Gå til innhold

Cat 7 nettverkskabler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men, men, men. Jeg trakk tusenvis med med meter Cat7 kabel i et bygg i Oslo, da Gardemoen ble åpnet. Eller hva slags kabel var det jeg jobbet med da?

 

En kabel som noen tjente mye penger på å selge :D

 

 

Mulig det. Tror ikke det eksisterte Cat6 plugger engang. Trakk forøvrig tre kabler til hver "arbeidsstasjon" pluss to fiber. En av Cat7 kablene var til telefon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cat 7 kabel finnes, men det finnes ikke noe transminsjonsutstyr til PC som benytter den ekstra kapasiteten. Forstått det slik at gode gamle RJ-45 som vi har brukt opp til Cat6A heller ikke kan benyttes til sambandsklasse F så det hele begynner å bli spesielt.

 

Bruker stort sett Cat6/sambandsklasse E selv og det holder til 10G på avstander opp til 40-50m tror jeg det var. Skal du på lengere strekk må man opp på Cat6A/sambandsklasse EA.

 

Ang. diskusjonen rund ISO/TIA som gikk. ISO er den overordnede organisasjonen innen standariseringsarbeide. TIA er vel den nordamerikanske varsjonen av Canelec vi har i europa. Nasjonalt er det NEK som setter standardene. (Ofte en ren oversettelse fra Canelec.)

Lenke til kommentar

 

Men, men, men. Jeg trakk tusenvis med med meter Cat7 kabel i et bygg i Oslo, da Gardemoen ble åpnet. Eller hva slags kabel var det jeg jobbet med da?

 

En kabel som noen tjente mye penger på å selge :D

 

 

Faktisk ikke så mye dyrere ble det sagt.

Forøvrig er vel cat7 bedre mot støy og det var sannsynligvis det som var tanken, med den store tetthet av datamaskiner av alle slag som skulle være der. Og det var lengder på over 100 meter. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hold dere til Cat 5e, skal dere opp til 10G, 25G, 40G, 50G, 100G, 200G osv så er det bare fiber som gjelder. Det er en grunn til at 10GBase-T knapt eksisterer, og det skyldes høye kostnader for å holde gammel standard i live. Fysikkens lover slår hardt inn på dette området.

 

Cat6a kabler er dyre, selv på Ebay. Krever betydelig mer strøm, terminering er mer jobb enn folk flest tror og det verste problemet er kompatibilitetsproblemer mellom switcher og nettverkskort. Noen kabler vil rett og slett heller aldri fungere.

 

Med fiber så er det mye enklere og billigere å strekke kabler, men terminering er vesentlig mer problematisk så en må planlegge grundigere. Men prisen blir betydelig mindre totalt sett. Kompatibiliten er veldig god på switcher og kort fra Chelsio og Mellanox. Intel er elendig på 10G bølgen, både med kobber og fiber.

Lenke til kommentar

Jeg tror han sikter til at 10GBase-T bruker mer strøm enn 10GBase-SR og andre fiber optiske standarder.

Den bruker forøvrig mye mer enn gode gamle 1000Base-T og. 

 

10GBase-T trenger så mye strøm at man ikke kan lage moduler som kan plugges i SFP+ (som følger 10GBaseT - finnes noen som har redusert rekkevidde).

 

Pga. dette er det veldig få (ingen) som bruker 10Base-T i datasenter, det blir rett og slett en enorm kostnad når man har mange porter.

Lenke til kommentar

Hold dere til Cat 5e...

 

Cat6a ..... det verste problemet er kompatibilitetsproblemer mellom switcher og nettverkskort. Noen kabler vil rett og slett heller aldri fungere....

 

Såpass. Og så driver Get å inprente deg om at du bør oppgradere til Cat 6 (hvilket jeg stort sett har gjort overalt)

 

Jaja, det skal ikke være lett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...