighet var. De var i vertikalt format og jeg fikk spørsmål om man kan rotere de. Jeg sa bare nei, og poengterte at det var på prinsipielt grunnlag.

Lenke til kommentar

Problemet er at det ikke er noen enkel måte å løse det på. En telefon som gjør dette riktig i Norge vil gjøre det feil i Australia og vice versa :) . Beste løsningen er å laste ned programvare som låser skjermen i en orientering slik at bildet holder seg uansett hvordan du endrer grep.

Lenke til kommentar

Å filme vertikalt går fint hvis du skal vise det på en mobil, men alle andre skjermer er mer firkantete. Da blir det helt feil. Ser dette alt for ofte på youtube (FailArmy, f.eks) der to tredjedeler av bildet er uskarpt. Det er sykt irriterende. Så hvis du har tenkt å vise det på noe som helst annet enn en vanlig mobil bør du absolutt filme horisontalt. Da får du heller redigere det litt på PCen før du legger det ut til offentligheten. Hvis du ikke gidder kaste bort noen minutter for å være sikker på at alle ser det på best mulig måte, er det kanskje ikke så viktig å legge det ut likevel?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

I dag viser Dagsrevyen flere minutter vertikalt filmet video fra Egypt. Jeg kjenner at blodtrykket øker. Jeg har ikke noe imot egypterne som har filmet, de har sannsynligvis ikke TV eller datamaskin, men de har en mobil som de filmer fra, og tror det skal være sånn, altså i vertikalformat.

Mye verre er det med dem som ser flere timer på TV hver dag og likevel filmer i vertikalformat. Hva tenker de med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...