Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel kunne nok med fordel ventet til august med å lansere denne plattformen, som vi ser på diverse reviews så er det fremdeles en del BIOS-utfordringer som må løses før alt er klart.

 

Når det gjelder strømforbruket så er jeg ikke veldig overrasket over at dette går opp. Hovedgrunnen til dette er AVX-512 enhetene som sitter på Skylake-X. Mellom 15 og 20% av en prosessorkjerne er AVX-512 registere og ALU. AVX-512 er også en av grunnene til at cache-hierarkiet er endret. Intel trenger større cache for å kunne "mate" vektorene effektivt med data. Man kan spørre seg om det hører hjemme i en HEDT-platform enda.

 

Strømforbruket på Kaby Lake-X (uten AVX-512 og gammelt cache hierarki) versus Skylake-X understreker virkelig dette:

http://www.anandtech.com/show/11550/the-intel-skylakex-review-core-i9-7900x-i7-7820x-and-i7-7800x-tested/8

 

Ellers kan man jo spørre seg hva poenget med Kaby Lake-X egentlig er. Jeg tror det rett og slett bare forvirrer forbrukere.

 

Det skal bli spennende å se hvordan HCC (High Core Count) prosessorene som kommer til høsten blir... :)

Lenke til kommentar

 

 

Hadde det bare vært mulig å bestille Rampage VI Apex eller Extreme :tease:

Ja :p

Når ASUS Prime X299-Deluxe koster 4750,- kr. Hva vil de to andre modellene over koste da tro... 6-7000 kroner? :confused:
Samme som rve 10 koster nå. Apex er billigere. Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hvordan greier de å få kortene så dyre? Jeg kjøper 2P-kort med RAID-kontroller til samme pris. Back in the day kjøpte man jo DFI NF4 Expert til socket 939 til under 2000kr, og det var jo relativt sett et vel så bra kort som dagens upper-midrange-kort.

 

LED lys på hovedkortet til 500 kr stk :D

Lenke til kommentar

 

HEDT platformen bør ha mer enn 28 lanes mener nå jeg. Med TIM i tilegg så er dette her helt uforståelige valg av Intel.

 

 

Men ja, holder for de med singelkort.

Godt jeg har 6900k og 6850k å falle tilbake på om Sky X suger :p

 

Plutselig får vi kongeytelse med en "biosoppdatering"

 

4000 mhz cache, 4266mhz minne og 4800mhz cores... da kan plutselig alt være glemt, og folk lever lykkelige.... et år iallefall, til neste runde...

 

 

Hvordan klokker 6900k mot 5960X? temp osv? Du har vel hatt begge :)

Lenke til kommentar

 

 

HEDT platformen bør ha mer enn 28 lanes mener nå jeg. Med TIM i tilegg så er dette her helt uforståelige valg av Intel.

Men ja, holder for de med singelkort.

 

Godt jeg har 6900k og 6850k å falle tilbake på om Sky X suger :p

Plutselig får vi kongeytelse med en "biosoppdatering"

4000 mhz cache, 4266mhz minne og 4800mhz cores... da kan plutselig alt være glemt, og folk lever lykkelige.... et år iallefall, til neste runde...

Hvordan klokker 6900k mot 5960X? temp osv? Du har vel hatt begge :)

6900k er mye kaldere for samme ytelse. Greitt fortalt. 2 forskjellige arkitekturer som yter forskjellig per klokk.

 

4.4 broadwell-e yter som 5.1-5.2 ghz haswell-e i noen tilfeller.

 

Hadde min 5960x @ 4.8 ghz og nå 6900k @ 4.4. Broadwell-e klarer også litt høyere minnehastighet og tightere timings.

 

Stock 6900k bruker lite strøm vs 5960x

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Lite visste de, de som kjøpte 5960X, om hvor godt kjøp de faktisk gjorde. Og siden Intel gimpa på PCIe-lanes på X299 så kan det se ut som 6900K kan være et ok kjøp også, fra launch vel og merke. Dyr ja, men den er mer fremtidsrettet enn deres neste 8-kjerner nesten

Dette er for meg utrolig skuffende av Intel, hadde vi vært på PCIe 4.0 så hadde det vært noe kanskje, men vi er ikke der enda heller

EDIT: Dette er nesten rart og si, men de er nesten verre enn Apple her. De har i alle fall samvittighet nok til å bringe ting på markedet som er bedre enn forgjengeren på alle mulige måter, mens her syns jeg Intel kjører en "øh" og en "wtf is this shiiett". De er gode CPUer altså, særlig topp-chippene er råe, AVX512, større cache og klokker godt, men TIM, færre lanes for alt under $1000, segmentering midt på socketen - det er litt krisestemning spør du meg

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Hvordan får "Threadripper" 64 PCIe lanes? AMD sa på pressekonferansen at alle modellene skal ha 64 lanes. Det kan jo ikke være bare 2 stk. R7 dies på en package da? Må jo være 4 stk med 16 PCIe lanes hver i så fall? Eller er det helt ny silicon?

 

Jeg vet ikke om jeg har lyst til å gi opp, la oss si, 4,6GHz med Skylake IPC på 10 - 12 kjerner selv for 16 kjerner og 64 PCIe lanes om vi er nede i maks 4,1 GHz med BW/Ryzen IPC.

Lenke til kommentar

Threadripper får vel også 44-lanes sånn som Intel Skylake-X med i9-7900X og oppover. Også er de resterende 20 via brikkesettet? Så et aldri så lite markedsføringstriks der altså. Intel gir deg jo også endel lanes via brikkesettet. X299 gir deg vel opptil 24-lanes.

Lenke til kommentar

Står på Intel sine sider at X299 gir deg opptil 24 PCI-Express lanes via brikkesettet. Intel Core i7-7820X og i7-7800X gir deg 28-lanes via CPU, mens i9-7900X og oppover gir deg 44 via CPU. Samtlige AMD Threadripper gir deg 44 via CPU, og opptil 20 via X399 brikkesettet. Om jeg har forstått dette riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...